هر یک از ما در هر شغلی که فعالیت می‌کنیم، علاقه‌مند به پیشرفت و طی کردن مدارج ترقی هستیم. گاهی اوقات این اتفاق با به کار بردن چند توصیه شغلی به ظاهر ساده، عملی بوده و به کمک تغییر رفتارهایی کوچک، می‌توان گام‌های بزرگی برداشت. در اینجا به چند مورد از بهترین توصیه‌های شغلی بابت بهتر شدن در هر موقعیت کاری می‌پردازیم. این توصیه‌ها کمک می‌کنند تا در شغل خود موفق‌تر ظاهر شده و مدارج ترقی را سریع‌تر طی نمایید.

توصیه شغلی

  1. اهداف کارفرمای خود را درک کنید

برخی از افراد سال هاست که در جایی مشغول به کار هستند، اما هنوز به خوبی هدف‌های کارفرمای خود را درک نکرده‌اند. این اشتباهی است که باعث می‌شود در شغل خود موفق نبوده و پیشرفت لازم را به خرج ندهید. لازم است بدانید اهداف کارفرما و شرکتی که برای آن کار می‌کنید به درستی چیست و چطور می‌توانید در رسیدن به این اهداف تاثیرگذار باشید.

اهداف کارفرمای خود را درک کنید

درک اهداف کارفرما به پیشرفت شما کمک کند.

  1. رئیس خود را بشناسید

لازم نیست که رئیس خود را دوست داشته باشید یا حتی او را در ذهن خود تائید کنید، تنها کافی است که بدانید او چه چیزهایی را ارزش نهاده و نسبت به چه مواردی موضع گیری منفی دارد. به این شکل می‌توانید امور را به شکلی که مورد تائید او باشد، به انجام برسانید.

  1. در قالب تیم قرار بگیرید

شما باید بیاموزید که چطور به عنوان یکی از اعضای تیم، به وظایف خود پرداخته و جزئی از کل باشید. عملکرد در یک تیم و رفتار در قالب آن، موجب رضایت رئیس شرکت خواهد شد. این یک ارزش است که بتوانید به همکاری با سایر اعضای تیم و همکاران خود پرداخته و این موضوع را به نمایش بگذارید. سعی کنید اولویت‌های تیم را شناخته و آن‌ها را در مراحل نخستین قرار دهید.

  1. با همکاران خود آشنا شوید

آشنایی با همکاران و کمی نزدیک شدن به آن‌ها، باعث ایجاد پل‌هایی خواهد شد که کار کردن در محیط کاری را به مراتب برای شما لذت بخش‌تر می‌کند. به کمک این آشنایی، همکاری آسان‌تری خواهید داشت و در مواقع بسیاری از کمک همکاران خود بهره‌مند خواهید بود.

با همکاران خود آشنا شوید

با همکاران خود به خوبی آشنا شوید.

  1. شایعه‌ساز نباشید

مهم نیست که تا کنون چقدر به عنوان یک کارمند خوب و نمونه ظاهر شده‌اید، وارد شدن به شایعه پراکنی و دامن زدن به آن، حتی دنبال کردن شایعات و بازگو کردن آن‌ها، باعث می شود که به سرعت محبوبیت خود را از دست بدهید. این موضوع تمرکز کاری شما را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین هرگز در میدان شایعات وارد نشده و در آن شریک نشوید.

همین طور بخوانید: چند اصل موفقیت از زبان بیل گیتس

  1. نگرش مثبت داشته باشید

همه افراد از کار کردن و هم نشینی با اشخاص مثبت و دارای روحیه خوش‎بین لذت می‌برند. بنابراین اگر همیشه با روحیه‌ای شاد و نگرشی مثبت در محل کار خود حاضر شوید، سایر افراد از همکاری با شما لذت زیادی برده و همیشه تحت حمایت آن‌ها قرار خواهید داشت.

  1. انتقادها را با روی گشاده بپذیرید

یکی از سخت‌ترین برای افراد این است که در مقابل انتقادها با روی گشاده و خوشرویی ظاهر شوند. اما در صورتی که موفق به بروز دادن عکس العلل صحیح و شایسته در مقابل انتقادها شوید، یک گام مثبت بزرگ برداشته‌اید. برخی از کارفرمایان پیوسته در حال انتقاد کردن هستند و شما باید بیاموزید که با این انتقادها با روی گشاده و استقبال روبرو شوید. به علاوه انتقادها را مورد بررسی قرار داده و عیوب کاری خود را برطرف نمایید.

انتقادها را با روی گشاده بپذیرید

بازخوردها و انتقادها را به خوبی پذیرا باشید.

  1. حرفه‌ای باشید

یک توصیه شغلی دیگر حرفه ای بودن است؛ حرفه‌ای بودن به معنای نشان دادن چیزی بیش از وظایف معمول و رایج شما است. همه افراد در انجام دادن کارهای روتین و معمول رده شغلی خود، تا حدی مناسب عمل می‌کنند و حرفه‌ای‌ها چیزی بیشتر از خود نشان خواهند داد.

  1. حضور مثبت در محل کار داشته باشید

از سرگرم شدن به گوشی تلفن همراه خود و چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی در ساعات کاری اجتناب کرده و حضور کامل در محل کار خود داشته باشید. لازم است که تمام حواس شما به کارتان معطوف باشد و در طول یک روز تمامی اهداف کاری آن را به پایان برسانید. خوب است که در نخستین ساعت روز کاری، لیستی از کارهایی که باید در آن روز انجام شود، تهیه کرده و تا پایان ساعت کاری، همه آن‌ها را به انجام برسانید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه یک مدیر نمونه و لایق باشیم و تیم خود را به درستی رهبری کنیم؟

  1. حلال مشکلات باشید

در اغلب شرکت‌ها افرادی را می‌بینیم که در هر زمینه‌ای بهترین راه حل‌ها را ارائه داده و به وقت بروز مشکلات مختلف در هر بخشی از شرکت، حلال مشکلات هستند. این افراد در موقعیت خود کلیدی عمل کرده و نبود آن ها ضربه بزرگی به شرکت خواهد زد. کارفرمایان هشیار برای نگه داشتن این مهره‌های کلیدی، نهایت تلاش خود را به خرج می‌دهند.

توصیه شغلی

  1. ابتکار عمل داشته باشید

آیا هرگز به این فکر کرده‌اید که وظایف خود را به شکلی هوشمندانه‌تر انجام داده و روش بهتر و موثرتری برای انجام آن‌ها به کار ببندید؟ با داشتن ابتکار عمل شما می‌توانید وظایف خود را به شکلی بهتر و در عین حال بهینه‌تر و موثرتر به انجام برسانید. با ارائه چنین پیشنهاداتی به مدیریت مجموعه، خلاقیت و ابتکار خود را به رخ کشیده و یک گام پیشتر خواهید رفت.

  1. مهارت‌های خود را ارتقا بخشید

این توصیه شغلی را نیز در نظر داشته باشید که وقتی به پیشرفت کاری خود فکر می‌کنید، نیاز است که مهارت‌های خود را نیز به همان نسبت ارتقا بخشید. یادگیری همیشه کلید موفقیت شما خواهد بود. به سراغ بهبود مهارت‌هایی بروید که سایر افراد تیم از آن بی‌بهره هستند و طوری ویژگی‌های خود را ارتقا دهید که از سایر اعضای تیم، چیزی بیشتر برای عرضه داشته باشید.

  1. برای پروژه‌های جدید داوطلب باشید

زمانی که مسئولیت‌های جدید و پروژه‌های تازه به شرکت اضافه می‌شوند، باید برای انجام آن‌ها داوطلبانه ظاهر شوید. البته این بدان معنا نیست که برای انجام کارهایی که تخصصی در آن‌ها ندارید، پیش رفته و نتایج منفی به بار آورید. داوطلب شدن برای انجام مسئولیت‌های جدید و اضافی که عملکرد شما را به شکلی مثبت به نمایش بگذارد، ارزش افزوده خواهد داشت.

  1. به یک مربی تبدیل شوید

یک روش عالی برای نشان دادن شایستگی‌ها، حضور داوطلبانه در آموزش نیروهای جدید است. اگر در بخش شما یک استخدام جدید اتفاق افتاده است، به صورت داوطلبانه برای آموزش موارد لازم به این شخص تازه وارد، اقدام کنید. این مورد از چشم رئیس شما دور نمانده و او متوجه قابلیت‌های شما در امور کاری و میزان تسلطی که دارید، خواهد شد.

توصیه شغلی

  1. در مورد تاخیرهای خود توضیح دهید

یک توضیه ی شغلی دیگر این است که اگر مساله‌ای شخصی دارید که باعث تاخیر حضور شما در محل کار یا به هر علتی بی‌نظمی می‌شود، حتما این مورد را با رئیس خود مطرح کرده و علت آن را توضیح دهید. به علاوه به هر شکلی سعی در جبران این زمان کم کاری داشته باشید.

  1. از اوضاع شکایت نکنید

فارغ از این که علت شکایت شما تا چه اندازه به حق و واقعی باشد، هیچ کس از افراد همیشه شاکی و معترض، رضایت ندارد. سعی به حل کردن مشکلات با اتکا بر خود داشته و همیشه صدای شکایت خود را بلند نکنید. البته مواردی وجود دارد که صحبت کردن در مورد آن‌ها منطقی است و باید کاملا با آرامش و متکی بر منطق پیش برده شود.

از دست ندهید: چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟ به همراه تست شخصیت شناسی MBTI

سخن پایانی

با به کار بردن هر یک از موارد توصیه شغلی می‌توانید شرایط کاری خود را بهبود بخشیده و در محیط کاری، فردی ارزشمندتر و موثرتر ظاهر شوید. این به شما کمک می‌کند تا پیشرفت شغلی داشته باشید و تمامی استعدادهای خود را به معرض نمایش بگذارید. شما نیز توصیه‌های شغلی خود را که پیشتر از آن‌ها تجربه آموخته‌اید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منابع: inc ، thebalancecareers ، livecareer