شخصیت افراد علاوه بر اخلاق، رفتار و موقعیت اجتماعی به استایل آن‌ها نیز بستگی دارد. شیک‌پوشی از ارکان مهم تاثیرگذاری شما بر افرادی است که با آن‌ها ارتباط دارید. از این رو در صورتی که اصول شیک‌ پوشی را بدانید و بر اساس آن استایل خود را تنظیم کنید، قدم بسیار بزرگی در راستای تاثیرگذار بودن برداشته‌اید. زیرا کسی که برای استایل و لباس پوشیدن خود اهمیت قائل باشد و وقت و هزینه مناسبی به این کار اختصاص می‌دهد و در مقایسه با کسی که نسبت به استایل و نوع لباس پوشیدنش بی اهمیت است حداقل در ظاهر بهتر قضاوت می‌شود.

در جامعه کاری یا اجتماعی و حتی در خانواده افراد تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط با فرد خوش لباس خواهند داشت. از این رو در ادامه به چند اصول شیک‌ پوشی برای خانم‌ها می‌پردازیم.

به ترند روز توجه کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در اصول شیک‌ پوشی باید به آن توجه کنید، لباس‌ها و استایل‌‌هایی است که ترند شده‌اند. ترند روز را معمولا برندهای مد و لباس و مجلات بزرگ استایل، در دنیا تعریف می‌کنند و به مرور به تولید‌کننده‌های کوچک و بوتیک‌ها منتقل می‌کنند.

 البته منظور ما این نیست که حتما باید تمام لباس‌ها و استایل‌تان دقیقا مانند ترند روز باشد. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نسبت به لباس‌هایی که از ترند روز فاصله‌ی بسیار زیادی دارند آگاه شویم و آن‌ها را در استایل‌های خود به کار نبریم.

برای مثال مدت زیادی است که مانتوهای گشاد و آزاد ترند شده و سال‌‌ها است که مانتوهای تنگ از مد افتاده‌اند. همچنین شلوارهای دمپا گشاد که از ساق گشاد می‌شوند مدت‌ها است که در استایل‌های ترند شده دیده نمی‌شوند، از این رو بهتر است آن‌ها را نپوشیم.

برای فهمیدن چنین نکاتی بهتر است هر چند وقت یکبار به مجلات و ژورنال‌های مد و یا صفحات بلاگرهای استایل سری بزنید تا متوجه شوید چه چیزهایی ترند شده‌اند. زیرا اصول شیک‌ پوشی در هر دوره‌ای با استایل‌هایی که در آن دوره ترند می‌شود تعریف می‌شود.

برای مثال اصول شیک‌ پوشی که در سال‌های گذشته مطرح‌ بوده‌اند، در دوره کنونی کاملا تغییر کرده‌ و تعاریف جدیدی پیدا کرده است. مسلما اصول شیک‌ پوشی در دوره‌ها و سال‌های بعد نیز با اصول امروز تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت زیرا ماهیت مد و استایل اصلا بر پایه تغییر است.

اصول شیک‌ پوشی و رموز آن

به سن و سال خود توجه کنید

از دیگر نکاتی که باید در یادگیری اصول شیک‌ پوشی رعایت کنید این است که با توجه به سن و سال خود لباس انتخاب کنید. این به آن معنی نیست که از رنگ‌های شاد و لباس‌های پر زرق و برق و خاص در سنین میان‌سالی استفاده نکنید. در واقع منظور این است که از لباس‌هایی که با پوشیدن آن‌ها ممکن است شکاف زیادی در شخصیت و سن شما ایجاد کند بپرهیزید.

در صورتی که برای مدتی کوتاه نسبت به ترند روز توجه بیشتری نشان دهید و آن‌‌ها را دنبال کنید، خلاقیت‌های بسیار خوبی در ذهنتان ایجاد می‌شود که می‌توانید با استفاده از لباس‌هایی که در کمدتان دارید استایل خود را مطابق مد روز کنید.

به رنگ‌ لباس‌هایتان دقت کنید

رنگ لباس شاید در وهله اول به نظر حائز اهمیت نیاید. اما باید بدانید که رنگ لباس به قدری در استایل شما تاثیرگذار است که شاید گاهی از مدل لباسی که پوشیده‌اید بیشتر اهمیت داشته باشد. در واقع رنگ لباس جزو ارکان اولیه در اصول شیک‌ پوشی است.

ترند رنگ لباس به اندازه ترند مدل لباس اهمیت ندارد. این به آن معنی است که رنگ‌هایی که در هر دوره ترند می‌شوند قابل توجه هستند اما در صورتی که به آن‌ها توجه خاصی نکنید و رنگ‌های دیگری را در استایل خود استفاده کنید از شیک‌پوشی دور نمی‌شوید و همچنان خوش استایل خواهید بود. زیرا رنگ‌ها فقط برای یک دوره مشخص ترند می‌شوند و زودتر از مد می‌افتند اما مدل‌های لباس برای مدت طولانی تری ترند خواهند بود.

اصول شیک‌ پوشی و توجه به رنگ ها

بیشتر بخوانید: مد و لباس تابستان امسال را بشناسید و شیک تر از همیشه ظاهر شوید

 در ادامه چند اصول شیک‌ پوشی با استفاده از رنگ‌ها و رعایت ترکیب و هارمونی رنگ‌ها را به شما ارائه خواهیم داد.

 از استایل مونوکروم بهره ببرید

استایل مونوکروم یکی از استایل‌هایی است که به تازگی ترند شده است. به این صورت است که تمام ارکان استایل شما از یک رنگ در تناژ یکسان یا متفاوت تشکیل شده‌ است. برای مثال اگر رنگ آبی را برای استایل مونوکروم در نظر بگیریم، در استایل شما شال و مانتو و شلوار تا کیف و کفش همه به رنگ آبی باید باشند. حال ممکن است آبی‌های متفاوت و یا یکسان باشند. این استایل یک استایل بسیار متفاوت و خاص است و این روزها در مجلات مد و فشن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

از حداکثر سه رنگ در استایل خود استفاده کنید

اکثر فشن دیزاینر‌ها معتقد هستند که حداکثر سه رنگ متفاوت در استایل و لباس پوشیدن استفاده شود. زیرا گیرایی و جذابیت بیشتری خواهد داشت. در واقع به این معنی است که اگر رنگ چهارم یا پنجمی قرار است در استایل شما به کار گرفته شود، بهتر است در زیر مجموعه طیف رنگی یکی از سه رنگ اصلی باشد که در استایل‌تان به کار برده‌اید.

 برای مثال اگر مانتو صورتی، شال سفید و شلوار کرمی پوشیده‌اید، کیف و کفش شما بهتر است یا هم‌رنگ رنگ‌های گفته شده باشد و یا کم‌رنگ‌تر و پررنگ‌تر از آن‌ها باشد. حال آن‌که انتخاب این سه رنگ بسیار حائز اهمیت است. امروزه در مجله‌های مد و فشن به موضوعی تحت عنوان پالت رنگی پرداخته می‌شود. به این صورت که صفحاتی را به شناخت رنگ‌هایی که با یکدیگر هارمونی خوبی دارند اختصاص داده‌اند. از این رو برای اینکه با پالت‌های رنگی بیشتر آشنا شوید می‌توانید آن‌ها را در مجلات مد در اینترنت جستجو کنید. در صورتی که هارمونی رنگ‌ها را به خوبی درک کرده و در استایل خود استفاده کنید قدم بسیار بزرگی در یادگیری اصول شیک‌ پوشی برداشته‌اید.

از رنگ‌های تند به میزان محدود استفاده کنید

همان طور که می‌دانید رنگ‌ها به دو دسته خنثی و غیر خنثی تقسیم می‌شوند. رنگ‌های خنثی شامل رنگ‌هایی مثل مشکی، خاکستری، طوسی، کرم، سفید و .. هستند. این رنگ‌ها قابل ست کردن با تمام انواع رنگ‌ها هستند زیرا همان طور که نامشان پیدا است خنثی هستند.

 در صورتی که در استایل خود از تعداد زیادی از این رنگ‌های خنثی استفاده می‌کنید، بهتر است یک الی دوتا از ارکان استایلتان را به یک رنگ شارپ یا تند اختصاص دهید که یک حالت شکنندگی در رنگ‌های خنثی ایجاد کند و استایل شما جذاب‌تر و گیراتر به نظر آید.

 برای مثال رنگ‌هایی مثل صورتی، سبز، قرمز، آبی، نارنجی و .. در صورتی که پررنگ باشند می‌توانند این حالت شکنندگی را ایجاد کنند. همچنین عکس این قضیه به صورت است که بهتر است از رنگ‌های بسیار پررنگ و تند به مقدار زیاد در استایل‌تان استفاده نکنید زیرا از اصول شیک‌ پوشی کاملا به دور است. در واقع بهتر است یک الی دو جزء از استایل شما به این رنگ‌ها اختصاص داده شود و بیش از آن باعث شلوغ به نظر رسیدن لباس‌هایتان خواهد شد.

با رعایت اصول شیک‌ پوشی از اکسسوری‌های شیک استفاده کنید

استفاده از اکسسوری در اصول شیک‌ پوشی مثل روح بخشیدن به یک اثر هنری است. اکسسوری شامل زیورآلاتی همچون گردنبند، دستبند، گوشواره و انگشتر، ساعت، کمربند و کیف است. البته در اصول شیک‌ پوشی استفاده از تمام موارد گفته شده به طور همزمان توصیه نمی‌کنیم.

نوع اکسسوی که استفاده می‌کنید باید با توجه به نوع تیپ شما باشد. برای مثال اکسسوری که برای تیپ‌های اسپورت انتخاب می‌کنید با اکسسوری که برای تیپ‌های رسمی یا مجلسی استفاده می‌کنید متفاوت است.

برای مثال زیورآلات طلایی که نگین‌های زیادی دارند معمولا در استایل‌های رسمی قرار می‌گیرند. همچنین کیف‌هایی که دارای بند‌های طلایی و ظریف هستند و خودشان نیز حالت خشک و رسمی دارند بهتر است در تیپ‌های اسپورت استفاده نشود.

کمربند‌هایی که برای استایل‌های معمولی و یا اسپورت استفاده می‌کنید بهتر است سگک ساده و رنگ خنثی داشته باشند. همچنین ساعت‌هایی که برای استایل‌های کژوال مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دارای بند‌های چرمی ساده و صفحات روشن یا تیره با عقربه‌های ساده هستند.

ساعت‌هایی که بند فلزی و طلایی دارند و یا از نگین‌های زیادی در آن‌ها استفاده بهتر است در استایل‌های کژوال مورد استفاده قرار نگیرند. بنابراین استفاده صحیح از اکسسوری می‌تواند تغییرات جزئی اما چشمگیری در استایل شما ایجاد کنند و شما را در زمره افراد شیک‌پوش قرار دهد.

اصول شیک‌ پوشی و اکسسوری‌ها

به موقعیت خود توجه کنید

نکته‌ی بسیار مهمی که در اصول شیک‌ پوشی وجود دارد توجه به این نکته است که چه لباسی را در چه موقعیتی بپوشیم. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و افراد زیادی هستند که در انتخاب لباس نسبت به مناسبتی که در پیش رو دارند دچار اشتباه می‌شوند.

مناسبت‌هایی که برای آن‌ها‌ می‌توان لباس و استایل تعیین کرد عبارت هستند از:

  • مناسب‌‌های رسمی
  • جشن‌های خانوادگی و دوستانه
  • جشن‌‌های بزرگ
  • سفر
  • بیرون رفتن معمولی
  • استایل کاری
  • ورزش و ساحل

در مورد مناسبت‌‌های گفته شده سعی داریم نکات مهمی در رابطه با اصول شیک‌ پوشی به شما ارائه دهیم.

اصول شیک‌ پوشی و مناسبت‌‌های رسمی

 در مناسبت‌های رسمی مثل جلسات کاری بزرگ و یا مهمانی‌های رسمی در وهله اول بهتر است از لباس‌های نسبتا پوشیده استفاده کنیم. در این گونه مناسبت‌ها بهتر است از رنگ‌های خنثی در  لباس‌هایمان بهره ببریم و در صورتی که تمایل دارید از رنگ تند استفاده کنید، بیشتر از یک جزء از لباس‌تان را به این گونه رنگ‌ها اختصاص ندهید.

از اکسسوری‌های فلزی استفاده کنید. مانند ساعت استیل، زیورآلات طلایی یا نقره‌ای، کیف‌های کوچک با بند‌های ظریف یا زنجیری و نیز کفش پاشنه ‌بلند و جلو بسته.

بهتر است لباس‌هایی که استفاده می‌کنید برش‌دار باشند تا فرم رسمی به استایل شما بدهند. زیرا لباس‌های آزاد و بدون برش معمولا برای این‌گونه مناسبت‌ها توصیه نمی‌شود.

اصول شیک‌ پوشی در جمع رسمی

جشن‌های خانوادگی و دوستانه

در جشن‌های خانوادگی و دوستانه سعی کنید از لباس‌های رسمی استفاده نکنید. در این گونه مناسبت‌ها از رنگ‌های شاد و تند در لباس‌هایتان بهره ببرید اما در عین حال سادگی را در نظر بگیرید. در صورتی که این‌گونه مناسبت‌ها در خانه برگزار می‌شود از صندل‌های تخت یا پاشنه‌دار استفاده کنید و در صورتی که در فضای باز برگزار می‌شوند از کفش‌های تخت ساده و یا صندل‌های تابستانی می‌توانید استفاده کنید.

 سعی کنید از اکسسوری‌های چشمگیر کمتر استفاده کنید. زیرا جمع‌های خانوادگی حالت صمیمی دارند، از این رو با الهام از جو جمعی که در آن حضور دارید باید لباس بپوشید.

جشن‌‌های بزرگ

در جشن‌های بزرگ مانند عروسی می‌توانید از لباس‌های پر زرق و برق با کفش‌های پاشنه‌بلند یا تخت که حالت مجلسی دارند استفاده کنید. بهترین انتخاب برای این جشن‌‌ها استفاده از پیراهن‌های بلند یا کوتاه است. بهتر است از لحاظ رنگ تعادل را رعایت کنید تا از اصول شیک‌ پوشی دور نشوید. برای مثال اگر لباس شما رنگ تندی دارد، از کیف و کفش خنثی و زیور‌آلات کوچک در مقدار کم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب لباس مجلسی متناسب با مهمانی، سن و شخصیت

اصول شیک‌ پوشی در سفر

در سفر تفریحی اولین و مهم‌ترین گزینه استفاده از لباس‌های راحت است. زیرا سفرهای تفریحی به هدف بیرون کردن خستگی از بدن انجام می‌شوند، بنابراین باید لباس‌هایتان به بدن‌تان احساس راحتی را هدیه دهند. برای مثال می‌توانید از پیراهن‌های آزاد که نخی هستند و یا شلوارهای آزاد و راحت در فصل تابستان استفاده کنید.

در فصل زمستان نیز بهتر است از تیپ‌های کژووال مانند یک شلوار جین ساده با بالاپوش ساده و اسپورت پیروی کنید تا احساس راحتی داشته باشید. در سفر‌های تفریحی استفاده از کیف‌های بزرگ دوشی و یا کوله‌های چرم را به شما توصیه می‌کنیم تا هم لوازمتان را که معمولا زیاد هست در آن قرار دهید و هم جابه‌جایی آن برایتان آسانتر باشد. ضمنا به خاطر داشته باشید استفاده از کفش‌های رسمی چرمی و یا کفش‌های پاشنه بلند و باریک در سفر توصیه نمی‌شود.

بیرون رفتن معمولی

در بیرون رفتن‌های روزمره سعی کنید از مانتوهای آزاد با شلوار‌های جین ساده یا شلوار پارچه‌ای آزاد استفاده کنید. انتخاب رنگ در لباس‌های بیرونی کمی راحت‌تر است و دست شما برای انتخاب لباس بیرونی باز است و می‌توانید اکثر رنگ‌ها را در استایل خود به کار ببرید. همچنین بهتر است از کفش‌های اسپورت و یا کالج‌های راحتی برای بیرون رفتن استفاده کنید تا دچار پادرد یا کمردرد نشوید.

محیط های کاری و اداری

اما در مورد اصول شیک‌ پوشی در محیط کاری شاید کمی دچار مشکل شوید. زیرا محیط کاری اکثرا به این گونه است که باید هر روز در آن محیط حاضر شوید و ساعات زیادی را به یک کار مشغول باشید. پیشنهاد ما این است که از کفش‌های اسپورت و یا چرمی راحتی استفاده کنید.

اصول شیک‌ پوشی در محل کار

 کیف‌های بزرگ یا متوسط و یا کوله‌های چرمی با خود ببرید تا تمام لوازمتان را در آن جای دهید و راحت آن را حمل کنید. از مانتو و یا پالتوهای برش‌دار ساده در فصل زمستان استفاده کنید. سعی کنید در فصل زمستان از بوت‌های ساق‌بلند در محیط کاری استفاده نکنید. شلوار جین تنگ نیز گزینه مناسبی برای محیط کاری نیست زیرا باعث آسیب به پاهای شما می‌شود. هم‌چنین بهتر است لباس‌های شما برای محیط کار و اداری دارای رنگ‌های خنثی باشد زیرا محیط‌‌‌های کاری حالت رسمی دارند.

اصول شیک‌ پوشی برای ورزش و ساحل

در صورتی که می‌خواهید ورزش خاصی در باشگاه انجام دهید باید از لباس‌هایی مثل شلوارک یا لگ‌های مخصوص باشگاه همراه با تی‌شرت یا تاپ استرچ استفاده کنید. اما در صورتی که ورزشی که می‌خواهید انجام دهید در محیط بیرون و فضای آزاد است، به شما پیشنهاد می‌کنیم لگ‌های ورزشی را با مانتوهای بلند و کفش‌های مخصوص ورزش کردن بپوشید. در فصل زمستان نیز از هودی‌های بلند همراه با لگ‌های ورزشی نیز می‌توانید استفاده کنید.

توجه داشته باشید که لباس‌‌هایی که برای ورزش کردن انتخاب می‌کنید از جنس نایلون نباشند زیرا این جنس لباس‌ها پوست بدن شما را اذیت خواهند کرد. همچنین برای ورزش کردن بهتر است از هیچ اکسسوری به جز ساعت اسپورت استفاده نکنید. می‌‌توانید در زیر شال خود از کلاه کپ‌ نیز استفاده کنید، کمی در استایل خود تغییر ایجاد کنید تا شیک‌تر به نظر بیایید.

اصول شیک‌ پوشی در باشگاه

نظر شما در مورد اصول شیک‌ پوشی چیست؟ چه استایلی را می‌پسندید

در این مقاله در ارتباط با اصول شیک‌ پوشی اولیه و در نهایت در مورد نوع لباس پوشیدن در موقعیت‌های مختلف توضیحاتی ارائه دادیم. با توجه به موارد بالا و دقت در انتخاب لباس‌‌هایتان بر اساس موارد گفته شده می‌توانید اصول شیک‌ پوشی را بر اساس معیار روز به درستی رعایت کرده و بر تاثیرگذاری خود بر جامعه اطراف بیافزایید. از اینکه همراه ما هستید خوشحالیم.لطفا به ما بگویید این روزها استایل شما چیست و موقع خرید لباس بیشتر به رنگ توجه می‌کنید یا مدل‌ لباس‌ها؟

منابع:

harpersbazaar

themuse