در سراسر جهان درباره مراسم عروسی، آداب و رسوم متفاوت و جذابی وجود دارد. برخی از این رسوم هم اکنون نیز در بین مردم محبوب است و افراد آنها را اجرا می‌کنند. از آنجایی که آمریکا یک کشور مهاجر پذیر است، در این زمینه آداب و رسوم خاصی ندارد و هر فردی بنا به ملیت اصلی خود مراسمی را برگزار می کند.

بعضی از این آداب و رسوم بسیار جالب و بامزه هستند؛ مثلا در سوئد هر بار که عروس یا داماد در مراسم عروسی بخواهند از اتاق خارج شوند باید یکدیگر را ببوسند. با این حال بعضی از این رسوم امروزه دیگر منسوخ شده اند مانند اینکه در کنگو زوج ها حق ندارند در روز عروسی‌شان لبخند بزنند و بعضی از این رسوم بسیار عجیب و غریب هستند؛ مانند اینکه در مغولستان باید یک مرغ را سر ببرند و کبد آن را سالم از بدنش خارج کنند، تا زمانی که این کار را درست انجام ندهند مراسم عروسی برگزار نمی شود. اما تمامی این آداب و رسوم نمایانگر و بیانگر یک چیز است و آن هم عشق است. در واقع همه این رسوم مراسم عروسی بهانه ای برای عشق ورزیدن به یکدیگر است.

بر طبق نظر قدیمی ها اگر شما این مراسم را اجرا کنید و پایبند به آداب و رسوم باشید با همسر خود پیوند ابدی و جاودان می بندید. در برخی از اقوام هندو افراد باید ابتدا با یک درخت ازدواج کنند یا در کره جنوبی پاهای داماد باید توسط خانواده و دوستانش شکسته شود. این مراسم ممکن است بسیار دشوار باشد ولی ما امیدواریم که برگزاری آن ارزشش را داشته باشد. نکته مهم در اینجا پایداری و بقا عشق و محبتی است که بین عروس و داماد به وجود آمده است.

در اینجا ۴۷ مورد از آداب و رسوم ازدواج از سراسر جهان بیان شده است تا شما با آنها آشنا شوید و آگاهی‌تان افزایش یابد.

ارمنستان: Break Bread

مراسم عروسی 1

آیا می خواهید انرژی های بد را از پیوند خود دور نگه دارید؟ شما باید بتوانید چند نان را بر روی شانه خود نگه دارید. این مراسمی است که مردان و زنان ارمنی در عروسی هایشان برگزار می کنند. این مراسم به این گونه است که هنگامی که عروس و داماد وارد مجلس عروسی می شوند (معمولا این مراسم در خانه داماد گرفته می شود) برای خوش یمنی یک بشقاب را می شکنند و سپس مادر داماد به آنها نان و عسل می دهد. آنها باید سعی کنند نان را بر روی شانه هایشان نگه دارند تا از شر بدی خلاص شوند و عسل را به نشانه‌ی خوشبختی بخورند. بعد از اجرای این مراسم عروسی به طور رسمی شروع می شود.

کنگو: لبخند نزنید.

در حالی که ساکنین کنگو اغلب افراد شاد و پر هیجانی هستند ولی در مراسم عروسی به هیچ وجه نباید این شادی را بروز دهند. در طول عروسی، عروس و داماد به هیچ وجه حق ندارند لبخند بزنند. اگر آنها این کار را انجام دهند، این بدان معناست که آنها در مورد ازدواج جدی نیستند.

فرانسه: Potty Mouth

نکته مثبت: عروس و داماد فرانسوی پس از پذیرش، به طور سنتی شکلات و شامپاین را می خورند.

نکته منفی: آنها باید این موارد را از یک کاسه توالت بخورند. نکته این است که ممکن است قبل از مراسم عروسی ماده ی دیگری را جایگزین شکلات بکنند و آنها مجبور به خوردن آن هستند.

چین: Bullseye!

مراسم عروسی 2

در چین، یک شوهر آینده نگر به عروس خود با کمان و بدون سر و صدا چند بار شلیک می کند، سپس تیرها را جمع آوری می کند و آنها را در طول مراسم از بین می برد تا اطمینان یابد عشق آنها جاودان است و برای همیشه ادامه خواهد داشت.

فیجی: Toothy Treasure

در فیجی هنگامی که پسری بخواهد دختری را از پدرش خواستگاری کند، باید به عنوان هدیه یک دندان نهنگ با خود ببرد. پوشیدن یک لباس مسخره بسیار آسان تر از این کار است.

سپس عروس باید این دندان را در مراسم عروسی به همگان نشان دهد.

چین: نشستن روی صندلی

در چین، خانواده عروس از یک خانم خوش قدم استفاده می کنند تا هنگامی که عروس را از خانه پدری به خانه داماد می برند از او مراقبت کند. عروس باید در طول این مسیر روی یک صندلی تزیین شده بنشیند. در این بین افراد دیگری باید به وسیله چتر و ریسه که نماد سلامتی و رفاه است از عروس محافظت کنند.

آلمان: What a Smash!

مراسم عروسی 3

در اولین روز عروسی، عروس و داماد باید شمع ها و ظروفی که مهمان ها بر روی زمین ریخته اند و کثیف کرده اند را تمیز نمایند تا از شر بدی ها خلاص شوند. در طی انجام این کار این دو نفر ممکن است با چالش های متفاوتی مواجه شوند که بسیار جذاب خواهد بود.

اسکاتلند: The Way to Wed

قرن ها پیش، انگلستان ازدواج زوج هایی که ۲۱ سال بیشتر داشتند را محدود کرد. اما این کار باعث نشد که افراد جوان به راحتی تن به ازدواج بدهند. در حال حاظر در روستای گرتنا گرین هنوز این رسم وجود دارد و افرادی که در آنجا زندگی می کنند باید به آن پایبند باشند.

یونان: A Close Shave

در روز عروسی یکی از بهترین مردهای یونانی یا به اصطلاح “کومپاروس” وظیفه تراشیدن صورت داماد را دارد. بعد از اینکه این عمل انجام شد مادر داماد باید با عسل و بادام از او پذیرایی کند.

گواتمالا: Ring My Bell

مراسم عروسی 4

در این مراسم، میزبان عروسی که پدر و مادر عروس و داماد هستند کارهای بسیار شگفت انگیزی انجام می دهند. هنگامی که مهمانان وارد مراسم می شوند، سنت این است که مادر داماد یک زنگ سرامیکی سفید پر از دانه های مختلف مانند برنج و آرد را به نشانه رفاه به صدا در می آورد.

ژاپن: Dress to Impress

در روز عروسی، بر اساس مراسم سنتی شینتو باید سر تا پا سفید بپوشد و آرایش مخصوصی را انجام دهد.

جامائیکا: هر کس یک منتقد است.

در طول مراسم عروسی در جامائیکا روستاییان در خیابان راه می روند تا نگاهی به عروس بیاندازند. اگر ظاهر عروس مناسب نباشد آنها نظر منفی خود را به راحتی بیان می کنند. اگر نظر اکثریت منفی باشد او باید به خانه بازگردد و دوباره خود را آرایش کند.

لبنان: جشن بگیرید.

مراسم عروسی 5

در لبنان مراسم عروسی به نام Zaffe همراه با موسیقی و رقص در خانه های عروس و داماد به همراه دوستان و اعضای خانواده همراه است. در این مراسم رقصنده ها و نوازندگان حرفه ای حضور دارند. در نهایت که مراسم عروسی پایان یابد همه عروس و داماد را تنها می گذارند و برایشان آرزوی خوشبختی می کنند.

نروژ: تا جایی که می توانید کیک و نوشیدنی بخورید.

در مراسم عروسی در نروژ یک کیک ویژه به نام “kransekake” که مخروطی شکل است و با بادام یخ زده درست شده است سرو می شود. علاوه بر این یک نوشیدنی مخصوص نیز به مهمان ها  داده می شود.

کنیا: کتک زدن عروس

هنگامی که شما لباس عروس پوشیده اید چه احساسی به شما دست می دهد اگر پدرتان کتک‌تان بزند؟ این اتفاقی است که در بعضی از نقاط کنیا رخ می دهد. زمانی که یک دختر شوهر می کند این مراسم اجرا می گردد. هدف از اجرای این مراسم حمایت بیش از حد از پسران جوان است.

جمهوری چک: Oh, Baby!

مراسم عروسی 6

قبل از اینکه عروس و داماد با یکدیگر پیمان ببندند یک نوزاد روی تختی قرار می گیرد تا به زندگی آنها برکت دهد و باروریشان را افزایش دهد. هنگامی که آنها ازدواج می کنند، آنها باید با برنج، نخود فرنگی یا عدس به نشانه افزایش باروری دوش بگیرند.

نروژ: Tinkle, Tinkle, Little Charms

سنت دیگر نروژی می گوید که عروس باید لباس نقره ای و طلایی پوشیده و شیء های کوچکی از آن آویزان باشد. هنگامی که او حرکت می کند، صدایی ایجاد شود که باعث دور شدن ارواح شیطانی از او می گردد.

اندونزی: Got to Go? Um, No

در سه روز اول عروسی، برای عروس و داماد نوعی شیرینی مخصوص برده می شود که فقط باید از آن تغذیه کنند. در واقع هدف اصلی این رسم این است که نگذارد تا عروس و داماد در طی این مدت به حمام بروند تا پیوند بینشان مستحکم شود.

روسیه: Chew on This

مراسم عروسی 7

زوج های جوان باید در مراسم عروسی خود یک شیرینی عروسی به نام “karavay” بخورند. این شیرینی که از گندم درست شده است نماد رفاه و تحکیم بنیان های خانواده است. هر کسی بتواند شیرینی بزرگتری را بخورد بهتر این رسم را به جا آورده است.

هند: What a Steal

در روز عروسی، در مراسم «Joota Chupai»، خواهرزاده های عروس و عموزاده های داماد باید از عروس و داماد تقاضای پول کنند، آنها نیز باید پرداخت کنند. این مراسم با هدف ایجاد امنیت در زندگی زوج جوان برگزار می شود.

چین: When Bridesmaids Haze

در این مراسم ابلهانه داماد باید در روز عروسی خود با یک سری چالش ها و آزمایشات مواجه شود و آنها را با موفقیت پشت سر بگذارد. این کار او ثابت می کند که آیا ارزش عروس را به خوبی می داند یا نه. پس از آن باید به دختران حاضر در عروسی پول پرداخت کند.

نیجریه: So You Think You Can Dance

مراسم عروسی 8

مطمئنا شما تا به حال چیزهایی درباره رقص مرغ شنیده اید. ولی این بار در کشور نیجریه که در غرب آفریقا واقع شده است، رقص شتر اجرا می شود. دست و پای این حیوان بسته می شود و در حالی که توسط تمامی مهمانان احاطه شده به اجرای برخی حرکات دراماتیک می پردازد.

فیلیپین: Lovey-Dovey

پس از اجرای مراسم عروسی، عروس و داماد باید دو پرنده سفید را آزاد کنند. هدف از اجرای این مراسم افزایش شادی و آرامش و هماهنگی در زندگی زوج جوان است.

کوبا: The Money Dance

این رسم کوبایی به این صورت است که هر مردی که با عروس می رقصد باید پولی را به لباس او وصل کند، تا به این ترتیب کمک هزینه ای برای سفر ماه عسل زوج جوان تهیه شود.

روسیه: Picture This

بر اساس یک رسم قدیمی اغلب زوج های جوان باید حتما در مسکو در آرامگاه سربازان گمنام در نزدیکی کرملین عکس بیاندازند.

ترکیه: Flag Day

مراسم عروسی 9

دوستان داماد در روز عروسی باید پرچم کشور ترکیه که دارای هلال ماه و ستاره قرمز است را روی زمین خانه داماد بکشند. بسته به منطقه ای که خانه در آن قرار دارد افراد می توانند از مواردی مانند میوه، سبزیجات و حتی آینه برای انجام این کار استفاده کنند. اجرای مراسم به معنای شروع عروسی است.

ونزوئلا: Bride and Groom Go MIA

در ونزوئلا شما نباید مدت زیادی را منتظر عروس و داماد بمانید چرا که ممکن است آنها رفته باشند. بر طبق یک رسم قدیمی عروس و داماد قبل از شروع مراسم باید دزدکی و زودتر از مهمان ها حرکت کنند.

ولز: When Love Blooms

یکی از بزرگترین دغدغه های عروس های ولزی انتخاب دسته گل‌شان است. زیرا که این دسته گل نشان دهنده ملیت و نماد عشق است. پس از پایان مراسم عروس دسته گل خود را به سمت مجردها پرتاب می کند و کسی بتواند آن را بگیرد عروس و یا داماد آینده است (حتی کیت میدلتون نیز این مراسم را اجرا کرده است).

مغولستان: No Chickening Out

مراسم عروسی 10

در مغولستان رسم این است که زوج جوان ابتدا یک مرغ را بکشند و سپس کبد آن را سالم در بیاورند.

چین: Hello, Wardrobe Changes!

در چین معمولا عروس ها یک لباس سنتی به نام qipao یا cheongsam می پوشند و با آن راه می روند. پس از آن می توانند هر لباسی را که خود دوست دارند بر تن کنند. در آخر مراسم نیز عروس چینی باید یک لباس کوتاه بپوشد. در واقع عروس در مراسم باید سه لباس مختلف را امتحان کند.

روسیه: Pay Up

طبق معمول، یک مرد روسی باید صبح روز عروسی به خانه پدر و مادر عروس برود و با دادن هدیه های مختلف به پدر و مادر عروس ارزشی که عروس برایش دارد را نشان دهد. تا زمانی که هدیه ها به میزان کافی نرسد خانواده عروس باید به رقص و آواز بپردازند.

ایرلند: Stay Grounded

مراسم عروسی 11

در ایرلند، هنگامی که عروس و داماد می رقصند، عروس باید حداقل یک پایش بر روی زمین باشد. فولکلور ایرلندی می گوید که اگر او این کار را انجام ندهد انرژی های منفی او را احاطه می کنند. این کار ممکن است کمی مشکل باشد ولی حتما باید انجام شود.

هند: Forget Jewelry

درست قبل از عروسی، دختران هندی جمع می شوند و حدود یک ساعت وقت می گذارند تا پوست خود را به بهترین شکل ممکن با حنا تزیین کنند. این تزیینات تا ۲ هفته روی پوست افراد باقی می ماند.

فرانسه: Stepping Stone

در جزایر مارکزی پلینزی فرانسه، هنگامی که عروسی به پایان رسید، بستگان عروس در کنار هم قرار می گیرند و عروس و داماد باید از روی آنها رد شوند.

چین: Grab a Tissue

در توجی چین عروسی در سطوح مختلفی برگزار می شود. از یک ماه پیش از شروع عروسی، عروس روزی یک ساعت باید گریه کند. ۱۰ روز برای مادرش و ۱۰ روز برای مادر بزرگش آب شیرین ببرد. اعتقاد بر این است که انجام این کارها شادی را در زندگی زوج جوان افزایش می دهد.

آلمان: Redefining Teamwork

مراسم عروسی 12

پس از ازدواج، زوج ها در آلمان با یک تکه چوب و تبر مواجه می شوند. آنها باید با تبر این چوب را تکه کنند. اعتقاد بر این است که انجام این کار باعث می شود تا زوج جوان قدرت لازم برای غلبه بر تمامی مشکلات را پیدا کنند.

پرو: All the Single Ladies

در مراسم عروسی روبان هایی در اطراف کیک عروسی قرار داده شده است که فقط یکی از آنها به کیک واقعا متصل است. تمام دختران مجرد باید یکی از این روبان ها را بکشند. هر کدام که روبانی که به کیک متصل است را بکشد، عروس بعدی خواهد بود.

رومانی: “Bride-Napping”

در رومانی، قبل از عروسی، مهمانان با هم تلاش می کنند تا عروس را بدزدند و به محل نامعلومی ببرند. سپس داماد باید بیاید و او را نجات دهد. علاوه براین در طی مراسم نوشیدنی ها مختلف نیز سرو می شود و افراد می توانند در از خوردن آنها لذت ببرند.

اسکاتلند: All Covered Up

عروس و داماد اسکاتلندی در روز قبل از مراسم خود توسط دوستان‌شان دستگیر شده هر چیزی را که فکرش را بکنید مانند خاکستر، آرد و پر به سمتشان پرت می شود. هدف اصلی از برگزاری این مراسم دور کردن نیروهای شیطانی از عروس و داماد است.

سوئد: Hope You’re Not the Jealous Type

مراسم عروسی 13

در سوئد در طول مراسم عروسی تمامی خانم ها آزاد هستند که داماد را ببوسند. در مقابل نیز تمامی مردان نجیب زاده نیز اجازه دارند که عروس خانم را ببوسند.

ولز: More Affordable Than a Diamond

در روز عروسی، داماد باید یک قاشق چوبی را به عروس به عنوان هدیه بدهد. این کار نشانه میزان فراوان عشق و محبت مرد نسبت به زن است.

هند: Branching Out

اگر شما یک زن هندو که در دوران طلایی متولد شده اید باشید، مردم شما را نفرین شده می پندارند. بنابراین اگر ازدواج هم بکنید به سرعت بیوه خواهید شد. ولی برای این موضوع خوشبختانه، یک راه حل وجود دارد: اول باید با یک درخت ازدواج کنید سپس آن را قطع کنید تا طلسم شکسته شود.

کره جنوبی: Feet First

مراسم عروسی 14

به عنوان بخشی از مراسم “فالاکا” در کره جنوبی، دوستان و خانواده داماد باید زیر پای او چوب خشک بگذارند. در طی انجام این کار از او سوالات مختلفی پرسیده می شود. گفته می شود که انجام این مراسم به منظور تقویت حافظه داماد است.

کانادا: Sock It to Me

در این مراسم عروس و دامادهای بزرگتر و دختران پسران مجرد در حالی که جوراب های رنگی و زیبا پوشیده اند باید یک نوع رقص خاص را اجرا کنند. هنگامی که آنها می رقصند مهمان ها بر سرشان پول می‌ریزند، سپس آن پول ها جمع شده و به عروس و داماد داده می‌شود.

ایتالیا: Sing It Like You Mean It

شب قبل از عروسی یک داماد ایتالیایی یک مهمانی شگفت انگیز را بدون حضور عروس برگزار می کند. در این مراسم تمامی دوستان داماد حضور دارند. انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها سرو می‌شود. انواع موسیقی ها نیز در این مراسم اجرا می گردد.

اسپانیا: Tie It Up

مراسم عروسی 15

در برخی از مراسم ازدواج اسپانیایی، دوستان داماد قیچی را برداشته و کراوات خود را تکه تکه می کنند، سپس این تکه ها به مهمانان می فروشند تا پول بیشتری برای زوج جوان جمع کنند. همین عمل بعضی اوقات برای جوراب عروس نیز انجام می‌شود.

مکزیک: Lasso My Heart

در طول مراسم، به عنوان یک عروس و داماد مکزیکی شما باید اعمال خاصی را انجام دهید. عروس و داماد باید لباس های خاصی را بپوشند و با آنها در مراسم حضور پیدا کنند. این نوع پوشش علاوه بر اینکه نشانه وحدت و یکدلی عروس و داماد است، طول مدتی که عروس و داماد با هم در ارتباطند را نیز نشان خواهد داد.