در پی شیوع ویروس کرونا مدارس و مشاغل تعطیل شده است و شما باید به ناچار برای مدت نامشخصی در خانه بمانید، اگر می‌خواهید دچار مشکلات و بیماری‌های روانشناختی نشوید و اوقات خوبی را در کنار خانواده خود تجربه کنید، به برنامه‌ای مشترک با اعضاء خانواده‌ی خود نیاز دارید اما به خاطر داشته باشید در زمان دورکاری باید حریم‌های یکدیگر را حفظ کنید. در‌حالی‌که شیوع ویروس کویید-۱۹ بسیاری از مشاغل را مختل می‌کند، در کنار خانواده بودن نیز آن‌ هم برای مدت طولانی و نامعین، به ایجاد نگرانی در میان افراد منجر شده است. این‌که مردم به صورت ناگهانی و بدون برنامه‌ی قبلی، ناچار شده‌اند در کنار خانواده‌ی خود و به صورت تمام‌وقت، زمان خود را سپری کنند، خود موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای آن‌ها شده است.

در دورکاری، چگونه به صورت تمام وقت در کنار خانواده زندگی کنیم

حتی اگر شما عاشق شریک زندگی خود باشید، حضور در خانه و تغییر سبک زندگی شما و توقف کارهای روزمره‌ای که پیش از شیوع ویروس کرونا در محل کار و بیرون از خانه داشته‌اید، خواه‌ ناخواه در روابط شما با همسر و خانواده تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد تغییراتی خواهد شد. در این‌ مطلب نحوه‌ی زندگی درست توسط زوج‌هایی که پیش‌تر، تجربه‌ی دورکاری داشته‌اند، به همراه بعضی نکات و راهنمایی‌های‌ ایشان‌ ارائه شده است.

برای دورکاری در خانه فضای کاری مجزا ایجاد کنید

بلیک دوریونِ ۳۷ ساله که مدیر تولید یک شرکت نرم‌افزاری است، به عنوان یک آموزگار در زمینه معرفی روش‌های دورکاری نیز شناخته می‌شود. او و همسرش جنل دوریون، به مدت ده سال، تجربه‌ی دورکاری جهت فروش و بازاریابی محصولات را داشته و تمامی معاملات خود را در منزل‌شان در میشیگان انجام داده‌اند. دوریون زمانی را به یاد می‌آورد که حرفه‌ی دورکاری را به تازگی شروع کردند.

این زوج در آن‌زمان، یک فضای اداری مشترک و دنج با میزهایی پشت به پشت هم فراهم آوردند. بلیک با صراحت می‌گوید: “متاسفانه این سیستم به خوبی جواب نداد”. وی می‌افزاید: “شما قطعا نیاز به فضای مستقل برای خود دارید.” “خیلی مهم است که شما محیط کاری مستقلی برای خود فراهم کنید و برای این موضوع خلاقانه عمل کنید”. او پیشنهاد می‌کند که اگر احیانا فضای کافی در خانه برای ایجاد یک محیط مستقل برای دورکاری ندارید، از فضای موجود در اتاق خواب، هال و محیط‌های دیگر خانه جهت قرار دادن میز کاری خود استفاده کنید.

دورکاری و اختصاص یک محل کار

برای دورکاری در خانه فضای کاری مجزا ایجاد کنید

محدوده های مختلفی را در محیط خانه خود ایجاد کنید

کِیت روپ، نویسنده‌ی کتاب “به عنوان یک مادر قوی باش” که خود مادر دو کودک هشت و دوازده ساله است، فضاهایی مستقل و مجزا در خانه‌ی خود ایجاد کرده است:‌ در خانه‌ی آتلانتا، او محدوده‌های مختلفی را طراحی کرده است، از جمله محدوده‌ی کاری، محدوده‌ای که هیچ‌کس حق ندارد چیزی در آنجا قرار دهد، محدوده‌ای که صحبت کردن با تلفن و با صدای بلند ممنوع نیست و محدوده‌ای که اعضای خانواده همگی در پایان روز موظف به نظافت آن هستند.

آلیسون لاندا واقع در برکلی (ایالت کالیفرنیا) نیز کاری مشابه در آپارتمان خود انجام داده است. به این صورت که در اتاق نشیمن، محدوده‌ی استقلال او گوشه‌ای از اتاق که صندلی‌ها قرار دارند و محدوده‌ی تخصیص یافته به همسرش گوشه‌ای دیگر از اتاق که مبل‌ها قرار دارند است. او می‌گوید: “این جداسازی فضا در یک خانه‌ی دو اتاقه چندان آسان نیست. گاهی لازم است به منظور بهبود فضای خانه، تغییر دکوراسیونی در صندلی‌ها و کاناپه‌ها انجام شود تا فضای هال‌ِ خانه، کمی بازتر به نظر برسد”.

بیشتر بخوانید: ده شغل خانگی عالی برای کسب درآمد در منزل

به زمان‌های هم‌دیگر احترام بگذارید

دوریون اذعان می‌کند که هرقدر که شما و همسرتان هم‌دیگر را دوست داشته باشید و از لحاظ عاطفی به هم نزدیک باشید، به هیچ‌وجه ایده‌ی خوبی نیست در زمانی که همسر شما مشغول دورکاری است،‌ شما نزد او بروید و حتی با مکالمه‌ای کوتاه و دوستانه، زمانِ کاری او را کاهش دهید و زمانی را به گفتگو اختصاص دهید. او می‌گوید: “در دورکاری، به فضای شخصی هم‌دیگر توجه کنید و احترام بگذارید”. “این موضوع را در نظر بگیرید که اگر هر دوی شما در دو محیط کاملا مجزا و دور از هم در فضای کار اداری مشغول کار بودید، هیچ‌گاه امکان برقراری این نوع مکالمه‌ها برای شما فراهم نمی‌شد. بنابراین، اگر در حال حاضر به هر دلیلی، ناچار شده‌اید که در خانه و در کنار هم مشغول دورکاری شوید، به فضای شخصی و زمان کاری هم‌دیگر احترام بگذارید و موجب اختلال در کار فرد مقابل نشوید”.

جنی ییپ، عضو برد تخصصی روان‌شانسی آمریکا نیز با این مسئله موافق است. او می‌گوید: “همان‌گونه که شما به همکاران خود در دفتر کارتان احترام می‌گذارید و دائما وقت آن‌ها را نمی‌گیرید، در منزل و در فضای دورکاری نیز به همان شکل، لازم است شریک زندگی خود را مانند یک همکار در نظر بگیرید. شما باید به نیازهای او در محیط کار و فضای شخصی او توجه کنید”.

شیف کاری در منزل

به زمان‌های هم‌دیگر احترام بگذارید

در زمان دورکاریِ ‌برای خود، شیفت کاری در نظر بگیرید

بریجیت ارلیِ ۳۲ ساله که یک نویسنده و ویراستار مستقل است به همراه همسرش استفان ارلیِ ۳۶ ساله که مدیر پروژه‌ی یک شرکت ساخت‌و‌ساز تجاری و توسعه املاک و مستغلات در ریج وود ایالت نیوورک است، هر دو دریافته‌اند که داشتن شیفت کاری، گزینه‌ای منطقی و درست است. آن‌ها دو فرزند کوچک ۲.۵ ساله و ۹ ماهه دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که بریجیت صبح‌ها بچه‌ها را نگه‌داری کند و یا به پارک ببرد تا آن‌ها بازی کنند و همسرش مشغول کار شود. همچنین عصرها که او مشغول کار است، شوهرش بچه‌ها را در اتاقی دیگر ببرد و از آن‌ها نگه‌داری کند.

او می‌گوید: “در حالت کلی، ما سعی می‌کنیم با هم مهربان‌تر و صبورتر باشیم”. ما مرتبا به هم گوشزد می‌کنیم که باید منعطف باشیم و مثبت رفتار کنیم، زیرا نمی‌خواهیم فرزندانمان بابت هر نوع اضطرابی که بابت دورکاری داریم متاثر شوند. حتی اگر بچه‌ها ندانند در این سیستم چگونه با ما ارتباط برقرار کنند، این اختلال در برنامه‌ها، برای آن‌ها نیز سخت می‌شود.”

در محیط دورکاری، به یکدیگر زمان استراحت بدهید

این مسئله کاملا بدیهی است که شما در این مدت، بیش از حد معمول نیاز به استراحت و سپری کردن زمانی با خودتان خواهید داشت. به همین منظور، ژانل دوریون یک توصیه برای انجام این کار دارد: “رک و شفاف باشید”. “همگی ما می‌دانیم که پرخاشگری و کلافگی فقط به ناامیدی بیشتر ما کمک می‌کند. پس پیش از آن‌که به اوج عصبانیت برسید، با شریک زندگی خود صحبت کنید. اگر اجازه بدهید که چیزی شما را عصبانی کند، مطمئنا در کار شما وقفه‌ای نامطلوب ایجاد می‌شود. به خود استراحت بدهید و همچنین، از آن‌چه همسرتان به آن احتیاج دارد همواره آگاه باشید”.

لورن پیابودی که مددکاری اجتماعی در یک مرکز خانواده است،‌ تایید می‌کند که استراحت در زمان مناسب و پیش از رسیدن به اوج فشار روحی، بسیار حائز اهمیت است. وی می‌گوید: “در شرایط دورکاری، معمولا افراد دچار اضطراب و نا‌امیدی می‌شوند، ممکن است شریک زندگی شما از این حد تعامل در خانه و با خانواده به واسطه‌ی شرایط دورکاری، دچار بیماری شود و نهایتا همه اعضای خانواده از دچار کمبود صبر و حوصله شوند.

نا آرامی هنگام دورکاری

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین شغل های حال حاضر در دنیا و میزان درآمد هر کدام

ممکن است بچه‌های ما با این شرایط دچار دلهره شوند.” “این یک واقعیت است”. اما از طرفی او خاطر نشان می‌کند که حتی بی‌تابی و ناآرامی ما نیز، می‌تواند ابزاری ارزشمند برای یادگیری مسائلی مهم برای تک تک افراد خانواده باشد. او توضیح می‌دهد: “این مطلب بسیار جالب است که بچه‌های ما درباره‌ی احساسات ما آگاه شوند و از زبان ما آن احساسات را بشنوند.” این‌که با صدای بلند به همه اعلام کنیم: “سلام به همه، من در حال حاضر احساس خوبی ندارم و از شما می‌خواهم بدون این که مزاحم من شوید، چند دقیقه به من اجازه دهید تا ظرف‌های نشسته را بشویم.” این یک فرصت و لحظاتی عالی برای فرزندان شما محسوب می‌شود زیرا این امکان را برای آن‌ها به وجود می‌آورد تا شرایط روحی فعلی شما را درک کنند.

همچنین شما می‌توانید زمانی را برای خلوت کردن با خود و استراحت بدون حضور دیگران در حمام یا دستشویی اختصاص دهید. برای مثال، ده دقیقه در حمام و به دور از دیگران بودن، می‌تواند بخشی از زمان استراحت باشد. ژانل دوریون با خنده می‌گوید: “بله، ممکن است این گزینه یک کلیشه باشد. اما به هر حال گزینه‌ای کاربردی است و همیشه موثر واقع شده است”.

به روال روتین زندگی و نقش‌های شریکتان احترام بگذارید

اکنون زمان آن نیست که در مورد نقش همسر شما در چگونگی بهبود سیستم زندگی در خانه صحبت کنیم. به خصوص اگر شریک زندگی شما مدت‌ها در خانه همراه با کودکان، تلاش کرده تا مسیر درستی برای زندگی بهتر، ترسیم کند. هالی سیمونز از مریلند می‌گوید: “بزرگ‌ترین چالش برای من زمانی که شوهرم نیز در خانه، دورکاری می‌کند، است. وجود شخص دیگری در کنارم جهت اخذ تصمیم‌گیری‌های جزئی و کوچک برایم کسل کننده است”.

وی ادامه می‌دهد: “وقتی فقط من و دختر هجده ماهه‌مان در خانه هستیم، من در مورد همه‌ی قوانین مربوط به خانه به تنهایی تصمیم می‌گیرم. حفظ این روال زمانی که شریک زندگی شما نیز در کنارتان مشغول دورکاری است، دشوارتر خواهد بود. بنابراین باید به این نکته توجه کنید و بیاموزید که چگونه می‌توان روالی درست بر اساس احترام به هم‌دیگر و با حفظ تعادل در کار و شرایط خانه ایجاد کرد. به خصوص زمانی که علاوه بر حفظ شرایط کاری، نیاز به مراقبت از کودکان نیز مطرح باشد.”

این که شغل اصلی شریک زندگی شما دقیقا شامل انجام وظایف شغلی واقعی، وظایف خانگی و یا کارهای مربوط به مراقبت از کودکان باشد، چندان اهمیت ندارد. مطلب حائز اهمیت آن است که در هر شرایطی به سیستم کاری شریک زندگی خود احترام بگذارید. دوریون می‌گوید: “به شریک زندگی خود به هیچ عنوان نگویید که چگونه وظیفه و کار خود را انجام دهد. این مسئله هیچ‌گاه پایان خوشی در بر نخواهد داشت.”

ناراحتی هنگام دورکاری در منزل

به روال روتین زندگی و نقش‌های شریکتان احترام بگذارید

در زمان دورکاری نسبت به خود انعطاف‌پذیر و مهربان باشید

پیبادی به همه‌ی ما یادآوری می‌کند که در این زمانِ شیوع ویروس کرونا که کاملا بی‌سابقه در تاریخ بشر است هیچ‌کس راه درست یا اشتباه برای کنار آمدن با عوامل استرس‌زای ناگهانیِ در کنار هم بودن، دورکاری و مراقبت از فرزندان برای تمام شبانه‌روز را نمی‌داند. پیبادی توصیه می‌کند که: “فشار را از روی خود بردارید.” انعطاف‌پذیری در کار و زندگی بسیار مهم است. حتی اگر صرفا در طول روز، شما فقط غذا پخته باشید و به تنهایی خانواده را سیر کرده باشید، شما فوق‌العاده عمل کرده‌اید. در این دوران که به هر علتی، تمامی اعضاء خانواده به صورت شبانه‌روزی در کنار هم حضور دارند، اگر زندگی را به خود سخت بگیرید، شرایط نیز برای زندگی سالم، سخت می‌شود، پس سعی کنید با انعطاف پذیری بیشتر زندگی را برای خود و همسرتان آسان‌تر نمایید.”

چیزهای کوچک می‌توانند تاثیری بزرگ داشته باشد

به عنوان نکته‌ی آخر، دوریون به همه یادآوری می‌کند که فقط به این دلیل که در حال حاضر ناچار هستید به عنوان دورکاری، کل زمان را در طول شبانه‌روز در خانه سپری کنید، به این معنا نیست که در کنار خانواده بودن و برقراری ارتباط‌های عاشقانه، به کل تعطیل شده است.

در حقیقت،‌ وی تاکید می‌کند که کارهای کوچک، مثل نوشتن یک یادداشت عاشقانه و یا قرار دادن یک میان‌وعده‌ی مورد علاقه بر روی میز برای اعضا خانواده، دقیقا همان چیزی است که در این شرایط،‌ همسر و فرزندان شما به آن نیاز دارند.

انعطاف پذیری در دورکاری

چیزهای کوچک می‌توانند تاثیری بزرگ داشته باشد

منبع:

goodhousekeeping