معرفی برترین دانشگاه هنر

هنر یک لذت درونی است که، خلق آن نیاز به استعداد و تجربه فراوان دارد که، باعث ایجاد یک اثر هنری و نمو آن در دنیای بیرون نیز می گردد. از این رو می توان به این نتیجه رسید که کسب تجربه افراد با استعداد و خبره در این زمینه چقدر به پیشرفت و یادگیری تکنیک های خاص و تشکیل اجتماعات و شناخت افراد با استعداد دیگر کمک خواهد کرد.

دانشگاه ها در سراسر دنیا این وظیفه خطیر را عهده دار می باشند که، با همکاری بهترین اساتید که، تجربه کافی برای تدریس و انتقال دانش خود به دانشجویان و هنرجویان را دارا هستند، به رشد استعداد افراد مستعد در زمینه های مختلف از جمله هنری کمک کنند.

دانشگاه هنر

اما بعضی موسسات و دانشگاه ها از نظر سطح کیفیت آموزشی و اساتید و امکاناتی که در آنها برای طی این مسیر مهیا شده در سطح بسیار بالاتری قرار دارند، این تفاوت در رشته های هنری نیز مشاهده می شود.

در این بین موسساتی قرار دارند که، با توجه به معیارهایی همچون  شهرت دانشگاه، شهرت کارکنان و اساتید و ارزش تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه‌ها و مواردی از این دست به دسته بندی و رتبه دهی به دانشگاه های برتر سراسر جهان می پردازند.

پایگاه اینترنتی QS Ranking که یکی از پیشروان دسته بندی و رتبه دهی دانشگاه در تمامی رشته در سراسر جهان است، اقدام به انتشار رنکینگ بهترین دانشگاه های  دنیا در سال ۲۰۱۹ با توجه به معیارهای گفته شده کرده است که در این مطلب قصد داریم به تحلیل و معرفی بهترین دانشگاه ها در زمینه هنری بپردازیم.

این آمار می تواند برای کسانی که قصد مهاجرت و یا تحصیل در دانشگاه های خارجی علاقه دارند و یا حتی به دنبال مراجع معتبر و همکاری و استفاده از مقالات پیشرو در دنیا و اساتید و دانشجویان برجسته در این زمینه ها، مفید واقع شود.

در ادامه قصد داریم به معرفی ۱۰ دانشگاه هنر برتر در زمینه های طراحی و هنر در جهان بپردازیم.

۱. کالج سلطنتی هنر انگلستان

دانشگاه هنر

این آکادمی در سده ۱۷ ام به دستور جرج سوم بنا نهاده شده است، که بعدها به یکی از انجمن های مرکزی هنرمندان اروپا و بالاخص بریتانیا تبدیل شده است.

آکادمی سلطنتی هنر لندن که با داشتن اساتید برتر در طول تاریخ از زمان تاسیس خود تاکنون، تبدیل به یکی از مراکز محبوب برای تحصیل در رشته های هنری در سراسر جهان شده است.

این آکادمی با اعطا جوایز و بورسیه به دانشجویان مستعد از سراسر جهان، سعی در گسترش و ترکیب هنر با تمامی فرهنگ ها کرده است.

به طور مرسوم در این کالج نمایشگاه های دوسالانه برگزار می شود که، در آنها آثار برتر اعصار گذشته و حاضر در آن به نمایش در می آید.

همچنین برای افراد با بضاعت مالی ضعیف، کالجی شبانه توسط اعضا این دانشگاه برگزار می شود که به صورت رایگان به تدریس دروس هنری می پردازد.

همچنین این دانشگاه به برگزاری نمایشگاه های خیریه به نفع نیازمندان در سراسر جهان به صورت نمایشگاه های دائمی و موقت می پردازد.

امکانات و اساتید برجسته و همچنین موقعیت دانشگاهی، این آکادمی سبب شده تا کالج سلطنتی هنر لندن به یکی از برترین دانشگاه های هنری جهان تبدیل شود.

این دانشگاه در برلینگتون هاوس در وست مینستر لندن واقع شده است.

از افراد برجسته در تاریخ این دانشگاه نیز می توان به جاشوا رینولدز، تامس گینزبورو، جان کانستبل، جی ام دبلیو اشاره نمود.

۲. موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

دانشگاه هنر

یکی از برترین مراکز دنیا در رشته های مختلف که علاقه بسیاری را از متخصصان و هنرجویان را به خود جلب کرده کرده موسسه ای است در قلب شهر کمبریج در ایالت ماساچوست در نزدیک شهر بوستن، به نام موسسه فناوری ماساچوست یا به اختصار MIT.

این موسسه که در سده ۱۸ ام میلادی بنیان گذاری شده است، با بهره گیری از بهترین اساتید و استعدادهای سراسر دنیا خود را به عنوان یکی از پیشروان و رهبران علمی و هنری در جهان معرفی کرده است.

دانشکده طراحی MIT با نام Mass Art در محیط ماساچوست، به یکی از بهترین دانشکده های طراحی و هنر جهان شهرت دارد.

این دانشگاه با یازده هزار دانشجو، که برخلاف بیشتر دانشگاه های جهان اکثر آنها دانشجویان بین المللی هستند تمایل خود را به جذب با استعدادترین افراد در سراسر جهان نشان داده است، تا جایی که حتی تعداد اساتید بین المللی از اساتید بومی آن بیشتر است.

سیاست هنر و آموزش محور در کنار یکدیگر باعث شده که نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ را در بسیاری از شاخصه های جهانی به خود اختصاص دهد و این امر اشتیاق هنرجویان و دانشجویان سراسر جهان را به شدت به خود جلب نموده است.

این دانشگاه در تمامی مقاطع خود نسبت به استعداد و شرایط مالی افراد بورسیه هایی را نیز اختصاص داده است، که ضعف مالی سبب جلوگیری از پیشرفت افراد با استعداد نشود.

این دانشگاه با وجود ۳۱ دپارتمان که همگی در بالاترین سطح بین المللی قرار دارند بی شک یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل و آموزش در سراسر دنیاست.

این دانشگاه تاکنون موفق به دریافت ۸۴ جایزه نوبل شده، و افراد متخصص و برجسته بسیاری را از جمله ریچارد فاینمن، بن برناکی، باز آلدرین و بسیاری از افراد برجسته دیگر را در خود پرورش داده است.

۳. دانشکده طراحی رود آیلند (RISD)

دانشگاه هنر

مدرسه هنرهای زیبای رود آیلند که به RISD (ریزدی) نیز معروف است، یکی از برترین کالج های طراحی و هنرهای زیبا در سراسر جهان به شمار می رود.

این مدرسه که در سده ۱۸ ام میلادی تاسیس شده است، در شهر پراویدنس ایالت رود آیلند در ایالت متحده آمریکا قرار دارد.

خصوصی بودن این دانشگاه از یک جهت، و همجواری با دانشگاهی پر قدرت مثل دانشگاه براون باعث شده که دوره های مشترک و تبادل اطلاعاتی زیاد بین این دو دانشگاه در زمینه های مختلف باعث بالا رفتن سطح کیفی این دانشگاه ها و اعتبار آنها در جهان گشته است.

این دانشگاه با در اختیار داشتن ۱۹۰ استاد تمام وقت و ۳۶۰ استاد و مربی که به صورت نیمه وقت یا افتخاری در دانشگاه تدریس می کنند، به یکی از بزرگترین جوامع هنری جهان در سطح آکادمیک بدل شده است.

این دانشگاه های با فعالیت در حوزه های طراحی لباس، معماری، سرامیک، رسانه دیجیتال، فیلم وپویا نمایی، طراحی مبلمان و دکوراسیون، شیشه، طراحی گرافیک، تصویرسازی، طراحی صنعتی، نقاشی، عکاسی، چاپ، مجسمه سازی و بسیاری از رشته های هنری دیگر فعالیت دارد.

این دانشگاه همچنین برای دانشجویان و هنرجویان با استعداد در سراسر جهان مبلغی را به عنوان بورسیه درنظر دارد، که هر ساله به بهترین کاندیداهای این موقعیت، اهدا می شود.

۴. کالج طراحی پارسونز

دانشگاه هنر

یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مراکز طراحی و مد جهان را می توان در لابه لای خیابان های شلوغ نیویورک یافت، مدرسه ای به نام پارسونز.

مرکز آکادمیک پارسونز با دارا بودن اساتید بسیار سطح بالا در صنعت طراحی و مد و گرافیک به یکی از قطب های این صنعت در سراسر جهان معروف است.

این کالج با فراهم آوردن امکاناتی همچون همکاری با برندهای مشهور دنیا در جهت اعتلا دانشجویان و اساتید خود و داشتن افرادی بلرجسته در زمره تحصیل کرده های خود همچون Marc Jacobs، Anna Sui، Tom Ford و بسیاری از افراد مشهور دیگر در این صنعت، آرزوی هر هنرجویی را برای ورود به خود جلب می سازد.

این دانشگاه که در سده ۱۸ ام میلادی توسط فردی به نام Merrit Chesse تاسیس گشته است، با هدف تحقیقات در مورد تاثیرات هنر بر محیط دایر شده بود، که بعدها با تغییرات و پیشرفت های چشمگیر به مدرسه پارسونز کنونی تبدیل شده است.

با وجود هزینه های بسیار بالا برای تحصیل در این دانشگاه، کالج پارسونز مبلغی را برای هنرجویان با استعداد خود به عنوان بورسیه قرار داده است تا از محروم ماندن استعدادهای بین المللی به دلیل ضعف اقتصادی و مالی تا حد نیاز جلوگیری کند.

این دانشکده همچنین یکی از عضوهای اصلی در انجمن کالج‌های مستقل هنر و طراحی  (AICAD)در جهان نیز محسوب می گردد، که وظیفه این اتحادیه در اختیار گذاشتن امکانات و برگزاری جشنواره های خاص در سطح بین المللی و اعطای خط مش های علمی از سوی این نهاد می باشد.

۵. دانشگاه هنر لندن

دانشگاه هنر

یکی از بزرگترین دانشکده های هنر اروپا، دانشکده ای است در انگلستان به نام دانشکده هنر لندن.

این دانشکده که در سده ۱۹ ام میلادی بنا نهاده شده است؛ ابتدا با نام انستیتو لندن نامیده شده بود که بعدها به دلیل وسعت کاربرد و رشته های خود تغییر یافته است.

دانشگاه هنر لندن به دلیل وسعت بیش از حد به چند کالج کوچک تقسیم می شود، کالج هنر کمبرول، کالج هنر سنترال سنت مارتینز، کالج هنر چلسی، کالج ارتباطات لندن، کالج مد و فشن لندن و کالج هنر ویمبلدون.

این دانشگاه با دارا بودن اساتید به نام و فارغ التحصیلانی که در صنایع مختلف هنری در جهان برجسته شمرده می شوند، اعتبار بسیار در جامعه هنری جهان برای خود دست و پا کرده است.

رشته های موجود در دانشگاه هنر لندن متشکل از طراحی، کارگردانی، معماری، طراحی صحنه، طراحی لباس، عکاسی، مجسمه سازی، نقاشی، تبلیغات، طراحی سه بعدی، طراحی جواهرات و طراحی داخلی، می باشد.

همچنین برای ارتقا سطح کیفی و ایجاد ساختاری بین المللی، این دانشگاه اقدام به اعطا جوایز و بورسیه های متنوعی برای هنرجویان در سراسر جهان کرده است.

۶. موسسه هنری Pratt

دانشگاه هنر

این موسسه که در سده ۱۸ام میلادی تاسیس شده است، یک دانشگاه خصوصی است که در نیویورک قرار دارد.

این دانشگاه ها با پردیس هایی که در بروکلین، منهتن و یوتیکا قرار دارد، همکاری مستقیم دارد.

اعتبار حاصل از اساتید برجسته و در این مدرسه هنری و شهرت برندهایی که به سبب ابن موسسه به اوج خود رسیده اند، این موسسه را به یکی از مقاصد جذاب برای هنرجویان تبدیل کرده است.

به سبب اعتبار بسیار بالا این موسسه در سطح جهانی گرایش های هنری، این موسسه از اعضای انجمن کالج‌های مستقل هنر و طراحی (AICAD) نیز می باشد، که اتحادی از ۳۶ مدرسه هنر برتر جهان برای ایجاد خط مش علمی و هنری، در زمینه های هنری می باشد.

رشته های که در این موسسه تدریس می شوند شامل: معماری، طراحی مد، هنرهای تصویری (عکاسی، طراحی و نقاشی)، طراحی داخلی، هنرهای دیجیتال، نویسندگی خلاق، کتابداری و اطلاع رسانی و دیگر رشته‌های هنری می باشد.

همچنین این موسسه در قالب یک بورسیه کامل یا جوایز متعدد در قالب های نمایشگاهی و مسابقه ای، اقدام به جذب و اعطا موقعیت های تحصیلی در موسسه خود برای هنرجویان سراسر دنیا را فراهم ساخته است.

۷. مدرسه موسسه هنر شیکاگو (SAIC)

دانشگاه هنر

موسسه هنری شیکاگو که یکی از پیشروان جامعه هنری جهان محسوب می شود در سده ۱۸ ام میلادی تاسیس شده است.

این موسسه که در یکی از بزرگترین کارزارهای هنری جهان درشیکاگو ایالت ایلینوی امریکا قرار دارد، گنجینه ارزنده ای از طراحان و اساتید مشهور در زمینه های هنری با اعتبار بالا هستند.

این دانشگاه با هزینه میانگین ۱۹ هزار دلار برای هر دانشجو درسال، یکی از  مقرون به صرفه ترین دانشگاه های خصوصی هنری در سطح جهان محسوب می گردد.

همچنین دانشجویان ممتاز قابلیت دریافت بورسیه از این دانشگاه را، بنا بر اعتبار سنجی علمی خود خواهند داشت.

۸. دانشکده هنر استنفورد

دانشگاه هنر

یکی از معروفترین و معتبرترین دانشگاه های جهان دانشگاهی است با نام استنفورد که در سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا آمریکا قرار دارد.

این دانشگاه که در سده ۱۸ام میلادی تاسیس گرده است، زادگاه تفکرهای متحول کننده جهان در زمینه های مهندسی و هنری بوده است.

این دانشگاه با دارا بودن حدود ۱۷ هزار دانشجو که جمعیت ۵۸ درصدی از این تعداد را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند، خود را به عنوان یک شتاب دهنده هنری و علمی در سطح بین المللی معرفی می کند.

این دانشگاه با در اختیار داشتن منابع مالی و علمی قوی یکی از برترین انتخاب های برای دانشجویان هنر در سراسر جهان است، که با یک رزومه قوی احتمال کسب بورسیه از این دانشگاه را نیز بدست خواهند آورد.

۹. دانشکده هنر Yale

دانشگاه هنر

یکی از برترین دانشگاه های خصوصی هنری در سطح جهان که، در ایالت کنتیکت آمریکا قرار دارد و میزبان بزرگان هنر جهان بوده دانشگاهی است به نام دانشکده هنر Yale.

این دانشگاه از اعتبار بالایی همچون میزبانی و آموزش بزرگان سیاسی همچون چند رئیس جمهور آمریکا و هنرمندان بزرگی در اعصار گذشته و زمان حال همچون لویی کان و پاول رودولف برخوردار است.

این دانشگاه با قرار گرفتن در مرکز اتحادیه “شبکه اینترنت آزاد” به عنوان یکی از پیشروان دسترسی به منابع رایگان تدریس آنلاین در سطح جهان قرار گرفته است، به عبارت دیگر بعضی از دروس در این دانشگاه به صورت رایگان در سطح اینترنت قرار می گیرند.

ویژگی های بسیار زیاد اعم از مالی و امکاناتی و بالا بودن سطح اساتید که خود جز هنرمندان به نام جهان در حال حاضر و گذشته محسوب می شوند، این دانشگاه را به یکی از با کیفیت ترین مدارس طراحی و هنری جهان تبدیل کرده است.

همچنین این دانشگاه در قالب یک مسابقه از برترین رزومه ها اقدام به اهدا بورسیه برای تحصیل در مقاطع مختلف خود به صورت سالیانه می نماید.

۱۰. دانشگاه هنر پلی تکنیک میلان

دانشگاه هنر

در سده ۱۸ام میلادی یکی از بزرگترین و مجهزترین دانشگاه های اروپا در جنوب ایتالیا یعنی میلان متولد شد.

این دانشگاه هنر که با نزدیک ۴۲ هزار دانشجو و ۲۷۰۰ استاد و استادیار با نام پلی تکنیک میلان معروف است، از برترین قطب های هنری جهان محسوب می گردد.

این دانشگاه دارای کالج های متنوعی است که در هرکدام رشته های متنوعی تدریس می شود این کالج ها شامل: Milano Leonardo، Milano Bovisa، Como، Cremona، Lecco، Mantova، Piacenza می شود.

این کالج کانون رشد و تحول بزرگانی همچون Giorgio Armani، Alessandro Mendini، Gianfranco Ferré، Mario Bellini وبسیاری دیگر از اسطوره های هنری تاریخ جهان بوده است.

همچنین این دانشگاه با اعطای بورسیه به دانشجویان ممتاز، همواره درصدد رشد فرهنگی و هنری در سطح بین المللی بوده است.

شما چه دانشگاه های دیگری را می‌شناسید که رشته های هنری را تدریس می‌کنند و رتبه های ممتاز را در اختیار دارند؟