از زمان آغاز به کار بیت کوین، سوال‌هایی در مورد قابلیت مقیاس‌پذیری آن مطرح شده‌اند. تراکنش‌های مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین در شبکه بلاکچین پردازش، تأیید و ذخیره می‌شوند. بلاکچین یک فناوری بر مبنای ثبت لجر (دفتر کل توزیع شده) است. این فناوری دستکاری لجرها را بسیار دشوار می‌کند زیرا تراکنش‌ها بر اساس اکثریت تایید می‌شوند و تنها یک نفر بر آن‌ها نظارت ندارد. علاوه بر این، این شبکه غیرمتمرکز است و در کامپیوترهای سراسر جهان وجود دارد.

بحث‌های جاری پیرامون فناوری بیت کوین مربوط به مسئله اصلی مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت روند تایید تراکنش است. توسعه‌دهندگان و ماینرهای رمزارزها دو راه‌حل عمده برای این مشکل ارائه داده‌اند. 

راه‌حل اول شامل کم کردن مقدار داده‌هایی است که باید در هر بلوک تایید شود. بنابراین، تراکنش‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شوند. در حالی که راه‌حل دوم خلاف این عمل می‌کند؛ یعنی بلوک‌های داده‌ای را بزرگ‌تر می‌کند و در نتیجه اطلاعات بیشتری به صورت همزمان پردزاش می‌شوند. بیت کوین کش بر این اساس توسعه یافته است. 

در این مقاله از مالتینا بلاگ، تفاوت‌های بین بیت کوین و بیت کوین کش را بررسی خواهیم کرد. اما پیش از آن لازم است تا توضیح مختصری در مورد هر یک از آن‌ها ارائه شود. 

بیت کوین

در جولای ۲۰۱۷، استخرها و شرکت‌های ماینینگ ارائه‌دهنده‌ی ۸۰ تا ۹۰ درصد قدرت محاسباتی بیت کوین، استفاده از فناوری به نام سگویت را تایید کردند. با استفاده از این فناوری، مقدار داده‌ای که باید در هر بلوک تایید شوند از مجموعه داده‌هایی که لازم است در هر تراکنش پردازش گردند، کوچک‌تر می‌شوند. این کار با حذف داده‌های امضا شده انجام می‌شود. داده‌های امضا شده ۶۵ درصد از داده‌های پردازش شده در هر بلوک را تشکیل می‌دهند. بنابراین، این یک تغییر جزئی نیست.

بیت کوین

بحث دو برابر کردن اندازه بلوک‌ها از ۱ مگابایت به ۲ مگابایت در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مطرح شد. از فوریه سال ۲۰۱۹، متوسط اندازه بلوک بیت کوین به ۱.۳۰۵ مگابایت افزایش یافت. و از رکوردهای قبلی پیشی گرفت. با این وجود، تا ژانویه ۲۰۲۰ اندازه بلوک به طور متوسط به ۱ مگابایت کاهش یافت. بزرگ‌تر شدن اندازه بلوک به بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین کمک می‌کند. در سپتامبر سال ۲۰۱۷، تحقیق منتشر شده توسط صرافی رمزارز BitMex نشان داد که اجرای سگویت به افزایش اندازه بلوک کمک کرده است. 

بیت کوین و ۶ دلیل مهم با ارزش بودن این ارز دیجیتال 

بیت کوین کش

بیت کوین کش داستان متفاوتی دارد. این رمزارز توسط ماینرهای بیت کوین و توسعه‌دهندگان مرتبط با آینده این رمزارز و توانایی مقیاس‌گذاری موثر آن آغاز شد. با این وجود، این افراد در مورد استفاده از فناوری سگویت نگران بودند. آن‌ها احساس کردند که انگار سگویت به مسئله اساسی مقیاس‌پذیری به روشی معناداری نپرداخته است. همچنین، از نقشه راهی که در ابتدا توسط ساتوشی ناکاموتو ارائه شد نیز پیروی نمی‌کرد.

به‌علاوه، روند معرفی سگویت به عنوان راه پیش‌رو شفاف نبود. در نتیجه، نگرانی‌هایی وجود داشت که معرفی آن باعث تمرکززدایی و برقراری دموکراسی ارز شود.

بنابراین، بیت کوین کش می‌تواند تراکنش‌ها را سریع‌تر از شبکه بیت کوین پردازش کند. به این معنا که زمان انتظار کوتاه‌تر و هزینه پردازش معامله کمتر است. شبکه این ارز دیجیتال در مقایسه با بیت کوین می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد. 

با این وجود، با سریع‌تر شدن زمان تایید تراکنش‌ها، موارد منفی نیز به وجود می آیند. یک مسئله به خطر افتادن امنیت است. به این ترتیب، بیت کوین همچنان محبوب‌ترین رمزارز در جهان است. بنابراین، کاربران بیت کوین کش ممکن است دریابند که میزان نقدینگی و قابلیت استفاده آن در دنیای واقعی کمتر از بیت کوین است.

بحث در مورد مقیاس‌پذیری، پردازش تراکنش‌ها و بلوک‌ها منجر به ادامه استفاده از بیت کوین کش شد. به عنوان مثال، شبکه این رمزارز در نوامبر سال ۲۰۱۸، فورک خود را تجربه کرد. و این منجر به ایجاد مشتق دیگری از بیت کوین به نام Bitcoin SV شد. Bitcoin SV در تلاش برای وفادار ماندن به چشم انداز اصلی بیت کوین ایجاد شده است و در عین حال تغییراتی را برای تسهیل مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت تراکنش‌ها به وجود آورد.

۷ تفاوت بین بیت کوین و بیت کوین کش

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در سراسر جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد. هیچ مرجع یا دولتی ارز بیت کوین را کنترل نمی‌کند. به همین دلیل است که تراکنش‌های بیت کوین سریع و امن انجام می‌شوند. بیت کوین اولین ارز مجازی بود که در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو توسعه یافت.

از طرف دیگر، بیت کوین کش با خود بیت کوین کمی تفاوت دارد. آن نیز یک ارز مجازی است اما بلاکچین خود را دارد. بیت کوین کش از طریق ماینینگ مخصوص به خود با همین نام را ایجاد کرده است. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان بیت کوین به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در بیت کوین بودند. بنابراین، فناوری جدید به نام بیت کوین کش را به وجود آوردند. آن‌ها با همان کد، نسخه جدیدی را ایجاد کرده و اصلاحاتی را اعمال کردند. 

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

بیت کوین از فناوری بلاکچین برای تراکنش استفاده می‌کند زیرا تراکنش‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کند. با این وجود، بیت کوین هم مورد استقبال و هم مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. در حال حاضر، قیمت بیت کوین بالا است. بنابراین، نمی‌تواند تقاضای مورد نیاز مردم را برآورده کند.

از بین همه ارزهای دیجیتال، بیت کوین پرکاربردترین ارز دیجیتال است. از آنجایی که این یک ارز مجازی است و در واقعیت وجود ندارد، فقط می‌توانید آن را روی کیف پول خود ذخیره کنید.

شاید به این موضوع فکر کنید که آیا انتخاب بین ارزهای دیجیتال مختلف به اندازه کافی سخت نبود که حالا باید بین دو بیت کوین نیز تصمیم‌گیری کرد. بله، بین بیت کوین و بیت کوین کش تفاوت‌های اصلی وجود دارد. ولی هر یک از آن‌ها دارای مزایای و معایب خاص خود هستند. در ادامه، برخی از تفاوت‌های قابل توجه بین این دو ارز شرح داده می‌شود. 

۱- نام رمزارز بیت کوین و بیت کوین کش

اولین تفاوت واضح بین بیت کوین و بیت کوین کش، در نام آن‌هاست. استفاده از کلمه‌ی کش اصلاً تصادفی و بی‌دلیل نیست. توسعه‌دهندگان این رمزارز امیدوارند که این ارز در آینده به شکلی از کش (پول نقد) تبدیل شود. 

۲- تعداد استخرهای ماینینگ

همانطور که گفته شد، بیت کوین دارای تعداد زیادی استخر ماینینگ است. هیچ‌یک از آن‌ها نسبت به دیگری قدرت و برتری ندارد. همچنین، هیچ‌گاه شرایطی پیش نمی‌آید که یک ماینر اکثریت ۵۱ درصدی را به دست آورد. به عبارت دیگر، شبکه بیت کوین کاملاً غیرمتمرکز است. 

در عوض، بیت کوین کش به شدت متمرکز است و تنها سه استخر ماینینگ دارد. این موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد زیرا آینده‌ی این رمزارز به شدت وابسته به این سه استخر ماینینگ خواهد بود.

۳- قیمت

وقتی صحبت از قیمت می‌شود، شکست دادن بیت کوین سخت است. بازارهای مالی سنتی درست پیش از سال ۲۰۱۰ که اقتصاد جهان وارد رکود اقتصادی قابل توجهی شد، سقوط کردند. با این وجود، قیمت بیت کوین بیش از دوازده میلیون درصد افزایش یافت و چنین دستاوردهایی در دنیای تامین مالی سابقه نداشته است.

از طرف دیگر، عملکرد بیت کوین کش چندان قوی نبوده است. از زمان ایجاد آن در سال ۲۰۱۷، این ارز ارزش خود را بیش از شصت و پنج درصد از دست داده است. بنابراین، این یکی از تفاوت‌های قابل توجه بین بیت کوین و بیت کوین کش است.

۴- نرخ هش

وقتی صحبت از قدرت ماینینگ یا نرخ هش شبکه‌های بیت کوین و بیت کوین کش می‌شود، بیت کوین برنده واقعی است. ماینرها از بیت کوین برای امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. این یک تفاوت اساسی بین بیت کوین و بیت کوین کش است که باید قبل از سرمایه‌گذاری در آنها بدانید.

نرخ هش

۵- بکارگیری بیت کوین کش

بیت کوین در سراسر جهان به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر روش صحیح سرمایه‌گذاری و کسب سود از آن را بدانید، درآمد منفعل حاصل از بیت کوین بسیار زیاد خواهد بود.

بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ اختراع شد در حالی که بیت کوین بیش از ده سال است که وجود دارد. تعداد تراکنش‌های روزانه، تصویر واضحی از میزان استفاده بیت کوین توسط مردم در سراسر جهان را نشان می‌دهد. افراد از طریق تراکنش‌های بیت کوین، سودهای کلانی به دست می‌آورند زیرا شارژ تراکنش در شبکه بیت کوین کم است.

۶- سرعت و هزینه‌های تراکنش

وقتی نوبت به سرعت تراکنش ارز دیجیتال می‌رسد، عملکرد بیت کوین کش بسیار بهتر از بیت کوین است. علاوه بر این، این رمزارز تراکنش را بسیار سریع‌تر از خود بیت کوین تایید می‌کند. 

بلوک‌های بیت کوین کش می‌توانند تراکنش‌های همزمان بیشتری را انجام دهند. اما به خاطر داشته باشید که آن به اندازه‌ی بیت کوین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بیت کوین کش فقط یک نسخه‌ی جدید از بیت کوین است که شامل اصلاحاتی می‌باشد. 

از طرف دیگر، متوسط هزینه‌های تراکنش بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر است. به دلیل هزینه‌های بالای تراکنش، بیت کوین در تامین تقاضا با مشکل روبرو می‌شود. 

۷- اندازه بلوک

بیت کوین کش نیاز به بلوک‌های بزرگ دارد. در حالی که بیت کوین بلوک‌های کوچک‌تری می‌خواهد. علاوه بر این، این ارز دیجیتال با افزایش اندازه بلوک به مقیاس درون زنجیره‌ای نیاز پیدا می‌کند. در حالی که بیت کوین با استفاده از دو لایه فناوری، مقیاس‌گذاری برون زنجیره‌ای را برای تراکنش‌های خود انجام می‌دهد.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، اندازه بلوک بیت کوین تقریباً یک مگابایت است. و به خاطر داشته باشید که تراکنش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به هر بلوک اضافه شوند. از طرف دیگر، برای حل معادلات پیچیده ریاضی این دو رمزارز، ماینرها از قدرت محاسباتی خود استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتالی است که برای سال‌ها به عنوان محبوب‌ترین و پرکاربردترین رمزارز در سراسر جهان انتخاب شده است. با این وجود، این ارز دیجیتال نیز با نواقصی روبرو است. به همین دلیل است که بیت کوین کش توسعه یافته است. 

این رمزارز در واقع نسخه‌ی جدید و اصلاحی بیت کوین به شمار می‌رود. این دو ارز دیجیتال دارای تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر هستند. در این مقاله، ۷ تفاوت اصلی بین بیت کوین و بیت کوین کش مورد بررسی قرار گرفت.

توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در هر یک از آن دو حتماً اطلاعات مربوط به آن‌ها را با جزئیات مطالعه کنید. 

لینک منبع: business-money.com