معمولا وقتی راجع به بیمه صحبت می‌کنیم اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید چیست؟ ممکن است فکر کنید بیمه تنها شامل مواردی مانند بیمه حوادث، مسکن، اتومبیل، بازنشستگی و سایر موضوعات مشابه می‌شود. جالب است بدانید در جاهای مختلف دنیا بیمه های عجیب و غریبی وجود دارند که شما را بسیار متعجب خواهند کرد. در این مطلب می‌خواهیم چند نمونه از بیمه های عجیب و غیر معمول که تاکنون نمی‌دانستید را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

بیمه های عجیب

بیمه های عجیب و غریب

۱. بیمه عروسی

بیمه عروسی جزو مواردی است که شاید برای شما هم جذاب به نظر بیاید. از تعهدات این بیمه پوشش هزینه خساراتی که پس از لغو مراسم یا خراب شدن آن بر والدین عروس یا داماد وارد می‌شود، است. برای مثال اگر فوت یکی از نزدیکان عروس یا داماد منجر به لغو مراسم عروسی شود. یا زلزله و سیل هنگام عروسی رخ دهد، این بیمه ضررهای مالی آن را جبران خواهد کرد. از سایر تعهدات این بیمه که برخی شرکت‌ها مانند بیمه AllState آمریکا آن را شامل می‌شود، مربوط به حوادث مشابه در طی ماه عسل است.

۲. بیمه لغو ازدواج و عروسی

یکی دیگر از بیمه های عجیب مربوط به ازدواج و مراسم عروسی، این مورد است. این بیمه برای کسانی در نظر گرفته شده که ممکن است از ازدواج پشیمان شده یا ناگهان صرف نظر کنند. با توجه به این که هزینه‌های مربوط به عروسی، از جمله غذا و پذیرایی، اجاره سالن، لباس و غیره، بسیار زیاد است، شرکت بیمه آمریکایی ودشور Wedsure چنین بیمه‌ای را برای مشتریانش در نظر گرفته است. اگر عروس یا داماد به این نتیجه برسند که بهتر است از هم جدا شوند و مراسم عروسی را لغو کنند، بیمه خسارات مالی را جبران خواهد کرد. البته این بیمه شرایط خاصی دارد. تنها در صورتی این بیمه هزینه‌ها را پرداخت می‌کند که لغو مراسم تا ۳۶۵ روز پیش از تاریخ دقیق عروسی انجام شود. همچنین این بیمه برای والدین عروس و داماد است که هزینه عروسی را تقبل کرده‌اند، نه خود آن‌ها!

بیمه های عجیب

۳. بیمه آدم ربایی

قطعا این بیمه حس بودن در یک فیلم اکشن را به شنونده می‌دهد. این بیمه برای افرادی است که احتمال می‌دهند ربوده شوند. مانند شخصیت‌های مهم سیاسی یا مدیران شرکت‌های بزرگ و افراد بسیار ثروتمند در سراسر جهان. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این بیمه هزینه خسارات مالی و جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد. حتی اگر برای آزادی فرد ربوده شده باج و هزینه‌ای پرداخت شود، بیمه آن را تقبل خواهد کرد. برخی از بیمه‌های مسافرتی نیز این مورد را در بیمه نامه ذکر می‌کنند. این بیمه برای تامین امنیت مسافران در طی سفر و هرگونه احتمال خطرناک برای توریست‌ها در نظر گرفته می‌شود. معمولا این مورد در سفر به کشورهایی که ریسک بالاتری دارند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

یکی دیگر از بیمه‌ های عجیب، بیمه آدم ربایی توسط موجودات فضایی است. بله درست متوجه شدید، آدم ربایی توسط بیگانان فضایی! شاید به نظر شما عجیب برسد اما لازم بدانید این بیمه طرفداران بسیاری در اروپا دارد. جایی که یک شرکت بیمه مستقر در انگلیس بیش از ۳۰۰۰۰ بیمه نامه از این قبیل را در سراسر قاره فروخته است. به گفته منابع مختلف، اقساط این بیمه می‌تواند بسیار گران قیمت باشد. مبلغی حدود ۱۵۰ دلار در ماه برای پوشش ۱/۵ میلیون دلار ممکن است بابت آن از مشتری اخذ ‌شود. اما نکته جالب‌تر اینجاست که برای دریافت هزینه خسارت از این بیمه باید ثابت کنید که واقعا توسط موجودات فضایی ربوده شده‌ و یک بشقاب پرنده دیده‌اید! در بیشتر مواقع این قبیل بیمه نامه‌ها به عنوان شوخی مطرح می‌شوند. اما در این میان، سودجویان بسیاری از این موقعیت استفاده می‌کنند. برای مثال مردی در فلوریدا موفق شده بود چندین بیمه نامه با این موضوع را به مبلغ ۹/۹۵ دلار به فروش برساند.

بیمه های عجیب

۴. بیمه لاتاری

تصور کنید که شما صاحب یک کسب و کار یا شرکت هستید. تعدادی از کارمندان‌تان در یک قرعه کشی ثبت نام کرده و همه برنده می‌شوند. قطعا شما برای آن‌ها خوشحال خواهید شد. اما اگر به محض برنده شدن از همکاری با شما استعفا دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ این خوشحالی پایدار نخواهد ماند و شما مجبورید خسارت بسیاری بابت استعفای کارمندان متحمل شوید. این دقیقا همان شرایطی است که شرکت بیمه لویدز لندن Lloyd’s of London بیمه لاتاری را برای آن در نظر گرفته است. این بیمه هزینه چنین خساراتی را به طور کامل متحمل می شود. اما احتمال برنده شدن این تعداد از کارمندان در یک قرعه کشی چقدر می‌تواند باشد؟!

۵. بیمه کارمند ضروری یا شخص کلیدی

این بیمه برای افرادی است که نقشی مهم و اساسی در منافع مالی کارفرما یا یک شرکت دارند. این بیمه اغلب به عنوان بیمه “شخص کلیدی” شناخته می‌شود. به این شکل که اگر اتفاقی برای این فرد کلیدی بیافتد یا جان خود را از دست دهد. کارفرما می‌تواند مبلغ کلانی را برای پوشش هزینه‌هایی مانند از دست دادن سود تجارت یا آموزش جانشینان جدید دریافت.

بیمه های عجیب

۶. بیمه جانوران موذی

هنگام خرید یا اجاره خانه تعهداتی از طرف شرکت بیمه صادر می شود. آیا تاکنون دیده‌اید یک شرکت بیمه از شما در برابر جانوران موذی محافظت کند؟ این دقیقا یکی دیگر از بیمه های عجیب است که در برخی کشورها اجرا می‌شود. از بین بردن ساس در یک خانه متوسط ممکن است حدود ۱۰۰۰۰ دلار هزینه در پی داشته باشد. برخی شرکت‌های بیمه در آمریکا، به خصوص در مناطقی با کثرت خانه‌های چوبی، این هزینه را متقبل می‌شوند.

۷. بیمه تولد دوقلو یا چندقلوها

داشتن بچه‌های دوقلو هیجان انگیز به نظر می‌رسد. اما می‌تواند به همان اندازه پر خرج و گران نیز باشد. در بریتانیا می‌توان با خرید بیمه ویژه بارداری چند قلو، در برابر احتمال داشتن بیش از یک نوزاد محافظت کرد. در واقع، والدین می‌توانند در مراحل اولیه بارداری این بیمه را خریداری کنند. سپس در صورت داشتن چند قلو، پول نقدی را به صورت یک جا پس از زایمان دریافت کنند. برای کسانی که سابقه خانوادگی دوقلوزایی داشته باشند، این بیمه ممکن است منطقی به نظر برسد.

بیمه های عجیب

۸. بیمه کامیون‌های غذایی سیار

این بیمه را با بیمه رستوران اشتباه نگیرید. از آنجا که برخی کامیون‌ها یا مینی‌بوس‌ها به تولید و فروش برخی غذاها می‌پردازند، برای آن‌ها نیز بیمه مخصوصی در نظر گرفته شده است. حتما می‌توانید تصور کنید یک آتش سوزی جزئی ممکن است کل ماشین و آشپزخانه آن را از بین ببرد. پس این بیمه می‌تواند منطقی باشد. گاهی اوقات جبران خسارت‌هایی چون سوختگی‌های جزئی در بدن، زخم و سایر آسیب‌های کوچک نیز تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

۹. بیمه قسمت‌های مختلف بدن

بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و افراد مشهور، برای انجام کاری که انجام می‌دهند، هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کنند. بنابراین،‌ بسیاری از آن‌ها می‌خواهند دارایی که باعث ثروت و شهرت‌شان می‌شود را بیمه کنند. زیرا شغل آن‌ها بدون داشتن صدایی زیبا و بدنی قوی یا جذاب به خطر خواهد افتاد. به عنوان مثال، گزارش شده است که خواننده راک بروس اسپرینگستین، صدای خود را با پرداخت ۶ میلیون دلار در شرکت لویدز لندن بیمه کرده است. سوپرمدل هایدی کلوم با بیمه نامه‌ای به ارزش بیش از ۲/۲ میلیون دلار پاهایش را بیمه کرد. نکته جالب این بیمه این است که مبلغ یکی از پاها ۱۳۰۰۰۰ دلار کمتر از پای دیگر است. چرا که روی آن پا، یک جای زخم وجود دارد! خواننده دالی پرتون نیز هر یک از سینه‌هایش را به مبلغ ۳۰۰۰۰۰ دلار بیمه كرد. این قبیل گزارش‌ها در دنیای سلبریتی‌ها و ورزشکاران موضوعی بسیار شایع است.

شاید تعجب کنید اما برخی حتی چشم‌ها، لب‌ها، باسن، انگشتان دست و پا، و بسیاری از قسمت‌های دیگر را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند. این قبیل بیمه‌ها مبالغ هنگفتی در بر دارند. علاوه بر این، نوعی دیگر از بیمه‌ های عجیب وجود دارد که به معلولیت احتمالی مربوط می‌شوند. این بیمه مبلغ کمتری دارد و علاوه بر ورزشکاران، همه مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. به این صورت که اگر فردی در طی حادثه‌ای آسیب ببیند و قسمتی از بدنش را از دست داده و دچار معلولیت شود، قادر خواهد بود مبلغی را برای هزینه‌های درمان یا ادامه زندگی، از شرکت بیمه دریافت کند.

بیمه های عجیب

۱۰. بیمه اعتباری ورزشکاران

زمانی که یک ورزشکار در موقعیتی که انتظار دارد قرار نگیرد، یا بازی وی به تاخیر بیافتد، می‌تواند از طریق این بیمه مبلغ هنگفتی دریافت کند. بنابر گزارش ESPN، جیلون اسمیت بازیکن تیم نتردام فرانسه وقتی به دلیل احتمال مصدومیت در زانویش به ردیف ۳۴ام تیم تنزل پیدا کرد و از بازی محروم شد، از طریق این بیمه توانست مبلغی حدود ۹۰۰۰۰۰ دلار دریافت کند.

۱۱. بیمه حیوانات خانگی

بیشتر بیمه‌های مربوط به حیوانات خانگی، خدمات درمانی سگ و گربه‌ها را پوشش می‌دهند. اما بسیاری از افراد به نگهداری از حیواناتی مانند اردک، مرغ، خزندگان، گاو و گوسفند و سایر، علاقه دارند. این بیمه متفاوت از بیمه مزرعه داران و دامداران است. برخی از شرکت‌های بیمه برای هر حیوان خانگی بیمه نامه ویژه‌ای صادر می‌کنند. حتی گزارش شده است که برخی افراد در صورت خورده شدن مرغ و جوجه‌هایشان توسط گربه، از شرکت بیمه طلب پرداخت خسارت کرده‌اند!

۱۲. بیمه شورش

در سال ۲۰۱۰، کشور تایلند به دلیل ترس از دست دادن گردشگران خارجی در اثر راهپیمایی‌های سیاسی و اغتشاشات داخلی، این بیمه را پیشنهاد داد. بنابر قوانین این بیمه، اگر به توریستی به دلیل اغتشاشات خیابانی هرگونه آسیبی وارد شود، حداکثر ۱۰ هزار دلار پرداخت خواهد شد. همچنین، در صورتی که به دلیل این نابسامانی‌های داخلی در سفر وی تاخیری ایجاد شود، به ازای هر روز ۱۰۰ دلار به گردشگر بازگردانده می‌شود.

۱۳. بیمه مرگ در اثر خندیدن

لویدز لندن به دلیل پوشش موارد عجیب گوناگون شهرت دارد. اما یکی از جالب‌ترین بیمه ‌های عجیب گزارش شده مربوط به بیمه احتمال مرگ در اثر خندیدن زیاد است. بنابر گزارش بی بی سی، یک گروه نمایش کمدی با ادعای این که نمایش آن‌ها بسیار خنده‌دار است و احتمال مردن از شدت خنده برای تماشاچیان وجود دارد، از لویدز لندن چنین بیمه‌ای را درخواست کرده بود!

بیمه های عجیب

در آخر

در سراسر جهان بیمه های عجیب و غریب بسیاری وجود دارد. اگر دنباله این موضوع را پیگیری کنید، قطعا به موارد جالب‌تر و غیر معمول‌تری دست خواهید یافت. دلیل به وجود آمدن چنین بیمه‌هایی ترس‌ها و انگیزه‌های متنوع افراد است. اولویت‌ها و ترس‌ها در بیشتر مواقع تعیین کننده اصلی برخی قوانین هستند. شرکت‌های بیمه بسیاری از این ترس‌ها و نگرانی‌ها را به خوبی می‌شناسند و به سراغ مشتریان می‌روند. بیمه‌هایی مانند بیمه سلامت، بیمه حوادث، مسکن و غیره برای مردم شناخته شده‌تر هستند. حتی می‌توان گفت داشتن چنین بیمه‌هایی جزو ضروریات زندگی است.

شما تاکنون راجع به بیمه های عجیب و غریب دیگر چیزی شنیده‌اید؟ اگر در این باره اطلاعاتی دارید با ما در میان بگذارید و نظراتتان را برای ما بنویسید.

منابع: wisebread.com، policygenius.com

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

قوانین بیمه بر چه اساس پایه گذاری شده و از کجا آمده اند؟

شایعاتی که تاکنون به اشتباه تصور می‌کردید صحت علمی دارند!

دانستنی های بدرد نخور اما جالب!

نشانه های ذهن منطقی و احساسی و ایجاد تعادل بین آن

جملات فلسفی و عمیقی که شما را به موفقیت و شادی تشویق می کند

فشن بلاگر اینستاگرام در زمینه مد ؛ شغل محبوب این روزهای دنیا