اگر دوست دارید که تیپ و استایلی شیک و به روز داشته باشید باید با قواعد دنیای مد آشنا شوید. آشنایی با قواعد مد شرط لازم برای شیک‌پوشی است. اما شرط کافی در این زمینه چیست؟ تجربه. بله! تجربه یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که باعث می‌شود در یک جمع یا حتی خیابان، همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کنید. اما کسب تجربه در دنیای مد چطور به دست می‌آید؟ یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کسب تجربه در این دنیای رنگارنگ، ورق زدن معروف ترین مجلات مد و فشن است. هر چقدر، مدل‌های بیشتری ببینید و اطلاعات وسیع‌تری کسب کنید، قطعا انتخاب‌های دقیق‌تر و مناسب‌تری هم در پوشش خود لحاظ خواهید کرد.

اما معروف ترین مجلات مد و فشن دنیا را می‌شناسید؟ چطور می‌توان به آنها دسترسی داشت؟

مجلات مد و فشن - وگ

البته با وجود شبکه‌های اجتماعی و فضاهای متنوعی مانند اینستاگرام، دیگر نیاز به ورق زدن مجلات مد و فشن کمی به حاشیه رفته است. با این حال، اگر دوست دارید که دنیای مد و فشن را حرفه‌ای و اساسی بشناسید باید حتما با تعدادی از برترین و معروف‌ترین مجلات مد و فشن آشنا شوید. ضمن اینکه بسیاری از این مجلات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم دارای حساب کاربری هستند و از آن طریق هم می‌توانید، آنها را دنبال کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف‌ترین و پرسابقه‌ترین مجلات مد خارجی می‌پردازیم.

۱. وُگ (Vogue)

مجلات مد و فشن - مجله وگ

هیچ جای تردیدی نیست که مجله وگ معروف‌ترین مجله مد و فشن در تمام جهان است. در سال ۱۸۹۲، وُگ به عنوان یک نشریه هفتگی روی کیوسک‌ها قرار می‌گرفت. اما به تدریج به مجله‌ای اختصاصی برای مد و فشن بدل شد.

مجلات مد و فشن که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند نقش مهمی در رونق این صنعت جهانی داشته‌اند. وُگ با ۱۱ میلیون مشترک و پخش در ۲۳ کشور دنیا، همچنان پیشتازترین نشریه در عرصه مد، پوشاک و استایل است.

پس اگر می‌خواهید که به عنوان طراح در دنیای مد مشغول به کار شوید یا به دنبال این هستید که استایلی خاص و منحصربفرد داشته باشید حتما و قطعا باید وُگ را ورق بزنید و با آن آشنا شوید. این مجله به شدت معتبر، اطلاعات خوبی از افراد مشهور، طراحان مد، آخرین ترندهای جهانی در پوشش و آرایش و… در اختیارتان قرار می‌دهد.

۲. اِل (Elle)

مجلات مد و فشن - ژورنال خارجی

اِل، یکی از معروف ترین مجلات مد و فشن دنیاست که در سال ۱۹۴۵ پا به دنیای نشریات گذاشت. همان‌طور که از نام این مجله مشخص است، اِل در فرانسه منتشر می‌شود. اِل(elle) در زبان فرانسوی، ضمیر سوم شخص مفرد مونث است. اسم جالبی به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ این روزها، ال در ۴۴ کشور مختلف دنیا قابل دسترسی و خریداری است و اطلاعات جالبی برای بانوان شیک‌پوش و به روز در خود دارد.

با خواندن مجلات مد و فشن، علاوه بر اینکه نگاهتان نسبت به پوشش، آرایش و موضوعات مربوط به مد بیشتر می‌شود، در جریان تغییرات فرهنگی و موضوعات عمیق‌تری از این دست هم قرار خواهید گرفت. دانستن اینکه در نقاط مختلف دنیا، چه نگاه و عقیده‌ای نسبت به پوشش و ظاهر در جریان است، به شما سرنخ‌هایی فرهنگی از وضع و اوضاع جهان می‌دهد. پس تنها اهالی مد و پوشاک نیستند که باید مجلات مد و فشن را تورق کنند، آشنایی با آنها برای روانشناسان و جامعه‌شناسان هم ایده بدی به نظر نمی‌رسد.

۳. هارپرز بازار (Harper’s Bazaar)

مجلات مد و فشن - ژورنال خارجی

هارپرز بازار در سال ۱۸۶۲ کار خود را شروع کرد. مخاطبینی که این مجله هدف گرفته بود، افرادی از قشر متوسط رو به مرفه جامعه بود. هارپرز بازار از آخرین مدل‌های روز دنیا در زمینه آرایش، لوازم آرایشی و پوشاک برایتان می‌گوید و گزارش‌های مفصلی از هفته‌های مد در نقاط دنیا تهیه می‌کند. جلد این ماهنامه آمریکایی از برجسته‌ترین شاخصه‌های آن است و با چاپ تصاویر خوانندگان، مدل‌ها و هنرپیشه‌های معروف دنیا، یکی از اثرگذارترین مجلات دنیای مد به شمار می‌رود. هارپرز بازار در بیش از ۳۲ کشور دنیا منتشر می‌شود. این مجله در بسترهای دیجیتالی مختلف هم در دسترس عموم قرار دارد. مثلا در شبکه‌های اجتماعی و در قالب بلاگ هم می‌توانید، محتوای آن را مطالعه کنید.

۴. نومِرو (Numéro)

مجلات مد و فشن - ژورنال خارجی

نومرو در سال ۱۹۹۸منتشر شد. هدف از راه‌اندازی این مجله، بالا بردن سطح آگهی زنان در زمینه هنر، موسیقی، طراحی، سبک زندگی و البته مُد بود. مد و فشن فقط دنیایی رنگارنگ از لباس‌ها و انواع آرایش نیست. این صنعت و هنر در طول سال‌های فعالیت خود باعث بروز تغییرات بسیاری در فرهنگ، سبک زندگی و عقاید زنان شده است. بعضی معتقدند که مد و فشن برای دنیایی پر از جنگ و خون‌ریزی کاملا غیرضروری است.

اما این طرز فکر به شکل عجیبی درست نیست. چرا؟ به دلیل اینکه مد و فشن یکی از بخش‌های مهم از بدنه هر فرهنگ هستند و می‌توانند با زبانی شیرین، قابل‌درک و جذاب به تزریق عقاید صحیح، فرهنگ و سبک‌های جدید زندگی به هر جامعه کمک کنند. نومرو از آن مجلاتی است که صرفا به دنبال چاپ عکس‌های پرزرق و برق از افراد مشهور نبوده و در پی انتشار و تولید محتوا به دنبال اثرگذاری بر زنان است. این روزها نومرو فقط برای زنان منتشر نمی‌شود و نسخه مردانه آن هم وجود دارد. کیفیت عکس‌های این مجله مثال‌زدنی است. نومرو را هم می‌توانید در پلت‌فرم‌های جدید یعنی فضای مجازی پیدا کنید.

۵. وی (V)

مجلات مد و فشن - ژورنال خارجی

وی نخستین بار در سال ۱۹۹۸ به بازار آمد. این مجله هم یکی از معروف‌ترین مجلات مد و فشن دنیاست. در وی از تغییرات روندهای فرهنگی، موسیقی، مُد و… می‌خوانید. این مجله بیش از ۳ میلیون نفر مشترک دارد و تاکنون تصویر تعداد زیادی از هنرپیشه‌های معروف هالیوودی روی جلد آن نقش بسته است. وی، تمام اقشار را پوشش می‌دهد و با مطالعه آن از ترندهای جهانی برای اقشار مختلف دنیا باخبر خواهید شد. یعنی مخاطبین هدف آن فقط طبقات بالای درآمدی و افراد مرفه یا به زبان امروزی ریچ‌کیدز (حتما درباره آنها شنیده‌اید دیگر، این‌طور نیست؟) نیست.

۶. ونیتی فِر (Vanity Fair)

مجلات مد و فشن - ژورنال ونیتی فر

ونیتی فر یکی از پرآوازه‌ترین مجلات مد و فشن است. این مجله در طول سالیان دراز فعالیت خود توانسته راهنما و الهام‌بخش بسیاری از افراد باشد. فشن، هنر و سبک زندگی از موضوعات اصلی محتوای ونیتی‌ فر هستند و با وجود کارشناسان به شدت خبره‌ای که برای این نشریه کار می‌کنند به نظر می‌رسد که در آینده نیز همچنان از آن زیاد خواهیم شنید. استانداردهایی که در تولید محتوا و انتشار ونیتی فر به کار گرفته می‌شود در میان مجلات مد و فشن دنیا بی‌نظیر است.

۷. آلور (Allure)

مجلات مد و فشن - مجله مد و استایل

آلور، مجله‌ای آمریکایی در حوزه مد و فشن است و به موضوعاتی مانند سلامت زنان، زیبایی و پوشاک می‌پردازد. این مجله در سال ۱۹۹۱ روی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی قرار گرفت و مشترکین و خوانندگان بسیار وفاداری دارد. حدود پنج میلیون نفر مشترک خرید این مجله در نسخه کاغذی و بیش از هشت میلیون نفر هم مخاطب آنلاین آلور هستند.

۸. جی‌.کیو استایل (GQ Style)

مجلات مد و فشن ه مجله استایل

جی‌.کیو استایل، مجله‌ای در حوزه مد و فشن و لباس مردانه است. این مجله نخستین بار دز سال ۲۰۰۵ به دنیا عرضه شد و نکته جالب‌توجه درباره آن، انتشار دو نسخه در سال است. یعنی هر سال فقط دو نسخه از این مجله منتشر می‌شود. ولی با این حال، عده زیادی از مخاطبان، برای هر جلد از آن در سال، ماه‌ها صبر می‌کنند. محتوای آنلاین جی.کیو استایل هم در سطح اینترنت قابل دسترسی است. تاکنون تعداد زیادی از هنرپیشه‌های معروف و پرآوازه روی جلد جی‌.کیو ظاهر شده‌اند.

۹. دابلیو (W)

مجلات مد و فشن - مجله مد و استایل

اگر می‌خواهید با مجله‌ای در زمینه مد و فشن رو به رو باشید که از همه چیز، همه جا و همه کس در دنیای مد برایتان صحبت می‌کند حتما به سراغ دابلیو بروید. این نشریه پرطرفدار معمولا در هر شماره خود، محتوایی پربحث و جنجال‌برانگیز از دنیای فشن در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. دابلیو در قالب کاغذهای گلاسه منتشر می‌شود و کیفیت تصاویر، چاپ و البته محتوای آن درجه یک و عالی است. اگر دوست دارید از مدل‌های جذاب دنیا، رویدادهای مرتبط با مد و فشن، طراحان مشهور و… اطلاعات به دست بیاورید حتما دابلیو را دنبال کنید.

۱۰. لوک(LOOK)

مجلات مد و فشن - مجله مد خارجی

لوک هم یکی از مجلات مد و فشن معروف دنیاست که در انگلستان، چاپ و منتشر می‌شود. محتوای این مجله بیشتر معطوف به استایل مناسب خیابان و مشاهیر است. البته بدیهی است که منظور از مشاهیر، افراد معروف در دنیای سرگرمی است. لوک، علاوه بر مد و فشن به شایعات و اخبار داغ درباره هنرپیشه‌ها، مدل‌ها و خوانندگان می‌پردازد. اخبار هنرمندان و حواشی مربوط به آنها همیشه برای بیشتر مردم جذاب بوده و لوک با در نظر داشتن این علاقه‌مندی به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است.

در آخر:

مجلات مد و فشن - مجله elle

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، دنیای مد، دنیای رنگارنگ لباس‌ها، مدل‌ها و… است. اما رسالت آن فقط پرداختن به ظاهر نبوده و نیست. به کمک مد و فشن، تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد به ویژه زنان ایجاد شده است. سبک زندگی افراد، نشانه‌هایی از نوع تفکر و دیدگاهشان به زندگی دارد. زمانی که بتوان به کمک مد و فشن، عقاید و نگاه‌های افراد را به موضوعاتی مهم در تعیین سبک زندگی معطوف کرد، تغییرات بزرگ و قابل‌توجهی در جوامع ایجاد می‌شود. با مطالعه مجلات مشهوری که در قسمت‌های قبلی نام برده شد، امکان به روز بودن، شیک‌تر شدن و البته قرار گرفتن در جریان فرهنگ رایج دنیا را هم یاد خواهید گرفت.

منبع: stylecraze.com و  thebalancecareers.com

مقالات پیشنهادی: