چندی پیش جهان شاهد صحنه‌هایی از اعتراض در آمریکا بود. مردمی که در پی کشته شدن مردی سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» توسط پلیس آمریکا، روزهای متمادی به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر شعار «زندگی سیاهان مهم است» (BLM ( Black Lives Matter را سر دادند. این اعتراضات که هفته‌ها به طول انجامید و در برخی شهرهای ایالات متحده آمریکا به آشوب و اغتشاش تبدیل شد؛ در شهر کامپتون در ایالت کالیفرنیا، با حضور کابوی‌های اسب‌سوار، جلوه‌ی صلح‌آمیز و جالب توجهی داشت.

اعتراض در آمریکا و کابوی های کمپ کامپتون

کابوی‌های اسب سوار کمپ کامپتون در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید

بیش از ۱۰۰ سوار سیاه‌پوست در این راهپیمایی صلح‌آمیز، در محله‌ای که در سالهای دور به منطقه‌ی ناامن و پر از جرم و خشونت معروف بود، علاوه بر اعتراض به تبعیض نژادی و خشونت پلیس، پیام گروه کمپ Compton Cowboys را نیز به جهانیان صادر نمودند.

پیام کابوی‌های کمپ کامپتون در روزهای اعتراض در آمریکا

تاریخ تشکیل این گروه به دهه ۱۹۹۰ باز‌می‌گردد که تعدادی جوان سیاه‌پوست به سازمان غیرانتفاعی جی آر. پاس (Jr.Posse) در مزارع ریچلند شهر کامپتون در ایالت کالیفرنیا ملحق شدند. این جوانان در جامعه‌ی به شدت خشن و در دنیای مافیای مواد مخدر و جرم و خشونت، جذب محیط طبیعی مزرعه و زندگی پر از آرامش در کنار حیوانات از جمله اسب‌ها شدند.

سبک زندگی آنها و دیدن برخورد مردم شهر، وقتی سوار بر اسب در خیابا‌ها تردد می‌کردند، رفته رفته جایگاه اجتماعی خاصی برایشان پدید آورد. آنها می‌دیدند وقتی سوار بر اسب هستند، پلیس برای سوال و جواب و تفتیش آنها را متوقف نمی‌کند. حتی باندهای خلافکار محلی هم آنها را مورد آزار و اذیت قرار نمی‌دهند! ظاهرا اسب‌ها مانند سپری در برابر خشونت از آنان محافظت می‌کردند و دیگر در نگاه مردم شهر به عنوان «شهروند درجه دو» و یا «سیاه‌پوست خطرناک» دیده نمی‌شدند.

بدین ترتیب کابوی‌های نسل جدید در قلب یکی از شهرهای آمریکا شکل گرفتند و به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، به تعیین خط مشی و اهداف خود پرداختند.

کابوی های نسل جدید- اعتراض در آمریکا

کابوی‌های نسل جدید در آمریکا

فعالیت‌ اعضای کمپ Compton Cowboys

اعضای این گروه که با کمک موسسات خیریه و کار داوطلبانه، هزینه‌های سازمان، به خصوص هزینه نگهداری از اسب‌ها را فراهم می‌کنند، می‌خواهند به انحصار تصویری که هالیوود از گاوچران‌های مبارز در برابر ظلم و فساد ارائه می‌دهد و همواره سفیدپوستان را برای این نقش انتخاب می‌کند پایان دهند.

آنها می‌خواهند نشان بدهند که سیاه‌پوستان برخلاف آنچه هالیوود در طی این سالها نشان داده است، به دنبال خلاف و جرم و جنایت نیستند. آنها می‌خواهند بگویند فارغ از رنگ پوست و نژاد، هر انسانی می‌تواند در جامعه نقش مثبت و اثرگذاری داشته باشد. آنها کودکان خود را با فطرت صلح‌طلبی و درستکاری انسان آشنا می‌کنند.

رندی هوک؛ رهبر و مدیر اجرایی کابوی‌های این کمپ می‌گوید:

سیاه‌پوست و کابوی بودن و جنگیدن برای ارزش‌های آمریکایی برای ما بسیار مهم است. ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که این پیام را به جهانیان رسانده‌ایم که کامپتون، آن چیزی نیست که مردم تصور می‌کنند. اینجا جامعه‌ای مملو از عشق و صلح است. ما به کودکانمان یاد می‌دهیم چطور آینده بهتری داشته باشند.

کودکان کامپتون- اعتراض در آمریکا

کودکان سیاه‌پوست همانند هر کودک دیگری در جهان، حق داشتن آینده بهتر را دارند

روش متفاوت اعتراض در آمریکا

در اعتراض به کشته‌شدن جورج فلوید در روز ۲۵ ماه مه سال جاری به دست پلیس آمریکا، هزاران نفر از اهالی شهر کامپتون، همانند مردم سایر شهرهای آمریکا در تظاهرات شرکت کردند. در کنار آنها، «سواری صلح» برنامه‌ی اعتراضی بود که توسط کمپ Compton Cowboys، هماهنگ و سازماندهی شده بود. صدها اسب‌سوار با پوشیدن تی‌شرت‌های جنبش «زندگی سیاهان مهم است» و در دست داشتن پلاکاردهایی برای متوقف‌کردن خشونت علیه سیاهان و پایان دادن به تبعیض نژادی، از نقاط مختلف کالیفرنیای جنوبی در این شهر گرد هم آمده بودند. اجتماع کابوی‌های کمپ کامپتون، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

اعتراض به خشونت پلیس- اعتراض در آمریکا

کابوی‌های معترض به خشونت پلیس علیه سیاهان

کتاب گاوچران‌های کامپتون؛ نسل جدید کابوی در مرکز شهری در آمریکا

«والتر تامپسون هرناندز» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی؛ اخیرا کمی قبل از اغتشاشات اعتراضی آمریکا، کتابی درباره زندگی کابوی‌های دنیای مدرن منتشر کرده است. او در این کتاب به سابقه تاریخی و نحوه شکل‌گیری این گروه و فعالیت‌های صلح‌آمیزشان در جامعه پرداخته است. در بخشی از مقدمه آن می‌خوانیم:

«همیشه تعجب می‌کردم که چرا در کتاب‌های دوران مدرسه، هیچ‌وقت درباره گاوچران‌های سیاه چیزی به ما یاد نداده‌اند!؟ حتی معلم مورد علاقه‌ام که خانمی سیاه‌پوست بود، هرگز چیزی در این‌باره نگفته بود. دنیای غرب در کتاب ما کاملا سفید بود.

در دوران کودکی، آخر هفته‌ها با مادرم به شهر کامپتون می‌رفتیم. همیشه شهر پر از خبرهای خشونت‌آمیز و فقر و دزدی بود. سیاه‌پوستان و مکزیکی‌های مهاجر درگیر باندهای خلاف و مواد مخدر بودند. هر بار که مادرم تذکر می‌داد درب اتاق را قفل کنم، می‌دانستم که او ترسیده است و این ترس ریشه در گذشته دارد.

پدر و پسر سیاه پوست اسب سوار - اعتراض در آمریکا

پدر و پسر سیاه‌پوست اسب‌سوار در اعتراضات اخیر آمریکا

«به عنوان فرزند یک پدر آفریقایی- آمریکایی، توهین مردم به سیاه‌پوستان که آنها را خطرناک قلمداد می‌کردند باعث می‌شد احساس کنم من هم خطرناک هستم! گاهی اوقات که بیرون می‌رفتیم، مادرم در حال رانندگی، به اسب سوارهای سیاه‌پوست کنار جاده اشاره می‌کرد و می‌گفت: «کابوی‌های سیاه رو ببین!» مادرم از آنها می‌ترسید اما من با خودم فکر می‌کردم آیا این مردان اعضای خانواده من هستند؟ این مردها با کابوی‌های معمولی و کلاسیک متفاوت بودند. مردان سفیدپوستی که در فیلم‌های کلینت ایستوود یا تبلیغات مارلبورو با سیگاری در گوشه دهان‌شان دیده بودم کاملا با آنها فرق داشتند!»

کابوی‌های جدید در صحنه اعتراض در آمریکا

والتر تامپسون ادامه می‌دهد: «سالها بعد به عنوان خبرنگار نیویورک تایمز، با گروهی از مردان جوان سیاه‌پوست که خود را گاوچران‌های کامپتون می‌نامیدند آشنا شدم. اگر چه اینها به صورت تفریحی اسب سواری می‌کنند و به قول خودشان کمربند گوچی می‌بندند، اما همانند پیشینیان خود با روحیه‌ای آزاد برای رسیدن به برابری سیاه و سفید در موقعیت‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند تا جامعه خود را از خطرات زندگی در خیابان‌ها و باندهای خلافکار دور کنند. شعار آنها این است: خیابان ما را بزرگ کرد، اسب ما را حفظ کرد.»

کتاب کابوی های کامپتون- اعتراض در آمریکا

کتاب گاوچران‌های کامپتون – نسل جدید کابوی‌ها در مرکز شهری در آمریکا

این گروه سازمان یافته با اهداف بشردوستانه و صلح‌آمیز، هر جا که کمپینی برای تساوی و برابری انسانها فارع از رنگ، نژاد و جنست برگزار می‌‌شود خود را به صحنه می‌رسانند و در جهت رسالت تاریخی خود فعالیت می‌کنند. همان‌طور که در اعتراضات اخیر آمریکا در سر خط خبرها قرار گرفتند و صدای خود را به گوش تمام مردم دنیا رساندند.

برای خرید این کتاب خواندنی از سایت آمازون، کافی است  بر روی دکمه خرید کلیک کنید و بقیه کار را به مالتینا بسپارید.

منابع: latimes  و  coolhunting

 

مطالب خواندنی دیگر:

تفاوت کالج و دانشگاه در آمریکا

بهترین جملات جان گری نویسنده مردان مریخی و زنان ونوسی

لاتاری چیست و چرا همه دوست دارند در آن برنده شوند؟