همواره ارتباط بین دنیای مد و هنرهای زیبا به خصوص نقاشی، ازجالب‌ترین بحث‌های این دو حیطه بوده است. تا به امروز هرگز دنیای مد و هنر به‌اندازه حال حاضر رابطه نزدیکی با یکدیگر نداشته‌اند. اغلب طراحان از دنیای هنر و نقاشی برای طراحی مدل‌های جدید الهام می‌گیرند.  برای درک این موضوع کافی است نگاهی به مدل‌های طراحی شده خیابان مدیسون یعنی یکی از مهم‌ترین مراکز مد و فشن دنیا بیندازیم. ما در گروه مد و پوشاک مالتینا از دنیای مد و نقاشی برای‌تان گفته‌ایم. با ما همراه باشید. نقاشی و کاربرد آن در دنیای هنر در بعضی از موارد اعجاب‌انگیز و فوق‌العاده است. ارتباط میان هنرهای مختلف می‌تواند دنیای مد و فشن را از چیزی که اکنون می‌بینیم هم گسترده‌تر سازد. این دستاورد، متعلق به هنرمندان است. هنرمندانی که خلاقانه تلاش می‌کنند و فکر ارزشمند خود را به تجسمی دیدنی بدل می‌سازند.

کاربرد نقاشی و آثار هنری در طراحی لباس

نقاشی - فشن

راف سیمونز، مغز متفکر و طراح برند کلوین کلاین (Calvin Klein) اغلب در طراحی‌های لباس خود از آثار هنری و نقاشی الهام می‌گیرد. اخیرا یکی از شعبه‌های کلوین کلاین(Calvin Klein) درخیابان شصتم نیویورک و مدیسون در طی همکاری‌های مکرر با هنرمند استرلینگ روبی آثار خود را بازطراحی کرده‌اند. در همین خیابان، در پشت ویترین‌های فروشگاه لوئی ویتون، کیف و اکسسوری‌های لوکسِ طراحی‌شده توسط جف کونز به چشم می‌خورد. همه این مدل‌ها از نقاشی‌ و آثار هنری قدیمی و مشهور الهام گرفته شده است.

اگر هنوز متقاعد نشده‌اید بهتر است، نگاهی به مدل‌های  پاییز و زمستان سال‌های اخیر بیندازید که در قفسه‌های فروشگاه قرارگرفته‌ بودند. از پرادا(prada) گرفته تا آکریس(Akris)  و استلا مک کارتی (Stella McCartney) مدل‌های مختلف با الهام از دنیای هنر و نقاشی طراحی شده است. اغلب این کارها مورد تحسین و توجه دوستداران مد و هنر قرارگرفته‌ اند. این ترکیب عامل ارائه ترندهای شیک برای فصل پاییز و زمستان شده است.

برند‌ها و مارک‌های محبوب جهان با الهام گرفتن از دنیای هنر و سبک‌های مختلف نقاشی مدل‌های بسیار زیبایی را برای طرفداران هنر به بازار ارائه کرده‌اند. آیا به نظر شما می‌توان ارتباط بین طراحی مد و هنرهای زیبا را درک کرد؟ آیا تصویر یک نقاشی معروف بر روی لباس، شما را ترغیب به خرید آن می‌کند؟ آیا به نظرتان، کاربرد نقاشی در طراحی لباس ایده جالبی است؟

در ادامه این مطلب گروه مد و پوشاک مالتینا، ۱۰ مورد از بهترین طرح‌های ارائه‌شده با الهام از سبک‌های مختلف نقاشی و هنر را به شما معرفی خواهد کرد. در صورت علاقه به نقاشی و آثار هنری و آشنایی با کاربرد آن‌ها حوزه مد و لباس با ما همراه باشید.

۱. همکاری والنتینو با جیمی رید و ناتالی پسکیه

نقاشی - فشن

هنر همواره سعی در عرضه کردن چیزهای جدید دارد. مدیر خلاق والنتینو(Valentino)، پیرپالو پیکولی(Pierpaolo Piccoli)، در کلکسیون لباس مردانه پاییز سال ۲۰۱۷ با همکاری هنرمند جیمی رید (Jamie Reid) پولیور، کت و اکسسوری‌های لوکس به بازار عرضه کرده است. شعار اصلی این برند بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد: «زیبایی حق طبیعی شماست، حق خود را پس بگیرید».

در قسمت زنانه نیز پیرپالو با همکاری گروه ناتالی دو پسکیه (Nathalie du Pasquier) و جورج سودن (George Sowden) رنگ‌های پاستیلی مدرسه‌ای و طرح‌های لباس پلنگی را به لباس شب و روپوش‌های فاخر و مدرن تبدیل کرد. یکی از زیباترین مدل‌های ارائه‌شده پالتو با پارچه‌های چهل‌تکه بود که توجه بسیاری از طراحان و علاقه‌مندان به مد را به خود جلب کرد.

۲. ادای احترام پرادا به رابرت مک گینس

نقاشی - فشن

طراح و کارآفرین میوچا پرادا (Miuccia Prada) دارای مدرک دکتری علوم سیاسی است. دلیل وجه تمایز وی به‌عنوان یک طراح روشنفکر همین مسئله عنوان می‌شود. شهرت زیاد پرادا نیز ناشی از همین است. پرادا نماد زنانگی در دنیای مدرن به حساب می‌آید و مرکز مد آن متشکل از انواع کالاهای لوکس برای زنان و مردان است.

در کلکسیون پاییزه پرادا، از نقاشی‌ شگفت‌انگیز و پوستر رمان‌های مختلف رابرت ادوارد مک‌گینس (Robert E. McGinnis) به‌منظور طراحی لباس الهام گرفته‌شده است. پوستر فیلم صبحانه در تیقانی (Breakfast at Tiffany’s) نیز ازجمله آثاری بود که پرادا در طراحی‌های خود از آن بهره گرفته بود. نقاشی این پوستر روی آثار پرادا دیدنی بود.

۳. پروژه پژواک صدا میسونی(Missoni)

نقاشی - فشن

بدون شک پارچه‌های طراحی‌شده با خطوط زیگزاگ یکی از مشهورترین صادرات صنعت مد ایتالیا هستند. میسونی (Missoni) یک شرکت پوشاک ایتالیایی است که در زمینه تولید محصولات چرمی و انواع لباس فعالیت دارد. این شرکت توسط خانواده میسونی تأسیس و اداره می‌شود. خانواده میسونی اهمیت بسیار زیادی به هنر  و نقاشی می‌دهند، همین امر در سال گذشته باعث شد، مدل و طرح‌های آنها، خیابان‌های مدیسون را به یک گالری بی‌نظیر تبدیل کند.

نقاشی - فشن

ازجمله مشخصه‌های اصلی برند میسونی، استفاده از الگوهای هندسی متفاوت با خطوط راه‌راه، زیگزاگ و طرح‌های انتزاعی را می‌توان نام برد. کلکسیون جدید میسونی برای پاییز امسال از عنخ (ankhs) که یک نویسه در خط هیروگلیف مصری است به شکل به هم پوسته و مثلثی صورتی که توسط انجمن ایدز ACT UP (طراحی‌شده توسط گروه هنری گران فیوری) به کار می‌رود، الهام گرفته است. این دو علامت هر دو نشانه پذیرش هستند.

۴. سالواتوره فراگامو الهام گرفته از برند سرج لوتنس

نقاشی - فشن

شرکت سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo) متخصص و پیشگام در طراحی و تولید کفش، لباس و اکسسوری‌های چرمی است. تعداد محدودی از برندها توانسته‌اند این‌چنین نقش تأثیرگذاری در دنیای مد ایفا کنند. اما برند سالواتوره از این قضیه مستثناست. شرکت سالواتوره مبدع کفش‌های پاشنه میخی بوده است. امروزه این شرکت در زمینه تولید انواع کیف، عینک، زیورآلات، ساعت، لباس و عطر فعالیت دارد.

در نمایشگاهی که اخیرا در موزه برگزارشده است، اثرگذاری برند سالواتوره کاملا به نمایش درآمد. مدیر خلاق این برند فولویو ریگونی (Fulvio Rigoni) در طراحی کلکسیون پاییزه‌ خود از سری فیلم‌های تلویزیونی بسیار جالب و شگفت‌انگیز در دهه ۱۹۷۰ با کارگردانی سرج لوتنس (Serge Lutens) الهام گرفته است. استفاده از نقاشی ، فیلم و… در فشن واقعا جالب‌توجه است.

۵. جیل ساندر ریفز و مینیمالیسم

نقاشی - فشن

شعار اصلی جیل ساندر (Jil Sander) مینیمال بودن و توجه به مینیمالیسم است. در کلکسیون‌های مردانه و زنانه جیل ساندر، توجه زیادی به‌سادگی و تمیز بودن استایل شده است. در کلکسیون پاییز امسال، این برند ایتالیایی این دیدگاه را در طرح‌های خود به نشانه دفاع از جنبش‌های مینیمالیستی تشدید کرده است.

لباس‌های مردانه طراحی‌شده از شخصیت‌های مستقل رمان‌‌های دهه ۱۹۴۰ به نویسندگی هالدور لاکسنِس (Halldór Laxness) الهام گرفته‌شده است. در سال ۱۹۵۵  هالدور لاکسنس جایزه نوبل را از آن خود کرد. ویژگی اصلی طرح‌های الهام گرفته‌شده از این رمان‌ها ساده و خام بودن بافت پارچه و سایه‌های خاکستری رنگ بوده است.

۶. فیلیپ لیم الهام گرفته از نقاشی جیمز تورل

نقاشی - فشن

در طراحی کلکسیون پاییز و زمستان فیلیپ لیم (Phillip Lim) هم از نورپردازی‌های جیمز تورل (James Turrell)، مشهور به هنرمند نور، تأثیرات زیادی گرفته شده بود. جیمز تورل همواره منظره‌هایی بی نظیر خلق کرده است که بیننده را در درون خود غرق می‌کند. نور خالص (آسمان صاف) منبع اصلی جیمز تورل در خلق نقاشی و آثار هنری‌‌اش است.

فیلیپ لیم، طراح مد چینی-آمریکایی است که در سال ۲۰۰۵ برند خود را پایه‌گذاری کرده است. اغلب طرح‌های او ساده و مرتب هستند. خطوط نمایان شده در یک اتاق با دیوارهای قرمز پرپلکس و چوب‌فرش‌های صورتی روشن منبع الهام برای طراحی تی‌شرت‌های برند فیلیپ لیم بوده‌اند که بیشتر از مجموعه آثار هنری آفتاب و ماه تأثیر گرفته‌اند. درعین‌حال، در سایر مجموعه آثار هنری نیز به‌طور قابل‌توجهی هنرمند نور حساسیت رنگی، نور و فضا را به اشتراک گذاشته است.

۷. برجسته کردن آثار رودنی گراهام توسط آکریس

نقاشی

زمانی بود که دامنه‌ی تولیدات برند آکریس (Akris) تنها منحصر به طراحی لباس کار برای زنان بود. در پاییز سال ۲۰۱۷، آلبرت کریملر(Albert Kriemler) با الهام گرفتن از آثار هنری رودنی گراهام (Rodney Graham) حجم تولیدات شرکت را افزایش داد. در قسمت پشت مدل‌های مختلف پالتو و بارانی و لباس‌های مجلسی این کلکسیون از آثار رودنی گراهام استفاده‌شده است.

۸. دیان فون فورستنبرگ الهام گرفته از جیل لارن

نقاشی -فشن

جاناتان ساندرز (Jonathan Saunders) در طراحی کلکسیون پاییزی خود از کتاب عکس تأثیرگذار جیل لارن (Gilles Larrain) در سال ۱۹۷۳ الهام گرفته است. این کلکسیون ازجمله اولین کلکسیون‌های طراحی‌شده برای تراپوشان(مبدل‌پوشی) بوده، به همین دلیل جنجال‌های زیادی به دنبال داشته است. استفاده جسورانه از پارچه با الگوهای درهم‌آمیخته و ظاهر کلاسیک مدل‌های طراحی‌شده نمادی از موضوعات و شخصیت‌های کتاب لارن است. علاوه بر نقاشی و فیلم از رمان‌ها هم می‌توان در فشن بهره برد.

۹. نگاه سونیا رایکیل به آثار نیکی دِسان فال

نقاشی

آثار هنری و کمد لباس نیکی دسان فال (Niki de Saint Phalle) نقاش، فیلم‌ساز و مدل معاصر اهل فرانسه منبع الهامی برای کلکسیون پاییز ۲۰۱۷ به نام جولی دلیبرن (Julie de Libran) توسط طراح معروف فرانسوی سونیا رایکیل (Sonia Rykiel) شد. به‌طور خاص، کلکسیون دلیبرن به مجموعه‌ای از نقاشی‌های «Les nanas aux pouvoir» به معنای دختران قدرت تبدیل شد که از سایه‌های زنده و شکل‌های جسورانه برای نشان دادن پالت رنگی کلکسیون استفاده کرده است.

۱۰. استلا مک کارتنی و نقاشی در فشن

درحالی‌که اغلب طراحان به دنبال نقاشی کامل هنرمندان هستند، برخی نگاه خاص‌تری به یک کار هنری ویژه دارند. استلا مک کارتنی (Stella McCartney) همین نگاه ویژه را به اثر هنرمند نقاش انگلیسی جرج استابز (George Stubbs) متعلق به سال ۱۷۷۰ داشت.

استلا طراح مد و فعال حقوق حیوانات اهل بریتانیا است. جرج استابز از جمله نقاشان جانوران در سده هجدهم میلادی به شمار می‌رود که به نقاش اسب‌ها معروف شده بود، شهرت وی به سبب نقاشی از اسب‌ها، مادیان و کره اسب‌ها حاصل شده است. مهارت در طراحی و رنگ‌بندی از ویژگی‌های اصلی نقاشی جرج استابز بوده است.

نقاشی -فشن

استلا برای طراحی کلکسیون پاییز خود از تابلوی نقاشی معروف «شیری در حال حمله به اسب» الهام گرفته است. تصویر این تابلو نقاشی بر روی لباس، پیراهن و شلوارهای متعدد چاپ‌شده و نقاشی حیوانات همواره منبع الهام برای لباس‌های ملکه الیزابت جوان بوده است که معمولا برای شکار در بالمورال می‌پوشد.

به طور کلی دنیای مد ارتباط ویژه‌ای با هنرهای زیبا و هنر هفتگانه جهانی دارد. اغلب طراحان در طراحی مدل‌های جدید از نقاشی و هنر بهره می‌گیرند. استفاده از نقاشی و هنر باعث ایجاد طرح‌های خلاقانه و شگفت‌انگیز می‌شود. لباس مد روز به طرز چشم‌گیری با هنر نقاشی و پرتره کشی تلفیق شده است. طراحان مد، خود بر این باور هستند که هنرمند هستند و آنچه انجام می‌دهند، هنر است. نظر شما درباره تلفیق هنرهای مختلف چیست؟‌برای‌مان از ایده‌های خود بگویید. ما در مالتینا منتظر نظرات‌تان در این زمینه هستیم.

منبع: artnet.com