همانطور که می‌دانید مترو یکی از کارآمدترین بخش‌های حمل و نقل درون شهری در همه جای دنیاست. از همان روزهای پایانی سال ۱۳۷۷ که اولین خط متروی تهران به بهره‌برداری رسید، لزوم داشتن نقشه مترو تهران برای سردرگم نشدن در این سیستم حمل و نقل زیرزمینی احساس می‌شد.

 از آن روز تاکنون همه ساله ، ایستگاه‌های جدید، یکی پس از دیگری افتتاح شده و میلیونها مسافر درون شهری با استفاده از امکانات این ناوگان در حال جابه‌جا شدن هستند.

با توجه به معضل همیشگی ترافیک کلان شهرها، گسترش وسایل حمل و نقل عمومی، از جمله مترو، بیش از پیش ضروری است. از این رو توسعه سیستم حمل و نقل زیرزمینی و تکمیل تمامی خطوط مترو، در دستور کار دولت در دهه اخیر قرار داشته است.

با دانلود و ذخیره نقشه مترو تهران بر روی تلفن همراه خود، دیگر نگران گم‌شدن در ایستگاه‌های مترو نخواهید بود. در این مطلب فایل pdf آخرین نسخه از نقشه مترو تهران را برای شما قرار داده‌ایم. علاوه بر معرفی خطوط هفتگانه مترو تهران، نکات خواندنی درباره تاریخچه مترو و جایگاه متروی تهران در بین متروهای جهان را در ادامه خواهید خواند.

دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران ؛ ایستگاه‌های به بهره‌برداری رسیده تا مرداد ۹۸

اگر در تهران زندگی می‌کنید و به هر دلیلی جزو مسافران مترو نیستید و یا در شهرهای دیگر ایران زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما نقشه مترو تهران را دانلود و در گوشی خود ذخیره کنید. امکان دارد به هر دلیلی گذرتان به یکی از ایستگاه‌های زیرزمینی این شهر بیفتد و بخواهید با سریع‌ترین وسیله و به دور از ترافیک سرسام‌آور شهر تهران، به مقصد برسید.

همراه داشتن نقشه مترو تهران برای تردد در این شهر، بسیار ضروری است و شما را از هر راهنمایی و پرسشی در ازدحام جمعیت زیرِ زمین، بی‌نیاز خواهد کرد.

نقشه مترو تهران ، ایستگاه‌های به بهره‌برداری رسیده تا مرداد 98

برای دانلود فایل pdf نقشه مترو تهران  و مشاهده تمامی ایستگاه‌های به بهره‌برداری رسیده تا مرداد ۱۳۹۸ بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود

تاریخچه مترو تهران

  • از دوره ناصرالدین شاه و تلاش وی برای وارد کردن تکنولوژی تراموا از بلژیک و راه‌اندازی سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری که بگذریم، در سال ۱۳۵۰ برنامه‌ریزی برای بنیان‌گذاری مترو فعلی آغاز شد.
  • مهر ماه ۱۳۵۳ شرکت مشاور فرانسوی به نام سوفرتو با مطالعه وضعیت ترافیک کلان‌شهر تهران، پیشنهاد احداث اتوبان مترو (خط ۷ فعلی) را داد. در آن دوره، ساخت مترو به عنوان اساسی‌ترین راه حل معضل ترافیک، تعیین شد.
  • در سال ۱۳۵۶ فرانسوی‌ها عملیات اجرایی احداث خط ۱ مترو را در شمال تهران (حقانی کنونی) کلید زدند.
  • سال ۱۳۵۹ پروژه با ساخت ۲۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازه ۳ ایستگاه، حدفاصل بزرگراه شهید حقانی تا خیابان شهید بهشتی، به دلیل آغاز جنگ ایران و عراق و خروج شرکت‌های خارجی از ایران، متوقف شد.

از سرگیری پروژه متروی تهران در میانه‌ی جنگ

  • در سال ۱۳۶۴ و اواسط جنگ، در نمازجمعه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ریاست وقت مجلس، بر لزوم از سرگیری عملیات احداث مترو تاکید کرد و هیات وزیران، فعالیت مجدد عملیات مترو تهران را تصویب کرد.
  • فاز اول پروژه از سال ۱۳۶۶ با ساخت خط ۱ (میرداماد – حرم مطهر)، خط ۲ (دردشت – صادقیه) و مسیر برون‌شهری خط ۵ (تهران – گلشهر) جمعاً به طول ۹۰ کیلومتر با ۵۲ ایستگاه آغاز شد.
  • در سال ۱۳۷۴ با توجه به اتمام بخش‌هایی از کارهای ساختمانی، قراردادی برای تامین تجهیزات قطار شهری به امضا رسید. بخش اعظم واگن‌های متروی تهران از شرکت‌های واگن پارس اراک و واگن سازی تهران تامین شده است.
  • ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ پس از ۱۱ سال، خط ۵ متروی تهران، نخستین خط مترو که تهران را به کرج می‌رساند، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
  • از آن زمان تاکنون، هر سال بخشی از متروی تهران کامل شده است. به طوری که اکنون متروی تهران و حومه ۱۲۱ ایستگاه فعال دارد و از ابتدای بهره‌برداری تا پایان خرداد ۱۳۹۸، حدود ۸ ميليارد و ۶۵۰ ميليون سفر با آن انجام شده است.

متروی تهران و کمک به حل معضل ترافیک

ماجرای سبزی‌فروش و نقشه مترو تهران چیست؟

احتمالا شما هم شنیده‌اید که در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب، شایعه شد نقشه‌های متروی تهران دست یک سبزی‌فروش بوده است! جهت اطلاع شما باید عرض کنیم، این شایعه نبوده و کاملا واقعیت داشته است.

اصغر ابراهیمی اصل، مدیرعامل وقت مترو که از سال ٦٥ تا ٧٦ سکاندار ساخت مترو در تهران بود، در خصوص آن روزها می گويد :

سال ۶۵ همه مخالف ساخت مترو بودند. حتی ساختمان شرکت مترو، به وزارت کشور تحویل داده و تبدیل به استانداری شده بود. هیچ‌کس حتی یک اتاق نمی‌داد. کار از نمازخانه شروع شد. هیچ نقشه‌ای در کار نبود تا اینکه در نمازخانه تعدادی نقشه پیدا شد. وقتی پیگیری کردیم که باقی نقشه‌ها کجاست، مشخص شد که یک سبزی‌فروش نقشه‌ها را خریده است. پس از یک ماه تحقیق بر روی کاغذها، سبزی‌فروش پیدا شد و بدین ترتیب ۱۹۰ کیلو نقشه، در انبارش پیدا شد.

باید خدا را شکر کنیم که سبزی‌فروش قهرمان، نقشه‌ها را نگه داشته و سبزی‌هایش را در آنها نپیچیده است! وگرنه تهیه نقشه‌های جدید نیز، چند سالی به عملیات پروژه مترو اضافه می‌کرد.

مردم منتظر در صف مترو

متروی تهران ، ارزان‌ترین شبکه قطار شهری جهان

گسترده‌ترین شبکه قطار شهری خاورمیانه و ارزان‌ترین شبکه متروی جهان، در تهران قرار دارد. شبکه متروی تهران، رکورد جابه‌جایی روزانه به طور متوسط ۴ میلیون مسافر را در آمار خود دارد.

ایستگاه‌های مترو تهران

اگر به نقشه مترو تهران نگاه کنید، هفت خط فعال را ملاحظه می‌کنید. خط ۶ و ۷ خطوط متروی تهران، هنوز کامل نشده و در دست ساخت هستند. وضعیت خطوط هفتگانه فعلی به شرح زیر است:

خط ۱ متروی تهران در مسیرشمال به جنوب

این خط در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد. طول آن ۷۰ کیلومتر و دارای ۳۲ ایستگاه می‌باشد. این مسیر با رنگ قرمز در نقشه مترو تهران مشخص شده است و از ایستگاه تجریش شروع شده و در انتها دوشاخه می‌شود. یک لاین آن به ایستگاه کهریزک و لاین دیگر به ایستگاه پرند ختم می‌شود.

حدفاصل فرودگاه امام خمینی تا پرند، به مسافت ۱۹ کیلومتر در دست احداث است و به گفته مدیرعامل عمران شهر پرند، با تامین اعتبار لازم، تا پایان سال ۹۸ این ایستگاه نیز به بهره‌برداری رسیده و خط ۱ متروی تهران تکمیل خواهد شد.

خط ۲ متروی تهران در مسیر غرب به شرق

خط ۲ مترو در سال ۱۳۷۸ افتتاح شد. این مسیر به طول ۲۶ کیلومتر، دارای ۲۲ ایستگاه است. خط ۲ با رنگ آبی تیره روی نقشه مترو تهران مشخص شده است.

این خط از ایستگاه صادقیه در غرب تهران آغاز شده و به ایستگاه فرهنگسرا در شرق ختم می‌شود. تمام ایستگاه‌های این مسیر فعال بوده و در ایستگاه صادقیه به صورت تبادلی به خط پنج متصل می‌شود.

برنامه توسعه این خط و ادامه آن از ایستگاه فرهنگسرا تا شهر جدید پردیس در شرق تهران، در مرحله مطالعاتی می‌باشد.

خط ۳ مترو، مسیر شمال شرق تا جنوب غرب تهران

این خط در سال ۱۳۹۱ افتتاح شده است. طول این مسیر ۳۷ کیلومتر و دارای ۲۴ ایستگاه می‌باشد. خط ۳ با رنگ آبی روشن بر روی نقشه مترو تهران شناخته می‌شود.

این خط از ایستگاه قائم در شمال شرق تهران آغاز و به ایستگاه آزادگان در جنوب غرب تهران منتهی می‌شود.

برای تکمیل خط ۳ متروی تهران، لازم است ساخت ایستگاه اقدسیه به پایان برسد و مطالعات ایستگاه تقاطعی دانشگاه امام علی، هر چه زودتر کامل و وارد فاز اجرایی شود.

خط ۴ متروی تهران ، مسیر شرقی – غربی

این خط که بر روی نقشه مترو تهران با رنگ زرد متمایز شده، در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسیده است. بخش اعظم این خط در زیر خیابان انقلاب و آزادی قرار دارد.

خط ۴ متروی تهران دارای ۲۲ ایستگاه در مسافتی به طول ۲۲ کیلومتر است.

این خط از ایستگاه شهید کلاهدوز در شرق تهران آغاز شده و به سمت غرب و میدان آزادی پیش می‌رود. در ایستگاه بیمه یک شاخه فرعی از آن منشعب شده و با سه ایستگاه به ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد می‌رود. شاخه اصلی خط ۴ به مسیر خود ادامه داده و به ایستگاه ارم سبز منتهی می‌شود.

داخل واگن

خط ۵ مترو، مسیر برون شهری ناوگان مترو

رنگ سبز نقشه مترو تهران به خط ۵ تعلق دارد که مسیری برون شهری، از تهران به سمت کرج است. اولین خط مترو که در سال ۱۳۵۳ مطالعات آن آغاز شد و به عنوان اولین خط متروی تهران در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد، همین خط است.

خط ۵ با طول ۴۳ کیلومتر و ۱۱ ایستگاه، از ایستگاه صادقیه آغاز و به موازات آزادراه تهران- کرج پیش می‌رود و در نهایت به ایستگاه گلشهر کرج ختم می‌شود.

خط ۶، رنگ صورتی نقشه مترو تهران

خط ۶ متروی تهران قرار است ۳۸ کیلومتر طول و ۳۱ ایستگاه داشته باشد. اما تا این لحظه، ۹ کیومتر و ۳ ایستگاه آن در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

این خط پس از تکمیل، جنوب شرقی تهران را به شمال غربی آن متصل می‌کند. خط ۶ در حال حاضر از ایستگاه دولت آباد در جنوب شروع شده و پس از ایستگاه بعثت، به ایستگاه میدان شهدا منتهی می‌شود. ایستگاه میدان شهدا ایستگاهی دوطبقه است که در آن خط ۶ صورتی با خط زرد (خط ۴) تلاقی می‌یابد.

خط ۷، بنفشِ نقشه مترو تهران

خط ۷ متروی تهران در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. در این لحظه، ۸ ایستگاه آن به طول ۱۳.۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. این خط از ایستگاه میدان صنعت در شهرک غرب آغاز شده و به ایستگاه مهدیه در تقاطع با خط ۳ متروی تهران می‌رسد.

خط ۷ نقشه مترو تهران ، قرار است با ۲۲ ایستگاه در مسافت ۲۷ کیلومتر کامل شود. این خط عمیق‌ترین خط متروی تهران است.

نقشه كلي خطوط راه آهن شهري تهران و حومه – مترو (پس از پايان عمليات ساخت)

همانطور که ملاحظه کردید بخشی از خطوط ۶ و ۷ همچنان در حال ساخت است. علاوه بر طرح توسعه خطوط فعلی، افزایش خطوط دیگر از جمله ۴ خط اکسپرس نیز در دست مطالعه و برنامه‌ریزی است. تعداد خطوط متروی تهران در نهایت به ۱۱ خط افزایش خواهد یافت.

نقشه مترو تهران پس از تکمیل تمامی خطوط

برای مشاهده نمای کامل خطوط هفت‌گانه متروی تهران پس از تکمیل تمامی خطوط، روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود نقشه مترو تهران

برنامه حرکت قطارهای مترو

در طراحی متروی تهران، فاصله نهایی حرکت بین دو قطار، ۲ دقیقه در نظر گرفته شده بوده اما به دلایل مشکلات فنی، این عدد تاکنون محقق نشده است. شاید بخواهید قبل از رفتن به سمت ایستگاه مورد نظر، بدانید دقیقا در چه ساعتی قطار وارد ایستگاه می‌شود.

برای اطلاع از برنامه حرکت قطارهای مترو، می‌توانید  اینجا، با انتخاب خط، مسیر و روزهای هفته، جدول برنامه‌ریزی شده ورود قطارها را ببینید. البته به علت ترافیک خط، احتمال اینکه قطار در ساعت تعیین شده به ایستگاه نرسد نیز وجود دارد. بنابراین با در نظر گرفتن مقداری زمان اضافه، برای سفر درون شهری خود، برنامه‌ریزی کنید.

با اپلیکیشن مترو تهران، مترو در دستان شماست

این روزها، تقریبا برای هر چیز اپلیکیشنی ساخته شده است که کارها را برای ما راحت‌تر می‌کند. اگر متروسوار هستید، برنامه مترو تهران را به هیچ‌وجه از دست ندهید. اپلیکیشن رایگان مترو تهران که توسط گروه فرداد طراحی شده است، تقریبا به تمام نیازهای شما به هنگام استفاده از مترو پاسخ می‌دهد.

اپلیکیشن مترو تهرانبرخی از قابلیت‌های مهم این برنامه عبارت است از:

  • فهرست تمامی ایستگاه‌های نقشه مترو تهران به تفکیک خطوط
  • مشاهده زمان‌بندی حرکت قطارهای هر ایستگاه به تفکیک روزهای شنبه تا چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل
  • مشاهده امکانات موجود در هر ایستگاه از جمله سرویس بهداشتی، خودپرداز، مینی‌سوپر، فروشگاه و …
  • امکان یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه مترو با استفاده از نام اماکن مختلف مانند پارک‌ها، سینماها، اماکن ورزشی، تفریحی و …
  • امکان مسیریابی هوشمند با استفاده از GPS گوشی همراه
  • مشاهده مسیر خطوط و ایستگاه‌های مترو بر روی نقشه واقعی تهران
  • مسیریابی خطوط اتوبوس و تاکسی منتهی به ایستگاه مورد نظر

مهم‌ترین قابلیت این نرم‌افزار مفید، کارکردن آن به صورت آفلاین است که شما را از داشتن اینترنت برای استفاده از آن بی‌نیاز کرده است.

برای دانلود اپلیکیشن مترو تهران روی دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود اپلیکیشن

متروی تهران در میان متروهای جهان

متروی تهران با طول شبکه ۲۲۱ کیلومتر، جایگاه ۲۱ را در بین شبکه‌های ریلی جهان دارد. البته با توسعه مداوم مترو در تمامی کشورها، آمار ارائه شده مدام در حال تغییر است. آنچه مسلم است تلاش همه کشورها برای توسعه ناوگان شبکه ریلی خود، نشانگر اهمیت موضوع می‌باشد.

توجه به زیباسازی ایستگاه‌های مترو در ایران، همچون سایر کشورها در دستور کار قرار دارد. آثار هنری و فرهنگی به کار رفته در سیستم حمل و نقل مترو، خود به یکی از جاذبه‌های توریستی کشور تبدیل شده است.

آثار هنری در متروی تهران

مترو در دیگر شهرهای ایران

از سال ۱۳۸۰ مطالعات احداث شبکه مترو در دیگر کلان‌شهرهای ایران آغاز و از سال ۱۳۸۹ چهار شهر بزرگ، یکی پس از دیگری صاحب مترو شدند. متروی شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده و همچنان در حال توسعه و تکمیل هستند. در مرحله بعدی، ۴ شهر کرج، قم، اهواز و کرمانشاه به شهرهای پرجمعیت دارای مترو اضافه خواهند شد.

مترو و فواید آن

اگر به آمار این مدت نگاه کنیم می‌بینیم به ازای هر سفر با مترو، ۰.۶۵ لیتر صرفه‌جویی در بنزین شده است. این رقم وقتی در تعداد ۵ میلیارد سفر تحقق یافته تا پایان سال ۹۲ ضرب شود، رقمی بالغ بر ۱ میلیارد دلار حاصل می‌شود که قطعا در ۶ سال گذشته، این رقم بسیار افزایش داشته است.

کم شدن بار ترافیک خیابان‌ها، صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا، از مهم‌ترین دلایل توسعه ناوگان مترو است. به نظر شما دیگر اثرات و فواید توسعه مترو چیست؟ برای ارائه خدمات بهتر در این سیستم، چه پیشنهادی دارید؟

 

منبع: شرکت بهره‌برداری راه اهن شهری تهران و حومه و ویکی پدیا

 

مطالب پیشنهادی:

جشن‌های باستانی و اسطوره‌ای تاریخ ایران

معرفی ۷ صنایع دستی برتر ایران که در جهان حرف اول را می‌زنند

نخستین بزرگراه الکترونیکی آلمان در سال ۲۰۱۹ به بهره‌برداری رسید