اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی هستید، احتمالا راجع به فشن بلاگرها شنیده‌اید یا حتی صفحه تعدادی از این افراد را دنبال می‌کنید. اما فشن بلاگر یعنی چه؟ آیا می‌دانید به چه کسانی بلاگر گفته می‌شود و کار این افراد دقیقا چیست؟ با ما همراه باشید تا با مفهوم بلاگر و این حرفه آشنا شویم. گروه مد و پوشاک مالتینا از شغل محبوب این روزهای دنیای مد و فشن برای‌تان گفته است.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روزافزون دنیای اینترنت، همه‌ی ما شاهد تغییرات شگفت انگیز و پدیده‌های جدید در زندگی‌مان هستیم. دنیای اینترنت به سرعت در حال توسعه و تاثیرگذاری حتی در ساده‌ترین کارها و زندگی روزمره‌مان است. این طور نیست؟

یکی از بزرگترین پدیده‌های اینترنتی شبکه‌های مجازی هستند. امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که با این شبکه‌ها آشنایی نداشته باشد. شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک و اینستاگرام جز محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌ها در میان کاربران هستند. این شبکه‌ها به سرعت به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی اجتماعی مردم تبدیل شدند. به طوری که موفق شدند میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کنند و از مجلات مد و پوشاک هم جلو بزنند.

فشن بلاگر

فضای مجازی فضایی است که تعداد بسیاری از افراد را از سراسر دنیا، با توجه به علاقه‌مندی‌هایشان، گرد هم می‌آورد. در بیشتر اوقات ممکن است هر پست از یک صفحه عمومی یا شخصی، توسط میلیون‌ها نفر دیده ‌شود. پس جای تعجب ندارد که چنین فضایی می‌تواند بستری مناسب برای ایجاد مشاغل جدید باشد.

فضای مجازی و شکل‌گیری شغل‌های جدید

فشن بلاگر

بلاگری اینستاگرام یا هر شبکه مجازی دیگری مانند فیسبوک، یکی از مشاغل اینترنتی است که در چند سال اخیر بوجود آمده است. ممکن است هر بلاگر در حوزه متفاوتی فعالیت کند. بلاگرهای مد و فشن، جز کسانی هستند که در بین عموم مردم، مخصوصا خانم‌ها بسیار محبوبند.

این افراد جدیدترین تحولات در دنیای مد را در صفحه خود به اشتراک می‌گذارند. با همکاری انواع برندها، جدیدترین مدل‌ها را معرفی می‌کنند. اصول هماهنگ کردن صحیح انواع لباس‌ها، کیف و کفش و زیورآلات را برای دنبال‌کننده‌ها به نمایش می‌گذارند. حتی برخی از آن‌ها با مشارکت شرکت‌های بزرگ و برندهای مطرح، به فروش محصولات نیز می‌پردازند.

فشن بلاگر شدن و درآمد زیاد

نکته جالب اینجاست که این شغل به سرعت به یکی از مشاغل پردرآمد مجازی تبدیل شد. برخی از بلاگرها با دنبال‌کننده‌های بسیار، به ازای هر پُست تبلیغاتی، مبلغ کلانی دریافت می‌کنند. حتی ممکن است در خارج از کشور، این مبلغ برای کسانی که بین یک تا شش میلیون نفر دنبال کننده دارند، تا ۱۰۰ هزار دلار نیز تغییر کند. بله درست شنیدید! البته تعیین این مبلغ با محتوای صفحه و پست، موضوع آن، تعداد بازدیدکنندگان و گروه مخاطبان ارتباط مستقیم دارد.

شیوه تبدیل شدن به یک فشن بلاگر موفق

فشن بلاگر

برخی از بلاگرها به لطف دنبال‌کننده‌ها، لایک‌ها و کامنت‌هایی که دریافت می‌کنند به شهرت فراوانی دست می‌یابند. حتی برخی از آن‌ها توانسته‌اند پس از مدتی، کسب و کار بزرگ شخصی خود را شروع کنند. بنابراین جای تعجب ندارد که امروزه افراد بسیاری به حرفه بلاگری علاقه‌مند شده‌اند و می‌خواهند یک صفحه با هزاران یا میلیون‌ها دنبال‌کننده را راه‌اندازی کنند. حال احتمالا حدس می‌زنید که چه رقابت شدیدی بین کسانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند به وجود آمده است.

آیا شما هم جز کسانی هستید که می‌خواهید وارد این میدان رقابت شوید؟ اگر جوابتان مثبت است پیش از هرچیزی باید بدانید که راه دشواری را در پیش رو دارید. اما نگران نباشید. گروه مد و پوشاک مالتینا مهم‌ترین رازهای تبدیل شدن به یک فشن بلاگر محبوب را از معتبرترین منابع دنیا برای شما عزیزان جمع‌آوری کرده است. پس یک قلم و کاغذ تهیه کنید و با دقت مطالب پیش رو را مطالعه کنید و یادداشت بردارید. در ادامه با هر یک از این نکات آشنا خواهید شد.

۱. رعایت صداقت

فشن بلاگر

فرقی نمی‌کند چه شغلی داشته باشید. صداقت همیشه شرط اول برای جلب اعتماد است. یک بلاگر با هزاران نفر در ارتباط است. شاید در ظاهر این ارتباط مجازی به نظر برسد. اما کسانی که شروع به دنبال کردن صفحه شما می‌کنند، در ابتدا می‌خواهند بدانند واقعا چه کسی هستید. هیچ چیزی به اندازه خود واقعی‌تان جذاب نیست.

 رینا پنچانسکای (Raina Penchansky)، یکی از بلاگرهای مطرح اینستاگرام، در این مورد می‌گوید:« راه‌های بسیار زیادی برای منتشر کردن یک عکس وجود دارد، اما اگر شخصیتی باثبات دارید و این شخصیت را به نمایش می‌گذارید، این نقطه تمایز شما با دیگران خواهد بود. هرگز سعی نکنید کسی باشید که دیگران از شما انتظار دارند. خود واقعی‌تان باشید. شاید این حرف در ابتدا کلیشه‌ای به نظر برسد. اما این تنها راهی است که به محبوبیت شما و اعتماد مخاطبان کمک می‌کند.»

۲. باور داشتن به خود

فشن بلاگر_بلاگر اینستاگرام

یکی از موانعی که هر بلاگر تازه‌کاری با آن مواجه می‌شود عدم تایید اطرافیان است. بلاگری یک شغل مجازی است. پس گاهی اوقات طبیعی است که اطرافیان‌تان این حرفه را به عنوان یک شغل فعال قبول نکنند.

چرا؟ زیرا هنوز بسیاری از افراد با آن به درستی آشنا نیستند. از طرفی دیگر، همانطور که پیش‌تر گفتیم، افراد بسیاری برای تبدیل شدن به یک فشن بلاگر معروف در حال رقابت هستند. پس باید بسیار تلاش کنید و به خودتان و کاری که انجام می‌دهید ایمان داشته باشید. پس با اعتماد به نفس قدم بردارید و همیشه پرشور و پرانرژی باشید. اگر دوست دارید با شغل فشن بلاگری بیشتر آشنا شوید، بد نیست مقاله مالتینا درباره فشن بلاگرهای معروف دنیای مد را بخوانید.

۳. متفاوت بودن

فشن بلاگر

اگر می‌خواهید به عنوان یک فشن بلاگر صفحه رسمی‌تان را راه‌اندازی کنید، پیش از هرچیزی دلیل این تصمیم را از خودتان بپرسید. چرا می‌خواهید یک فشن بلاگر شوید؟ نقطه تمایز شما با دیگران چیست؟ افراد مختلف چرا باید صفحه شما را دنبال کنند؟

 در این مورد یک قاعده مهم وجود دارد: هیچکس به دیگری نیاز ندارد. به همین دلیل استدلال کنید که چرا کاری را انجام می دهید. همیشه باید یک دلیل قانع‌کننده و جذاب برای کاری که انجام می‌دهید داشته باشید.

ایمی سانگ (Aimee Song) یکی دیگر از بلاگرهای معروف اینستاگرام در حوزه مد، به بلاگرهای جدید چنین توصیه می‌کند:« بسیار مهم است که بلاگرهای جدید متفاوت از دیگران باشند. آن‌ها نباید دنبال چیزی باشند که دیگران انجام می‌دهند.»

۴. پیروی از سادگی

فشن بلاگر

یکی از مهم‌ترین اصل‌های موفقیت بلاگر بودن پیروی از سادگی‌هاست. اولین نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کنید انتخاب نام کاربری ساده و مشخص است. سعی کنید نام کاربری را انتخاب کنید که آسان باشد. به طوری که به راحتی در خاطرها بماند یا مخاطبان در صورت نیاز سریع نام شما را جست و جو کنند و به صفحه‌تان دسترسی داشته باشند.

برخی از بلاگرها نام‌های مستعار جالبی را برای خود انتخاب می‌کنند. اما ممکن است که افراد دیگری نیز با این نام‌ها در حال فعالیت باشند و کاربران شما را به راحتی فراموش کنند. در نتیجه بهتر است یک نام کاربری ساده و با املای صحیح و قابل فهم برای خودتان انتخاب کنید.

توجه به بیو یا اطلاعات شخصی

قسمت اطلاعات شخصی است. در ابتدا به جای اطلاعات شخصی، راجع به صفحه و حوزه فعالیت‌تان بنویسید. سعی کنید صفحه‌تان را با کوتاه‌ترین، ساده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین کلمات معرفی کنید. در صورتی که یک وبلاگ در حوزه فعالیت‌تان دارید، می‌توانید لینک آن را معرفی کنید.

اگر می‌خواهید در مورد اطلاعات شخصی‌تان بنویسید و بیشتر خودتان را معرفی کنید، این کار را در قالب کوتاه‌ترین کلمات انجام دهید. به یاد داشته باشید که این اطلاعات حتما پس از معرفی صفحه و فعالیت‌تان نوشته شوند.

عکس پروفایل

انتخاب عکس پروفایل مناسب است. برای این کار دو گزینه بسیار مفید در پیش رو دارید. ابتدا توصیه می‌شود لوگوی شخصی‌ خودتان را طراحی کنید. در این صورت با یک نماد مشخص در فضای مجازی شناخته خواهید شد.

پس برای همیشه در ذهن کاربران خواهید ماند. گزینه دوم، انتخاب عکس شخصی‌ خودتان برای پروفایل‌تان است. مردم همیشه دوست دارند چهره فردی که مطالب مفید و تصاویر زیبا خلق می‌کند را ببینند.

پس به آن‌ها چیزی که می‌خواهند را بدهید تا همیشه چهره شما را در خاطرشان داشته باشند. فراموش نکنید عکسی که به این منظور انتخاب می‌کنید باید واضح، بزرگ، شاد و جذاب باشد. لبخند زدن جذابیت شما را چندین برابر کرده و حس اعتماد و صمیمیت بیشتری را القا می‌کند.

۵. شناخت مخاطبان

فشن بلاگر_بلاگر اینستاگرام

یکی دیگر از رازهای مهم موفقیت به عنوان یک فشن بلاگر، شناختن مخاطبان و نیازهای آن‌هاست. مردم چرا صفحه شما را دنبال می‌کنند؟ آن‌ها چه انتظاراتی از صفحه شما دارند؟ شما برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید؟

همه این‌ها سوال‌هایی است که باید به طور مداوم از خودتان بپرسید. تنها در این صوت می‌توانید مسیر درست را دریابید و به فعالیت‌تان ادامه دهید. کسانی موفق خواهند شد که می‌دانند دنبال‌کننده‌هایشان چه نیازها و انتظاراتی دارند.

۶. ایجاد سبک منحصربفرد شخصی هر فشن بلاگر

فشن بلاگر

در هر حرفه و کسب و کاری بسیار مهم است که سبک خاص خودتان را داشته باشید. همانطور که می‌دانید هر روز به تعداد فشن بلاگرهای اینستاگرام افزوده می‌شود. پس برای درخشیدن هرچه بیشتر نام‌تان، باید سبکی متمایز داشته باشید. خلاقیت و متفاوت بودن، مخصوصا در دنیای پر زرق و برق مد و فشن، معجزه آساست. اگر سبک مخصوص خودتان را داشته باشید، مخاطبان خاص و پایدار را جذب خواهید کرد.

بنا به گزارش مجله معروف هارپرس بازار (Harper’s Bazaar)، برخی از مطرح‌ترین برندهای دنیا تا حدود یک میلیون دلار صرف تبلیغات محصولات‌شان از طریق فشن بلاگرها می‌کنند. این به این معناست که اگر شما موفق به راه‌اندازی یک صفحه مد با سبکی معین و با تعداد دنبال‌کننده‌های فراوان شوید، به راحتی می‌توانید کسب درآمد کنید.

نیازی نیست برای تمامی افراد با سلیقه‌های مختلف پست آماده کنید. کافی است از یک سبک و هدف معین تبعیت کنید. در این صورت مخاطبان اصلی و همیشگی‌تان، شما را به راحتی خواهند یافت.

۷. دنبال کردن صفحه سایر بلاگرهای موفق

فشن بلاگر

حتما شنیده‌اید که می‌گویند از بزرگان یاد بگیرید. با نگاهی به زندگی و تجربیات افراد موفق درس‌های زیادی را می‌توان آموخت. این افراد پیش از شما راه دشوار موفقیت را طی کرده‌اند. هریک از آن‌ها با تجربیات متفاوتی به جایگاهی که هم اکنون در آن قرار دارند، رسیده‌اند. پس بد نیست نگاهی به کارهایی که این افراد می‌کنند بیاندازید.

اگر می‌خواهید یک فشن بلاگر معروف و محبوب شوید، به صفحه بلاگرهای موفق نگاه کنید. دقت کنید که آن‌ها چگونه عکس‌هایی را منتشر می‌کنند. چه نوع عکس‌ها بیشترین تعداد لایک‌ها را کسب کرده‌اند. حتما نظر کاربران را در مورد پست‌های مختلف بخوانید و بدانید که آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند. نقاط قوت و ضعف افراد مختلف را بشناسید.

البته هیچ‌ یک از این‌ها به معنای تقلید یا کپی کردن نیست. چرا که با این‌کار نه تنها نمی‌توانید نظر کسی را جلب کنید، بلکه دنبال‌کننده‌های پیشین را هم از دست خواهید داد. پس فراموش نکنید که هدف‌تان از این کار تنها کسب تجربه و شناخت نیازهای مخاطبان باشد.

ضمنا، با دنبال کردن و لایک کردن تصاویر بلاگرهای معروف امکان دیده شدن بیشتری خواهید داشت. صفحه این افراد محلی است که تعداد بسیار زیادی از طرفداران مد و فشن را گردهم آورده است.

اهمیت تبادل در اینستاگرام

اینستاگرام مانند یک جاده دوطرفه است. هرچه بیشتر پست‌های دیگران را لایک کنید و نظرتان را برای آن‌ها بنویسید، متقابلا لایک و نظر دریافت خواهید کرد. همیشه نظاره‌گر نباشید. سعی کنید با سایر بلاگرها و افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. اگر نظری راجع به یک عکس یا مطلب دارید، آن را بیان کنید.

اجازه دهید دیگران نظرتان را بدانند و با شما صحبت کنند. اگر انتقاد منطقی و توجیه‌کننده‌‍ای دارید، به طور مودبانه آن را بیان کنید. این کارها حضور شما را پررنگ‌تر کرده و به بیشتر دیده شدن‌تان کمک خواهند کرد. اما در این راستا نیز باید تعادل را حفظ کنید. نیازی نیست برای هر پستی این‌کارها را تکرار کنید.

۸. پست گذاشتن مکرر و منظم

فشن بلاگر

نظم و تداوم از شرط‌های اصلی موفقیت در هر کسب و کاری است. مردم در فضای مجازی روزانه با ده‌ها یا حتی صدها پست با موضوعات مختلف رو به رو می‌شوند. هرچه بیشتر در معرض دید باشید و فعالیت کنید، بیش‌تر در خاطرها خواهید ماند. اگر قصد دارید صفحه اینستاگرام‌تان را توسعه و تبلیغ کنید، پست‌هایتان را به طور منظم به اشتراک بگذارید. البته بهتر است در این مورد نیز از مرز مشخصی عبور نکنید. روزانه یک الی دو پست برای این منظور کافی و مفید است.

۹. بالا بردن کیفیت و حرفه‌ای عمل کردن

فشن بلاگر

هر یک از پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارید به نحوی معرف شما هستند. کیفیت هر پست نشان‌دهنده کیفیت کارتان و میزان تخصص شماست. پس به جای این‌که صرفا برای فعال بودن پشت سر هم پست‌های بی‌محتوا و بیهوده بگذارید، وسواس بیشتری برای هر یک به خرج دهید.

برای مثال، سعی کنید برای ظاهر کلی صفحه‌تان از یک قانون معین یا تم خاص استفاده کنید. صفحه‌تان باید در نگاه اول جذاب و منظم به نظر برسد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند. مثلا می‌توانید تمامی تصاویر را در کادر قرار دهید. یا برای همه تصاویر از یک نحوه ویرایش و رنگ نور استفاده کنید. به طور کلی، بهتر است از یک کلیت از پیش تعیین شده پیروی کنید.

نحوه صحیح عکاسی، نورپردازی، ویرایش، ترکیب رنگ و غیره را یاد بگیرید. همیشه از عکس‌های با کیفیت استفاده کنید. مطالبی که در زیر هر پست می‌نویسید را سنجیده و با وسواس انتخاب کنید. آن‌ها را چند بار برای خود بخوانید و از کلمات مناسب و جذاب استفاده کنید.

گاهی بهتر است شوخ طبع و صمیمی باشید. این کار ارتباط دوستانه‌تری میان شما و دنبال‌کننده‌ها ایجاد خواهد کرد. گاهی نیز جدی و محکم باشید. مخصوصا در پست‌هایی که راجع به یک برند یا فرد خاصی صحبت می‌کنید.

همه این موارد ساده به نظر می‌رسند. اما تاثیر فوق‌العاده‌ای در کیفیت کارتان خواهند داشت. پس ریزبین باشید و کوچکترین جزئیات را با دقت بسنجید.

۱۰. اهمیت تعداد دنبال‌کننده‌ها

فشن بلاگر

افزایش تعداد دنبال‌کننده‌ها نشان‌دهنده میزان موفقیت شما به عنوان یک فشن بلاگر است. اما فراموش نکنید که هرچقدر این رقم بیش‌تر شود مسئولیت شما نیز در قبال این افراد افزایش خواهد یافت. همچنین، باید توجه داشته باشید که دنبال‌کننده‌های جدید چه کسانی هستند. آیا توانسته‌اید مخاطبان واقعی که کارتان را تحسین می‌کنند  به خود جذب کنید؟

یکی دیگر از راه‌های افزایش دنبال‌کننده‌ها معرفی و تبلیغات است. از دوستان‌تان یا بلاگرهای دیگر بخواهید تا شما را در صفحه‌شان معرفی کنند. این درخواست را از کسانی بکنید که می‌دانید مخاطبان‌شان علاقه‌مند به حوزه فعالیت شما هستند. برای مثال، قطعا درخواست تبلیغات از یک صفحه فروش قطعات ماشین‌آلات ایده مناسبی برای معرفی یک فشن بلاگر، نخواهد بود!

۱۱. استفاده از  هشتگ‌های مناسب

فشن بلاگر

هشتگ گذاری برای تصاویرتان یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی برای دیده شدن است. سعی کنید هشتگ‌هایی را انتخاب کنید که روزانه از طرف افراد بسیاری جست و جو می‌شوند. از این طریق مردم با پست‌های مرتبط شما رو به رو شده و امکان دیدن صفحه‌تان را خواهند داشت. هشتگ‌هایی مانند:

  • Fashion(مد)؛
  • Fashionblogge(فشن بلاگ)؛
  •  Style(استایل)؛
  • و … به شما کمک فراوانی خواهند کرد.

همچنین فراموش نکنید که در هر پست چند صفحه مرتبط با فعالیت‌تان را تَگ (tag)کنید. مانند برندها یا سایر صفحات مد و فشن که ممکن است عکس شما را ببینند و بپسندد. حتی ممکن است آن را در صفحه خود نیز به اشتراک بگذارند و شما را معرفی کنند.

۱۲. تبلیغات مناسب در صفحات مجازی

مهم‌ترین بخش کار شما به عنوان فشن بلاگر که موجب درآمدزایی می‌شود، تبلیغات است. پس از اینکه تعداد دنبال‌کننده‌های تان افزایش یافت و تبدیل به یک بلاگر حرفه‌ای شدید، با انواع پیشنهادهای تبلیغاتی رو به رو خواهید شد. مدیریت تبلیغات‌ها و تصمیم‌گیری برای قرار دادن آگهی در صفحه‌تان، بخش مهمی از کارتان خواهد بود. هرگز فراموش نکنید که دنبال‌کننده‌ها به چه دلیلی صفحه و پست‌های شما را می‌پسندند. آیا آنها برای رو به رو شدن با انبوهی از تبلیغات غیرمرتبط اینجا هستند؟ قطعا این‌طور نیست.

پس به یاد داشته باشید که برای حفظ اعتبار و محبوبیت صفحه‌تان تبلیغات بیهوده و ناکارآمد را برای مخاطبان‌تان انجام ندهید. نکته دوم در مورد تبلیغات، صداقت و معرفی محصولات با کیفیت است. اگر از اعتبار و صحت مرغوبیت کالایی مطمئن نیستید، آن را معرفی نکنید.

با برندها و افراد قابل اعتماد کار کنید. اگر کالایی با اعتماد به تبلیغات شما از طرف فردی خریداری شده و با مشکل جدی رو به شود، دنبال‌کننده‌ها اعتمادشان را نسبت به شما از دست خواهند داد. به آن‌ها نشان دهید که تنها به دنبال ارقام بالا و شهرت نیستید. بلکه رضایت و تایید آن‌ها برای شما در الویت قرار دارد.

سخن آخر درباره فشن بلاگر شدن

فشن بلاگر

یک فشن بلاگر موفق باید به روز و با اطلاعات فراوان باشد. سعی کنید همیشه یک قدم جلوتر از دیگران باشید. آینده‌نگری و پیش‌بینی نیازهای مخاطبان، همیشه شما را در صدر نگه خواهد داشت. مطالعه و خواندن کتاب‌های تخصصی هم به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی داشته باشید. برای مثال سری به کتب و محصولات فرهنگی مختلف فشن بزنید و از میان آنها مورد مناسب را خریداری کنید.

در حال حاضر افراد بسیار زیادی وارد میدان رقابت برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی شده‌اند. هر روز نیز به طور چشمگیری به تعداد این افراد افزوده می‌شود. مخصوصا در حوزه مد و فشن که بسیار گسترده و جذاب است. در نتیجه این کار نیز مانند هر حرفه دیگری نیازمند تلاش فراوان و صبر و حوصله است. با آگاهی صحیح و تلاش مداوم شما هم می‌توانید کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید.

نکاتی که گفته شد، نکاتی ساده و در عین حال بسیار مهم و ضروری هستند. با رعایت این موارد و کمی خلاقیت، پس از مدتی به راحتی می‌توانید محبوبیت و تایید مورد انتظارتان را به دست آورید. اگر شما هم علاقه‌مند به حرفه بلاگری هستید یا این کار را شروع کرده‌اید، تجربیات و نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید. وبسایت مالتینا برای شما آرزوی موفقیت می‌کند. بازدید از محصولات فشن مالتینا هم خالی از لطف نخواهد بود.

 

منابع: blog.themeskingdom.com، whowhatwear.co.uk، ielfs.com، americanoize.com