داستان بیت کوین و کریپتوکارنسی، داستانی نه چندان قدیمی اما بسیار جذاب است. داستانی است مخصوص عصر IT و دقیقا متناسب با خصوصیات آن. سریع، جذاب و پیچیده. عمر این داستان جذاب به ده سال نمی‌رسد اما آنقدر اتفاقات متفاوت و هیجان‌انگیز در آن اتفاق افتاده که بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت که خیل عظیمی از مشتاقان عرصه تجارت الکترونیک را مجذوب خود کرده است. ولی این شگفتی بزرگ تکنولوژی چگونه استخراج می‌شود؟ ماینینگ چیست؟ پس از استخراج بیت کوین چطور آن را ذخیره کنیم؟
با مالتینا همراه باشید، تا به همه‌ی سوالات شما را پاسخ دهد.

 

استخراج بیت کوین (ماینینگ)

برای استخراج بیت کوین و به دست آوردن آن باید یک سری مسائل را با استفاده از تجهیزات خاص حل کنید. 

در علم برنامه نویسی با استفاده از الگوریتم، می‌توان کدهای ساده را به شکلی پیچیده‌تر تبدیل کرد. این روشی است که سازنده ارز به کار می‌گیرد و از شما می‌خواهد تا با ساده سازی آن را حل کرده و سپس به دست بیاورید.

به‌عنوان مثال: سازنده بیت کوین یا آن الگوریتم به شما می‌گوید که اگر می‌خواهید ارز من را استخراج کنید، باید یک سری معادلات و الگوریتم‌ها را حل بکنید. در عوض حل آن‌ها به میزان سختی که برای حل مسئله کشیده‌اید، به شما پول و یا همان سکه می‌دهم.

با بیت کوین و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید: بیت کوین چیست ؟ چرا و چگونه اختراع شد؟

بیت کوین-استخراج

استخراج بیت کوین (ماینینگ)

برای ماینینگ و حل هریک از الگوریتم های بیت کوین نیاز به تجهیزات دارید تا بتوانید استخراج را به خوبی انجام دهید. بدیهی است که هرچقدر قدرت تجهیزات شما بیشتر باشد، راحت تر میتوانید به بیت کوین ها و پاداش های خود برسید.

تجهیزاتی که برای ماینینگ نیاز دارید عبارتند از:

۱- دستگاه استخراج (ASIC)

برای سودآوری بیشتر و بهتر عملکرد کردن در ماینینگ شما نیاز به دستگاه مخصوصی به نام ای-سیک (ASIC) دارید. به دلیل گسترش بیت کوین و افزایش کاربران و ماینینگ های متداول CPU کامپیوتر و یا موبایل پاسخگو نیست و بهره وری مناسب را نخواهند داشت.

۲- برق و کابل

ای سیک ها با برق کار می کنند و برق زیادی هم مصرف می کنند. برای استفاده از ای سیک ها نیاز به برق ولتاژ قوی نیاز دارید. برای این کار در ایران نیاز به مجوز و همچنین مکان خاص دارید، زیرا استفاده از برق خانگی برای ماینینگ در ایران غیر مجاز است.

۳- خنک کننده

از آنجایی که ماین کردن با دستگاه قدرت زیادی می خواهد، ای سیک ها داغ می کنند و برای افزایش طول عمر آنها مراقبت بیشتر نیاز به خنک کننده هایی مانند کولر و فن دارید.

۴- اینترنت

اینترنت جزء مهمی است که شما را به دنیای ارز دیجیتال متصل می کند. اینترنت های ADSL و TD-LTE برای استخراج کفایت می کند. فقط باید این را در نظر داشته باشید تا اینترنتان قطع نشود تا وسط پردازش به مشکل بر نخورید.

۵- کیف پول

پس از اتمام ماینینگ نیاز است تا درآمد حاصل را در محلی ذخیره کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید. کیف پول امن ترین و بهترین مکان برای ذخیره ی پولهاست. در ادامه با انواع کیف پول های بیت کوین در این نوشته آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال | معرفی و خرید کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس اصل

بیت کوین-انتخاب ارز

تجهیزات استخراج رمز ارز

سختی شبکه و استخر استخراج بیت کوین

بلاک هر بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک بار صورت می گیرد و به اولین ماینر دریافت کننده تعلق می گیرد. اگر کامپیوتر شما بسیار قدرتمند باشد و میتواند راحت تر آن را دریافت کند. اما این منصفانه نیست، مسلما ماینر (استخراج کننده) ای که امکانات و قدرت بیشتری داشته باشد، تمام بیت کوین ها را از آن خود می کند. برای اینکه همه چیز عادلانه باشد، شبکه براساس قدرت پردازشی که دارد عمل استخراج را انجام میدهد، برایش “سختی شبکه” قرار داده تا زمان دسترسی به بیت کوین را برای پردازشگرهای قدرتمندتر کاهش دهد.

به دلیل افزایش ماینتر ها و دستگاه های استخراج، استخراج بیت کوین به صورت مستقیم شانس کمی در حل کردن بلاک دارد. برای این منظور تمام ماینرها دستگاه های استخراج خود را در جایی به نام «استخر استخراج» (mining pool) متصل می کنند تا قدرت پردازش و حل مسائل بالا رود. در این استخر پاداش هایی که دریافت می شود براساس میزان قدرتمندی دستگاه ها به آنها برگردانده می شود.

در مالتینا بخوانید:  بیت کوین چگونه به ارز دیجیتال اول جهان تبدیل شد ؟

بیت کوین-انتخاب سخت افزار

تجهیزات استخراج بیت کوین

ذخیره سازی بیت کوین

پس از آنکه بیت کوین را شناخته و سپس استخراج کرده‌اید، وقت آن رسیده که آن را در یک جای امن و مطمئن ذخیره سازی کنید. برای حفظ مال خود باید یک کیف پول داشته باشید تا پول‌هایتان را در آن بگذارید و در هر لحظه که نیازشان داشتید، برداشت کنید. اما چگونه می‌توان بیت کوین را ذخیره کرد؟ آیا جایی امن برای ارزهای دیجیتال وجود دارد؟
برای ذخیره سازی بیت کوین ابتدا باید انواع کیف پول‌هایی که در کریپتوکارنسی وجود دارند را به خوبی بشناسید، با معایب و مزایای‌شان به خوبی آشنا باشید و سپس بهترین‌شان را برای خودتان انتخاب کنید.

بیت کوین-ذخیره سازی

برای حفظ بیت کوین خود باید یک کیف پول داشته باشید

اساسا ۵ نوع کیف پول بیت کوین در ارز دیجیتال وجود دارد که هرکدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

۱- کیف‌پول سخت افزاری (Hardware Wallet):

این نوع کیف‌پول می‌توان بهترین گزینه‌ی امنیتی در بیت کوین برای ذخیره‌ی پول‌هایتان باشد.

کیف پول‌های سخت افزاری جدید نیستند، ولی به تازگی جایگاه بیشتری در کیف‌پول‌های بیت کوین کسب کرده اند. این کیف‌پول‌ها مشابه کیف‌پول‌های عادی شماست، علاوه بر ویژگی مدیریت حساب‌های دیجیتالیتان. همچنین بسیار فانتزی‌تر و شیک‌تر از دیگر کیف‌پول‌های کریپتوکارنسی است. آنها در حوزه امنیت بسیار قوی‌تر هستند و همچنین: قابل حمل و دارای صفحه نمایش برای دیدن مبادله‌ها و ذخیره ارزهای دیجیتال می‌باشند. در کنار تمامی این ویژگی‌ها، قیمت گران‌تری نسبت به دیگر کیف‌پول‌ها دارند که ممکن است کاربر را در خرید آن مردد کند.

با یکی از بهترین کیف‌پول‌های سخت افزاری، آشنا شوید: لجر نانو اس کیف پول سخت افزاری بیت کوین پشتیبانی از ۲۵ نوع ارز

بیت کوین-کیف پول سخت افزاری

کیف‌پول سخت افزاری

۲- کیف‌پول آنلاین (Online Wallet):

کیف پول‌های آنلاین از رایج ترین کیف پول‌های کریپتوکارنسی هستند.

این‌ها به علت ارزان‌تر بودن، استفاده‌ی آسان، در دسترس بودن و سرعت بالا محبوبیت بیشتری در میان کاربران دارند. امروزه اینترنت در تمام خانه‌ها، شرکت‌ها و زندگی‌ها وجود دارد و با استفاده از کامپیوتر، تبلت، لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه به اینترنت متصل شوید، بنابراین می‌توانید در هر نقطه از دنیا به حساب خود دسترسی داشته باشید، بیت کوین را استخراج و ذخیره کنید.

بیت کوین-کیف پول آنلاین

کیف‌پول آنلاین

۳- کیف‌پول‌ تلفن‌همراه (Mobile Wallet):

مفهوم کیف‌پول‌های تلفن‌همراه، همان کیف‌پول آنلاین است فقط با این تفاوت که دسترسی توسط موبایل صورت می‌گیرد.

معمولا شما می‌توانید در Google Play و یا Apple store این کیف پول‌ها را دریافت کنید و از آنها استفاده کنید. به دلیل استفاده‌ی بیشتر مردم از موبایل، این کیف‌پول‌ها روز به روز معروف‌تر می‌شوند. همه‌ی ما می‌دانیم که اکثر مردم در کارهای روزمره خود بجای استفاده از کامپیوتر از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا کیف پول‌های خود، مانند موبایل خود، همیشه همراه داشته باشند.

مزایای کیف پول تلفن‌همراه همانند کیف پول آنلاین است، بجز گرینه ی QR برای اسکن. همچنین استفاده از کیف‌پول تلفن‌همراه بسیار راحت تر از کامپیوتر، لپ‌تاپ و یا حتی کیف‌پول های سخت افزاری است.

 کیف پول موبایل

کیف‌پول‌ تلفن‌همراه

۴- کیف‌پول دسکتاپ (Desktop Wallet):

اگر فکر می‌کنید که کیف پول دسکتاپ، مانند فایل‌هایی است که در کامیپوتر شما ذخیره شده است، کاملا در اشتباهید.

اکثر کیف‌های دسکتاپ رایگان هستند، زیرا شرکت فقط اجازه‌ی باز کردن حساب جدید بیت کوین را در وبسایت خود می‌دهد و امکانات دیگری را در اختیار شما نمی‌گذارد. چون کیف‌پول شما بصورت آنلاین و اینترنتی نیست، هکرها برای هک کردن کیف‌پول شما هیچ دسترسی ندارند و اطلاعات شما را شرکت ارائه دهنده بکاپ نمی‌گیرد؛ این یکی از دلایلی است که این کیف‌پول‌ها در میان مردم محبوب هستند.

در کنار مزایا، معایبی نیز دارند. بعنوان مثال: ممکن است به اشتباه فایل‌های کیف‌پول خود را پاک کنید و یا کامپیوترتان ویروسی شود، چه‌کاری از دست شما ساخته است؟

 کیف پول دسکتاپ

کیف‌پول دسکتاپ

۵- کیف پول کاغذی (Paper Wallet):

کیف‌پول کاغذی به این معناست که شما کلید خصوصی بیت‌کوین خود را دریافت می‌کنید. بله، این کیف پول بسیار عجیب و قدیمی است، اما این روش یکی از امن‌ترین راه‌های ذخیره‌ی بیت کوین‌تان است. خطرات هک شدن در این کیف پول به صفر می رسد، زیرا هیچ کسی به کیف‌پول شما دسترسی ندارد و یا اطلاعات شما در هیچ سروری ثبت نمی‌شود و یا بکاپ نمیگیرند. شما می‌توانید با آدرسی که بر روی کاغذ شما نوشته شده است، مبادلات خود را انجام دهید.
تنها نقطه ضعف این کیف‌پول گذاشتن زمان به خصوصی برای انجام معاملات و کارهای تکنیکی است.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

حفاظت از کیف‌پول بیت کوین ضروری است چون کیف‌پول‌های بیت کوین اهداف با ارزش بالای هکرها هستند. برخی از اقدامات حفاظتی عبارتند از : رمزگذاری کیف‌پول با گذرواژه قوی، و انتخاب یک گزینه ذخیره‌سازی خوب به عنوان مثال ذخیره کردن به صورت آفلاین. همچنین توصیه می‌شود که مرتبا از کیف پول دسکتاپ یا موبایلتان پشتیبانی کنید، زیرا مشکلات مربوط به نرم‌افزار کیف پول روی کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه می‌تواند تمام سهام شما را پاک کند.

 

در مالتینا درباره ی ارز دیجیتال بخوانید:

هرآنچه که درباره بلاک چین لازم است بدانید