راهنمای انتخاب لباس مجلسی متناسب با مهمانی، سن و شخصیت

لباس مجلسی
انتخاب لباس مجلسی

همه‌ی افراد در طول زندگی خود برای حضور در مهمانی، مناسبت‌های مختلف و رویدادهای مهمی مانند تولد، عروسی، نامزدی و…، با چالش انتخاب لباس مجلسی مناسب و ایده‌آل که در آن زیبا و خاص به نظر برسند، روبه‌رو می‌شوند. انتخاب لباس در آقایان ساده‌تر و راحت‌تر است ولی این کار در خانم‌ها اندکی دشوار است، چرا که امروزه با تغییر سریع مد، هر روز مدل‌های جدید و متنوعی به بازار عرضه می‌شوند و با افزایش تنوع در انتخاب، سردرگمی نیز بیشتر می‌شود.

مهم نیست که در چه مهمانی یا رویدادی می‌خواهید شرکت کنید، ولی مطمئنا دوست دارید که با ظاهری شیک و زیبا در آن مهمانی حضور پیدا کرده و احساس خوبی نسبت به ظاهر خود داشته باشید. حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان یک لباس مجلسی مناسب و ایده‌آل را انتخاب کرد؟

برای انتخاب یک لباس مجلسی ایده­‌آل برای مناسبت­‌های مختلف، باید به مواردی مانند نوع مناسبت یا مهمانی که به آن دعوت دارید، سن، موقعیت شغلی یا اجتماعی، تناسب آن با رنگ پوست و تیپ بدنی توجه کرد و همه این موارد، در انتخاب یک لباس مجلسی شیک و مناسب یک فرد تاثیر دارند.

لباس مجلسی
انتخاب لباس مجلسی ایده­‌آل

اگر به زودی در یک مهمانی یا مراسم مهم حضور خواهید یافت و قصد انتخاب و خرید یک لباس مجلسی ایده‌آل که شما را زیبا و خاص جلوه دهد، را دارید، ادامه این مطلب از وبلاگ مالتینا، را حتما مطالعه نمایید.

انتخاب لباس مجلسی برای مناسبت‌های مختلف

هنگام انتخاب لباس مجلسی، باید نوع مناسبت یا مهمانی و موقعیت خود را در نظر بگیرید و در مورد میزان رسمیت لباسی که می‌خواهید، بپوشید تصمیم بگیرید. قد و بلندی لباس، رنگ و جنس پارچه آن، از عواملی هستند که تعیین می‌کنند یک لباس مجلسی چقدر رسمی باشد.

لباس مجلسی
انتخاب لباس مجلسی برای مناسبت‌های مختلف

برای مثال، اگر به مهمانی غیررسمی و دورهمی دوستانه‌ای دعوت دارید، می‌توانید لباس‌هایی با قد متوسط و با رنگ‌های ملایم و ساده‌تر را انتخاب کنید. ولی اگر به یک مهمانی رسمی دعوت شده‌اید، بهتر است که لباس‌هایی با پارچه‌های براق، رسمی و با قد بلندتر را و با رنگ‌های تیره و یا روشن با تُن رنگ گرم و خیره کننده را انتخاب کنید. لباس‌هایی با قد متوسط و تا زانو، برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه و نه چندان رسمی و نیمه رسمی مناسب هستند.

یکی از توصیه‌هایی که هنگام انتخاب لباس مجلسی باید به آن توجه داشته باشید، جنس پارچه لباس است. در مراسمات رسمی مانند عروسی و نامزدی، لباس‌های از جنس ساتن، ابریشم و حریر و پارچه‌هایی که  ظاهر ایستاده و محکمی دارند، معمولاً ترجیح داده می‌شوند. در مراسماتی مانند مهمانی شام، لباس‌هایی با پارچه‌های براق یا زَردار باعث می‌شوند، اعیانی و شیک‌تر به نظر برسید.
البته توجه داشته باشید که لباس‌هایی از جنس ساتن هرگونه برجستگی و عیب و ایرادی که ممکن است در اندام‌تان وجود داشته باشد، مانند اضافه وزن را به خوبی نمایش می‌دهند.

مقیاس رنگ انتخابی برای لباس مجلسی کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید در هر رویدادی رنگ مورد نظر خود را متناسب با رنگ پوست‌تان انتخاب کنید. رنگ‌های مشکی، قرمز، طلایی و لاجوردی و سبز یشمی معمولا بیشتر از سایر رنگ‌ها در مهمانی‌ها به چشم می‌آیند.

لباس مجلسی متناسب با مکان و زمان مهمانی

مکان و زمان مهمانی و مراسمی که می‌خواهید در آن حضور داشته باشید، نیز در انتخاب لباس مجلسی بسیار مهم است. هر مهمانی و مراسمی، لباس خاص خود را دارد و شما نمی‌­توانید لباسی را که در تولد دوست‌تان می‌پوشید را در یک مراسم رسمی کاری بپوشید.
شما می‌توانید رنگ‌های تیره‌تر و اکسسوری‌های با زرق و برق بیشتری را برای مراسماتی که در شب برگزار می‌شوند و رسمی هستند، انتخاب کنید در حالیکه برای مراسماتی که در طول روز و در فضای باز برگزار می‌شوند، می‌توانید لباس‌هایی با رنگ‌های روشن را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ لباس مجلسی متناسب با رنگ پوست

انتخاب رنگ، برای لباسی که قرار است در یک مهمانی بپوشید، بخش اساسی برای خرید لباس مجلسی مناسب است. انتخاب رنگ بیشتر بر اساس سلیقه فرد صورت می‌گیرد؛ ولی بهتر است هنگام انتخاب رنگ به تناسب آن با رنگ پوست‌تان نیز توجه داشته باشید. با این کار می‌توانید بهترین رنگی را که با رنگ پوست‌تان هماهنگی دارد را انتخاب کنید و زیبا و جذاب‌‌تر به نظر برسید.

لباس مجلسی
انتخاب رنگ لباس مجلسی متناسب با رنگ پوست

افراد با رنگ پوست تیره

افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، می‌توانند لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و ملایمی مانند لیمویی، صورتی، گلبهی، کرمی، نقره‌ای، آبی آسمانی و… را انتخاب کنند. لباس‌هایی با رنگ‌های روشن و ملایم در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری تضاد جالب و در عین حال زیبایی را ایجاد می‌کند.

افراد با رنگ پوست روشن

افرادی که پوست سفید و روشن‌تری دارند، با انتخاب لباس هایی با رنگ‌های کمی تیره‌تر از رنگ پوست‌شان و با رنگ‌هایی مثل آبی کاربنی، خردلی، قرمز، بنفش، سبز یشمی، سرمه‌ای و مشکی، زیبایی رنگ پوست خود را بهتر جلوه دهند و ظاهری خیره کننده داشته باشند.

انتخاب لباسِ مجلسی متناسب با فرم و تیپ بدنی 

متاسفانه بیشترین اشتباهی که ما خانم‌ها در هنگام انتخاب لباس مجلسی مرتکب می‌شویم این است که ما لباسی را در تَن فرد دیگری می‌بینیم و خوشمان می‌آید و فکر می‌کنیم که این لباس برای ما نیز مناسب است. آنچه فراموش می‌شود این است که نوع و ساختار بدن افراد مختلف، با یکدیگر متفاوت است و لباسی که ممکن است در تَن دوست‌تان زیبا به نظر برسد، برای شما چندان مناسب نباشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر لباس مجلسی بهترین طراح مد دنیا را بخرید ولی اگر متناسب با تیپ بدن شما نباشد، شما را زیبا نشان نخواهد داد. به همین دلیل لباسی که می‌پوشید باید مناسب تیپ بدنی خوتان باشد.

لباس مجلسی
انتخاب لباسِ مجلسی متناسب با فرم و تیپ بدنی

اگر می‌خواهید لباس مناسب خود را پیدا کنید، هرگز نباید فراموش کنید که ابتدا باید تیپ بدن خود را به خوبی بشناسید. در ادامه مطلب، به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

لباس مجلسی
انتخاب لباسِ مجلسی متناسب با تیپ بدنی

لباس مجلسی برای تیپ بدنی سیب شکل

افراد با تیپ بدنی سیب شکل، هیکلی با ظاهر چاق و گوشتی، دور کمر پهن، شانه‌های کم‌عرض و پاهای کوتاه و پهلوهای عریض دارند. این نوع تیپ بدنی بالاتنه پُرتری نسبت به پایین تنه دارند. لباس‌هایی با ویژگی‌های زیر، برای این دسته از افراد مناسب است.

  • پیراهن‌های مجلسی یا دامن‌هایی با حالت فون یا مدل ماهی که بین بالاتنه و پایین تنه تعادل ایجاد می‌کند.
  • پوشیدن لباس‌هایی با آستین بلند یا سه ربع برای مخفی کردن چاقی موجود در بازوها
  • پیراهن‌های کوتاه و با قدی تا روی زانو
  • پوشیدن لباس‌هایی متناسب با سایز و پرهیز از پوشیدن لباس‌هایی بسیار تنگ و جذب
  • انتخاب لباس‌های تک رنگ و داشتن استایل مونوکروم
  • پیراهن‌هایی با یقه هفت
  • استفاده از کمربند و لباس‌هایی با کمر نسبتا پهن
  • لباس‌هایی که قسمت میانی گشادتر و آزادتری دارند

لباس مجلسی برای تیپ بدنی ساعت شنی

افراد با تیپ بدنی ساعت شنی دارای شانه‌های پهن، میان‌تنه و کمر باریک هستند. این افراد صاحب اندامی جذاب و فوق‌العاده هستند. لباس‌هایی با ویژگی‌های زیر برای این افراد مناسب است.

  • لباس‌هایی که انحنا و قوس کمر و اندام‌ها را بهتر نشان بدهند.
  • پیراهن و لباس‌هایی با یقه هفت باز یا یقه‌‌‌‌‌‌ی چپ و راست
  • دامن‌هایی تنگ و راسته و با کمر بلند
  • استفاده از کمربند به عنوان اکسسوری و زیباتر جلوه دادن انحنای اندام
  • لباس‌های تک رنگ متناسب با رنگ پوست
لباس مجلسی
انتخاب لباسِ مجلسی

لباس مجلسی برای تیپ بدنی گلابی شکل

افراد با تیپ بدنی گلابی شکل پایین تنه چاق و درشت‌تری نسبت به بالا تنه دارند و عرضه شانه‌ها کمتر است. لباس‌هایی با ویژگی‌های زیر برای این افراد مناسب است.

  • پیراهن‌های دکلته و سرشانه باز
  • پیراهن اِپل دار یا دارای آستین‌های پفی و چین دار برای ایجاد ظاهری متعادل بین بالاتنه و پایین تنه
  • دامن‌های فون و مدل ماهی
  • استفاده از لباس‌هایی با رنگ روشن را در بالا تنه و رنگ تیره را در پایین تنه
  • انتخاب لباس‌هایی ساده و بدون نقش و طرح زیاد و پیراهن‌هایی تک رنگ

لباس مجلسی برای تیپ بدنی مستطیل شکل

افراد با تیپ بدنی مستطیل شکل استخوان بندی ظریف و نازک دارند و دارای قدِ بلند و سر شانه‌های کوچک و باریک و دستانی کشیده و بلند هستند. لباس‌هایی با ویژگی های زیر برای این افراد مناسب است.

  • پیراهن‌ها یا دامن‌های پفی یا چین دار برای انحنا دادن به اندام و خارج کردن از حالت یکنواختی
  • پیراهن و بلوزهای شانه باز و بدون آستین
  • پیراهن‌های عروسکی
  • لباس هایی با یقه‌های باریک و حاشیه دار
  • استفاده از کمربندهای زیبا و متناسب با لباس برای مشخص‌تر کردن انحنای کمر
  • رنگ بندی های خیلی ملایم را امتحان کنید

همچنین می‌توانید برای آشنایی با تیپ بدنی خود و رعایت رژیم غذایی متناسب با آن، مطلب دستور رژیم لاغری اصولی بر اساس وضعیت بدنی خودتان + تست BMI را مطالعه نمایید.

انتخاب لباس مجلسی متناسب با قد

لباس مجلسی
انتخاب لباسِ مجلسی شیک

افراد قد بلند

افراد بلند قد بهتر است از دامن‌های چین دار، یا کلوش استفاده کنند تا بلندی قدشان زیباتر جلوه پیدا کند. لباس‌هایی با کمر پهن و استفاده از کمربندهای عریض برای این افراد توصیه می‌شود. لباس‌هایی با نیم تنه راسته، آستین‌های پفی و کیمونو، پیراهن‌های یقه انگلیسی و لباس‌های دارای طرح و نقش و خطوط افقی نیز از انواع لباس‌هایی هستند که مناسب اندام این اشخاص می‌باشد.

افراد قد کوتاه

افراد قد کوتاه، بهتر است لباس‌هایی که ظاهر ساده‌تری را دارند انتخاب کنند و سراغ لباس‌هایی با طرح و نقش شلوغ و دارای چین و پف زیادی هستند، نروند. پوشیدن پیراهن یا دامن‌‌‌‌‌‌هایی با قد بلند و راسته، باعث می‌شود افرادی که قد کوتاهی دارند، باریک و ظریف‌تر به نظر برسند.

راهنمایی‌هایی کلی در انتخاب لباس مجلسی

لباس مجلسی
خرید پیراهن و لباس مجلسی
  • به عنوان یک قانون کلی در انتخاب لباس مجلسی باید سعی کنید نقاط قوت اندام خود را برجسته‌تر کرده و عیوب آن را بپوشانید و در واقع تعادل زیبایی را به وجود آورید. شما می‌توانید با کمک اکسسوری‌های مختلف و انتخاب لباس‌هایی با مدل‌های متناسب با اندام‌تان این قنون را به راحتی رعایت کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید سعی کنید از انتخاب لباس‌هایی که دارای خطوط عرضی و افقی هستند، خودداری کنید، چرا که خطوط عرضی هیکل شما را درشت و چاق‌تر نشان می‌دهند و در عوض لباس‌های دارای خطوط عمودی اندام شما را باریک و ظریف‌تر نشان می‌دهند.
  •  اگر از اضافه وزن خود شکایت دارید؛ می‌توانید لباس‌های دوخته شده با پارچه‌های لخت و روان مانند ابریشمی و حریر و ریون را به جای پارچه‌هایی مانند ساتن انتخاب کنید.
  • همچنین هنگام خرید لباس شب باید به ویژگی‌های فصلی توجه کنید. در مهمانی و مراسم‌هایی که در فصل تابستان برگزار می‌شوند، از لباس‌های دوخته شده با پارچه‌های ضخیم و مخملی خودداری کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید لباس مجلسی باید به آن توجه کنید، انتخاب لباسی است که متناسب با سن شما باشد.
  • آرایش صورت شما می‌تواند در تکمیل ظاهر و زیباتر جلوه دادن لباس‌تان موثر باشد. انجام آرایش همرنگ با رنگ لباس‌تان ممکن است ظاهری خسته کننده در شما ایجاد کند، بنابراین توصیه می‌شود برای آرایش صورت خود از رنگ‌های مکمل با رنگ لباس‌تان استفاده کنید. با یادگیری و آشنایی با رنگ‌های مکمل لباس انتخابی خود، می‌توانید به راحتی بهترین آرایش متناسب با نوع صورت خود را تهیه کنید. برای مثال اگر قصد دارید لباس مجلسی با رنگ مشکی بپوشید، آرایشی با یک خط چشم مشخص و رژ لب قرمز و سایه طلایی می‌تواند ظاهری فوق‌العاده‌ای به شما ببخشد.

سخن پایانی

امیدواریم با بهره‌گیری از نکاتی که در این مطلب ذکر شد، لباس مجلسی ایده‌آل و مناسب خود را انتخاب کنید و در مهمانی و مراسمی که دعوت دارید، مانند الماس بدرخشید.

لباس مجلسی
انتخاب و خرید لباس مجلسی زیبا و شیک

اگر تجربه یا دیدگاه مفیدی در مورد انتخاب لباس مجلسی و خرید آن دارید، می‌توانید در بخش نظرات این نوشته با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه مطالب جذاب و کاربردی در زمینه طراحی استایل و مد، می‌توانید به مجله مد و فشن وبلاگ مالتینا مراجعه نمایید.

منابع: seninolsun.com، n11.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

مد و لباس تابستان امسال را بشناسید و شیک تر از همیشه ظاهر شوید

[ست کردن لباس زنانه] با ۱۰ ترکیب رنگی فوق العاده جذاب و خاص

رنگ سال ۲۰۲۰| راهنمای ست کردن لباس با رنگ آبی کلاسیک

آیا بهترین برندهای چرم ایرانی را می‌شناسید؟