آیا تا کنون نام خانه مد بیژن به گوش‌تان خورده است؟ خانه مد بیژن یک بوتیک کاملا اختصاصی است که به عنوان یکی از گران‌ترین بوتیک‌های موجود در دنیا شناخته شده است، این بوتیک در قلب رودیو درایو در بورلی هیلز واقع شده است. این فروشگاه تنها فروشگاهی است که برای بازدید از آن نیاز به وقت قبلی دارید و اغلب اشراف و ثروتمندان مشتریان اصلی این فروشگاه هستید. برند بیژن چیست و چرا انحصاری شده است؟ بیژن پاکزاد کیست؟ آیا نیکلاس بیژن پاکزاد توانسته است راه پدر را به خوبی ادامه دهد؟

در اواخر دهه ۱۹۷۰، کت و شلوارهای بیژن به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار و کراوات‌های ۱۰۰۰ دلاری و کاپشن‌های چرمی عجیب و غریب به یکی از گزینه‌های مورد علاقه ثروتمندان و اینفلوئنسرها در سراسر جهان تبدیل شده بود. کت و شلوارهای مشکی با روکش‌های زرد از مشخصه‌های اصلی طراحی‌های بیژن در بورلی هیلز است. بیژن بهترین‌ها را می‌خواهد و به خوبی می‌تواند از پس آن برآید. اگر می‌خواهید بیشتر با بیژن پاکزاد و پسرش نیکلاس بیژن پاکزاد آشنا شوید، با ما همراه شوید.

خانه مد بیژن - نیکولاس بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد

ابتدا نام بیژن تنها یک برچسب بر روی لباس بود. در اصل، این برند توسط فرد دیگری غیر از نیکلاس بیژن پاکزاد راه اندازی شده است. یک طراح ایرانی که به آمریکا مهاجرت کرده است و در سال ۱۹۷۳ در لس آنجلس ساکن شد. فعالیت وی به عنوان طراح مد و لباس در تهران در بوتیک پلنگ صورتی آغاز شده بود، کسی که با ورود به آمریکا رویای راه اندازی خانه مد بیژن را به واقعیت تبدیل کرد. این فرد کسی نبود، جز پدر نیکلاس، بیژن پاکزاد. زمانی که نیکلاس تنها ۱۹ سال سن داشت، پدرش دار فانی را وداع گفت. نیکلاس سعی در گسترش دادن رویای پدر به فراتر از لس آنجلس داشت. او توانست بوتیک‌های متعددی را در سراسر جهان از لاس و گاس، نیویورک، لندن و دبی گرفته تا هنگ کنگ تاسیس کند.

بیژن پاکزاد - نیکولاس بیژن پاکزاد

امپراتوری بی حد و حصر بیژن

برند بیژن با برندهای دیگر همچون هرمس، شانل، جورجیو آرمانی نقاط مشترک فراوانی دارد، اما با یکبار خرید از آن مشتری ثابت می‌شوید. بر روی در با خط بزرگ نوشته شده است بازدید با قرار ملاقات قبلی. بوگاتی ویرون یا رولزرویس فانتوم با امضای زرد رنگ بیژن در بیرون محوطه پارک شده است. اگر از مشتریان برجسته بیژن باشید، نام شما بر روی پنجره زده می‌شود. اگر خیلی خوش‌شانس باشید، در موقع خرید نیکلاس بیژن پاکزاد به استقبال شما خواهد آمد،

امپراتوری بیژن

رنگ زرد مشکی پای ثابت دکوراسیون های برند بیژن

کسی که پدرش بیژن پاکزاد امپراتوری تجملات بی حد و حصر را در سال ۱۹۷۴ راه اندازی کرد.اما این تنها لباس و روابط نبود که باعث جهانی شدن نام بیژن در سراسر دنیا شد. از مجموع فعالیت‌های برند بیژن در دهه ۱۹۸۰، حدودا ۵۰ میلیون درآمد کسب شد. با این سرمایه در سال ۱۹۹۲ عطرهای انبوه بیژن به بازار عرضه شد. به این ترتیب برند بیژن توانست در بازار عطر و ادکلن نیز دستاورد دیگری را با موفقیت به دست آورد. امروزه، انواع مختلف از عطر‌ها تحت مجوز این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.

بیژن - نیکولاس بیژن پاکزاد

نیکلاس بیژن پاکزاد مدیر جدید برند بیژن

طرح‌های جدید بیژن با حفظ اصالت برند

جیمی کمیل، هرگز خودش را به عنوان یک مشتری معمولی و پای ثابت خانه مد بیژن تصور نمی‌کرد. این بازیگر ۴۳ ساله مکزیکی در مورد نیکلاس بیژن پاکزاد می‌گوید: صادقانه اگر بخواهم بگویم، برای من خسته کننده بود. خانه مد فوق العاده لوکس بیژن، با تعیین قرار ملاقات قبلی و دیزاین زرد روشن در رودیو درایو بورلی هیلز در سال‌های ۱۹۸۰ طراحی‌های جالبی داشت. هم‌چنین این بوتیک برای طراحی لباس‌های خاص و محدود برای افراد خاص هم‌چون جورج دبلیو بوش، کارلوس اسلیم و شاه فقید ایران شهرت خوبی پیدا کرده است.

اما سه سال بعد، کمیل به خانه مد بیژن رفت و یک کت کشمیری نخودی رنگ با جلیقه اسکاتلندی به ارزش ۱۸۰۰۰ دلار خرید. کمیل می‌گوید: طراحی‌های این ست را بسیار دوست داشتم و خیلی باحاله، از کی بیژن شروع به انجام این کارها کرده است؟

خانه بیژن

لوسترهای ساخته شده با شیشه عطر بیژن

نیکلاس بیژن پاکزاد

در همین اواخر، در یک روز آفتابی دل‌انگیز در لس آنجلس نیکلاس بیژن پاکزاد یک مرد بیبی فیس۲۵ ساله تور بوتیک را ارائه کرد که به کارهای پدرش در سال ۱۹۸۰ اشاره داشت، لوسترهایی که با بیش از ۱۰۰۰ شیشه عطر بیژن و کراوات های ابریشمی ساخته شده بود که هر کدام به تنهایی ۹۵۰ دلار ارزش دارند.

به نظر می‌رسد، عمر این بوتیک بیش از چندین دهه باشد، نیکلاس بیژن پاکزاد از زمان درگذشت پدرش به آن دست نزده بود، اما در سال ۲۰۱۱ با ایده‌های جدید خود برند بیژن را بازطراحی کرد. به این ترتیب طراحی‌های جدید بیژن جوانانه‌تر و ترندتر از قبل شد، به گونه‌ای که توانست مردانی هم‌چون کمیل بازیگر معروف هالیوودی، گنادی گلوکین قهرمان بوکس میان وزن و جوانان میلیونر چینی را به خود جذب کنند. ۳۰ درصد از درآمد اصلی برند بیژن مربوط به این گروه از مشتریان است. پس از مرگ بیژن، درآمد این برند تقریبا دو برابر شده است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۶ درآمد برند بیژن ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است. سود سالانه این برند ۲۵ درصد بوده است. نیکلاس بیژن پاکزاد می‌گوید: پدر من اگر بیشتر زنده می‌ماند، قادر به ساختن هر چیزی بود، مسئله‌ای که همواره او دست کم می‌گرفت.

امروزه نیکلاس بیژن پاکزاد، با کمک شریک تجاری دیرینه پدرش دار محبوبی ۶۹ ساله قصد راه اندازی ۵ بوتیک اختصاصی خانه مد بیژن تا ۵ ساله آینده در نقاط مختلف را دارند. با کمک روند توسعه جهانی، محبوبی امیدوار است که درآمد آن‌ها به ۱۲۰ میلیون دلار در سال و سود خالص سالانه ۳۰ میلیون دلار برسد. مشتریان ثابت این برند بیشتر در هنگ کنگ، دبی و لندن ساکن هستند.

بیشتر بخوانید: ۹ حقیقت جالب درباره برند سواروسکی که نمی دانستید

خانه بیژن - نیکولاس بیژن پاکزاد

گسترش فعالیت‌های برند بیژن

با وجود این که فرصت در این حرفه بسیار زیاد است، مخاطرات و ریسک‌های این حرفه نیز بسیار بالاست و همواره رقابت بسیار شدیدی بین فعالان این حوزه وجود دارد. مشتریانی که توانایی خرید از این برند را داشته باشند می‌توانند برچسب طراح مورد نظر خود را انتخاب کنند. قیمت پایه لباس‌های این بوتیک از ۹۵۰۰ دلار شروع می‌شود. امروزه جوانان اغلب تمایل به خرید اینترنتی دارند، به همین دلیل عدم تمایل مراجعه به بوتیک و خرده فروشی‌های چالش بزرگی را برای این برند ایجاد کرده است.

در سال ۱۹۷۶، هنگامی که بیژن پاکزاد اولین بوتیک اختصاصی و لوکس خودش را در بورلی هیلز راه‌اندازی کرد، دار محبوبی به عنوان یک سرمایه‌گذار املاک و مستغلات در بورلی هیلز مشغول به فعالیت بود. این دو نفر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰۰ دلار شراکت خود را آغاز کردند. محبوبی سعی در تامین منابع مالی و جلب مشتریان خاص از طریق تبلیغات داشت. با همین کار توانستند مشتریانی هم‌چون بو درکه، مایکل جردن، تیم خودروسازی بوگاتی و رولز رویس را جذب کنند. پاکزاد و محبوبی در طراحی، ساخت و تولید نسخه‌های محدود خودرو با این دو شرکت بزرگ همکاری‌های مثمر ثمری داشته‌اند.

ورزشکاران معروف و سلبریتی ها جزو مشتریان برند بیژن هستند

ورزشکاران معروف و سلبریتی ها جزو مشتریان برند بیژن هستند.

مدیریت جدید و خلاقانه کسب و کار بیژن

زمانی که در سن ۷۱ سالگی بیژن درگذشت، معلوم نبود چه کسی مدیریت این شرکت را تصاحب خواهد کرد. نیکلاس بیژن پاکزاد در آن زمان تنها ۱۹ سال سن داشت که در دانشگاه مشغول به تحصیل بود. او یکبار در سنین کودکی در تبلیغات شرکت ظاهر شده بود.

مشتریان وفادار برند بیژن، افرادی هم‌چون ریک کاروسو، میلیاردر معروف توسعه دهنده املاک و مستغلات در لس آنجلس، کسی که ده‌ها سال است از برند بیژن لباس می‌خرد، بر این باور است که افراد به کیفیت این لباس‌ها معتاد خواهند شد. نیکلاس بیژن پاکزاد با رشد درآمد شرکت در همکاری با دار محبوبی تصمیم گرفت که وارد بازار املاک و مستغلات شود و با درآمد حاصل از آن کار خود در حوزه طراحی و مد را گسترش دهد.

در تابستان سال گذشته، اموال بیژن در رودیو درایو به ارزش ۱۲۲ میلیون دلار فروخته شد، قیمت هر فوت مربع از این ملک بیش از ۱۹۰۰۰ دلار برآورد شده است که شرکت لوکس فرانسوی LVMH آن را خریداری کرد. محبوبی می‌گوید: این یک تصمیم ساده برای شرکت است، این شرکت می‌تواند در مدت ۵ سال با این سرمایه درآمد یک میلیارد دلاری کسب کند و به این ترتیب ارزش آن در طی ۵ سال دو برابر خواهد شد. در حال حاضر برای ۵ سال آینده، برند بیژن این ملک را از شرکت فرانسوی مذکور اجاره کرده است.

نیکلاس با حضور در انواع تبلیغات این برند و به اشتراک گذاشتن عکس‌های پر زرق و برق در صفحه اینستاگرامی خودش با بیش از ۸۲۰۰۰ فالوور سعی در تعامل مستقیم با مشتریان دارد. نیکلاس خود را چهره شرکت معرفی کرده است.

 

بیشتر بخوانید: گیسو، برندی با موسس ایرانی که در خارج از کشور تولید و به فروش میرسد

پدر و پسر - نیکولاس بیژن پاکزاد

ادامه راه پدر با رویکردها و دیدگاه های جوان

استراتژی راهبردی پدر و پسر

استمرار خاصی در تجربه بیژن از پدر تا پسر دیده می‌شود. چیدمان گل‌های تازه هماهنگ با رنگ لباس و فروشگاه، نقاشی فرناندو بوترو به نام ثروتمند و برآورده کردن هوس‌های افراطی مشتریان از ویژگی‌های اصلی خانه مد بیژن است. نیکلاس می‌گوید: ما مجاز نیستیم به مشتریان خود نه بگوییم. نیکلاس بیان کرده است که ما یک مشتری از خاندان سلطنتی در خاورمیانه داشتیم. او یک پورشه ۹۵۹ از حراجی Pebble Beach خریده بود و از من خواست که فضای داخلی ماشین را به سبک بیژن طراحی کنم. من به او گفتم جناب، ما در زمینه طراحی فضای داخلی ماشین هیچ تجربه‌ای نداریم. اما او هم چنان اصرار و پافشاری می‌کرد. کار را قبول کردم و برای ماشین فضایی پر زرق و برق با استفاده از چرم تمساح با جزئیات فراوان طراحی شد.

خیاطان و طراحان بیژن به سراسر دنیا سفر می کنند تا مشتریانی که به دلایل شخصی یا ژئوپلیتیکی نمی‌توانند شخصا از خانه مد بیژن بازدید کنند، بتوانند لباس‌های این برند را بپوشند.

رویکردها و دیدگاه جوانگرایانه نیکلاس بیژن پاکزاد باعث رشد چشمگیر این برند شده است. طراحی کت و شلوارهای مدرن، طراحی انواع لباس‌های ورزشی و کاپشن‌های چرمی مختلف باعث شده است که محدوده سنی مشتریان به افراد زیر ۵۰ سال برسد. امروزه بسیاری از مشتریان اصلی برند بیژن افراد ثروتمند ساکن در شرق آسیا به خصوص چین است.

 

نیکلاس بیژن پاکزاد در کنار بیل کلینگتون (رئیس جمهور آمریکا)

نیکلاس بیژن پاکزاد در کنار بیل کلینگتون (رئیس جمهور آمریکا)

کلام آخر

با وجود تمام موفقیت‌های کسب شده توسط برند بیژن، نشانه‌ای وجود دارد. بیژن پاکزاد، پدر نیکلاس بیژن پاکزاد با لبخند همیشه براق و پر هیاهوی خود در تبلیغات دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی همواره شبیه خوشبخت‌ترین مرد جهان بود. نیکلاس بیژن پاکزاد می‌گوید: پدر من وقتی از ایران وارد این کشور شد، هیچ چیز زیادی نداشت به جز ایده‌ی ساخت یک شرکت! این دقیقا همان کاری بود که او انجام داد. در سال ۱۹۷۶ با ۵۰۰۰۰ دلار سرمایه کار خود را آغاز کرد. او هر روز به من می‌گفت تا زمانی که با هم باشیم و با هم کار کنیم، موفقیت مان را مدیون این کشور هستیم.

لباس همواره یک جلوه سیاسی دارد تاز مانی که وارد خانه مد بیژن شوید. این که بتوانید به عنوان یک مهاجر برند خودتان را در ایالات متحده ثبت کنید و به جایی برسید که رئیس جمهور ایالات متحده لباس شما را بپوشد، نشان می‌دهد کار خودتان را تمام و کمال انجام داده‌اید. نیکلاس می‌گوید با فکر کردن به کاری که پدرم انجام داده است، مو بر تنم سیخ می‌شود.

برای مشاهده و خرید انواع محصولات لوکس و لاکچری بیژن میتوانید به وب سایت مالتینا مراجعه کنید و شما نیز تجربه لذت بخش از محصولات فوق العاده با کیفیت بیژن کسب کنید.