همه‌ی ما می‌دانیم که گوگل یکی از بانفوذترین و قدرتمندترین شرکت‌های توسعه‌ی فناوری در سراسر جهان است و در لیست ۱۰۰ شرکت منتخب و برتر مجله Fortune، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. گوگل در سال ۲۰۲۰، به عنوان یکی از شرکت‌های صدرنشین در لیست شرکت‌های دارای بهترین محیط کاری در وبسایت Glassdoor قرار گرفته و دارای امتیاز ۴.۴ بر اساس آرا ۶۰۰۰ کارمند است. Glassdoor وبسایتی است که کارمندان به طور ناشناس، کیفیت محیط کار و رضایت شغلی خود را در مورد شرکت‌ها بیان و مقایسه می‌کنند. با توجه به این آمار، گوگل در حال تبدیل شدن به یک نمونه‌ی برجسته از فرهنگ و طراحی محیط کار متفاوت و موفق است.

چرا همه در مورد فرهنگ گوگل و محیط کار آن صحبت می‌کنند؟ این امر تا حدودی به این دلیل است كه گوگل به جای فرهنگ سازمانی، از یک فرهنگ کاملا منحصر به فرد پیروی می‌کند و بهترین مزایا و فرصت‌ها را برای رشد شغلی و رضایت کارمندان را در قالب یک فرهنگ نوآورانه ارائه می‌دهد.

این مورد، همان نکته‌ی مهمی ‌است که هر شرکتی باید به آن توجه کند تا سطح تعامل، خلاقیت و بهره‌وری کارمندان خود را بالا ببرد. وجود فرهنگ محیط کار در هر شرکتی برای پیشرفت و موفقیت آن حیاتی است و گوگل در این زمینه، در مسیر درست قرار دارد. کارمندان خوشحال و راضی، بازدهی و تاثیر بیشتری در موفقیت یک شرکت دارند و این خط فکری گوگل برای حفظ کارایی و رضایت کارمندان خود است. در واقع می‌توان گفت فضا و فرهنگ محیط کار نوآورانه و جذاب شرکت گوگل، به موفقیت طولانی مدت آن کمک کرده است.

گوگل

محیط کار شرکت گوگل

در ادامه‌ی این مطلب از مالتینا بلاگ، به بررسی فرهنگ و محیط کاری شرکت گوگل و چگونگی نقش آن در موفقیت این شرکت پرداخته و تصاویر جذابی از محیط کاری این شرکت، مشاهده خواهیم کرد.

محیط کار و فضای آن در شرکت گوگل

بهره‌وری کارمندان، به فرهنگ و محیط کاری یک شرکت بستگی دارد. محیط کار نقش مهمی در ارتقا مشارکت و عملکرد مطلوب کارمندان یک مجموعه دارد. یک محل کار خوب، فرصت‌ها و چالش‌های مثبتی را ایجاد می‌کند که کارمندان را تحریک می‌کند تا با تغییرات سازگار شوند تا کارایی آن‌ها افزایش یابد. سازمان‌ها می‌توانند با ایجاد یک فرهنگ موثر که مشارکت و انگیزه کارمندان را ترغیب می‌کند، از فراهم کردن و ایجاد یک محیط مناسب برای کار اطمینان حاصل کنند.

 محیط کار شرکت گوگل

فضای داخلی شرکت گوگل

گوگل به دلیل طراحی و پیروی از سبک رهبری موثر و استراتژی‌های مدیریت کارمندان و تقویت روحیه و انگیزه شغلی در آن‌ها، به عنوان بهترین شرکت برای کار در ایالات متحده نام‌گذاری شده است. در واقع، یک محیط کاری مثبت، خلاقیت و کارایی کارمندان را افزایش می‌دهد و آن‌ها را برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و دیدگاه‌ها در مورد بهترین راه برای رسیدن به اهداف شرکت و دستیابی به موفقیت برمی‌انگیزد. همچنین در یک محیط کاری خوب، ضمن ایجاد تعادل بین زندگی شخصی  و کار، کارمندان احساس تعلق و تعهد نسبت به شرکت دارند و همین امر  عملکرد آنها را بهینه می‌کند.

طراحی محیط کار شرکت گوگل با تمرکز بر جنبه‌های اصلی محیط کاری مثبت که مشارکت کارکنان و هویت سازمانی را ارتقا می‌دهد، تعادل بین کار و زندگی شخصی یک کارمند را ارتقا می‌بخشد، بنا شده است. این استراتژی‌ها شامل استراتژی‌های پیشرفت شغلی، سبک رهبری موثر و ایجاد تعامل کارکنان است.

فرهنگ نوآورانه مثبت و محیط کار جذاب و متفاوتی که گوگل به کارمندان خود ارائه می‌دهد؛ آن‌ها را در محل کار خوشحال و پرانرژی می‌کند. این فرهنگ و فضای محیط کار، آن‌ها را بَر آن می‌دارد تا مسئولیت تولید محصولات نوآورانه را که به موفقیت شرکت کمک می‌کنند، به عهده بگیرند. این فرهنگ همچنین باعث ایجاد تفکر خلاق در بین کارمندان و ترغیب آ‌ن‌ها به استفاده از تمام فرصت‌های موجود در محل کار و هم در خارج از آن، برای ارائه ایده‌های خلاقانه می‌کند و به این طریق، ارزش کارمندان با اهداف و استراتژی‌های شرکت، همسو می‌شود.

مزایای ارائه شده در محیط کاری شرکت گوگل

گوگل هر آنچه را که یک کارمند به عنوان سرمایه‌ی ارزشمند شرکت از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده انتظار دارد، را فراهم می‌کند. گوگل می‌خواهد زندگی کارمندان خود را آسان کند و دائما در جستجوی راه‌هایی برای بهبود رفاه و افزایش روحیه و انگیزه کارمندانش است. گوگل با ابتکاراتی، شادترین محیط را برای نیروی کار خود فراهم می‌کند. 

 محیط کار گوگل

مزایای محیط کار شرکت گوگل

از جمله خدمات ارائه شده در محیط کاری شرکت گوگل عبارتند از:

  • ارائه غذاهای ارگانیک رایگان آماده شده توسط سرآشپز (صبحانه، ناهار و شام)
  • ارائه خدمات درمانی پزشکی و دندانپزشکی
  • وجود فضایی برای انجام بازی‌هایی مانند فوتبال دستی، پینگ پنگ، انجام بازی‌های ویدیویی و… در محیط کار برای رفع خستگی
  • امکان عضویت در ورزشگاه‌ها، سالن‌های بدنسازی استخرهای شنای طراحی شده در مجموعه شرکت گوگل برای کارمندان
  • مزایای مختلف مانند ماساژ در محل کار  
  • ارائه خدمات آرایشگری اصلاح رایگان مو از آرایشگاه‌های حرفه ای
  •  ارائه پوشش بیمه در زمان تعطیلات کارمندان و مسافرت
  • ارائه خدمات خشکشویی لباس، کارواش
  • وجود مکان‌هایی برای مراقبت و نگهداری از کودکان کارمندان شرکت
  • امکان طراحی میزکار دلخواه برای هر کارمند
  • آزاد بودن کارمندان درکارمندان در آوردن حیوانات خانگی خود به محیط کار. برخی از کارمندان گئگل معتقدند آوردن حیوانات خانگی به محیط کار باعث می‌شود سطح انرژی‌شان بالا بماند و همچنین باعث شادی سایر کارمندان شود.
  • پرداخت حقوق و مزایا و همچنین اعطای مرخصی به کارمندانی که فرزندشان به تازگی متولد شده است.
  • تایم کاری انعطاف پذیر و با امکان انجام کارها به صورت دورکاری
  • مزایای پرداخت غرامت فوت برای خانواده‌های کارمندان فوت شده و تامین رفاه و آسایش آن‌ها
گوگل

مزایای ارائه شده در محیط کار شرکت گوگل

 بکار گیری نوآوری و ابتکار در فرهنگ محیط کار

بنیانگذاران گوگل محققانی بودند که به نوآوری و آزادی تفکر اعتقاد داشتند. این یکی از اصلی‌ترین عواملی است که در سبک رهبری شرکت گوگل استفاده شده است. یک سبک رهبری مثبت کارکنان را تحریک و انگیزه می‌کند تا ایده‌ها و اختراعات ابتکاری خود را توسعه دهند.

گوگل در مورد افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان خود چه کاری انجام می‌دهد؟ استراتژی گوگل برای این امر، قانون ۲۰٪ زمان است. یعنی هر کارمند، هر هفته حداکثر ۲۰٪ از وقت خود را در محل کار صرف فعالیتی می‌کند که به‌ان علاقه زیادی دارد و به او الهم می‌دهد. این امر به کارمندان اجازه می‌دهد روی چیزهایی که علاقه زیادی به آن ها دارند، تمرکز کنند.  همچنین این کار می‌تواند از فرسودگی شغلی جلوگیری کند.

گوگل یکی از ابتکارانه ترین فرهنگ‌های محیط کار را به کارمندانش ارائه می‌دهد. گوگل آنقدر به نوآوری اهمیت می‌دهد که کارمندان Google را ترغیب می‌کند که ۲۰٪ از وقت خود را صرف پیگیری ایده‌های ابتکاری کنند. محصولات و برنامه‌هایی مانند Google News، Google Alerts و Google Maps Street View، با پیروی از این اصل متولد شده‌اند.

گوگل همچنین یک فرصت آموزشی را تحت برنامه‌ی Global Education Leave (مرخصی آموزشی) برای توسعه و پرورش مهارت‌های شغلی در اختیار کارمندانش قرار ارائه می‌دهد، که بتوانند برای ادامه تحصیل و شرکت در دوره‌های آموزشی، مرخصی بگیرند. البته هزینه کلیه این آموزش‌ها تحت پوشش شرکت گوگل است.

به طور کلی، کار در گوگل حس کمک به کارمندان در سراسر جهان را برای کارمندان فراهم می‌کند. کارمندان Google با استفاده از برنامه‌ها و فناوری‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنند، بر دنیا و زندگی انسان‌ها، تاثیر مثبت می‌گذارند. این فناوری‌ها مطمئنا به نفع بشر است.

در مالتینا بیشتر بخوانید: سیر صعودی زندگی ساندار پیچای ، مدیرعامل گوگل و آلفابت

انعطاف پذیری و جو خلاقانه‌ی مثبت در محیط کار شرکت گوگل

گوگل یکی از اولین شرکت‌هایی است که چشم انداز خوبی از درک نیازهای کارمندانش دارد و اجازه می‌دهد تا کارمندان برنامه‌ی کاری انعطاف پذیری داشته باشند تا خلاقیت و بهره وری آ‌ن‌ها افزایش یابد.

علاوه بر این، گوگل خدمات اینترنت پرسرعت را در اختیار همه‌ی کارمندانش قرار می‌دهد، تا بتوانند در مسیر رفت و ‌آمد به شرکت و یا  به صورت دورکاری به کارهای‌شان رسیدگی کنند. همچنین این شرکت برای رفت و آمد کارمندانش، سرویس‌های مجهز به WiFi را  طراحی کرده است که از  انتظار طولانی در ترافیک و ایجاد استرس رانندگی در کارمندانش جلوگیری کنند. 

جو خلاقانه مثبت و فضای کاری که توسط گوگل به کارمندانش ارائه می‌شود، آن‌ها را در محل کار  پرانرژی، خلاق، فعال  و شاد نگه می‌دارد. این امر،کارمندان را به تفکر آزادانه ترغیب می‌کند و  بازده آن‌ها را افزایش می‌دهد.

امروزه، فضاهای همکاری خلاقانه و  متفاوتی وجود دارد که به عنوان یک جایگزین مناسب برای یک محل کار شناخته می‌شوند. اعتقاد بر این است که این فضاها مزایای مختلفی مانند افزایش تعامل را به همراه دارند.

محیط کار شرکت گوگل

کار در شرکت گوگل

تشویق خلاقیت

شرکت‌هایی که به پرورش فرهنگ خلاقیت اعتقاد دارند، کارمندانی شاد، راضی و با انگیزه دارند. گوگل در ارتقا خلاقیت در کارمندان خود پیشگام است. آن‌ها آزادند كه عقاید خود را به عنوان راه حلی برای هر مشكلی بیان كنند. علاوه بر این، کارمندان تشویق می‌شوند تا در محیطی که راحت باشند، کار کنند.

Google مجموعه ای را تنظیم کرده است که در آن به جای اینکه فقط سوابق حرفه ای یک متقاضی را در نظر بگیرند، به دنبال جذب و استخدام افرادی است که معمولا کنجکاو و علاقه مند به یادگیری و ارائه ایده‌های خلاقانه هستند.

اعتماد به کارمندان

کارمندان مورد اعتماد احساس ارزش بیشتری می‌کنند و اعتماد به کارمندان می‌تواند حس رضایت شغلی آن‌ها را تقویت کند. شرکتی که با کارمندان خود رفتار خوبی دارد و در ازای آن کارمندان با انگیزه، وفادار و متعهد دریافت می‌کند.

گوگل همیشه در جستجوی روش‌های مختلف برای بهینه سازی عملکرد کارکنان خود در حالی که اطمینان از خوشبختی و رضایت آنها را دارد ، می‌باشد. 

تفریح و سرگرمی‌در محیط کار!

آیا تاکنون مجاز به طراحی فضا و میزکار خود در شرکت خود بوده اید؟ احتمالا نه. اما گوگل این امکان را برای کارمندانش فراهم می‌کند و این اجازه را می‌دهد تا کارمندان میز یا ایستگاه‌های کاری خود را طراحی کنند.

وقتی تصاویر محل کار کارمندان گوگل را می‌بینید، به نظر می‌رسد یک فضای تفریحی جالب برای بزرگسالان باشد؛ نه یک فضای کسل کننده و بی روح.

محیط کار شرکت گوگل

محیط کاری گوگل

تفریح ​​در محل کار دو برابر موثرتر از صحبت‌های انگیزشی با هدف تحریک کارکنان است. مطالعات نشان می‌دهد که سرگرمی در محل کار فرسودگی و نارضایتی شغلی را کاهش می‌دهد، بهره وری را افزایش و سطح استرس را کاهش می‌دهد و باعث نوآوری مداوم و خلاقیت کارکنان می‌شود.

آنچه در مورد این رویکرد زیباست، این است كه یك محیط کاری خوب، نوعی عامل تقویت کننده و محرک برای کارکنان است و همه‌ی این تلاش‌ها از یكدیگر حمایت می‌كنند و در كنار هم سازمانی ایجاد می‌كنند كه خلاق، سخت كوش و بسیار پربار باشد.

گوگل

محیط کاری شرکت گوگل و کارمندان آن

کارمندان شرکت گوگل علاقه‌ی وافری به کارشان دارند و نوآوری‌هایی جذابی را به ارمغان می‌آورند. ارتباطات اطلاعات و همچنین شفافیت در شرکت گوگل، باعث ایجاد انگیزه در کارمندان برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تبادل دیدگاه‌هایی می‌شود که خلاقیت و عملکردشان را بهبود می‌بخشد. از طریق انجام بحث و گفتگوهای منظم و به اشتراک گذاری ایده‌ها در وب سایت Google ideas، کارمندان یک فرهنگ قوی و ابتکاری را که به سمت بهبود و توسعه محصولات شرکت سوق می‌یابد، پایه گذاری می‌کنند.

گوگل

کارمندان گوگل

انگیزه و توسعه شغلی

گوگل محیط کاری فراهم می‌کند که به کارمندان انگیزه می‌دهد و آن‌ها را راضی نگه می‌دارد و هدف از مزایایی که به کارمندان اعطا می‌کند، انگیزه دادن به آن‌ها برای دستیابی به خروجی مطلوب است. 

یک سبک رهبری خوب شامل تشویق کارمندان و توانمند سازی آن‌ها برای ابداع فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید است. این شرکت معتقد است که پس از استخدام کارمندان مناسب، پس از آن باید آزادی تفکر مستقل برای آن‌ها فراهم شود. بنیانگذاران گوگل، تولید محصولات جدید را القا نمی‌کنند. در حقیقت، بیشتر محصولات جدید گوگل، در نتیجه توانمندسازی کارمندان برای استفاده آزادانه از ایده‌ها و استراتژی‌های ابتکاری خود برای اختراع آن‌ها تولید می‌شوند. 

سیستم مدیریت منابع انسانی که شرکت گوگل از آن استفاده می‌کند، کارکنان را تشویق می‌کند که روی کار خود تمرکز کنند و در این راستا، محیطی برای اشتراک ایده‌ها و نوآوری برای محصولات جدید فراهم می‌کند.

گوگل یک برنامه توسعه شغلی موثر دارد که موفقیت دراز مدت همه‌ی کارمندانش را تضمین می‌کند. با توجه به سیاست توسعه شغلی در گوگل، به کارمندان فرصت داده می‌شود تا رشد شغلی و شخصی خود را دنبال کنند. به عنوان مثال، کارمندان این شرکت، دارای ساعات کاری انعطاف پذیر هستند که می‌توانند زمانی را برای پیشرفت شخصی و یادگیری مهارت‌های دیگر، صرف کنند.

این استراتژی کارمندانی با بهره‌وری ذهنی و جسمی‌بالا را پرورش می‌دهد که قادر به ارائه ایده‌‌های عالی هستند. گوگل در نتیجه رویکرد کلی خود برای توسعه شغلی، دارای یک نیروی انسانی قوی است که از طریق تجزیه و تحلیل شغل و مربیگری کارمندان برای تطبیق مهارت‌های شغلی آن‌ها با الزامات توسعه می‌یابد. مدیران منابع انسانی گزینه‌های شغلی متناسب با افراد را ارائه می‌دهند و برای ارتقا کارمندان از مسیرهای مختلف شغلی پشتیبانی می‌کنند.

همچنین گوگل مزایایی را برای کارمندان فراهم می‌کند که هدف از آن‌ها تشویق کارمندان برای استفاده از مهارت‌ها و تخصص خود، برای به حداکثر رساندن کارای و بهره‌وری آن‌هاست. علاوه بر این، این شرکت امکانات رفاهی بی‌نظیری در محیط کار فراهم می‌کند که باعث ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کار برای کارمندان می‌شود. ارائه این خدمات باعث می‌شود كه كارمندان نگران انجام فعالیت‌های روتین زندگی شخصی نباشند.

فرهنگ تعامل دوستانه

گوگل با اعطای اعتبارات شایسته به کارمندان و اعتراف به ارزشمندی وجود کارمندان در موفقیت شرکت، تعامل میان کارمندان را افزایش می‌دهد. تعامل دوستانه و مثبت میان کارمندان می‌تواند با توانمند سازی آن‌ها برای انجام اقدامات خود به دست آید. با دادن آزادی عمل به کارمندان، شرح وظایف روشن، اعطای پاداش‌های مبتنی بر عملکرد بهتر، تعیین اهدف شرکت و اهمیت به ایجاد رفاه و سهولت در زندگی کارمندان، به بهترین نحو باعث ایجاد تعامل می‌شود. در گوگل، به کارمندان آزادی عمل و همچنین فرصت‌هایی که تعادل بین کار و زندگی را بهبود می‌بخشد، داده می‌شود.

گوگل همچنین کارمندان خود را به معلمی و مربیگری برای یکدیگر، تشویق می‌کند تا به ایجاد جامعه ای خلاق‌تر، راضی‌تر و صمیمی‌تر از کارمندان کمک کند. اغلب کارمندان گوگل این ذهنیت را دارند و فکر می‌کنند کار و تلاش آن‌ها، دنیا را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌کند.

گوگل

کارمندان شرکت گوگل

کار تیمی در محیط کاری گوگل

گوگل دارای بیش از ۷۰ دفتر در ۵۰ کشور دنیا است که ۲۸ درصد از کارمندانش به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند. کارمندان شرکت گوگل به عنوان یک گروه کارآمد و در تعامل با یکدیگر کار می‌کنند. کار تیمی، در رشد، پیشرفت و افزایش ارائه ایده‌های نوآورانه شرکت‌ها، عامل بسیار مهمی است.

وقتی از فرهنگ کار تیمی صحبت می‌شود، باید توجه داشت که کار گروهی صرفا همکاری افراد مبتنی بر مکان ثابتی نیست. به لطف دیجیتالی شدن ارتباطات در دنیای امروز و تکامل ابزاری که امکان برقراری ارتباط موثر از راه دور، امکان همکاری مجازی و اشتراک منابع را فراهم می‌کند، همه‌ی کارمندان گوگل از طریق پلتفرم‌های همکاری تیمی، توانسته‌اند از تعامل بیشتر و موثرتری برخوردار شوند.

بدون شک، فرهنگ کار تیمی کارآمد و ایجاد پلتفرم‌هایی برای مشارکت همه‌ی کارمندان و بهره‌مندی از ایده و نظرات ‌آن‌ها، یکی از مواردی است که گوگل را به یک برند پیشرو در دنیای فناوری تبدیل می‌کند.

محیط کار شرکت گوگل

محیط کاری گوگل

حقوق کارمندان گوگل

گوگل با اعطای حقوق رقابتی به کارمندان خود، استعداد و خلاقیت کارمندان را پرورش می‌دهد. متوسط ​​حقوق کارمندان باتجربه در گوگل، در حدود ۱۴۰۰۰۰ دلار، است و کارمندان با سابقه کمتر از یک سال نیز به طور متوسط ​​حدود ۹۳۰۰۰ دلار درآمد دارند. گوگل همچنین امتیازات بالایی را برای پرداخت حقوق بالاتر به کارمندان خود بر اساس عملکردشان در نظر می‌گیرد. شایان به ذکر است که می‌توان مبالغ متفاوتی به دو نفر در نقش یکسان در گوگل پرداخت کرد و این نوعی سیاست عمدی در گوگل است.

سخن پایانی

امروزه شرکت‌های برتر جهان، به اهمیت و ضرورت محیط کار خوب در خلاقیت و بهره‌وری کارمندان و دستیابی به موفقیت شرکت پی برده‌اند. در گوگل، مدیران با فراهم آوردن فضای مثبت و منعطف، باعث ایجاد انگیزه در کارمندان می‌شوند و از طریق ایجاد مزایای رفاهی و تفریحی در محیط کار و بیرون از آن، امکان توسعه شغلی و القای حس ارزشمندی به کارمندان، اطمینان حاصل می‌کنند که کارمندان از کار کردن در گوگل خرسند و راضی هستند؛ چرا که هر کارمندی خواستار این است که با او به عنوان یک دارایی با ارزش برای مجموعه رفتار شود و همین امر موفقیت طولانی مدت یک شرکت را تضمین می‌کند.

گوگل

کار در شرکت گوگل

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فضای محیط کار و فرهنگ حاکم برآن می‌تواند ضامن موفقیت و درخشیدن یک شرکت شود؟

اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود، خواهشمندیم نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، در میان گذاشته و محتوای این مطلب را از طریق لینک شبکه‌های اجتماعی در کنار این صفحه یا سایر راه‌های ارتباطی، با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از به روزترین اخبار و اطلاعات مربوط به فناوری و تکنولوژی‌های نوین در دنیای امروز، مطالب مفید و کاربردی بخش علم و تکنولوژی وبلاگ مالتینا را مطالعه نمایید.

منابع: investopedia.com، peakon.com، grin.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

دانلود از گوگل پلی و اجرای اپلیکیشن های آن در رایانه و تلفن همراه

با گوگل Stadia بدون نیاز به خرید کنسول بازی کنید!

همه چیز درباره کروم کست گوگل و راهنمای استفاده از آن