کمتر کسی می‌تواند ادعا کند کارهای مهران مدیری را دیده و به شوخی‌ها و طنز آن نخندیده‌ است. طرفداران او چندمین تکرار سریال‌هایش را در شبکه‌های مختلف تلویزیون، همچنان با لذت نگاه می‌کنند و معتقدند هر بار، نکات خنده‌دار و ظریف جدیدی می‌یابند که دفعه اول از زیر چشمشان در رفته بوده است.

همانند هر سلبریتی دیگر، او نیز منتقدانی دارد. اما این مطلب، برای دوست‌داران این هنرمند بزرگ کشورمان نوشته شده است. مهران مدیری کارگردان، بازیگر، خواننده و طراح صحنه و لباس قهاری است. پشت چهره آرام و موقرش، مغز متفکر و خوش ذوقی نهفته است که با کمک تیمی از چیره‌دست‌ترین نویسندگان، داستان‌های جذابی را خلق می‌کند. فرقی نمی‌کند “قهوه تلخ” را در زمان رضاشاه سر بکشد، یا “هیولا” را همین امروز بیدار کند، او مهران مدیری پدیده بی‌تکراری است که می‌داند چگونه دوست‌داشتنی و محبوب باقی بماند.

در این نوشته سعی می‌کنیم به ابعاد مختلف زندگی شخصی و هنری این هنرمند مشهور بپردازیم. در ابتدا نگاهی به پیشینه خانوادگی وی انداخته و در ادامه، مروری بر آثار هنری او در زمینه تئاتر، فیلم، سریال و خوانندگی خواهیم داشت.

بیوگرافی مهران مدیری در یک نگاه

 

مهران مدیری در میان هواداران

تاریخ و محل تولد

۱۸ فروردین ۱۳۴۶، در محله بروجردی‌های سرآسیاب دولاب در جنوب تهران، چهارمین پسر و آخرین فرزند خانواده مدیری به دنیا آمد.

خانواده مدیری

پدر و مادر مهران، اصالتا اراکی و خانواده‌ای مذهبی هستند. پدر، کارمند وزارت نیرو بود که چندین سال قبل در اثر سکته قلبی به رحمت خدا رفتند.

مادر مهران مدیری ، بانویی فعال در زمینه آموزش قرآن به خانم‌های محله هستند. با اینکه پس از فوت همسر، در واحد روبرویی منزل پسر، در قیطریه ساکن شده‌اند، همچنان به محله قدیمی خود رفت و آمد داشته و در جلسات قرآن شرکت می‌کنند.

مهران مدیری ۳ برادر بزرگتر از خود دارد. دو نفر از آنها ساکن سوئد هستند و سومی در تهران، زندگی و تدریس می‌کند.

داشتن یک پیانو در آن سالها، آن هم در جنوب شهر، کمی عجیب بوده است. اما مهران و برادرانش این شانس را داشته‌اند که از کودکی پیانو بنوازند و با موسیقی آشنا شوند.

همسر و فرزندان مهران مدیری

  • همسر آقای مدیری، ناشناخته و گمنام

درباره همسر این هنرمند محبوب، اگر کنجکاوید، باید بگوئیم نه تنها هیچ اثری از تصویر ایشان در اینترنت پیدا نخواهید کرد، بلکه حتی از نام وی مطلع نخواهید شد! این بخش از زندگی مهران مدیری ، در کمال تعجب و با اینکه در عصر فضای مجازی هیچ خبری پنهان نمی‌ماند، تاکنون در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

تنها اطلاع موثق درباره همسر ایشان این است که، در رشته هنر و ادبیات تحصیل کرده و خانه‌دار هستند. دست‌نوشته‌هایی دارند که فعلا قصد منتشر کردن آنها را ندارند.

  • فرهاد مدیری، پسر خلف هنرمند

پسر رزمی‌کار، قدبلند، شوخ، متواضع و البته موزیسین مهران مدیری ، متولد ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۰ است. در رشته موسیقی درس خوانده و با اینکه در جُنگ ۷۷ نقش کودکی پدرش را بازی کرده، علاقه‌ای به بازیگری ندارد. ساز تخصصی‌اش پیانو است اما به تعدادی ساز دیگر نیز مسلط است. او کار انتخاب و ساخت تیتراژ سریال قهوه تلخ را برای پدر، برعهده داشته است.

فرهاد مدیری با نام هنری “فرواگ” آلبوم مستقل خود را با عنوان “نام من عشق است” منتشر کرده است.

موزیک ویدیوی شاد گل لاله لاله، با صدای گیرای فرهاد مدیری را تماشا بفرمائید:

 

  • شهرزاد مدیری، دختر هنرمند بابا

دختر هنرمندی که شباهت عجیبی به پدر معروف خود دارد. شهرزاد از کودکی کارهای پدر را با دید منتقدانه دنبال می‌کرده و پشت صحنه بسیاری از سریال‌ها بوده است. همچون برادرش به بازیگری علاقه ندارد و استعداد خود را در رشته طراحی لباس محک زده است. شهرزاد مدیری اکنون دارای مزون و صاحب برند لورلای (lorelie) در زمینه مد است.

شهرزاد مدیری و برند لورلای

کاراکتری به نام مهران مدیری

مهران مدیری به گفته خودش فردی غمگین است. شخصیت درون‌گرایی دارد و از اینکه همه او را شخصیتی کمدی می‌شناسند چندان راضی نیست. تصمیم دارد یک روز خود واقعیش فیلم بسازد و به مهران جدی درونش میدان بدهد.

از کودکی جدی و گوشه‌گیر بوده و کتاب‌های برادران بزرگترش را می‌خوانده است. هرچقدر از ریاضی و مشتقاتش تنفر داشته، در عوض به زیست‌شناسی علاقمند بوده است. استفاده از حیوانات عجیب غریب و ترسناکی مثل ایگوانا و ببر در برخی از آثارش همچون مرد هزارچهره، ریشه در این علاقه دوران کودکی‌اش دارد.

مهران مدیری بعد از دیپلم، تحصیلات خود را در زمینه تئاتر نیمه‌کاره رها کرده و عازم جبهه شده است. او از سال ۶۶ تا پایان جنگ، در جبهه بوده و به قول خودش به عراقی‌ها سنگ پرت می‌کرده، گاهی آر‌پی‌جی هم می‌زده اما برای سرگرم کردن و روحیه دادن به رزمندگان، برایشان تئاتر و نمایش اجرا می‌کرده است. حامد بهداد (بازیگر خوب کشورمان) نقل قولی از مهران مدیری درباره جبهه و جنگ دارد:

وقتی جنگ را ببینی، یک شبه صدساله می‌شوی

کارنامه هنری مهران مدیری

مهران مدیری هنرمندی تمام عیار است که تجربه بازیگری تئاتر، گویندگی رادیو، بازیگری، کارگردانی و خوانندگی را در کارنامه خود دارد.

تجربیات مدیری در رادیو

از ۱۶ سالگی به هنرهای نمایشی علاقمند شد. تا قبل از راه یافتن به تلویزیون، به مدت شش سال در رادیو، به بازیگری در برنامه‎‌های قصه شب، دیوانه از قفس پرید، دژ، موشها و آدمها، واسکادوگاما و  گویندگی برنامه جلوه‌های پایداری پرداخت.

بازی در تئاتر از هفت سالگی

مهران مدیری وقتی هفت ساله بود، برای اولین بار با تئاتر خرگوش پا به صحنه گذاشت. تعدادی از نمایش‌هایی که مدیری در آنها ایفای نقش کرده است عبارتند از:

خرگوش (۱۳۵۳)، شوخی (۱۳۵۶)، تلگراف (۱۳۵۸)، پلنگ نادان (۱۳۶۲)، یک طنز و یک غم آوا (۱۳۶۴)، آرسنال(۱۳۶۷)، پانسیون (۱۳۶۸)، هملت (۱۳۶۹)، سیمرغ (۱۳۷۰)، کیسه بوکس (۱۳۷۱)

همچنین آهنگ‌سازی نمایش ساعت عمو اسکندر (۱۳۶۶) را برعهده داشته است.

ورود مهران مدیری به تلویزیون و فتح قله شهرت

کمتر کسی ممکن است بازی مهران مدیری در سه مجموعه تلویزیونی مشت‌های کوچک، حکایت‌ها و پندها و اندرزها را در سال ۱۳۷۱ به خاطر آورد. اما برنامه طنز نوروز ۷۲ به کارگردانی داریوش کاردان را نمی‌توان به یاد نیاورد. این مجموعه، سکوی پرتاب مهران مدیری به سوی موفقیت‌های بعدی‌اش بود.

در همان سال، بازیگری در مجموعه تلویزیونی باغ گیلاس به کارگردانی مجید بهشتی را تجربه کرد. دهه فجر سال ۱۳۷۲، فصل جدید فعالیت هنری این بازیگر خوش‌سابقه رقم خورد. مجموعه تلویزیونی پرواز ۵۷ اولین اثر مهران مدیری در کسوت کارگردان است. پس از آن، کارگردانی و بازیگری تقریبا تمامی آثار خود (به جز سریال دردسر والدین) و خوانندگی، طراحی صحنه و لباس، تهیه‌کنندگی و مجری‌گری بسیاری از مجموعه‌هایی که ساخته است را برعهده داشت.

مهران مدیری در ساعت خوش

مهران مدیری و دیگر بازیگران مجموعه ساعت خوش – ۱۳۷۳

مجموعه‌های تلویزیونی مهران مدیری (۱۳۹۸-۱۳۷۱)

مشت‌های کوچک، حکایت‌ها، پندها و اندرزها، نوروز ۷۲، باغ گیلاس، پرواز ۵۷، ساعت خوش، سال خوش، نوروز ۷۶، جُنگ ۷۷، ببخشید شما ، پلاک ۱۴، نود شب، طنز ۸۰، دردسر والدین، پاورچین، نقطه‌چین، جایزه بزرگ، شب‌های برره، باغ مظفر، مرد هزارچهره، مرد دو هزار چهره، در حاشیه، در حاشیه ۲، دورهمی

از پاورچین تا شب‌های برره

فرهاد برره در سریال پاورچین یکی از اهالی روستای خیالی برره است که به تهران آمده و با چاپلوسی در اداره‌ای مشغول به کار شده و کم کم جای رئیس را می‌گیرد.

شاید کم سن و سال‌ها یادشان نیاید کلمه پاچه‌خواری که در مکالمات روزمره خود استفاده می‌کنند، اولین بار در سال ۸۱ در سریال پاورچین توسط تیم مهران مدیری ابداع شد و به ادبیات روزمره مردم رخنه کرد و ماندگار شد.

 

سه سال بعد، خصوصیات اخلاقی و رفتاری کاراکترهای این سریال، الهام‌بخش ساخت مجموعه تلویزیونی شب‌های برره شد.

شب‌‌های برره یکی از موفق‌ترین سریال‌های طنز آن سالها بود. سیامک انصاری در نقش کیانوش، به دلیل نوشتن مقاله‌ای انتقادی به برره تبعید می‌شود. در دنیای برره افعال، معنی معکوس دارند و ارزش‌ها جابه‌جا شده‌اند. تضاد رفتاری کیانوش با اهالی برره به‌خصوص شیرفرهاد بالابرره‌ای و همسر خود سروناز پائین برره‌ای (با بازی درخشان شقایق دهقان) صحنه‌های طنز و تامل‌برانگیزی را خلق کرده بود.

اگر از متولدین دهه هفتاد به قبل باشید، حتما یادتان هست در کوچه و خیابان مردم به زبان برره‌ای صحبت می‌کردند و بسیاری از اصطلاحات ابداعی گروه نویسندگان خلاق این مجموعه به سرپرستی پیمان قاسم‌خانی، بین جوانان رواج پیدا کرده بود.

خورزوخان، شخصیت خیالی که پسر لوس خان بالابرره، در اثر گرد نخود توهم‌زا می‌دید، هنوز هم گاهی در گویش مردم برای اشاره به فرد نادیدنی و مخفی به‌کار می‌رود.

 

مدیری در شبکه نمایش خانگی

مهران مدیری در بخش شبکه نمایش خانگی نیز حضور پررنگی دارد. سریال‌های گنج مظفر، قهوه تلخ، ویلای من، شوخی کردم، عطسه و هیولا از سریال‌هایی هستند که وی بازیگر و کارگردان آنها بوده و به صورت هفتگی، در قالب لوح فشرده در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.

علاوه بر اینها، طنز بمب خنده که برنامه‌های ماهواره‌ای آن دوره را به چالش کشیده بود، در سال ۱۳۸۷ به طور غیررسمی توزیع و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مدیری در شبکه نمایش خانگی، سابقه بازیگری در فصل سوم سریال قلب یخی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

تازه‌ترین اثر مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی، هیولا است که هر دوشنبه علاقمندانش منتظر پخش آن هستند. در هیولا، به موضوع فساد در مسئولین که موضوع داغ این روزهای جامعه است، از زاویه دید جدیدی پرداخته شده است.

 

قهوه تلخ و شیرینی پر فروش‌ترین سریال شدن

سریال قهوه تلخ در لوکیشن شب‌های برره ساخته شد. در ابتدا قرار بود این مجموعه برای تلویزیون تهیه شود اما به دلایلی سر از شبکه نمایش خانگی درآورد. به درخواست شخص مهران مدیری برای خرید نسخه اصلی و حمایت از سازندگان آن، یک روز پس از توزیع قسمت اول، موفق به فروش نیم میلیون نسخه شدند. این رقم در زمان خود رکورد بزرگی بود.

سفر به زمان دستمایه داستان قهوه تلخ قرار گرفت تا با نیش طنز، به وقایع سیاسی و رفتارهای اجتماعی مردم کشور پرداخته شود.

مهران مدیری در این مجموعه که خود کارگردانی کرده است، نقش بولوتوس کبیر، شاهزاده یونانی را برعهده دارد.

 

فیلم‌های سینمایی که مهران مدیری بازی کرده است

در حوزه سینما، مدیری تنها یک فیلم را کارگردانی کرده است و آن هم فیلم ساعت پنج عصر است. اما در فیلم‌های دیگری همچون دیدار، توکیو بدون توقف، همیشه پای یک زن در میان است، دایره زنگی، پل چوبی، ما همه با هم هستیم و رحمان ۱۴۰۰ به ایفای نقش پرداخته است.

مهران مدیری یکی از صداپیشگان انیمیشن تهران ۱۵۰۰، اولین پویانمایی سینمایی بلند ایران به کارگردانی بهرام عظیمی بوده است. این فیلم در نوروز ۱۳۹۲ در سینماهای کشور به اکران درآمد.

 

گویندگی متن در دو فیلم مستند

مهران مدیری صدای خوبی دارد. او با استفاده از این استعداد خدادادی‌اش در دو مستند ساکن صحرای سکوت (زندگی‌نامه خسرو شکیبایی) و من ناصر حجازی هستم نیز به گویندگی پرداخته است.

فعالیت مهران مدیری در حوزه موسیقی

علاقه به موسیقی در خون مهران مدیری است. خوانندگی تیتراژ فیلم هم‌نفس و سریال‌های مهر‌ و ماه، شب‌های برره، باغ مظفر، قهوه تلخ، زعفرانی و برنامه دورهمی بخشی از هنرنمایی اوست.

مدیری آلبوم موسیقی هم دارد. از روی سادگی را در سال ۷۹ با هشت ترانه روانه بازار کرده است. تک آهنگی را نیز در آلبوم دارکوب برای گروه موسیقی دارکوب و یار تویی را با اشعار مولانا اجرا کرده است. تک آهنگ یار توئی را در سال ۹۶ و پس از فوت عارف لرستانی (از بازیگران موفق مجموعه‌های مدیری) منتشر و به او تقدیم کرده است.

مهران مدیری چندین اجرای زنده هم داشته است. آخرین آن ۳۱ مرداد و ۱ شهریور ۱۳۹۷ در برج میلاد بود که عواید آن را به یک موسسه خیریه برای تهیه شیرخشک نوزادان اختصاص داد.

 

از طوطی طلایی تا تندیس حافظ مهران مدیری

در هفت سالگی برای بازی در تئاتر خرگوش، طوطی طلایی بهترین بازیگر را از آن خود کرد. پس از آن بارها جوایز بهترین بازیگر، کارگردان و مجری را در جشنواره‌های مختلف دریافت نموده است.

در سال ۱۳۹۰ دانشگاه امریکن لیبرتی لوس آنجلس، به وی دکترای افتخاری خود را اهدا کرد.

در سال ۲۰۰۹ مجله نیوزویک لقب بیستمین مرد قدرتمند ایران را به مهران مدیری منتسب کرد.

تندیس حافظ بهترین چهره تلویزیونی را در سه سال پیاپی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای برنامه دورهمی در کارنامه درخشان خود دارد.

مهران مدیری چهره برتر تلویزیونی هفدهمین دوره جشن حافظ

مهران و حاشیه‌هایش

مهران مدیری سلبریتی است که گاهی به دلیل گیر‌کردن تیزی طنزش به پر برخی از مقامات، دچار حاشیه و سانسور شده و دوره‌ای را با ممنوع التصویری گذرانده است. یا با کشیدن سیگار در نشست خبری تنها فیلم سینمائی‌اش، ساعت پنج عصر، مورد انتقاد جامعه قرار گرفته است.

این حواشی شاید جزو لاینفک زندگی افراد مشهور در همه جای دنیا باشد، اما او مهران مدیری است و به خوبی می‌داند چگونه دوست‌داشتنی و محبوب باقی بماند. اینطور نیست؟

 

مطالب خواندنی پیشنهادی:

معرفی پنج سریال مهم و جدید شبکه نمایش خانگی

۵ سریال برتر نمایش خانگی که در تاریخ سینمای ایران جاودانه شد

پنج نقش‌آفرینی ماندگار جمشید مشایخی