زیباترین نمادی که از عشق می‌شناسیم، گل رز است. رایحه مدهوش کننده رز در رقابت با گران‌ترین برندهای عطر، یک برنده تمام‌عیار است. رز با گلبرگ‌های لطیف در رنگ‌های بی‌شمار، سخاوتمندانه زیبایی را هدیه می‌دهد. گلاب یکی از هدیه‌های رز است. هدیه‌ای که، یادآور عطر نوستالژیک دسرها و غذاهای ایرانی است. اما در وبلاگ مالتینا، می‌خواهیم از اعجاز گلاب در سلامت و زیبایی بگوییم.

گلاب یک عنصر مهم و همیشگی در مراقبت و زیبایی پوست است. قدمت استفاده از عرق گل رز، برای زیبایی، سلامت و مراقبت از پوست، به قرون‌وسطی برمی‌گردد. درگذشته، ملکه‌ها و زنان سلطنتی در مراسمی مخصوص، با گلاب حمام می‌کردند. امروزه هم بهترین محصولات سلامت و زیبایی پوست، آن‌هایی هستند که منشأ طبیعی دارند. با مالتینا همراه باشید. می‌خواهیم شما را با خواص دارویی و فواید معجزه‌آسای گلاب در سلامت و زیبایی پوست و مو آشنا کنیم.

گلاب

گلاب ؛ معجزه‌ای برای پوست

بین کسانی که پوستی زیبا و بی‌عیب می‌خواهند، گلاب، محبوب و پرطرفدار است، به پوست طراوت می‌بخشد و با از بین بردن علائم خستگی و تیرگی‌های پوست، به شفافیت آن کمک می‌کند. در بهبود سیاهی دور چشم و آفتاب‌سوختگی هم موثر است. اضافه کردن رطوبت هم از خواص این ماده خوش‌بو است.

اگر پوست چربی دارید، با استفاده از گلاب، می‌توانید پوستی تمیز و با طراوت داشته باشید. پنبه‌ای را آغشته به آن کنید و بگذارید شب تا صبح در یخچال باشد. صبح صورتتان را با پنبه به‌ آرامی پاک‌کنید. نتیجه، صورتی پاک و با طراوت خواهد بود.

 یک تونر عالی برای پوست

گلاب

گلاب می‌تواند به‌عنوان تونر یا پاک‌کننده صورت استفاده شود. ابتدا صورتتان را به‌خوبی تمیز کنید و بشویید. حالا یک‌بار دیگر با این تونر طبیعی عرق صورتتان را شستشو دهید. برای تهیه یک تونر خانگی عالی، می‌توانید مقدار کمی کافور را با گلاب مخلوط‌ کنید. این ترکیب، بهترین تونری است که می‌توانید به پوستتان هدیه کنید. از تونر هرروز، دو بار استفاده کنید. بعد از استفاده از این تونر صد در صد طبیعی و عالی، پوستی به لطافت و نرمی بچه‌ها خواهید داشت.

گلاب و درمان جوش و ترک پوستی

برای درمان جوش و ترک پوستی، می‌توانید مقداری نعناع به ترکیب تونر گلاب و کافور، اضافه کنید. استفاده هرروزه از این تونر، باعث می‌شود جوش‌ها و ترک‌های پوستی، سریع‌تر بهبود پیدا کنند. گلاب را با آب‌ لیمو، نوعی خاک رس (fullers earth) و کمی عسل ترکیب کنید. حالا یک ماسک صورت بی‌نظیر و صد در صد گیاهی دارید. ماسک گلاب را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورتتان بگذارید. سپس صورت را با آب سرد بشویید. این ماسک گیاهی، در درمان جوش و ترک‌های پوستی صورت، موثر است.

اگر شما هم به محصولات گیاهی و ارگانیک علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «۳ برند لاکچری [لوازم آرایشی ارگانیک] در جهان کدام اند؟» را بخوانید.

ماسک صورت مرطوب‌کننده

اگر پوست خشکی دارید، حتما از این ماسک صورت فوق‌العاده استفاده کنید. گلاب را با گلیسیرین و پودر چوب صندل ترکیب کنید. ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت قرار دهید. این ماسک صورت با خاصیت ضد پیری، به از بین بردن جوش‌ها و کاهش التهابات پوستی نیز کمک می‌کند.

ترکیب دیگری که به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌شود؛ مخلوط برگ‌های ریحان با این ماده است. این ترکیب را در فریزر بگذارید تا یخ بزند. با این یخ ترکیبی، روزی دو تا سه بار صورتتان را پاک کنید. استفاده مرتب از این ترکیب، به درمان جوش، جای سوختگی، زخم، لکه و رنگ‌دانه‌های پوستی، کمک می‌کند.

 جادویی برای رفع پُف،سیاهی چشم و لطافت لب‌ها

گلاب

عرق خوشبوی گل رز را با روغن ‌زیتون یا روغن بادام ترکیب کنید. این ترکیب را به‌آرامی به روی چشم‌ها و صورت بمالید. با آب‌رسانی به پوست صورت با این ترکیب جادویی، پوستی نرم، صاف، روشن و شاداب خواهید داشت. با استفاده از این ترکیب، برای همیشه با چشمان پف‌کرده، خداحافظی کنید.

برای داشتن لب‌هایی زیبا و صورتی‌رنگ، آب چغندر را با گلاب ترکیب کنید. این ماسک را روزی دو بار به لب‌هایتان بمالید. ماسک لب خانگی دیگری که می‌توانید تهیه کنید، ترکیبی از گلاب، کمی موم زنبورعسل و پوره هویج است.

ترکیب را در یخچال بگذارید. ماسک لب را شب روی لب‌هایتان بمالید و بگذارید تا صبح بماند. صبح ماسک را از روی لب‌ها به‌آرامی بشویید. بعد از چند بار استفاده لب‌هایی بی‌نظیر به لطافت و زیبایی گل رز خواهید داشت.

ماسک مو؛ برای موهای خشک و آسیب‌دیده

اشعه فرابنفش خورشید، تنها به پوست‌مان آسیب نمی‌زند. اشعه‌های مضر آفتاب موها را هم خشک و کدر می‌کنند. بنابراین همه برای سلامت و زیبایی موها، به ماسک احتیاج دارند. برای تهیه یک ماسک موی خانگی عالی، گلاب را با روغن ویتامین E ترکیب کنید.

موها را هفته‌ای سه بار با این ترکیب ماساژ دهید. با ماساژ عمیق موها، اجازه دهید مواد به پوست سرتان برسد. بهتر است ماسک تا صبح روی سرتان بماند. صبح سرتان را با آب سرد بشویید. بعد از چند بار استفاده، خواهید دید که موهای‌تان درخشان و براق خواهد شد.

 درمان التهاب، قرمزی و بیماری‌های مزمن پوستی

گلاب

شاید نمی‌دانستید، یکی از بزرگ‌ترین فواید این ماده، خاصیت ضدالتهاب قوی و ضدباکتریایی آن است. عرق گل رز می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مفید باشد. گلاب در تسکین خارش و سوزش و درمان بیماری‌های مزمن پوستی مانند اگزما، درماتیت و آکنه موثر است. هزاران سال است که از گلاب برای زیبایی و سلامت پوست استفاده می‌شود.

بنابراین خواص دارویی آن و فوایدش برای پوست تعجب‌برانگیز نیست. این ماده می‌تواند رنگ صورت و پوست شما را هم بهبود می‌بخشد. خاصیت ضدالتهاب آن به کاهش قرمزی پوست کمک می‌کند.برای بهره بردن از خواص جادویی گلاب در درمان بیماری‌های پوستی،

کافی است پنبه‌ای را آغشته به آن کرده و به‌طور منظم بر روی ناحیه ملتهب و قرمز استفاده کنید. درمان را تا بهبودی کامل ادامه دهید. گلاب با خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی خود، در بهبود سریع‌تر جای زخم موثر است. این مایع جادویی، محل زخم و بریدگی را ضدعفونی و تمیز می‌کند.

بنابراین در مواقع اورژانسی می‌توانید رویش حساب کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه، پنبه‌ای را به گلاب آغشته کنید و روی محل آسیب‌دیده بگذارید. اجازه دهید تا زمانی که علائم فروکش می‌کنند، پنبه روی پوست باقی بماند.

خاصیت ضد پیری

گلاب

در بیشتر محصولات زیبایی که برای کاهش چین‌وچروک استفاده می‌شوند، گلاب وجود دارد. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت، گلاب خاصیت ضد پیری دارد. این جادوی خوش رایحه، علاوه بر تسکین التهاب‌های پوست، می‌تواند چین‌وچروک را هم کاهش دهد.

برای احیای پوست‌تان، هرروز گلاب را به‌صورت و تمام بدنتان اسپری کنید. با استفاده روزانه از آن، به از بین بردن چین‌وچروک و خطوط صورت‌تان کمک خواهید کرد. عرق گل رز به تقویت پوست و شفاف شدن آن‌هم کمک می‌کند.

شما می‌توانید علاوه بر اسپری کردن، گلاب را به‌صورت موضعی روی پوست بمالید. بنا به دلخواهتان، می‌توانید گلاب را با یک روغن طبیعی مثل روغن نارگیل مخلوط‌ کنید. برای اینکه بدانید چین‌وچروک‌ها چطور به وجود می‌آیند، می‌توانید مقاله «بررسی دلایل ایجاد چین‌وچروک پوست و معرفی ماساژ ضد چین‌وچروک» را مطالعه کنید.

آنتی‌اکسیدان‌های قوی گلاب

گل و روغن رز، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است. بنابراین گلاب هم آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارد که می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک کند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این مایع می‌توانند از پراکسیداسیون لیپید‌ (lipid peroxidation) جلوگیری کنند. درنتیجه این مایع خوش‌بو، می‌تواند یک محافظ قوی برای سلول‌ها باشد.

درمان گلودرد

گلاب

وقتی برای گلودرد به پزشک مراجعه می‌کنیم، معمولا برایمان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. بهتر است یک‌بار گلاب را برای درمان گلودرد امتحان کنید. از قدیم برای درمان گلودرد، از عرق گل رز استفاده می‌کردند. اگرچه تحقیقات علمی باید این موضوع را اثبات کند؛ اما تجربیات کسانی که استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد که این هدیه طبیعت، در درمان گلودردشان موثر بوده است.

 درمان بیماری‌های چشم

گلاب یک ضدعفونی‌کننده قوی است و به پیشگیری و درمان عفونت‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که در بسیاری از درمان‌های طبیعی و دارویی از گلاب استفاده می‌شود. نتایج یک تحقیق در مورداستفاده از این ماده برای درمان بیماری‌های چشم، این موضوع را ثابت می‌کند. در این تحقیق برای درمان قرمزی چشم (conjunctivitis) از این مایع جادویی در قطره چشم استفاده شد.

نتایج تحقیق نشان داد که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد گلاب، در درمان بیماری‌های چشم مفید است. برای داشتنی چشمانی درخشان و تمیز در هوای آلوده این روزها، می‌توانید هرروز چند قطره گلاب داخل چشمتان بچکانید.

گلاب ؛ آرام‌بخش، ضدافسردگی و ضد اضطراب

گلاب خاصیت ضدافسردگی و ضد اضطراب دارد. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ نشان داد که استفاده از این ماده در موش‌ها، سیستم عصبی مرکزی آن‌ها را آرام می‌کند. نتیجه این تحقیقات، تاثیرات گلاب در از بین بردن افسردگی و اضطراب را ثابت کرد. به همین دلایل برای تقویت و بهبود روحیه‌تان از گلاب استفاده کنید. حتی استشمام رایحه دلپذیر آن هم می‌تواند به تغییر روحیه‌تان کمک کند.

اسپری گلاب و حال بهتر

گلاب

گلاب را در یک بطری اسپری بریزید. اسپری کردن گلاب در فضا، به کاهش استرس و بهبود خلق‌وخویتان کمک می‌کند. می‌توانید گلاب را به مچ دست یا صورتتان اسپری کنید. اسپری گلاب روی بالشت هم یک ایده عالی برای خوابی راحت و آرام است. با خوابی بهتر، روزتان را شاداب‌تر و پرانرژی‌تر شروع خواهید کرد.

حمام گلاب و آرامشی با رایحه گل رز

وان حمام را با آب داغ پر کنید. به آن گلاب اضافه کنید و دقایقی آرامش‌بخش را در آن سپری کنید. علاوه بر تمدد اعصاب و آرامشی که پیدا می‌کنید، به ‌سلامت و زیبایی پوست‌تان هم کمک می‌کنید. بعد از یک روز خسته‌کننده، با حمام گلاب، به خودتان آرامش هدیه دهید.

درمان سردرد

از گلاب در رایحه‌درمانی یا آرموتراپی (aromatherapy) برای کاهش سردرد، استفاده می‌شود. علت این امر می‌تواند خاصیت ضد استرس آن باشد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که بخور گلاب، در کاهش سردرد موثر است. شما می‌توانید از کمپرس گلاب هم برای کاهش سردرد استفاده کنید. برای این کار، یک کمپرس را در این مایعِ درمانی خوش‌بو، خیس کنید. سپس ۴۵ دقیقه آن را روی سرتان بگذارید. سردرد شما تسکین پیدا خواهد کرد.

درمان مشکلات گوارشی

در طب سنتی از عرق گل رز، برای کمک به هضم بهتر و کاهش اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. نتایج تحقیقاتی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که این داروی طبیعی، در هضم بهتر و کاهش مشکلات گوارشی موثر است. گلاب می‌تواند عملکرد کیسه صفرا را بهبود ببخشد و درنتیجه به هضم بهتر کمک کند.

گلاب و نوشیدنی‌های جذاب

گلاب

شما می‌توانید از گلاب آماده یا عرقی که خودتان از گل رز گرفته‌اید، استفاده کنید. برای استفاده از گلاب و بهره‌مندی از فواید و خواص بی‌شمارش، انتخاب‌های زیادی دارید.در روزگار باستان از ترکیب گلاب با چای برای درست کردن نوشیدنی‌های طراوت‌بخش پوست، استفاده می‌کردند.

با نوشیدن چای گلاب، هم می‌توانید از عطروطعم بی‌نظیرش لذت ببرید، هم از خواص دارویی آن بهره ببرید. با این کار، بدنتان هیدراته  یعنی مرطوب و پر از آب می‌شود. اگر نمی‌خواهید از گلاب به شکل موضعی روی پوستتان استفاده کنید، با نوشیدن چای آن، از تاثیرات آن بر سلامت و زیبایی پوست بهره ببرید.

چای گلاب استرس را کاهش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، در تسکین سردرد و بهبود هاضمه هم موثر است. در هوای گرم تابستان چای سرد یا همان آیس تی بیشتر از چای می‌چسبد. ترکیب آیس تی گل بامیه یا ختمی با گلاب بی‌نظیر است.

پیشنهاد آخر

گلاب

شگفت‌انگیز است که مایع خوش عطری که در خانه همه‌مان پیدا می‌شود، چنین خاصیت‌های بی‌شماری داشته باشد. تعجبی ندارد که گلاب همیشه محبوب خاندان‌های سلطنتی، شاه‌ها و ملکه‌های تاریخ بوده است. گلاب یک همه‌فن‌حریف در دنیای مراقبت و زیبایی پوست است. گلاب، پاک‌کننده، تونر و حتی مرطوب‌کننده پوست است. حتما در کنار محصولات مراقبتی و زیبایی، از این جادوی خوش رایحه هم استفاده کنید.

برندهای معتبر و زیادی، محصولات مراقبتی و زیبایی پوست را ارائه می‌دهند. اما خرید محصول اصلی همیشه آسان نیست. در سایت مالتینا، با اطمینان از اصل بودن محصولات آرایشی و بهداشتی، حق انتخاب‌های زیادی بین برندهای معتبر دنیا دارید.

برای خرید محصولات مراقبتی و زیبایی صورت از سایت مالتینا، می‌توانید اینجا کلیک کنید. همه شما حتما یک‌بار، گل رز به عزیزتان هدیه داده‌اید. حالا که با اعجاز گلاب آشنا شدید، برای یک سورپرایز متفاوت، می‌توانید فرد موردعلاقه‌تان را به مراسم گلاب‌گیری ببرید و به سبک شاهان قدیم، گلابی خالص به او هدیه دهید.

منابع: healthline.com و stylesatlife.com