در این روزگار که دنیای کودکی، در بازی‌های دیجیتالی خلاصه شده و سرها در گریبان تکنولوژی گوشی‌ها و تبلت‌هاست و علاقه به کتاب روزبه روز کمرنگ‌تر می‌شود، باغ کتاب در اراضی عباس‌آباد تهران، نگینی است که نور امید به قلب پایتخت ایران بخشیده است.

باغ باصفایی ساخته شده از جنس کتاب. جایی که بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب، و کلی امکانات علمی و تفریحی برای خانواده‌ها فراهم شده است. باغ کتاب ، جزیره‌ی گمشده‌ی فرهنگ این مرز و بوم بود که در سال ۱۳۹۶ پس از ۱۳ سال مطالعه، طراحی و ساخت و ساز، بالاخره به بهره‌برداری رسید.

بزرگترین کتابفروشی ایران، ۲۵ هزار مترمربع از فضای باغ کتاب را به خود اختصاص داده است. وسعت کل فضای داخلی و بیرونی آن، ۱۱۰ هزار مترمربع است. در این فضای وسیع، قرار نیست فقط کتاب بخرید، بلکه سرگرمی‌های علمی جذابی برای شما و فرزندان‌تان مهیا شده است.

اگرچه ورود به این جزیره فرهنگی رایگان است، اما با پرداخت مبالغی اندک، می‌توانید شانس یادگیری علم همراه با سرگرمی و بازی را به فرزند خود هدیه بدهید.

فضاهای دنج مطالعه، بازی‌های متنوع فکری و مجسمه‌های نوستالژی از یک طرف، سالن‌های تئاتر و سینما و برگزاری رویدادهای مختلف و هیجان‌انگیز از طرف دیگر، این مکان را نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز جالب توجه نموده است.

با ما در سفر تور معرفی باغ کتاب تهران همراه باشید و بازدید از این مکان رویایی را به فهرست تهران‌گردی خود اضافه کنید. همه آنچه که قبل از رفتن به این مجموعه بی‌نظیر لازم است بدانید در این مقاله گردآوری شده است.

نمای بیرونی باغ کتاب تهران

معرفی باغ کتاب تهران

باغ کتاب ، بزرگترین مرکز فرهنگی خاورمیانه است که در سال ۱۳۹۶ در تهران به بهره‌برداری رسید. این باغ در قسمت شرقی با کتابخانه ملی ایران، از شمال‌شرقی با فرهنگستان‌های علوم و زبان و ادب فارسی، از شمال‌غربی با باغ هنر، و از غرب با باغ‌ موزه دفاع مقدس مجاورت دارد. سرپرست معماران این پروژه عظیم، سام طهرانچی است که با تیمی زبده از طراحان و معماران شرکت مهندسین مشاور هسته طراحی (فضای چهارم) از سال ۱۳۸۶ در این پروژه مشغول به کار بوده‌اند.

فضای سبز و دریاچه‌ای به وسعت ۲ هکتار در محوطه باز این باغ ساخته شده است که تداوم ارتباط بین فرهنگ و طبیعت را به رخ می‌کشد.

جایزه معماری برای این سازه عظیم

اگر تصویر این سازه را از بالا نگاه کنید، شبیه کشتی به نظر می‌رسد و از زاویه شمال به جنوب، شبیه کتابی نیمه باز دیده می‌شود. معماری این بنا تاکنون دو بار برنده جایزه شده است. رتبه اول جایزه معماری از طرف مجله معمار در سال ۱۳۹۶ و رتبه دوم جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۷ در برلین.

بخش‌های مختلف باغ کتاب

باغ کتاب در حال حاضر دارای ۴ بلوک است که هر یک برای منظور خاصی طراحی شده است. اگر بدانید هر بلوک دارای چه امکاناتی است و بیشتر برای کدام رده سنی مناسب است، سفر هیجان‌انگیز خود را از جای درستی آغاز خواهید کرد و از وقت خود، بیشترین استفاده را خواهید نمود.

بلوک A بهارستان| دنیای زیبای کودکان و نوجوانان

شمالی‌ترین بلوک باغ کتاب مخصوص رده سنی کودکان است. در طبقه همکف این بلوک فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، و در طبقه بالا کافه کودک و باشگاه رباتیک قرار گرفته است.

مجسمه بیش از ۳۰ شخصیت کارتونی در این سالن تعبیه شده‌ که برای علاقمندان به عکس سلفی و نوستالژی، ‌فرصت خوبی است که با شخصیت‌های دوست‌داشتنی دوران کودکی خود که خاطره دارند، عکس یادگاری بگیرند.

شازده کوچولو، جودی آبوت، زورو و گروهبان گارسیا، کلاه قرمزی و پسر خاله، چوپان دروغگو و گوسفندهایش، شرلوک هلمز، نل و پدر بزرگش، سندباد و علی بابا، پینوکیو و روباه مکار و گربه نره و ده‌ها کاراکتر معروف دیگر همه اینجا جمع‌اند.

مجسمه‌های نوستالژی کودکی در باغ کتاب

بیشتر از بچه‌ها، بزرگترهای دهه شصت و پنجاهی هستند که با این کارتون‌ها خاطره دارند و وقتی در باغ کتاب با این مجسمه‌ها روبرو می‌شوند، خاطرات خوش دوران کودکی‌شان را به یاد می‌آورند.

نوشتالژی در باغ کتاب

فروشگاه کتاب ماه پیشونی

در یک فضای ۴ هزار متر مربعی، فروشگاه بزرگ کتاب، لوازم‌التحریر و اسباب‌بازی ویژه کودکان و نوجوانان قرار دارد. کتاب‌ها در فروشگاه ماه پیشونی باغ کتاب ، از رُخ چیده شده‌اند تا طرح جلد آنها کاملا در دیدرس کودکان باشد و بتوانند کتاب مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنند.

ماه پیشونی، فروشگاه کتاب کودکانکارگاه‌های رایگان

در طول هفته کارگاه‌های قصه‌گویی، نقاشی، ساخت کاردستی، خمیربازی و …  در این فروشگاه برگزار می‌شود که شرکت در آنها رایگان است.

خانه کودک باغ کتاب

بچه‌ها معمولا از راه رفتن زود خسته می‌شوند. مسئولین مجموعه، فکر اینجا را هم کرده و برای آن راه حلی دارند. خانه کودک باغ کتاب با داشتن استخر توپ که هر بچه‌ای عاشق آن است و اسباب‌بازی‌های متنوع می‌تواند تا مدت‌ها آنها را سرگرم کند. اگر می‌خواهید به بخش‌های دیگر سر بزنید، فرزند ۳ تا  ۱۰ ساله خود را با خیال راحت به خانه کودک بسپارید.

خانه کودک مکانی برای بازی و نگهداری از کودکان

اتاق مادر و کودک

باغ کتاب تهران برای شیرخواران هم تسهیلاتی فراهم کرده و آنها را فراموش نکرده است. اگر فرزند نوزاد و شیرخواری دارید، نگران نباشید. در اتاق مادر و کودک، میز تعویض پوشک و صندلی شیردهی در نظر گرفته شده است. همچنین دستمال مرطوب و لوسیون رایگان برای کودک دلبندتان در این اتاق وجود دارد. در این جزیره فرقی نمی‌کند مادر باشید یا پدر، ورود هر دو والد به این اتاق آزاد است.

اتاق مادر و کودک

باشگاه رباتیک

اگر علاقه‌مندید در آینده مهندس یا مخترع هوش مصنوعی شوید سری به طبقه فوقانی بهارستان باغ کتاب بزنید. در باشگاه رباتیک، ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک آموزش داده می‌شود. می‌توانید قطعات ربات بخرید و با بازی‌های رباتیک سرگرم شوید.

باشگاه رباتیک در باغ کتاب

کافه کودک باغ کتاب، تمرین پذیرایی

یک کافه تخصصی برای میهمانی و میزبانی از کودکان در طبقه بالای بلوک A باغ کتاب قرار دارد. در این کافه بچه‌ها می‌توانند از والدین خود پذیرایی کنند و آداب میزبانی را تمرین کنند.

کافه کودک در باغ کتاب تهران

فکربازیا و تقویت هوش

۲۴ نوع بازی فکری در پنج دسته به نام‌های بامزه‌ی طبیعت‌بازیا، رازبازیا، ساخت‌بازیا، تلاش‌بازیا و صدابازیا برای آنهایی که به تقویت هوش و خلاقیت خود اهمیت می‌دهند، در این بخش از باغ کتاب در نظر گرفته شده است. این بازی‌ها بر اساس هوش هشت‌گانه گاردنر طراحی شده است. هر یک از بخش‌های پنجگانه، خود دارای بازی‌های متنوعی هستند که در یک محوطه باغ سنگفرش شده بی‌نظیر با نیمکت‌های چوبی طراحی شده‌اند. مثلا قسمت طبیعت‌بازیا شامل: مزرعه من، مزرعه چهارفصل، جورچین حیوانات، شن بازی و گذر بدن است.

فکربازیا

رشد خودآگاهی و خودباوری، تقویت تفکر طراحی، تقویت هوش و جهت‌دهی استعداد کودکان، بخشی از اهداف این قسمت است.

هزینه ورودی به سرزمین فکربازیا رایگان است. اما برای بازی‌ها، از ۱۵ الی ۳۵ هزار تومان باید هزینه بپردازید.

این بازی‌های فکری برای رده سنی ۴ تا ۱۵ سال است.

برای بازدیدهای گروهی مدارس و مهدکودک‌ها، مسئولین باغ کتاب تخفیفاتی درنظر گرفته‌اند. برای هماهنگی و رزرو بازدید گروهی با شماره تلفن ۹۶۰۴۵۶۶۱ تماس بگیرید.

بازدید گروهی مدارس از باغ کتاب تهران

میزهای پژوهش، فضایی برای کار تیمی

در بلوک A فضایی برای مطالعه و پژوهش‌های فردی و گروهی در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این بخش لازم است قبلا از سایت باغ کتاب نسبت به ثبت‌نام و برقراری حق اشتراک اقدام شود. حق اشتراک میزهای پژوهش تا پایان شهریور ماه سال جاری، ۲۰ هزار تومان است. با این عضویت، می‌توانید یک صندلی اختصاصی و اینترنت رایگان برای انجام پژوهش‌های خود داشته باشید.

میز پژوهش در باغ کتاب فضایی برای کارهای تیمیفضای شاد و مفرح و سرگرم‌کننده بهارستان، دقیقا جایی است که می‌توانید ساعات لذت‌بخش را برای فرزندانتان تدارک ببینید. پیشنهاد می‌کنیم اگر کودک بالای ۵ سال دارید، هر چه سریع‌تر برای بازید از باغ کتاب برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ها و سرگرمی‌های متنوعی در انتظارتان خواهد بود.

بلوک B خیالستان باغ کتاب| راهروی رویایی

راهروی ۶۰ متری خیال‌انگیزی با دو مسیر پیاده‌بر (walk way) که بدون هیچ تلاشی شما را از بلوک A به بلوک C می‌رساند. وقتی ایستاده‌اید و به سمت جلو می‌روید، تصاویر و موسیقی دلنشینی در پرده‌های طرفین راهرو می‌بینید و می‌شنوید که لذت گشت و گذار در باغ کتاب را دوچندان می‌کند.

از بالای خیالستان، گذر فرهنگ می‌گذرد. گذر فرهنگ، میدان فرهنگ در ضلع غربی را به دریاچه، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، پارک طالقانی و پل طبیعت پیوند می‌دهد.

خیالستان باغ کتاب

بلوک C نگارستان| پردیس سینمایی و باغ علم کودک

ورودی اصلی مجموعه باغ کتاب تهران در این بلوک قرار دارد. ۱۱ سالن سینما و تئاتر این بخش را به مرکز هنری باغ کتاب تبدیل کرده است.

پردیس سینمایی

طبقات زیرزمین، همکف و بام باغ کتاب با تجهیزات مدرن آمادگی پذیرش ۲۰۰۰ نفر را در سالن‌های خود دارد. پرده سینمای اصلی با ۱۹۰ مترمربع مساحت، پس از سینما آفریقای تهران، دومین پرده بزرگ سینمایی تهران به شمار می‌رود. همه روزه فیلم‌های در حال اکران سینماهای ایران را در سانس‌های مختلف، در این پردیس می‌توانید تماشا کنید.

پردیس سینمایی باغ کتاب

باغ علم کودک

در طبقه اول بلوک C باغ کتاب ، یک مرکز علمی برای رده سنی ۷ تا ۱۲ سال با همکاری شرکت ال جی ساخته شده است.  برای همین به آن باغ LG نیز می‌گویند.

در این بخش چهار داستان علمی درباره بدن انسان، خانه، شهر و کره زمین، با روشی نوین و مهیج برای کودکان بیان می‌شود. هدف از این برنامه، افزایش آگاهی و دانش کودکان از خود و محیط پیرامون‌شان است.

باغ علم کودک

گفته می‌شود از این باغ علم، تنها دو نمونه در جهان وجود دارد. یکی در کشور کره جنوبی که ال جی متعلق به آن است و دیگری در باغ کتاب تهران.

برای بازدید از باغ علم کودک باید بلیط تهیه کنید. بازدید از باغ ال جی حدود ۲ ساعت زمان می‌برد. هزینه آن برای هر کودک ۴۰ هزار تومان و برای والدین اگر تمایل به همراهی داشته باشند، ۲۰ هزار تومان است.

تور باغ علم کودک، همراه با یک مربی و به زبان فارسی انجام می‌شود. در صورت نیاز به سه زبان انگلیسی، فرانسه و عربی نیز قابل انجام است.

سالن نمایش علمی و سینما سه بعدی

از بخش‌های جانبی باغ علم کودک، سینما سه‌بعدی است که تجربه شادی‌بخشی برای هر کودکی می‌تواند باشد.

ربات نقاش

با مبلغ ۱۰ هزار تومان می‌توانید از ربات نقاش، تصویر نقاشی چهره خود را تحویل بگیرید و به عنوان یادگاری از یک روز خوب در باغ کتاب ، همراه خود ببرید.

بلوک D سروستان| فروشگاه کتاب بزرگترها و باغ علم نوجوانان

به بزرگ‌ترین کتابفروشی جهان خوش آمدید! قبلا این رکورد متعلق به نیویورک بود که بزرگ‌ترین کتابفروشی مستقل جهان را با ۱۴ هزار و پانصد مترمربع زیربنا در اختیار داشت. اما پس از افتتاح فروشگاه باغ کتاب در فضای ۲۵ هزار متر، این لقب به تهران رسیده است.

بزرگترین فروشگاه کتاب ایران

این فروشگاه در طبقه همکف بلوک D قرار دارد.

باغ علم نوجوان

در طبقه اول، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های باغ کتاب ، باغ علم نوجوان برای بچه‌های ۱۲ سال به بالا قرار گرفته است. بیش از ۴۰ دستگاه مختلف علمی و آموزشی برای نوجوانان علاقمند وجود دارد.

باغ علم نوجوان

در انتهای باغ علم نوجوان، میدان اکتشاف الدوله قرار دارد که در آن تئاتری علمی با موضوع آزمایش ها و نمایش های علمی اجرا می‌شود.

بازدید  این بخش از باغ کتاب حدود ۱ ساعت زمان می‌برد و هزینه آن برای هر نفر، ۳۰ هزار تومان است.

مدارس به صورت گروهی و با تخفیف می‌توانند بازدید از باغ علم نوجوان را از قبل رزرو کنند.

در این باغ، می‌توانید در بازی‌های متنوعی شرکت کنید و یا جشن تولد خود را با طعم علم و به نوعی متفاوت از سال‌های قبل برگزار کنید.

کافه بازی

اگر علاقمند به بازی‌هایی مثل پلی استیشن، فوتبال دستی، لیزر بازی، ماشین فرار و بازی‌های فکری دیگر هستید، سری به کافه بازی باغ کتاب بزنید و در حالی‌که بازی می‌کنید از خودتان با منوی سرد و گرم کافه پذیرایی کنید.

کافه بازی در باغ کتاب

باشگاه سلامت سالند

در سرزمین سلامتی سالند که به تازگی شعبه‌ای از آن در باغ علم نوجوان باغ کتاب افتتاح شده است، آموزش دانش سلامت و افزایش فعالیت بدنی به روش بازی‌وار‌سازی یا گیمیفیکیشن (Gamification) مدنظر قرار گرفته است. در این باشگاه، علاوه بر بازی‌های فکری، بازی‌های متنوع حرکتی وجود دارد که تغذیه، سلامتی و تحرک شما را هدف قرار می‌دهد.

از بازی‌های دانشی این مجموعه می‌توان به نشونیا، بخور نخور، پیشگیرانه، جنگ دهانی اول اشاره کرد که در تیم‌های ۲ تا ۵ نفره بازی می‌شوند.

بازی‌های حرکتی شامل موچرخه، ضرباهنگ، تنی بال، دو با مانع، پیشگیرانه میدانی، تنیس و دروازه‌بانی است.

باشگاه سلامت سالند

شبیه‌ساز پرواز سسنا

تجربه پرواز، بی‌تردید یکی از آرزوهای دوران کودکی همه ما بوده است. شاید شما هم برای موضوع انشای دوران دبستان خود که در آینده می‌خواهید چه‌کاره شوید، از آرزوی خود برای خلبان شدن نوشته باشید! حالا زمان آن رسیده که همراه فرزندان خود به رویایتان جامه عمل بپوشانید.

دستگاه شبیه‌ساز پرواز متحرک برای ۱۲ سال به بالا و دستگاه ثابت برای ۵ سال به بالا و با ظرفیت حداکثر ۲ نفر، تجربه لذت‌بخش پرواز مجازی را در باغ کتاب تهران به شما می‌دهد.

در مرکز شبیه‌ساز پرواز باغ کتاب تهران ، افراد علاقه‌مند با کمک و راهنمایی متخصصان مربوطه، هدایت هواپیما را در شرایط مختلف آب و هوایی، روز و شب یا با تاثیر باد‌های جانبی از شش فرودگاه داخلی و سه فرودگاه خارجی تجربه می‌کنند.

شبیه‌ساز پرواز در باغ‌کتاب تهران

گالری هنری و کافه گالری باغ کتاب

در قسمت زیرزمین بلوک D سروستان یک گالری هنری و یک کافه گالری بزرگ قرار دارد که پذیرای علاقه‌مندان به آثار هنری ارزشمند خواهد بود. این گالری و کافه و فروشگاه متعلق به آن، به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع، یکی از بزرگترین گالری‌های تهران را در باغ کتاب تهران  برای هنردوستان شکل داده است.

اتاق فرار باغ کتاب ، برای شرلوک هلمز درون‌تان

اگر از حل معما و کارآگاه‌بازی خوشتان می‌آید، بازی فکری گروهی و هیجان‌انگیز ۴ تا ۸ نفره اتاق فرار مخصوص شما طراحی شده است. در هر اتاق بر‌اساس داستانی که روایت شده است، بازیکن‌ها به جستجوی سرنخ و حل معما می‌پردازند. این مجموعه از باغ کتاب در طبقه همکف بلوک D، دارای سه اتاق است که در هر یک ماجرایی متفاوت در انتظار شماست.

اتاق «بیگانه» شما را درگیر دنیای فضایی‌ها می‌کند. اتاق «نفرین فرعون» شما را برای کشف اسرار مقبره فرعون، به مصر می‌برد و در اتاق «تهران» به حل معمای قتل در کوچه پس کوچه‌های تهران خواهید پرداخت.

اتاق فرار باغ کتاب تهران

بام باغ کتاب تهران

استفاده مفید از فضای بام با کاشت گیاهان و ایجاد فضای سبز اختصاصی روف گاردن، رستوران و کافه، محلی برای استراحت بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. برای رفتن به بام ، هم از طریق آسانسورهای داخلی و هم از پله‌های بیرونی می‌توانید استفاده کنید.

سینمای تابستانی ۵۰۰ نفره روی بام قرار دارد. در توسعه این بخش قرار است یک مرکز علم روباز احداث شود.

بام باغ کتاب از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. بام بلوک A از بام بلوک‌های C و D به واسطه گذر فرهنگ، از هم جدا افتاده‌اند. مساحت بام باغ تهران حدود ۲۰ هزار مترمربع است.

بام باغ کتاب تهران

امکانات جانبی باغ کتاب

در مجموعه بی‌نظیر باغ کتاب تهران ، برای آسایش و راحتی خانواده‌ها، فکر همه چیز شده است. از اتاق تعویض پوشک نوزادان (اتاق مادر و کودک) تا ماشین حمل کودک برای جابجایی بچه‌های خسته و غرغرو. از نمازخانه و سرویس بهداشتی‌های متعدد تا کافه نان و شیرینی لئو و  لمکده برای نشستن و رفع خستگی .

ماشین حمل کودک برای آسایش و رفاه خانواده‌ها

بنابراین برای دیدن این مجموعه عظیم و جاذبه گردشگری تهران، فرصت را از دست ندهید.

مرکز چاپ نشرشهر

چاپخانه‌ای مجهز برای چاپ افست و دیجیتال، در طبقه همکف بلوک D باغ کتاب ، مجموعه متنوعی از خدمات چاپی از جمله، سفارش کتاب، بروشور، کاتالوگ، صحافی سرد و گرم را ارائه می‌نماید.

سالن همایش و کارگاه آموزشی

باغ کتاب با دارا بودن چندین سالن مجهز به پروژکتور، اسپیکر، تریبون، پرده، تجهیزات نور و صدا، آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش و سمینارهای سازمانها و ارگان‌ها را دارد.

سالن همایش باغ کتاب

برگزاری رویدادهای آموزشی و فرهنگی

کارگاه‌های آموزشی زیادی همچون پخت شیرینی و کیک، انیمیشن سازی برای کودکان، خوشنویسی با خودکار و … برای گروه ‌های سنی مختلف در باغ کتاب برگزار می‌شود.

همچنین نمایش و نقد فیلم هم از دیگر فعالیت‌های جانبی این مجموعه است.

نقشه باغ کتاب

اگر علاقمند شدید یک روز به باغ کتاب تهران بروید، نگران تنوع زیاد سالن‌ها و فعالیت‌ها نباشید. با داشتن نقشه راه، از قبل مسیر خود را تعیین و بازدیدی هدفمند را داشته باشید.

نقشه باغ کتاب تهران

ساعات بازدید از باغ کتاب

در ایام معمول سال روزهای شنبه تا چهارشنبه: ۹ تا ۲۲ و آخر هفته‌ها تا ساعت ۲۴ از باغ کتاب می‌توانید بازدید کنید. در برخی از تعطیلات رسمی ممکن است مجموعه نیمه وقت یا تعطیل باشد. در جدول زیر ایام تعطیلی این مجموعه را مشاهده نمایید.

جدول تعطیلات باغ کتاب در سال ۱۳۹۸

ردیف مناسبت تاریخ روز هفته ساعت تعطیلی
۱ شهادت حضرت علی (ع) ۶ خرداد ۹۸ یکشنبه کل روز تعطیل
۲ راهپیمایی روز قدس ۱۰ خرداد ۹۸ جمعه از صبح تا ساعت ۱۴ تعطیل
۳ شهادت امام صادق (ع) ۸ تیر ۹۸ شنبه از صبح تا ساعت ۱۴ تعطیل
۴ روز قبل از تاسوعا ۱۷ شهریور ۹۸ یکشنبه از ساعت ۱۷ تا پایان روز تعطیل
۵ تاسوعا ۱۸ شهریور ۹۸ دوشنبه کل روز تعطیل
۶ عاشورا ۱۹ شهریور ۹۸ سه‌شنبه کل روز تعطیل
۷ اربعین ۲۷ مهر ۹۸ شنبه از صبح تا ساعت ۱۴ تعطیل
۸ رحلت پیامبر (ص) ۵ آبان ۹۸ یک‌شنبه کل روز تعطیل
۹ شهادت امام رضا (ع) ۷ آبان ۹۸ سه‌شنبه از صبح تا ساعت ۱۴ تعطیل
۱۰ شهادت حضرت زهرا (س) ۹ بهمن ۹۸ چهار‌شنبه کل روز تعطیل
۱۱ راهپیمایی ۲۲ بهمن ۲۲ بهمن ۹۸ سه‌شنبه از صبح تا ساعت ۱۴ تعطیل

از کدام مسیر به  باغ کتاب تهران برویم؟

  • دسترسی با مترو

ایستگاه متروی شهید حقانی و متروی شهید همت دو ایستگاه نزدیک به باغ کتاب تهران هستند.
از مترو شهید حقانی، هم می‌توانید با ون‌های مخصوص، خودتان را به باغ برسانید و هم می‌توانید ۱۰ دقیقه‌ای را در فضای باغ موزه دفاع مقدس پیاده‌روی کنید و لذت ببرید تا به مقصد برسید.

اگر برای رفتن به باغ کتاب از ایستگاه مترو حقانی خارج شوید و برای بازگشت، از ایستگاه همت استفاده کنید، بهتر است، چون در هر دو حالت مسیرتان سرپایینی خواهد بود و انرژی کمتری مصرف خواهید کرد.

حتما بخوانید: دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران

  • دسترسی با خودروی شخصی

با خودروی شخصی خود هر جای تهران که باشید می‌توانید از طریق اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی و یا اتوبان حقانی (غرب به شرق) بعد از اتوبان مدرس، وارد بلوار کتابخانه ملی شوید و از باغ کتاب بهره ببرید.

آیا باغ کتاب تهران پارکینگ دارد؟

شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این باغ فرهنگی بزرگ، نداشتن پارکینگ اختصاصی است. تا ساخته شدن پارکینگ طبقاتی روبروی باغ باغ کتاب، شما مجبورید خودروی خود را در کوچه و خیابان‌های اطراف پارک کنید. این موضوع در روزهای تعطیل کمی آزاردهنده خواهد بود.

کامل کردن یک روز خوب با جاذبه‌های اطراف باغ کتاب

بازدید از باغ کتاب تهران، خود آنقدر جذاب و سرگرم‌کننده است که گذر زمان را در آن احساس نکنید. اما اگر وقت اضافه آوردید می‌توانید از جاهای دیدنی مانند باغ موزه دفاع مقدس و آسمان‌نمای گنبد مینا که در نزدیکی این مجموعه هستند نیز دیدن کنید. و یا به دل طبیعت دیدنی بروید و  روز خوب خود را که با کتاب شروع کردید، با خنکی نسیم طبیعت در جاذیه‌های زیر کامل کنید.

پارک آب و آتش – ۲.۷ کیلومتر پیاده‌روی
پارک طالقانی – ۲.۴ کیلومتر پیاده‌روی
پل طبیعت – ۱.۵ کیلومتر پیاده‌روی
پل طبیعت

کلام آخر

باغ کتاب تهران با امکانات بی‌نظیر و مدرن، و با نام‌گذاری جالب بخش‌های متنوع خود، مکانی پر از آرامش و نشاط برای کودکان و نوجوانان فراهم آورده است. یک بار دیگر دسته‌بندی بلوک‌های آن را یادآوری می‌کنیم:

بلوک A: بهارستان (کتاب‌فروشی ماه پیشونی، کافه کودک، باشگاه رباتیک، فکربازیا و خانه مادر و کودک، خانه کودک و میزهای پژوهش)

بلوک B: خیالستان (راهروی رویایی پیاده بر- راه ارتباطی دو بلوک A و C)

بلوک C: نگارستان (باغ علم کودک، ربات نقاش، پردیس سینمایی باغ کتاب )

بلوک D: سروستان (باغ علم نوجوانان، فروشگاه کتاب بزرگسالان، کافه بازی، باشگاه سالند، شبیه‌ساز پرواز و کافه گالری)

یادمان باشد تک تک کودکان سرزمین‌مان لایق گشت و گذار در دنیای باغ کتاب تهران هستند. این فرصت را از آنها نگیریم.

آیا شما از این مکان فرهنگی بازدید کرده‌اید؟ کدام بخش آن را بیشتر دوست داشتید و برایتان خاطره‌انگیز شده است؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای مطالعه مطالب خواندنی بیشتر، به وبلاگ مالتینا سر بزنید و با جستجو در میان دسته‌بندی مطالب، موضوعات مورد علاقه خود را پیدا کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

جشن های باستانی و اسطوره ای تاریخ ایران

هنر هفتگانه چیست؟

۱۰ دانشگاه هنر که اسطوره های هنرمند جهان در آنها تحصیل کرده اند

زندگی شگفت انگیز ابن سینا و ۳۰ حقیقت جذاب و خواندنی که درباره او نمی‌دانید