تاریخچه پیدایش هالووین به قرن‌ها پیش بر می‌گردد، جایی که جشنی با نام samhain  برگزار می‌شد و مردم یک آتش بازی بزرگ راه می‌انداختند و لباس‌های ارواح را می‌پوشیدند. در قرن ۱۸ میلادی پاپ گرگوری سوم، روز یک نوامبر را به عنوان روزی برای بزرگداشت و یادبود تمامی مقدسات تعیین کرد پس از مدتی در این مراسم، به انجام تمام اموری می‌پرداختند که در جشن samhain  نیز انجام می‌شد.

 هالووین چه روزی برگزار می شود؟

هالووین یک جشن مقدس است که هر ساله و در تاریخ ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود. هالووین امسال روز شنبه ۱۰ آبان برگزار خواهد شد.

فلسفه جشن هالووین

قبلا این مراسم با نام شب هالوو شناخته می‌شد و رفته رفته نام آن به شب هالووین تغییر پیدا کرد. با گذر زمان در این شب اعمال مختلفی انجام‌ شد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها trick or treat  است که بچه‌های کوچک با سبدی در دست به منزل اطرافیان خود مراجعه می‌کنند و با وسایل مانند قاشق و یا چنگال به در می‌کوبند و هنگامی که صاحب خانه در را باز کرد، می‌گویند trick or treat  و سپس صاحب خانه سبد آن‌ها را پر از شکلات می‌کند.

ایرلند، زادگاه هالووین

در دوران باستان و در منطقه سلتیک فعلی هر ساله جشنی گرفته می‌شد و در آن به خاطر برداشت محصول، خدایان مورد پرستش قرار می‌گرفتند. جشن هالووین الهام گرفته از از این جشن است.

جشن شب هالووین

از دیگر مراسمات شب هالووین پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب و ترسناک است.

اما در مورد شب هالووین حقایق جالبی وجود دارد که شنیدن آن‌ها ممکن است باعث تعجب شما شود، در ادامه می‌خواهیم حقایقی جالب در مورد این شب بیان‌ کنیم.

در جشن هالووین چه می‌ کنند؟

مطابق آمار مشخص شده‌ است که از هر سه بزرگسال دو نفر در جشن هالووین شرکت می‌کنند یعنی بیش از ۶۶ درصد افراد بالغ مراسم هالووین را گرامی می‌دارند. اگرچه محبوب‌ترین کاری که در این شب انجام می‌شود، trick or treat  است اما بزرگسالان نیز با کارهای مختلفی مانند برگزاری مهمانی و پوشیدن لباس‌های مرسوم از این شب لذت می‌برند. شب هالووین از جمله شب‌هایی است که افراد می‌توانند هر نوع لباسی که دوست دارند را بپوشند.

محبوب‌ترین لباس های شب هالووین

هر ساله و در این مراسم لباس‌های عجیب و غریب و معمولا ترسناکی پوشیده می‌شود اما محبوب‌ترین لباس استفاده‌شده در این مراسم، لباس جادوگری است. هر ساله و در شب هالووین بیش از ۶ میلیون نفر، این لباس را به تن می‌کنند. اگرچه در سال‌های اخیر لباس‌های جدید زیادی برای مراسم شب هالووین طراحی شده‌است اما همچنان محبوب‌ترین لباس استفاده‌شده در این مراسم همان لباس جادوگری است. از دیگر لباس‌های محبوبی که در این شب استفاده می‌شود می‌توانیم به لباس دزدان دریای، زامبی‌ها، گربه‌ای و لباس ومپایرها (خون آشام‌ها) اشاره ‌کنیم.

لباس هالووین

در مکزیک چگونه هالووین را جشن می گیرند؟

اگرچه هالووین یک جشن آمریکایی یا کانادایی محسوب می‌شود اما در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این مراسم برگزار می‌شود. در کشور مکزیک این روز با نام روز مردگان شناخته می‌شود و مکزیکی‌ها معتقد هستند که در این روز مردگان از قبر بر می‌خیزند و به خویشان و دوستان خود سر می‌زنند. قبرستان‌های مکزیک در این روز مملو از جمعیت می‌شود و افراد به همراه غذا، گل و نوشیدنی‌های مختلف بر سر مزار عزیزان خود حاضر می‌شوند و این روز را گرامی می‌دارند. همچنین کارناوال‌هایی برپا می‌شود و با پوشیدن لباس‌هایی با تم جمجمه و مرگ این روز را جشن می‌گیرند.

Jack O’Lanterns و کدو تنبل هالووین

معروف‌ترین کاراکتر به کار رفته در این مراسم کدو تنبل است که در آمریکا آن را با نام Jack O’Lanterns  می‌شناسند. به صورت معمول درون این کدو تنبل خالی می‌شود و با ابزاری مانند شمع درون آن را روشن می‌کنند. همچنین با ایجاد یک خنده شیطانی روی این کدو، یک صورت ترسناک برای این کدو تنبل طراحی می‌شود. بزرگترین کدو تنبل استفاده‌ شده در مراسم هالووین ۶۶۶ کیلو وزن داشت و در سال ۲۰۰۵ در ایالت پنسیلوانیا برای این مراسم استفاده و به شکلی ترسناک طراحی شد.

البته جالب است بدانید که اولین جک اُ لنترن استفاده ‌شده برای مراسم هالووین، کدو تنبل نبوده و از یک شلغم به عنوان جک اُّ لنترن استفاده‌ شده است.

دومین جشن بزرگ در ایالات متحده آمریکا

از نظر تبلیغاتی و میزان درآمدهای تلویزیونی، پس از کریسمس، هالووین دومین جشن بزرگ در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

جشن شیرینی هالووین

شیرینی محبوب شب هالووین

همان طور که بیان ‌کردیم یکی از رسومات این شب دادن شیرینی به بچه‌ها است، مطابق آمار اعلام شده پنجاه درصد از بچه‌ها دوست دارند شیرینی شکلاتی داشته باشند، ۲۴ درصد دوست دارند شیرینی غیر شکلاتی داشته باشند و ۱۰ درصد نیز دوست دارند به جای شیرینی، آدامس هدیه بگیرند.

بیشتر بخوانید: جشن سنت پاتریک چیست؟ تاریخچه ای ایرلندی برای جشنی جهانی

جغد و باورهای مرتبط با شب هالووین

جغد یکی از حیواناتی است که در این شب مورد توجه قرار می‌گیرد. در قرون وسطی مردم اروپا تصور می‌کردند که جغدها جادوگر هستند و هنگامی که یک فرد صدای جغد را می‌شنود به این معنا است که زمان مرگش نزدیک شده‌ است.

فیلم هالووین

محبوب ‌بودن مراسم هالووین باعث ‌شده تا فیلم، سریال و کارتون های بسیار زیادی درباره این مراسم ساخته‌ شود. یکی از محبوب‌ترین فیلم‌هایی که در این زمینه ساخته شده ‌است، فیلمی است که سال ۱۹۷۸ توسط جان کارپنتر و با نام هالووین به روی پرده سینما رفت.

در این فیلم یک پسر نوجوان به نام مایکل مایر، خواهرش را به قتل می‌رساند و به زندان محکوم می‌شود، سپس تلاش می‌کند در این شب از زندان فرار کند و فرد یا افراد دیگری را به قتل برساند. این فیلم در ژانر ترس و وحشت قرار می‌گیرد.

با توجه به استقبال خوبی که از این فیلم شد نسخه ی دیگری از آن در سال ۲۰۱۸ اکران شد و نسخه ی دیگری نیز در سال ۲۰۲۰ قرار است منتشر شود.

فیلم برای هالووین

از دیگر فیلم‌های ساخته‌ شده بر اساس مراسم هالووین می‌توانیم به فیلم‌هایی مثل جیغ، کابوس در خیابان اِلم و جمعه سیزدهم اشاره ‌کنیم.

فیلم های ترسناک امسال را در این مقاله ببینید :

فیلم ترسناک | فیلم‌های ترسناک سال ۲۰۲۰ به همراه تریلر

گربه‌های سیاه و ارواح

جشن هالووین پر است از عقاید خرافاتی! یکی از این عقاید این است که در شب هالووین و در مسیرهایی که گربه‌ای سیاه در آن رفت و آمد می‌کند، نباید قدم برداشت. این عقیده به فروش وسطی برمی‌گردد و مردم در آن زمان تصور می‌کردند جادوگران و ارواح برای اینکه شناسایی نشوند، خودشان را به شکل یک گربه سیاه در می‌آورند و به میان مردم می‌آیند.

جشن هالووین ترسناک

فوبیای Samhainophobia

بسیاری از افراد از شب هالووین و اتفاقاتی که در آن شب می‌افتد، می‌ترسند. در علم پزشکی برای ترسی که از این شب وجود دارد اصطلاح Samhainophobia  به کار برده می‌شود.

این فوبیا شاید خیلی عجیب نباشد اما فوبیا های دیگری وجود دارند که قطعا از وجود آنها تعجب خواهید کرد.

در مالتینا بخوانید: ۲۵ فوبیای عجیب شناخته شده در جهان

سریع‌ترین زمان آماده‌ سازی کدو

آماده‌ سازی کدو یا همان جک اُ لنترن یکی از هنرهای فردی در این شب است و  یک رکورد جالب که در این شب به ثبت رسیده ‌است، مربوط به سریع‌ترین زمان آماده ‌سازی یک کدو تنبل برای جشن هالووین است. استفن کلارک با رکورد ۱۶.۴۷ ثانیه توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن جک اُ لنترن مراسم شب هالووین را آماده کند.

حجم شکلات خریداری ‌شده

یکی از حقایق جالبی که در مورد این شب وجود دارد این است که از تمام آبنبات‌هایی در یک سال به فروش می‌رسد، یک چهارم آن تنها در این شب خریداری می‌شود.

دیدن همسر آینده

یکی دیگر از اعتقادات خرافی در این شب این است که اگر یک خانم جوان در یک اتاق تاریک به آینه خیره ‌شود، می‌تواند چهره همسر آینده خود را مشاهده ‌کند.

جشن هالووین خاص

هالووین در ماه کامل

اگرچه مصادف‌ شدن این شب با ماه کامل اتفاقی عجیب نیست اما هم زمانی این دو رویداد به ندرت رخ می‌دهد. برای آخرین بار در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵، شب هالووین و ماه کامل هم زمان بود. البته انتظار می‌رود که در هالووین امسال نیز ماه در حالت کامل باشد.

هالووین در تهران و ایران

شاید بسیاری با خود تصور کنند که این مراسم در کشور ما برگزار نمی‌شود اما چندین سال است که این مراسم جای خود را در دل قشر جوان باز کرده و هر ساله شاهد این هستیم که در این شب، جوانان با برپایی مهمانی‌های مختلف، این شب را جشن می‌گیرند. در کشور ما بیشترین جشن‌های مربوط به مراسم هالووین در شهر تهران برگزار می‌شود و پس از تهران در شهرهای بزرگ نیز مراسم‌هایی به عنوان جشن شب هالووین برگزار می‌شود.

خرید وسایل هالووین

هالویین مخصوصا برای کودکان می تواند شبی هیجان انگیز باشد و خاطراتی را برایشان به جا بگذارد که تا سالها شیرینی آن در ذهنشان باقی بماند.  آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه جهان، محصولات متنوعی برای این شب ویژه ارائه می کند که داشتن آنها می تواند جذاب تر هم باشد.

منابع:

history

۱۰best

factinate