اگر یک روزی حوالی ۱۷ مارس (۲۷ اسفند) برنامه سفر خارجی به ایرلند یا برخی از کشورهای مشترک‌المنافع داشتید، فرصت خوبی است که تماشای جشن سنت پاتریک را در برنامه سفر خود قرار دهید و با آداب و رسوم و فرهنگ آن کشور بیشتر آشنا شوید. با اینکه این جشن ملی مخصوص کشور ایرلند است، اما در کشورهای مختلفی برگزار می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید، با کمی جستجو می‌توانید از برپایی این جشن تاریخی در شهر مقصدتان باخبر شوید. جشنی که با رژه، رقص و موسیقی خیابانی توسط زنان و مردان سبزپوش و غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه، یک روز به یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

جشن سنت پاتریک یا «سنت پدی» (St. Paddy’s Day) گرامیداشت یاد روحانی مقدسی است که در قرن پنجم میلادی، آیین مسیحیت را برای مردم ایرلند به ارمغان آورد. شبدر سه برگ و رنگ سبز آن به عنوان نماد و سمبل این جشن باستانی است. پوشیدن لباس‌هایی به رنگ سبز و استفاده از لوازمی با طرح شبدر، بخشی جدایی‌ناپذیر از مراسمی است که در روز  سنت پاتریک در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.

سنت پاتریک که بود؟

«میوین ساکات» (Maewyn Succat) در اواخر قرن چهارم میلادی در یکی از شهرهای بریتانیای روم به نام «بناونتا برنیا» (Banna Venta Berniae) به دنیا آمد. او خود را «پاتریکیوس» (Patricius) می‌نامید. در ۱۶ سالگی توسط دزدان دریایی ربوده شد و به عنوان برده به ایرلند برده شد. اگرچه پدرش کشیش پروتستان بود، اما وی در آن زمان فردی مذهبی نبود. در دوران بردگی، با فرهنگ و زبان مردم ایرلند آشنا شد. پس از شش سال به قصد فرار و بازگشت به بریتانیا، به اسارت فرانسویان درآمد. در فرانسه به آموزش علوم مذهبی پرداخت و پس از آزادی و بازگشت به کشورش، آموزه‌های خود را از مسیحیت کامل کرد. در همین ایام، در پی الهامی که به وی شده بود، به ایرلند بازگشت و خود را وقف آموزش دین مسیحیت به مردم ایرلند نمود.

سنت پاتریک روحانی مبلغ مسیحیت

مجسمه سنت پاتریک در ایرلند

پاتریک در طی سال‌های ۴۳۲ تا ۴۶۱ میلادی، با ساخت بیش از سیصد کلیسا و مدرسه و تربیت هزاران کشیش و راهبه، به مرد مقدس و روحانی ایرلند تبدیل شد. وی هنگام موعظه‌های خود در کلیسا، گیاه شبدر سه برگ را برای آموزش اصل بنیادین تثلیث (پدر، پسر، روح‌القدس) به کار می‌برد.

افسانه‌های زیادی درباره توانایی‌های او بین مردم ایرلند رواج دارد که در کتب قدیمی نوشته شده است. از جمله اینکه سنت پاتریک کاری کرده است که همه مارها از ایرلند خارج شوند. البته این نظریه وجود دارد که منظور از بیرون کردن مارها از ایرلند، از بین بردن بت‌هایی بوده که قبل از ترویج مسیحیت، مردم آن منطقه می‌پرستیدند.

گفته می‌شود این مرد روحانی در ۱۷ مارس ۴۶۱ در ۱۲۰ سالگی وفات یافته و در زیر کلیسای جامع داون در شهر «داون‌پاتریک» ایرلند دفن شده است.

مقبره سنت پاتریک در کلیسای شهر داون پاتریک ایرلند

مقبره سنت پاتریک در کلیسای شهر داون‌پاتریک ایرلند

آیین و مراسم جشن سنت پاتریک

در سال‌های گذشته مردم در این روز خاص، به مراسم عشای ربانی کلیسا می‌رفتند و با اقرار به گناهان خود، طلب بخشایش می‌کردند و پس از آن در میهمانی‌های خانوادگی، با غذا و نوشیدنی‌های محلی جشن می‌گرفتند. اما همانند همه جشن‌های باستانی دگرگون شده، امروزه جشن سنت پاتریک به یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های جهان تبدیل شده و در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. شاید خیلی از مردمی که دو طرف خیابان می‌ایستند و برای کاروان نوازندگان و رقصندگان دست می‌زنند و  هلهله و شادی می‌کنند، اصلا ندانند فلسفه جشن سنت پاتریک  چیست؛ اما از یک روز شاد و پرخاطره خود را محروم نمی‌کنند.

در این روز مردم لباس سبز می‌پوشند و غذاهایی به رنگ سبز می‌خورند. حتی آب و نوشیدنی‌های خود را به رنگ سبز در‌می‌آورند. این آداب و رسوم، ریشه مذهبی این جشن را تحت‌الشعاع خود قرار داده و بسیار تجاری شده است. دور شدن از فلسفه نامگذاری این روز،  اعتراض برخی از منتقدان مذهبی را برانگیخته است.

جشن سنت پاتریک دوبلین

مراسم جشن سنت پاتریک در دوبلین

کشورهایی که جشن سنت پاتریک در آنها برگزار می‌شود

با اینکه روز سنت پاتریک (Saint Patrick’s Day) جزو تعطیلات ملی کشور ایرلند به شمار می‌آید، اما با مهاجرت ایرلندی‌ها به نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا، این مراسم از انحصار ایرلند خارج شده است. در شهرهایی مانند بوستون، نیویورک، نیواورلئان و سیاتل به دلیل تجمع زیاد آمریکایی‌های ایرلندی‌تبار این فستیوال هر سال با شکوه و جلال بیشتری برگزار می‌شود.

اولین مراسم رژه جشن سنت پاتریک در آمریکا، سال ۱۷۳۷ در شهر بوستون برگزار شد و یکی از خاطره‌انگیزترین مراسم را شهر شیکاگو در سال ۲۰۰۵ با سبز کردن آب رودخانه معروف خود در ۱۷ مارس برگزار کرد.

رودخانه شیکاگو در جشن سنت پاتریک

رنگ سبز رودخانه شیکاگو در روز سنت پاتریک ۲۰۰۵

علاوه بر ایرلند و آمریکا، در سایر کشورهای مشترک‌المنافع که در سالیان دور جزو مستعمرات بریتانیا بوده‌‌اند نیز شاهد برپایی جشن سنت پاتریک هستیم. کانادا، استرالیا، هندوستان، سنگاپور و آفریقای جنوبی برخی از این کشورها هستند.

به جز ایرلند و برخی از کشورها که این روز جزو تعطیلات رسمی‌شان است ، روز سنت پاتریک در سایر کشورها تعطیل نیست و معضل ترافیک به دلیل ازدحام جمعیت، بیشتر از روزهای دیگر به چشم می‌خورد.

سمبل‌ها و نمادهای جشن

همان‌طور که اشاره شد، رایج‌ترین نماد روز سنت پاتریک، شبدر است. شبدر یک گیاه سه برگچه‌ای است که به عنوان سمبل آموزش‌های سنت پاتریک به کار می‌رود. همچنین تقریبا هر چیزی به رنگ سبز در این جشن به صورت سمبلیک استفاده می‌شود.

پرچم سه رنگ سبز، نارنجی و سفید ایرلند هم با روز سنت پدی گره خورده است و در دست مردم به خصوص کودکان بسیار دیده می‌شود.

برگزاری جشن سنت پاتریک در کشورهای مختلف

یک روز سبز و شاد در جشن سنت پاتریک

ساز چنگ ایرلندی که از آلات موسیقی سنتی و بومی مردم ایرلند است، در مراسم جشن نواخته می‌شود. تصاویر و ماکت‌هایی از مار هم براساس افسانه‌های پیرامون سنت پاتریک، به صورت نمادین در تزئینات مراسم به کار می‌رود.

گوگل هم در روز ۱۷ مارس هر سال، لوگوی خود را با نمادهای روز سنت پاتریک تزئین می‌کند. طرح سال ۲۰۱۹ آن به صورت زیر بوده است.

لوگوی گوگل در سال 2019 به مناسبت جشن سنت پاتریک

لوازم مخصوص جشن سنت پاتریک

نزدیک ایام جشن سنت پاتریک ، بازار لباس‌ و کلاه‌های سبز، لوازم تزئینی و پرچم داغ‌ می‌شود. بالاخره برای همنوایی با جمع عظیمی که در خیابان‌ها جمع می‌شوند، یک تکه چیز سبز رنگ حتما مورد نیاز خواهد بود. برای دیدن لوازمی که در این جشن مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانید سری به فروشگاه مالتینا بزنید و بیشتر با این رویداد فرهنگی و آداب و رسوم مردم خونگرم ایرلند آشنا شوید.

منابع: britannica ، timeanddate

بیشتر بخوانید

۱۰ سایت برتر رزرو هتل با معرفی بهترین هتل‌ها

جشن‌های باستانی و اسطوره‌ای تاریخ ایران

مردمان جهان چگونه مراسم عروسی را برگزار می‌کنند