همان‌طور که شاید خیلی از شما هم بدانید، ایالات متحده امریکا هر سال حدود ۵۰ هزار عدد کارت اقامت (گرین کارت) این کشور را در مراسم لاتاری و طی یک قرعه کشی  به برندگان آن می‌دهد. این کارت‌ها به گرین کارت لاتاری شهرت دارند و تقریبا همه مردم جهان می‌توانند در این قرعه کشی شرکت کنند.

همه کسانی که طرفدار زندگی در ایالات متحده هستند از آغاز قرن بیست و یکم هیجان زیادی برای شرکت در لاتاری داشته و دارند. اما در پشت پرده این بذل و بخشش امریکا برای جذب مهاجر چه چیزی وجود دارد؟ و اصلا لاتاری چیست؟ آیا شما هم در دسته افرادی هستید که سودای رویای آمریکایی را در سر می‌پرورانید و دوست دارید که اصطلاحا به سرزمین رویاها بروید؟ لاتاری راهی عالی برای کسانی است که از روش‌های دیگر مانند مهاجرت تحصیلی نمی‌توانند به آمریکا بروند. با ما همراه باشید تا درباره لاتاری برای‌تان بیشتر بگوییم.

 

گرین کارت لاتاری

 امریکا برای رشد اقتصادی بیشتر و تبدیل شدن به یک کشور  با جمعیت متنوع و ملیت‌های متفاوت این کار را می‌کند. کشوری که نیروهای کار، نخبگان و کودکانی را جذب می‌کند که آینده‌ای درخشان برایش رقم می‌زنند. امکانات و رفاه در مقابل تلاش برای ارتقای سطح یک کشور از ابعاد گوناگون. در ظاهر معامله منصفانه‌ای به نظر می‌رسد. این‌طور نیست؟

ثبت‌نام آسان در لاتاری چگونه است؟

فرهنگ مردم امریکا شامل انواع نژادها، سنت‌ها و حرفه‌های مختلف است. الزامات شرکت در قرعه کشی لاتاری خیلی آسان است چون ایالات متحده به دنبال جذب انواع اقوام و نژادهاست. شانس برنده شدن در لاتاری هم خیلی بالاست، باید پرسید پس منتظر چه هستید؟

تا به الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید بیش از نوزده هزار نفر موفق به ثبت‌نام گرین کارت لاتاری شده‌اند.

برای ثبت‌نام گرین کارت لاتاری کافیست تنها با چند کلیک ساده بر روی تبلیغات مربوط به آن در سایت‌های معتبر وارد بخش ثبت‌نام شده و مراحل تکمیل آن را انجام دهید.ثبت‌نام در لاتاری اولین قدم است، اما مراحل بعدی رسیدن به گرین کارت لاتاری چیست؟.

در این مسیر موانع زیادی وجود دارند که ممکن است مانع رسیدن به آرزویتان شوند. از سال ‍۱۹۹۴ تا الان، صدها هزار برنده خوش شانس لاتاری به آرزوی خود رسیده و اقامت امریکا را بدست آورده‌اند. اگر شما هم کنجکاو هستید <اینجا> کلیک کنید تا آمار کلی برندگان لاتاری را ببینید.

شرايط دريافت لاتاری چیست؟

USA passport لاتاری

 

گرین کارت اقامتی، از سوی سازمان شهروندی و مهاجرتی امریکا (USCIS) به وجود آمده است، و به شما اجازه زندگی و کار دائمی در آمریکا را می‌دهد. چندین راه برای گرفتن گرین کارت امریکا وجود دارد، از جمله دعوت‌نامه خانوادگی، شغلی و یا به عنوان پناه جو، بنابراین همه مردم واجد شرایط دریافت گرین کارت نیستند.

كشور

اين گرين كارت بين مردم كشورهاي شِش منطقه جغرافيايي درجهان يعني: آفريقا، آسيا، اروپا، امريكاي شمالي، اقيانوسيه، امريكاي جنوبي، امريكاي مركزي و مردم ساكن منطقه درياي كارائيب توزیع می‌شود. فهرست اين كشورها هر سال دچار تغييراتي مي‌شود كه مي‌توانيد اين تغييرات را در سايت travel.state.gov مشاهده كنيد.

اگر كشورتان در اين فهرست نبوده ولي همسرتان مليت يكي از اين كشورهاي واجد شرايط را داشته باشد، بازهم مي‌توانيد گرين كارت امريكا را دريافت كنيد. خوشبختانه در اين مورد اسم هردوی شما همزمان وارد فهرست خواهد شد.

حتی اگر صلاحیت دریافت گرین کارت را داشته باشید،‌ زمان انتظارتان برای پذیرش شاید حدود بیست سال طول بکشد. اگر شرایط گفته شده را ندارید و میخواهید شانس‌تان را امتحان کنید، ما به شما گرین کارت لاتاری را پیشنهاد می‌کنیم.

همچنين اگر شما در يكي از كشورهاي موجود در اين ليست متولد نشده باشيد، اما يكي از والدين شما متولد يك كشور ذكر شده در فهرست باشند، باز هم مجاز به دريافت گرين كارت خواهيد بود.

درجات علمي يا تجربه شغلي

تحصیلات برای لاتاری

علاوه بر كشور، ضمنا شما می‌توانید با تجربه تحصیلي و يا شغلي خاص در لاتاري ثبت‌نام كنيد. بطور کلی این یعنی شما باید از حداقل درجات علمی برخوردار باشید و یا حداقل دو تا پنج سال سابقه کاری مناسب داشته باشید تا واجد شرایط گرفتن گرین کارت شوید.

  با مراجعه به پايگاه اطلاعاتي O*Netonline مي‌توانيد بررسي كنيد كه آيا ميزان مهارت و يا تحصيلات شما براي اين ثبت‌نام كافي است يا نه.

زمان ثبت‌نام

زمان ثبت‌نام براي لاتاري هر سال از هشتم مهرماه تا دوازدهم آبان است. پس بايد به محض باز شدن سايت ثبت‌نام خود را انجام دهيد. اگر ثبت‌نام خودتان را در روزهاي آخر انجام دهيد ممكن است به دليل ترافيك سنگين سايت ثبت‌نام شما انجام نشود.

افرادي كه در سال ۲۰۱۹ براي لاتاري ثبت‌نام كرده‌اند، مي‌توانند تا نهم مهرماه  ۲۰۱۹ به وب سايت لاتاري “dvlottery” رفته و وضعيت خودشان را بررسي كنند.

مکان ثبت‌نام

ثبت‌نام براي گرين كارت لاتاري فقط به زبان انگليسي انجام مي‌شود. اما دستورالعمل‌هاي دقيق ثبت‌نام به زبان‌هاي مختلف در سايت لاتاري  وجود دارد. خواندن دستورالعمل‌ها به دقت و پيوست مدارك ذكر شده اهميت زيادي در ثبت‌نام دارد. با اين حال اگر حس مي‌كنيد كه نياز به آموزش‌هاي بيشتري براي ثبت‌نام داريد <اینجا> کلیک کنید و اين ويدئوي آموزشي را ببينيد.

مراقب بازار سياه باشيد

بازار سیاه لاتاری

 

بسياري از افراد سودجو وجود دارند كه آماده گرفتن پول از شما در ازاي دادن اطلاعات بي‌فايده و گاهی مضر هستند. حتی ممكن است در وبسايت‌هاي متفرقه اقدام به ثبت‌نام كنيد. بسياري از آن‌ها قانوني بنظر مي‌رسند و به شما تضمين برنده شدن در لاتاري را مي‌دهند. بعضي از آن‌ها براي ثبت‌نام در لاتاري از شما درخواست واريز پول مي‌كنند. حتی ممكن است ايميلي دريافت كنيد كه خبر از برنده شدن شما در لاتاري را بدهد.

شانس ما برای گرفتن گرين كارت لاتاری

همان‌طور كه در ابتدا اشاره كرديم ايالات متحده، هرسال حدود ۵۰ هزار ويزاي مهاجرتي صادر مي‌كند. اين كارت‌ها بيشتر بين كشورهايي كه كمترين آمار مهاجرت را به امريكا داشته‌اند توزیع مي‌شوند.

طبق آخرين آمار فقط در سال ۲۰۱۷ بيشت از ۲۲.۴  ميليون نفر براي لاتاري ثبت‌نام كرده‌اند. ۵۰ هزار نفر اولي كه ثبت‌نام كرده بودند، اولين برندگان لاتاري در آن سال هم بودند!. علت انتخاب اين تعداد افراد در ابتداي كار اين بود كه؛ خيلي از مردم يا ثبت‌نام خود را به آخر نمي‌رساندند و يا آن را ناقص انجام مي‌دادند.

نكات كليدي لاتاري

  • ايالات متحده سالانه بيش از ۵۰ هزار گرين كارت را بصورت اتفاقي بين برندگان توزیع مي‌كند.
  • شما بايد از طريق اشتغال، تحصيل و يا شرايط كشور خود واجد شرايط دريافت اين گرين كارت باشيد.
  • ثبت نام آنلاين براي گرفتن گرين كارت معمولا هر سال از يكم اكتبر تا سوم نوامبر انجام مي‌شود.
  • ثبت‌نام لاتاري كاملا رايگان است.
  • اگر واقعا برنده شديد بايد مبلغي پول را آن هم فقط به سفارت امريكا پرداخت كنيد.

نكته مهم:‌ برنده شدن در لاتاري، به معني تضمين گرفتن گرين كارت براي شما نيست؛ بلكه شانس گرفتن گرين كارت را بالا می‌برد.

شانس گرفتن گرین کارت چطور افزایش می‌یابد؟

گرین کارت لاتاری

 

اگرچه وارد یک قرعه کشی شده‌اید، اما دو مورد کاملا رایگان وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید شانس خودتان را افزایش دهید. اگر شما و همسرتان هردو واجد شرایط باشید و ثبت‌نام کنید، شانستان برای برنده شدن در لاتاری دو برابر زمانی خواهد بود که تک نفره ثبت‌نام را انجام دهید. اگر فقط یکی از شما برنده شود، دیگری قادر است درخواست خود را نادیده بگیرد چون به عنوان همسرتان می‌تواند گرین کارت دریافت کند.

از آنجا که محدودیتی در تعداد خانواده برای دریافت گرین کارت وجود ندارد، فرزندان‌تان هم در صورت داشتن مدارک تحصیلی یا تجربه شغلی مناسب می‌توانند گرین کارت دریافت کنند. باید توجه داشته باشید که اگر فرزندتان هم موفق به دریافت گرین کارت شود نمی‌تواند همزمان با شما به امریکا برود. اما می‌تواند فرایند رفتن به امریکا را شروع کند و در آینده‌ای نزدیک به شما ملحق شود.

برنده شدن و دریافت یک ویزای متفاوت چگونه است؟

برنده شدن در لاتاری باعث نمی‌شود که شما بصورت خودکار گرین کارت اقامتی خودتان را در ایمیل‌تان دریافت کنید. اگر اینقدر خوش شانس هستید که در لاتاری برنده شده‌اید، به این معنی است که شانس گرفتن گرین کارت را هم دارید. می‌توانید وضعیت برنده شدن خودتان در لاتاری را از سوم می به بعد در سایت لاتاری چک کنید. اگر برنده شده باشید از قسمت پایین همان صفحه دستورالعمل‌های بعدی را برای ادامه کار می‌بینید.

لیست انتظار چیست؟

بعد از آن که از بین تقریبا ۱۲۵ هزار نفر تنها ۵۰ هزار نفر برنده شدند، به آن‌ها شماره‌ای داده می‌شود و در فهرست انتظار قرار می‌گیرند. اگر شماره شما آخرین شماره است و ۵۰ هزار نفر قبل شما هستند که مراحل ثبت‌نام خود را به موفقیت انجام داده‌اند، شانستان برای پذیرش خیلی پایین خواهد بود.

لاتاری برای شرایط خاص چگونه است؟اقامت غیر مجاز در لاتاری

اگر درحال حاضر در امریکا بصورت غیرقانونی زندگی می‌کنید، می‌توانید روند ثبت‌نام در لاتاری را طی کرده و در صورت برنده شدن گرین کارت دریافت کنید. اگر خارج از امریکا اقامت دارید باید بدانید که بیشتر برندگان لاتاری افرادی هستند که در کشورهای دیگری بجز امریکا اقامت دارند.

برای بستن چمدان‌ها چطور باید آماده شد؟

اگر فرد خوش شانسی هستید و در لاتاری برنده شده‌اید، برای سفر باید بار و بندیل‌تان را ببندید. اگر کیفیت این لوازم و دوام آن‌ها برای شما مهم است ما پیشنهاد می‌کنیم حتما از سایت مالتینا دیدن کنید. این وبسایت واسط بین خریداران ایرانی و سایت آمازون امریکا است و تمامی اجناس آن با تضمین اصالت و کیفیت به شما ارائه می‌شوند.

 

کلام پایانی

از آنجا که ثبت‌نام در لاتاری رایگان است. اگر شما در فهرست انتظار هستید کار هوشمندانه این است که باز هم برای لاتاری ثبت‌نام کنید تا در صورت از دست دادن گرین کارت قبلی فرصت را از دست ندهید و شانس خود را بار دیگر امتحان کنید.

اگرچه این یک قرعه کشی شانسی است، اما باز هم از قوانینی که برای آن در نظر گرفته شده پیروی می‌کند. این قوانین را به دقت بخوایند و بعد برای ثبت‌نام اقدام کنید. از آنجایی که شما فقط یک بار در سال می‌توانید ثبت‌نام کنید پس حتما نمی‌خواهید به دلیل یک خطای نرم‌افزاری ساده رد صلاحیت شوید.

برای خواندن مطالب متنوع دیگر و به صفحه اصلی وبلاگ مالتینا مراجعه کنید.

 

منابع:‌ investopedia.com  ، green-card.com