کسب و کارهایی که همیشه در حال رشد و پیشرفت هستند، در بسیاری از عملکردهای خود، در مقایسه با کسب و کارهای ناموفق، متفاوت‌اند. برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار برای طولانی مدت، روش‌ و راه‌های زیادی وجود دارد، ولی رازهایی برای موفقیت در کسب و کار وجود دارند، که در تمام کسب و کاری‌های موفق جهان، مشترک‌اند. اگر تصمیم دارید کسب و کار موفق و قدرتمندی داشته باشید و زمینه توسعه و پیشرفت آن را در طولانی مدت تضمین کنید، ادامه این مطلب از وبلاگ مالتینا را که حاوی نکات و راهنمایی‌های مهم و ضروری در این زمینه است، را مطالعه نمایید.

موفقیت در کسب و کار

رازهای موفقیت در کسب و کار در طولانی مدت

چرا برخی کسب و کارها بعد از مدتی شکست می‌خورند؟

چرا فردی می‌تواند از صفر شروع کند و یک کسب و کار موفق را به وجود آورد؛ ولی وقتی شخص دیگری دست به راه‌اندازی کسب و کار می‌زند با شکست مواجه می‌شود؟ شکست، بخشی از کسب و کار و تجارت است و خیلی‌ها هستند که در کسب و کار شکست می‌خورند و اگر این شکست‌ها وجود نداشت، موفقیت تا این حد جذاب به نظر نمی‌رسید.

یکی از دلایل شکست کسب و کارها این است که بنیان‌گذاران آن با اندیشه‌های هیجانی، کسب و کار را شروع کرده و به صورت عمیق نسبت به کسب و کارشان فکر نمی‌کنند.

خیلی خوب است که برای شروع، انگیزه و انرژی خوبی داشته باشیم، اما اگر این انگیزه‌ی آغازین بهانه‌ای شود تا نسبت به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، تعمق و تفکر نکنیم و صرفا به خاطر یک احساس خوب وارد کسب و کار شویم، احتمال این که موفق شویم، خیلی کم است. این حس در ابتدا خوب است؛ ولی تفکر، مطالعه ‌و پختگی بیشتر، بسیار مهم است و می‌تواند سرنوشت کسب و کار و موفقیت آن را در طولانی مدت رقم بزند.

علاوه بر هیجان شروع کار، باید نگاه عمیق هم داشته باشیم و حرکت‌های آتی خود را ببینیم و ده پانزده حرکت را پیش‌بینی کنیم. نگاه عمیق یعنی اینکه قدم‌های‌مان در مسیر را از قبل ببینیم. این نکته، متاسفانه در بسیاری از کسب و کارها نادیده گرفته شده و به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از اینکه هر نوع ابزار کار را در دست بگیرید، کاغذ و خودکار برداشته و روی کاغذ بیاورید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید و چند قدم فراتر را بررسی و مشخص کنید. اگر این گونه عمل شود و صرفا بر مبنای یک حال خوب به سمت راه اندازی کسب و کار نرویم، آن وقت شانس موفقیت خود را بالا برده‌ایم.

تیم کاری مکمل و قوی؛ عنصر اصلی برای موفقیت در کسب و کار

اگر می‌خواهیم به تحول بزرگی در کسب و کار و زندگی خود دست پیدا کنیم، ناگزیر هستیم که با دیگران و از طریق دیگران کار کنیم و بپذیریم که باید کار تیمی انجام دهیم.‌ کار تیمی با دورهم بودن فرق دارد. اگر شما عده‌ای از افراد هستید که دارید کار را دارد یک نفر انجام می‌دهید و به اسم همه تمام می‌شود، این اسمش گروه است، نه تیم.

تیم یعنی که عملکردش از جمع جبری عملکرد تک تک افراد بیشتر باشد. بنابراین وقتی می‌خواهید تیم کاری را برای کسب و کار خود را تشکیل دهید، باید بازوهایی را پیدا کنید که تکمیل کننده‌تان باشند. این در حالیست که در کسب و کار نوپایی که راه می‌اندازیم، اغلب، افرادی کنار هم جمع می‌شویم که یک جور هستیم و همگی یک کار را انجام می‌دهیم. از همین جاست که اختلافات سلیقه‌ای پیش می‌آید و کسب و کار نوپا را به بن بست می‌رساند. ولی وقتی ابعاد مختلف یک کسب و کار را با اشخاص مختلف و با تخصص‌های مختلف پیش می‌بریم، در واقع یک تیم کاری واقعی و کارآمد به وجود آورده‌ایم.

یادمان باشد که تمام موفقیت‌های کسب و کارهای بزرگ و شاخص دنیا بر اساس این مفهوم است و نمی‌توانیم کسب و کارهای پیچیده‌ی امروزی را با یک نفر پیش ببریم. دانش امروز آن قدر شاخه‌ای و تخصصی شده است که ما برای پیش بردن کسب و کارمان نیاز داریم که از تفکر و توان دیگران در قالب فعالیت تیمی استفاده کنیم تا به موفقیت برسیم و هر چه هم که پیش‌تر می‌رویم این روند، شکلی قطعی‌تری به خود می‌گیرد. تشکیل تیم کاری قوی و انجام کار تیمی، دشواری‌های خاص خود را دارد؛ اما بدون عبور از این سختی‌ها نمی‌توان موفقیت یک کسب و کار را برای طولانی مدت تضمین کرد.

موفقیت در کسب و کار

تیم کاری موفق در کسب و کار

عدم داشتن نگاه تک بعدی به کسب و کار

پیش زمینه‌ی تحصیلی ما و حوزه‌ای که در آن قوی هستیم، روی کسب و کار ما تاثیر می‌گذارد و روی آن زمینه بیشتر کار می‌کنیم. این کار، در وهله‌ی اول خیلی خوب به نظر می‌رسد؛ وقتی پیش زمینه‌ی تحصیلی فردی مدیریت مالی است؛ او در کسب و کار خود، عمده‌ی منابع را به این حوزه اختصاص می‌دهد، یعنی عملا استراتژی‌های مالی برای او مهم‌تر هستند. این کسب و کار در سایر ابعاد، احتمالا ضعیف عمل می‌کند و در سایر ابعاد نمی‌تواند به همین اندازه رشد کند.

مواجهه با شکست از همین جا پیدا می‌شود که کسب و کار عمده‌ی منابع یا ذهنش را به یک حوزه تخصیص داده است و سایر ابعاد نتوانسته مانند آن حرکت کنند و این یعنی کسب و کار به زودی شکست می‌خورد. چرا شکست می‌خورد؟ چون یک نگاه متوازن و متعادل بر آن حاکم نیست، بعضی از ابعادش خیلی عقب مانده هستند؛ ولی در بعضی جنبه‌ها بسیار توسعه پیدا کرده است.

موفقیت در کسب و کار

اصول موفقیت در کسب و کار

خروج از نگاه تک بعدی به کسب و کار

در فضای کسب و کار امروز، داشتن یک تخصص خیلی خوب است و هیچکس با این موضوع مخالف نیست؛ ولی اتکای بیش از حد به یک تخصص و بستن جریان‌های ذهنی به سوی سایر تخصص‌ها لطمه زننده است.
خب چه کار باید کرد؟ کاری که باید کرد این است که در
فضای کسب و کار امروزی، ما باید افرادی را پرورش دهیم که کمی‌ چند مهارته باشند؛ یعنی مهارت‌های چندگانه داشته باشند تا بتوانند کارکردهای چندگانه و موفق را به نمایش بگذارند.

بازاریابی، مالی، آی تی و مهارت‌های مدیریتی بخش‌های مهمی از کسب و کار ما هستند و باید دانش خود را در این زمینه‌ها را توسعه دهیم. وقتی این دانش‌ها را در خودمان توسعه دهیم، آرام آرام از نگاه تک بعدی به کسب و کار خارج می‌شویم و سایر ابعاد مختلف کسب و کار را درک و موفق می‌شویم. اساسا فردی در کسب و کار موفق است که این دانش‌ها را به طور نسبی دارد.

اهمیت و ارزش بیشتر در زمینه مدیریت مشتری و فروش

در بسیاری از منابع آموزشی برای موفقیت در کسب و کارها توصیه می شود که از لحظه‌ی اول به مشتری فکر کنیم؛ چرا که مشتری یعنی کانون پول. اگر می‌خواهید در طولانی مدت کسب و کار موفقی داشته باشید، روی موضوع ایجاد مشتری و مدیریت آن‌ها کار کنید و فروشندگی را کم مایه و کم ارزش قلمداد نکنید. در این امر، تکبر، عامل بازدارنده است و نمی‌تواند ما را به موفقیت برساند.

برای پیشرفت باید فروش‌تان را زیاد کنید. تمام کسب و کارهایی که به طور مداوم در حال پیشرفت هستند، تمام تمرکز، وقت و سرمایه خود را برای ایجاد، تداوم و افزایش ظرفیت فروش خود به کار می‌برند. 

برای افزایش فروش و جذب مشتری، باید یک یا چند روش کارآمد و متناسب با کسب و کارتان پیدا کنید که قابلیت سودآوری و تکرارپذیری بالایی داشته باشد.

موفقیت در کسب و کار

مدیریت فروش و بازاریابی در کسب و کار

توجه دخل و خرج کسب و کار و جریان نقدینگی

ما وقتی کسب و کاری را راه اندازی می‌کنیم، دخل و خرجش بسیار مهم است. شما باید مراقب بعد درآمد و هزینه‌تان باشید. بحث جریان نقدینگی، اهمیت زیادی دارد و ما نمی‌توانیم نسبت به جریان نقدینگی کسب و کار خود بی‌تفاوت باشیم. اگر نتوانیم جریان نقدینگی مان را مدیریت کنیم، یا راه های جذب تسهیلات از بانک‌ها و موسسه‌های مالی را بلد نباشیم، موفق نمی‌شویم.

موفقیت در کسب و کار

موفقیت طولانی مدت در کسب و کار

خب حقیقت این است که تمام علوم بشری را که ما نداریم؛ پس چه بهتر در تیم کاری خود از افرادی که از تخصص و مهارت بالایی در حوزه مدیریت مالی و منابع آن برخوردارند، بهره بگیریم و یا خودمان در این زمینه آموزش ببینیم.

حضور فردی در تیم کاری کسب و کار ما، که در حوزه های مالی قدرتمند است، در جاهای مختلفی می‌توان کمک‌مان کند. یکی این که می‌تواند جریان نقدینگی ما را مدیریت کند؛ که این موضوعی بسیار مهم است که ما بتوانیم مراقب هزینه های مان باشیم، مراقب درآمدهای مان باشیم. رکن مهم‌تر این است که در بحث تامین مالی  تبحر دارد و با این موضوعات آشناست که ما چگونه می توانیم تامین مالی کنیم.

خیلی مواقع ما می‌خواهیم یک کسب و کار را شروع کنیم و یا کسب و کار خود را ارتقا و توسعه دهیم، ایده‌های خوبی هم داریم، اما منابع مالی کافی را نداریم. این جا تامین مالی نقش مهمی بازی می‌کند. کسی که در حوزه مدیریت منابع مالی تخصص دارد، می‌تواند ما را کمک کند که منابع مالی و بودجه مورد نیازمان را از موسسه‌های مالی ذیربط یا راه های دیگر تامین کنیم.

موفقیت در کسب و کار با داشتن ابتکار عمل و خلاقیت

 ابتکار عمل توانایی ارزیابی درست شرایط و تشخیص راهکارهای موثر برای رشد و پیشرفت به طور مستقل و کارآمد فردی که ابتکار عمل و خلاقیت دارد، تعهد بالایی در مواجهه با کسب و کار، مشتریان، مشکلات، موانع و فرصت‌های پیش رو دارد و از هر فرصتی برای ژیشرفت و حرکت رو به جلوی کسب و کار خود استفاده می‌کند. داشتن خلاقیت و ابتکار عمل می‌تواند مشکلات پیش روی یک کسب و کار را رفع و فرصت‌های آینده را پیش بینی کند. 

موفقیت در کسب و کار

ابتکار عمل و خلاقیت در کسب و کار

توجه و تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی در راستای مسئولیت‌ و فعالیت‌های اصلی

 کسب و کارهای امروزی برای موفقیت در طولانی مدت، علاوه بر این که در راستای مسئولیت اصلی خود فعالیت می‌کنند، باید نسبت به اجتماع خودشان هم مسئولیت و تعهد داشته باشند. این مسئولیت اجتماعی را می‌توان در بسیاری از برندها و شرکت‌های مهم جهان مشاهده کرد 

چه خوب است که این تصور برای ما پیش نیاید که مسئولیت اجتماعی صرفا ویژه ی شرکت های بزرگ است و آن‌ها باید سراغ چنین کارهایی بروند. کسب و کارهای کوچک می توانند به حوزه مسئولیت اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند و در مورد آن اقداماتی را انجام دهند. توجه به این امر پیشرفت و رشد کسب و کار را در طولانی مدت تضمین می‌کند.

اگر داستان زندگی تمام انسان‌های موفق در سطح جهان را بررسی کنید، می‌بینید این افراد فقط به موفقیت خودشان فکر نمی‌کنند. چون به خوبی می‌دانند کسی که فقط به موفقیت خودش فکر می‌کند، به قله‌های تعالی شخصیتی نمی‌رسد. این مفهوم را میتوان از جنبه ی تجاری و مادی هم سنجید.

وقتی کسب و کار، به گونه ای تعریف می شود که مبنایش صرفا پول درآوردن است، نمی‌تواند رسیدن به اوج و قله را تجربه کند. ما کسب و کار را به قصد افزایش رفاه اشخاصی که می‌خواهند از محصول کسب و کار ما استفاده کنند، به وجود می‌آوریم. در عین حال نسبت به افراد بیرون از جامعه ی مشتریان خود بی تفاوت نیستیم و مسئولیت‌های خود را ایفا می‌کنیم. در واقع، ما می‌خواهیم در قبال ایفای مسئولیت‌های خودمان در مورد مشتریان و همچنین جامعه به یک برآیند مثبت کلی برسیم و اگر همین را در کسب و کار خودمان جاری کنیم به همان حیطه ای رسیده‌ایم که مختص کسب و کارهای موفق در جهان است.

امید به آینده برای موفقیت در کسب و کار

امید به آینده یکی از مشخصه‌هایی است که صاحبان شرکت‌های در حال پیشرفت از آن برخوردار هستند. هر فرد که کسب و کاری را آغاز می‌کند، قطعا به آینده تمایل فکری داشته است؛ ولی برای ایجاد پیشرفت در کسب وکار، باید تمایل‌تان نسبت به آینده بسیار زیاد باشد. برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و نوپا، که هر روز با هزار و یک کار و تصمیم متفاوت همراه هستند، یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که باید هر روز از خود بپرسند این است که بعد از این کار چه کار باید کرد؟

برای شرکت‌هایی که تمایل به پیشرفت دارند این سؤال‌ها بسیار حیاتی است. آیا باید به مسائل مهم و ضروری که هم اکنون با آن‌ها دست به گریبان هستیم توجه کنیم، یا درباره آینده برنامه ریزی کنیم؟ تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در نقطه توقف گیر کرده‌اند، معمولا بیشتر وقت خود را صرف حل و فصل مسائل جاری می‌کنند و درباره اینده کسب و کار خود هیچ ایده یا تصمیمی ندارند و در این زمینه برنامه ریزی نمی‌کنند.

موفقیت در کسب و کار

موفقیت کسب و کار در آینده

کلام آخر

اگر هسته یک کسب و کار را بشکافیم، می‌بینیم که در تمام کسب و کارها، افراد کارهایی را انجام می‌دهند که در نهایت منجر به خرید محصولات و استفاده از خدمات توسط مشتریان می‌شود. شاید این مطلب خیلی سطحی و پیش پا افتاده به نظر رسد، ولی در عین حال بسیار مهم است، زیرا نحوه انجام همین کارها و وظایف است که منجر به موفقیت و یا شکست کسب و کار می‌شود.

توانایی خوب انجام دادن کارها به صورت پیوسته یکی از مواردی است که برای پیشرفت در کسب و کار لازم و ضروری است. انجام کارها و وظایف به صورت موثر و کارآمد، نیازمند فرهنگ کاری درست، تیم کاری قدرتمند و مکمل و فرآیندهای کاری منظم و متناسب با شرایط کسب و کار است. وجود این نکات در کنار هم و توجه به راهکارهای ذکر شده در این مطلب، پیشرفت و موفقیت یک کسب و کار را در طولانی مدت تضمین می‌کند.

در نهایت، اگر تجربه یا دیدگاه مفیدی در زمینه موفقیت در کسب و کار و پیشرفت آن دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات همین نوشته با ما و خوانندگان این مطلب از وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

منابع: entrepreneur.com، blog.hubspot.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

نحوه شروع یک کسب و کار بدون سرمایه اولیه

۷۵ ایده برای راه اندازی کسب و کار

اگر [اصول فروشندگی] را رعایت کنید کسب و کارتان ۱۰۰% رونق می گیرد