احتمالا شما نیز بارها و بارها نام کالج و دانشگاه را شنیده و شاید هنوز چیز زیادی درباره تفاوت این دو نمی‌دانید. تفاوت کالج و دانشگاه در وهله اول به اندازه و سایز آن‌ها بستگی دارد. این سایز و اندازه، هم به لحاظ فیزیکی و هم ماهیت علمی قابل توجه است. در ادامه با وبلاگ مالتینا همراه باشید تا به تعریف هر یک از این دو موسسه علمی و تحصیلات عالی پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

تفاوت کالج و دانشگاه

میزان گستردگی

تفاوت کالج و دانشگاه در کشورهای مختلف، کمی متفاوت ظاهر شده، اما به طور کلی کالج یک نهاد آموزشی کوچک‌تر و محدودتر نسبت به دانشگاه بوده و در یک رشته تحصیلی خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهد. به طور نمونه کالج در حوزه کسب و کار، کالج هنری، کالج معماری، کالج زبان شناسی، کالج‌های فنی و حرفه‌ای و … داریم.

برای درک بهتر، تصور کنید که یک کالج کارگردانی در آمریکا داریم، اما یک دانشگاه چندین شاخه کارگردانی، فیلم نامه‌نویسی، موسیقی، طراحی صحنه و … را در خود جای داده است.

بنابراین کالج را می‌توان تنها یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه دانست. به این شکل ممکن است شما یک دانشگاه در آمریکا را ببینید که دارای ۱۰ کالج مختلف باشد. همین طور کالج‌های مستقل زیادی وجود دارند که در یک مجموعه بزرگتر دانشگاهی جای نگرفته‌اند.

به زبانی ساده‌تر، شما می‌تواند کالج را جزئی از یک دانشگاه بدانید که بنا به موارد مختلف، به طور جداگانه و تحت یک برند آموزشی مستقل، می‌تواند فعالیت داشته باشد. به طور مثال، کالج هاروارد، متعلق به دانشگاه هاروارد بوده، اما کالج آلتیروس، که یک کالج کسب و کار است، به طور کاملا مستقل خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهد.

تفاوت کالج و دانشگاه

میزان گستردگی و فضای علمی از تفاوت‌های میان کالج و دانشگاه در آمریکا محسوب می‌شود.

نوع مدرک تحصیلی

دیگر تفاوت کالج و دانشگاه در نوع مدرک تحصیلی است که پس از فارغ التحصیلی در آن، به دانشجو داده خواهد شد. عموما کالج‌ها، تنها تا سطح کارشناسی امکان تحصیلات داشته و پس از به اتمام رسیدن تحصیلات شما در این مراکز، مدرک کارشناسی رشته مربوطه را دریافت خواهید کرد. به علاوه در کالج‌ها می توانید دوره تحصیلی دو ساله، معادل مدرک کاردانی را نیز سپری نموده و مدرک خود در این مقطع را به دست بیاورید. اما در دانشگاه‌ها امکان ادامه دادن تحصیلات عالیه و تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

نکته: قابل ذکر است که در سطح مدرک تحصیلی کالج‌ها، استثنائاتی وجود دارد و بعضی از کالج‌های ایالات متحده آمریکا، در سطح کارشناسی ارشد نیز آموزش داشته و مدرک معادل آن را به فارغ التحصیل، اعطا خواهند کرد. (بیشتر کالج‌های مربوط به کسب و کار، دارای دوره کارشناسی ارشد هستند.)

همین طور بخوانید: همه چیز درباره زیپ کد آمریکا و طریقه بدست آوردن آن

کالج‌های دولتی و غیردولتی

کالج‌های دولتی، آن دسته از کالج‌هایی هستند که با قیمت ارزان‌تری امکان تحصیل در آن‌ها وجود داشته و غالبا تنها دوره کاردانی (تحصیل ۲ ساله) را ارائه می‌دهند.

کالج‌های غیردولتی و حرفه‌ای اما دوره تحصیل ۴ ساله، معادل مدرک کارشناسی را داشته و برای تحصیل در آن‌ها، پرداخت شهریه نیاز خواهد بود.

برای گذراندن دوره کارشناسی، تحصیل در کالج مناسب خواهد بود و در دانشگاه می‌توان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا را دنبال کرد.

تفاوت کالج و دانشگاه

تحصیل در کالج یا دانشگاه؟

اگر به هر ترتیب قصد تحصیل در یکی از کشورهای خارجی را دارید، برای انتخاب میان کالج یا دانشگاه، باید توقعات خود از یک سیستم آموزشی را در نظر بگیرید. اگر تحصیلات در یک محیط جمع و جور و فضای محدودتر تا سطح کارشناسی، برایتان کفایت می‌کند؛ کالج‌ها مقاصد آموزشی مناسبی برای شما خواهند بود. اما اگر اهداف بزرگ‌تری را در سر می‌پرورانید، باید برای تحصیلات تکمیلی خود، به سراغ دانشگاه بروید. بدیهی است که پس از اتمام تحصیلات در مقطع کاردانی یا کارشناسی در یکی از کالج‌های معتبر، امکان ورود شما به دانشگاه و دنبال کردن تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود خواهد داشت.

در مالتینا بخوانید: ۱۰ دانشگاه هنر که اسطوره های هنرمند جهان در آنها تحصیل کرده اند

تفاوت کالج و دانشگاه

انتخاب تحصیل در کالج یا دانشگاه

سخن پایانی

توجه داشته باشید که تفاوت کالج و دانشگاه در کشورهای مختلف، می‌تواند بسیار کمتر از این بوده و در برخی از کشورها چون کانادا، به طور کلی مرزی بین این دو مفهوم وجود نداشته باشد. در کشوری مانند انگلستان، کالج‌ها نمی‌توانند به صورت مستقل، مدرک معتبر ارائه دهند و این مدرک باید حتما تحت لیسانس یک دانشگاه معتبر باشد. شما چه موارد دیگری از تفاوت کالج و دانشگاه می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نشده باشد؟