انواع هارد اکسترنال وسترن دیجیتال| معرفی، بررسی و راهنمای خرید

انواع هارد های وسترن دیجیتال

شرکت وسترن دیجیتال (WDC)، یک شرکت آمریکایی تولید کننده هارد‌‌‌ دیسک کامپیوتر و همچنین سازنده‌ هار‌د‌های قابل حمل ذخیره‌ سازی داده است. این شرکت طراح، سازنده و فروشنده محصولات فناوری اطلاعات، شامل هارد وسترن دیجیتال، سیستم‌های مرکز داده و همچنین ارائه دهنده‌ خدمات ذخیره‌سازی فضای ابری است. شرکت وسترن دیجیتال، سابقه‌ طولانی در صنعت الکترونیک به عنوان یک سازنده مدارهای مجتمع و محصولات ذخیره‌ سازی داده دارد. همچنین این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دیسک سخت کامپیوتر به همراه رقیب اصلی خود شرکت سیگیت تکنولوژی (Seagate technology) است.

شرکت وسترن دیجیتال در 23 آوریل 1970 توسط آلوین بی. فیلیپس، کارمند شرکت موتورولا تاسیس شد. این شرکت به سرعت با دریافت سرمایه اولیه از چندین سرمایه‌گذار شخصی و صنعتی به تولید‌کننده نیمه‌ هادی‌ها تبدیل شد. این شرکت تا سال 1975 تولید‌کننده و فروشنده‌ تراشه‌های ماشین حساب بود. با بحران نفت در این سال‌ها و ورشکستگی بزرگ‌ترین مشتری خود، این شرکت نیز در سال 1976 ورشکستگی خود را اعلام کرد. بعد از آن و در اواخر دهه 70، این شرکت محصولات مختلفی را تولید کرد که به نظر بسیاری از افراد مهم‌ترین اقدام آن، تولید قالب/کنترل‌کننده‌های درایو فلاپی تک تراشه بود. در اوایل دهه 80، آن‌ها مشغول ساختن کنترلر‌های هارد‌ دیسک بودند و در سال 1983، موفق به امضای قرارداد خوبی برای تولید کنترلرهای IBM برای PC/AT شدند.

بخش عمده‌ای از درآمد و سود شرکت وسترن دیجیتال در دهه 80، مدیون همین خانواده کنترل‌کننده‌های ذخیره‌سازی بود. سال 1988، بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ وسترن دیجیتال را به همراه داشت. در آن سال، وسترن دیجیتال، سهام متعلق به شرکت تندن (Tandon) که تولیدکننده هارد‌ دیسک رایانه‌های شخصی بود را خریداری کرد. اولین محصول، بعد از این ادغام، سری “سنتار” (centaur) نام گرفت. در دهه 90، بخش عمده محصولات شرکت، از جمله کنترل‌کننده‌های شبکه، فلاپی درایو‌ها و فعالیت‌های تراشه‌ای به شرکت‌های دیگر واگذار شد. در سال 1998، وسترن دیجیتال مجدداً از IBM کمک گرفت. این توافق‌نامه به شرکت وسترن دیجیتال، حق استفاده از فناوری‌های خاص IBM را داد.

شرکت وسترن دیجیتال تولید کننده هارد وسترن دیجیتال

این ایده نتیجه داد و در سال 2000، شرکت وسترن دیجیتال مجدداً میان مطبوعات و بین کاربران احترام خود را به دست آورد. البته وسترن دیجیتال بعدها روابط خود را با IBM قطع کرد. در سال 2001، وسترن دیجیتال اولین تولید‌کننده‌ای شد که هارد دیسک‌های اصلی ATA را با 8 مگابایت بافر ارائه می‌داد. در آن زمان سایر شرکت‌ها دیسک‌های خود را با 2 مگابایت ارائه می‌کردند.

در سال‌های بعد نیز، این شرکت محصولات بهبود یافته خود را در بازار ارائه می‌داد. در سال 2006، هارد اکسترنال وسترن دیجیتال به بازار وارد شد. در سال 2011، شرکت وسترن دیجیتال موافقت کرد که واحد ذخیره‌سازی شرکت هیتاچی را با حدود 4.3 میلیارد دلار به دست آورد که از این مبلغ 3.5 میلیارد به صورت نقدی و مابقی با 25 میلیون سهام پرداخت شود. در سال‌های بعد تا امروز، این شرکت توانسته توافق‌های مهمی با شرکت‌های دیگر از جمله سن دیسک (SanDisk) نیز برقرار کند.

انواع هارد وسترن دیجیتال اکسترنال

هاردهای اکسترنال، اغلب به دو گروه دسکتاپ و پرتابل یا قابل حمل تقسیم می‌شوند. در مدل دسکتاپ، هاردهای اکسترنال مجهز به یک منبع تغذیه و یا آداپتور برق شهری هستند که توسط آن برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. این مدل قابلیت جابجایی نداشته و صرفاً در کنار دستگاه رایانه شخصی یا کنسول قرار می‌گیرد. اما در مدل‌های قابل حمل، برق مورد نیاز توسط کابل یو‌اس‌بی که به دستگاه متصل می‌شود تامین می‌شود و به راحتی می‌توان آن‌ها را جا به جا کرد. مدل‌های هارد وسترن دیجیتال مخصوص گیمرها در انواع هارد اکسترنال پرتابل دسته‌بندی می‌شود.

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Passport WDBYNN0010-40B

این محصول شرکت وسترن دیجیتال دارای رابط USB 3.0 است که به واسطه‌ آن، با اتصال به رایانه شما، با سرعت زیادی (5 گیگابایت بر ثانیه) انتقال داده‌ها از رایانه به هارد‌ دیسک و برعکس، انجام می‌شود. هارد وسترن دیجیتال مدل My passport ، با درگاه USB 2.0 و USB 3.0 سازگار است. از طرفی با انواع سیستم عامل ویندوز 7، 8 و 10 سازگار است. این هارد، دارای سیستم پشتیبان‌گیری خودکار بوده و به محض اتصال به دستگاه، شروع به پشتیبان‌گیری از فایل‌ها درون هارد می‌کند. اندازه هد این هارد 2.5 اینچ و جنس بدنه پلاستیک فشرده اما غیر مقاوم در برابر آب، شوک، خش، ضربه و گرد و غبار است.

این هارد دارای یک نشان‌گر LED است که صرفا وضعیت سالم بودن هارد را نشان می‌دهد. ظاهر بدنه‌ این هارد از دو قسمت کاملا متفاوت هاشور خورده و ساده تشکیل شده که در بالا و پایین بدنه از هم تفکیک شده‌ و زیبایی منحصر به فردی به آن داده است. این محصول در ظرفیت‌های 1، 2، 3 و 4 ترابایت و در رنگ‌های سیاه، آبی، نارنجی، قرمز، سفید و زرد در بازار موجود است. این هارد از نسل سوم هارد‌ دیسک‌های وسترن دیجیتال است.

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Passport WDBYNN0010-40B
هارد وسترن دیجیتال مدل My Passport WDBYNN0010-40B

 

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Passport WDBYVG0010-20BBK-WESN

این مدل از هارد my passport که از نسل چهارم هاردهای شرکت وسترن دیجیتال و در سال 2019 معرفی شده است، تفاوت حائز اهمیتی با سری قبلی از لحاظ مشخصات فنی ندارد. اما از لحاظ ظاهری تفاوت‌هایی داشته است. از جمله هاشورهای جلد آن نسبت به مدل قبلی طراحی متفاوتی دارد. در کل، وزن هارد تا حدودی نسبت به موارد مشابه قبلی کمتر شده است (120 گرم). این محصول دارای 3 سال گارانتی تعویض است و با انواع سیستم‌ عامل‌ها سازگار است. اما برای استفاده در مکینتاش، نیاز به تغییر فرمت هارد است. این محصول فاقد نشان‌گر ال‌ای‌دی است. این محصول، دارای پورت USB فوق سریع (super-speed) نیز هست. این مدل دارای حافظه 1 و 2 ترابایت است و مدل بهبود یافته این هارد با نام WDBFTM0050BBL-WESN، دارای 5 ترابایت حافظه است.


هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Book Desktop

هارد وسترن دیجیتال مدل my book، از نوع هارد دسکتاپ اکسترنال به حساب می‌آید و قابلیت حمل ندارد. بیشتر به عنوان هاردی استفاده می‌شود که در کنار دستگاه رایانه قرار می‌گیرد و با آداپتور به برق شهری متصل می‌شود. این مدل به صورت ایستاده روی میز قرار می‌گیرد و طراحی بسیار باریک آن موجب شده که فضای اندکی را اشغال کند. هدف از ساخت این نوع هارد، نگهداری فایل‌های حائز اهمیت به عنوان نسخه پشتیبان است و کمتر به عنوان دستگاهی برای ذخیره فایل‌های ضروری که نیاز است همیشه همراهتان باشد به کار می‌آید.

حافظه این هارد 4 ترابایت ظرفیت دارد و تا 14 ترابایت قابلیت افزایش حافظه دارد. همچنین، سایز هد آن 3.5 اینچ است. در این هارد نیز مانند سایر مدل‌ها، قابلیت پشتیبان‌گیری خودکار و نرم افزار قفل داده‌ها وجود دارد. در این مدل هارد، از یک درایو حافظه استفاده شده و در مدلی مشابه که در ادامه معرفی می‌شود، از دو درایو حافظه جهت افزایش ذخیره داده استفاده شده است. این محصول علاوه بر سیستم عامل‌های ویندوز بر روی مکینتاش El capitan، Yosemite و Mavericks سازگار است.

 

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Book Desktop Hard Drive
هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Book Desktop

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Book Duo Desktop RAID

این مدل نیز از سری هاردهای دسکتاپ است با این تفاوت که استایل آن دو درایوی است. این مسئله منجر به افزایش خیره کننده ظرفیت حافظه این هارد تا 24 ترابایت شده است. در حال حاضر انواع مدل آن دارای ظرفیت حافظه‌ی 3، 4، 6، 8، 10، 12، 14، 16، 20 و 24 ترابایت است. پورت پرسرعت USB 3.1 Gen 1-ready انتقال داده را در سرعتی فوق‌العاده انجام می‌دهد. جهت استفاده از این هارد برای سیستم مکینتاش نیاز به تغییر فرمت هارد است. اما در انواع سیستم عامل ویندوز سازگاری دارد.

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Book Duo Desktop RAID
هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل My Book Duo Desktop RAID

 

وسترن دیجیتال اکسترنال مدل Elements Hard Drive

هارد‌ دیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل المنتز، یک هارد ساده، سریع (رابط USB 3.0) و پرتابل است که ظرفیت گسترده‌ای بین 1 الی 5 گیگابایت، ذخیره داده فراهم می‌کند. ضخامت بدنه‌ این مدل هارد، با افزایش حافظه‌ آن، افزایش می‌یابد. هنگامی که ظرفیت هارد داخلی رایانه شما پر می‌شود، سرعت دستگاه پایین می‌آید. فایل‌ها را از روی هارد داخلی پاک نکنید. بلکه با انتقال آن‌ها با سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه، به هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل المنتز، عملکرد رایانه خود را بهبود بخشید.

این مدل دارای قابلیت پشتیبان‌ گیری خودکار و فضای ابری نیز است و از نرم‌افزار مخصوص شرکت وسترن دیجیتال با نام WD smartware بهره برده که با آن هماهنگی کامل دارد. این نرم افزار، کمک می‌کند که شما به طور دستی یا خودکار، پشتیبان‌گیری از فایل‌های خود داشته باشید. صرفا کافی است که این نرم افزار را فعال کنید تا با هر بار وصل شدن به رایانه یا وسیله مدنظر از پشتیبان‌ گیری با حداقل درگیر‌کردن سیستم عامل استفاده کنید. اگر شما در فضای ابری مانند دراپ باکس حساب دارید، می‌توانید از قابلیت اتصال هارد به فضای ابری نیز توسط این نرم افزار بهره ببرید.

این محصول با تقریبا تمامی سیستم عامل‌ها ( ویندوز ویستا، 7، 8 و mac OS X 10.6.5 به بالا) سازگاری دارد. طراحی کوچک و وزن سبک (230 گرم) آن مغایر با آن نیست که این مدل دارای ظرفیتی تا 5 ترابایت، ارائه دهد. در مدل‌های با ظرفیت حافظه کمتر، حتی وزن این محصول به مراتب سبک‌تر است (134 گرم). این مدل علاوه بر کوچکی، از انواع مدل پاسپورت، باریک‌تر نیز است و قابلیت حمل آن آسان‌تر است. این مدل نیز در برابر نفوذ آب، گرد و غبار، ضربه و خش مقاوم نیست. حداکثر گارانتی تعویض در این مدل 2 سال است.

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل Elements Hard Drive
هارد وسترن دیجیتال مدل Elements Hard Drive

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل WD Black P10 Game Drive

این هارد ابزاری است که آپشنی به کنسول بازی یا رایانه شخصی شما اضافه می‌کند و با داشتن آن می‌توانید آرشیو بازی‌های خود را گسترش دهید. این هارد به طور ویژه برای گیمرها طراحی شده است. انواع مدل موجود در بازار، شامل ظرفیت حافظه‌ 2، 4 و 5 ترابایت است. محصول 5 ترا بایتی آن قابلیت ذخیره تا حداکثر 125 بازی را دارد و موجب می‌شود شما نگران پاک کردن بازی‌های قبلی خود نباشید. از آنجا که این هارد، پرتابل است، دیگر مهم نیست شما کجا هستید، هر کجا که باشید می‌توانید از آرشیو بازی‌های خود به کمک هارد مذکور بهره ببرید.

نوع رابط آن USB 3.1 بوده و سرعت انتقال داده در این هارد، 140 مگابایت بر ثانیه است. هارد وسترن دیجیتال مدل black P10 Game drive، با کنسول‌های مختلف از جمله پلی‌استیشن 4، با سیستم 4.5 به بالا، اکس باکس وان و همچنین سیستم عامل ویندوز 8.1 و 10 و مکینتاش 10.11 سازگاری دارد. این مدل نیز همانند سایر هاردهای وسترن دیجیتال دارای سه سال گارانتی تعویض است.

هارد وسترن دیجیتال اکسترنال مدل WD Black P10 Game Drive
وسترن دیجیتال مدل WD Black P10 Game Drive

وسترن دیجیتال My Passport for Mac,USB-C/USB-A-WDBLPG0020BBK-WESE

این مدل هارد پرتابل اکسترنال، برای سیستم مکینتاش طراحی شده و نیازی به تغییر فرمت برای آن نیست. از طرفی امکان استفاده از آن در سیستم عامل ویندوز وجود ندارد. ظرفیت حافظه آن در مدل‌های مختلف دارای 1، 2، 3 و 4 ترابایت است. سازگار با پورت USB 3.0 و USB 2.0 بوده و امکان اضافه کردن پسورد نرم‌افزاری برای حفاظت از اطلاعات را دارد. مدل جدیدتر آن با نام WDBA2D0020BBL-WESN دارای رنگ آبی است و تا 5 ترابایت ظرفیت حافظه دارد.

وسترن دیجیتال My Passport for Mac,USB-C/USB-A-WDBLPG0020BBK-WESE

هارد وسترن دیجیتال مدل External Desktop Storage WDBWLG0030HBK-NESN

این هارد، یک هارد اکسترنال دسکتاپ است و با یک آداپتور به برق شهری وصل می‌شود. ظرفیت حافظه‌ آن در مدل‌های مختلف شامل 3، 4، 6، 8، 10، 12 و 14 ترابایت است. رابط مورد استفاده در آن USB 3.0 بوده و پلتفرم سازگار با آن انواع سیستم عامل ویندوز و مکینتاش است. در این مدل از پورت فوق سریع USB 3.0 جهت انتقال داده استفاده شده است. البته این مدل چندان مدل به روزی نیست و در سال  2014 ساخته شده است.

هارد وسترن دیجیتال مدل External Desktop Storage WDBWLG0030HBK-NESN
وسترن دیجیتال مدل WDBWLG0030HBK-NESN

سایر مدل‌های هارد وسترن دیجیتال اکسترنال

در حال حاضر، مدل‌های قدیمی‌تر که در این فهرست حضور ندارند، اغلب مربوط به نسل اول و دوم هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال هستند و توقف تولید شده‌اند و در بازار نیز به ندرت قابل دستیابی هستند. مدل‌هایی شامل مدل مای بوک پرو، مای پاسپورت آلترا و آلترا پریمیوم، وایرلس پرو و اکس که در زمان خود بسیار کارایی داشته و محبوب بودند. از نکات حائز اهمیت در اکثر مدل‌های هارد وسترن دیجیتال اکسترنال آن است که در آن‌ها،‌ قابلیت ضد خش و ضد ضربه بودن ذکر نشده اما با توجه به جنس آن‌ها که اغلب پلاستیک فشرده هستند و طراحی بدنه، تا حدود زیادی این هارد‌ها در برابر خش و ضربه مقاوم هستند.

فهرست منابع: westerndigital.com

در مالتینا بیشتر بخوانید :

بهترین گوشی‌های اندروید سال ۲۰۲۰ به همراه ویدئوی معرفی

معرفی جامع انواع مختلف موس و موس سرفیس آرک

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024