تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه کار خود را به بهترین شیوه ممکن ارائه کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبین خود باید پارامترهایی را در نظر بگیرید که جز با نوشتن پرزنتیشن خوب میسر نخواهد شد. استفاده از پاورپوینت به امری متداولی تبدیل شده، پلتفرم محبوب مجموعه آفیس که خیلی هم کاربردیست. گاهی حجم انبوهی از مطالب را برای بازگو کردن در یک گردهمایی نظر گرفته‌اید اما در مورد شیوه صحیح پرزنت کردن آنها مهارتی ندارید. برای اینکه همه چیز عالی به نظر برسد باید یک سری قواعد خاص را در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم با ما در مالتینا بلاگ همراه شوید تا بر دانش شما در این زمینه افزوده گردد.

پرزنتیشن یا همان ارائه که بیشتر توسط دانشجویان، شرکت‌های مختلف و غیره تهیه می‌شود و از ابزارهای موثر برای آموزش، توصیف و اثبات به حساب می‌آید. باید به فوت و فن سخنوری آشنایی داشته باشید و توجه مخاطبین خود را به موضوع مطروحه جلب فرمایید.

یادداشت برداری یک مهارت اساسی در جهت یادگیری بیشتر است که اغلب دانش آموزان و دانشجویان در مورد آن دچار سردرگمی می‌شوند. اگر دانشجو هستید یا تا به حال بوده‌اید، به احتمال زیاد آموزشی در این زمینه به صورت حرفه‌ای به شما داده نشده است. متاسفانه بسیاری از دانشجویان مهارت پایینی در این زمینه دارند و اطلاعات چندانی ندارند. در عوض طی جلسات سخنرانی خود سعی بر بداهه‌گویی می‌کنند که معمولا در آن هم موفق نیستند. نوشتن پرزنتشن اگر فقط چند دقیقه برای آن وقت بگذارید، اصلا کار جالبی در نمی‌آید. ما تلاش می‌کنیم در مالتینا بلاگ به شما نکات مهمی را ارائه دهیم.

اهمیت یادداشت برداری در نوشتن پرزنتیشن

اهمیت یادداشت برداری در نوشتن پرزنتیشن

یادداشت برداری صحیح و خلق ایده

برای اینکه از پاورپوینت خود بهترین بهره را ببرید، نکاتی را در یادداشت برداری خود رعایت کنید. هرآنچه که برایتان ذکر می‌شود به شما برای یک ارائه خوب کمک می‌نماید، پس هیچکدام را از قلم نیاندازید. قبل از اینکه یک پرزنتیشن خوب بنویسید باید مهارت خود را در یادداشت برداری تقویت کنید. مسئله مهمی که اغلب از دید ما پنهان می‌ماند و اثر زیادی بر ارائه پاورپوینت دارد. به طور خلاصه بگوییم اگر در محتوای کار دچار مشکل دارید، بخش اعظم آن مربوط به نوع یادداشت برداری است. پس به یک سری نکات مهم اشاره می کنیم:

اول – در سخنرانی و همایش های مختلف شرکت کنید.

قانون اول یادداشت برداری این است که در سخنرانی‌های مختلف شرکت نمایید و سعی کنید از محتوای آن نت برداری نمایید. قرض گرفتن یادداشت‌های دوستانتان کار مفیدی نیست، زیرا از قسمت‌های مربوط به یادآوری مغزتان استفاده نمی‌کنید.

دوم – موضوعات را شناسایی کنید.

علاوه بر حضور یافتن در همایش‌های مختلف، موضوعات متنوع را جستجو کنید. اگر به دنبال بهترین موضوعات هستید، بخوانید و پیرامون همایش‌های دلخواهتان بررسی کنید. در این صورت بهترین مباحث را برای یادداشت برداری انتخاب خواهید کرد، این مسئله ذهنتان را برای یادگیری بیشتر آماده نگه می‌دارد.

سوم – از رنگ استفاده کنید.

یک روش اثبات شده برای بهبود یادداشت برداری کدگذاری رنگ است. استفاده از انواع قلم و جوهرهای رنگی باعث کدگذاری نوشته‌های شما می‌گردد و آنها را برای آینده بسیار مفیدتر و به یادماندنی خواهد کرد. این اقدام در جهت برجسته کردن نکات مهم در جهت نوشتن پرزنتیشن عالی است.

نحوه یادداشت برداری برای پاورپوینت

همیشه در خاطر خود داشته باشید که چرا در سخنرانی و کلاس یادداشت برداری می‌کنید. یادداشت برای کمک به شما در مطالعه و یادگیری بهتر یاری می رساند. در واقع باید به یادداشت‌های خود در این سمت و سو ایمان داشته باشید؛ اگر اینگونه نبود، معنایی ندارند! نوشته‌های خود را در پاورپوینت روشن و مختصر نگه دارید اما اگر اطلاعات شما هنگام نوشتن پرزنتیشن کمی بهم ریخته به نظر رسید، نگرانی به دل راه ندهید. زیرا در صورت لزومهمیشه می‌توان به عقب بازگشت و دوباره آنها را بازنویسی کرد.

چه چیزهایی را برای نوشتن پرزنتیشن باید ذکر کرد:

  • به مطالب جدید که تا قبل ذکر نشده فکر کنید و آنها را یادداشت نمایید. به عنوان مثال هیچگاه اطلاعات کهنه مانند تاریخ جنگ جهانی دوم را در نوشته‌های خود برجسته نکنید.
  • فقط نکات مرتبط را در پاورپوینت بیاورید. بسته به حوزه تحصیل یا مورد تحقیق خود می‌توان پارامترهایی مانند تاریخ، رویدادها، اسامی، تعاریف، داده‌های تئوری، جنبه‌های بحث، روش ها و غیره استفاده کرد.
  • سوالات خود را هنگام نوشتن پرزنتیشن در نظر بگیرید و به پاورپوینت اضافه کنید. آنها می‌توانند پایه‌های تحقیق شما را تشکیل دهند.

روش های نوشتن پرزنتیشن و پاورپوینت

روش های نوشتن پرزنتیشن و پاورپوینت

پرزنتیشن عالی

هیچ روش کاملی برای نوشتن پرزنتیشن عالی وجود ندارد. روش‌های مختلف متناسب با افراد متفاوت و موقعیت‌های گوناگون پاسخگو هستند. چند مورد از شیوه‌های محبوب برای بکارگیری در پاورپوینت را خدمت شما اعلام می‌کنیم:

طرح کلی – در این روش از عناوین، تیترها و سپس یادداشت در بستر اصلی هر صفحه استفاده می‌شود. این طرح کلی بسیار محبوب بوده و تا حد زیادی موثر است. برای اینکه اثرگذاری آن بالاتر برود، حتما از نکات مهم به صورت خلاصه استفاده کنید.

نقشه برداری ذهن – این روش سلسله مراتبی برای سازماندهی بصری اطلاعات بوده که روابط بین قسمت‌های جزئی را نمایش می‌دهد. بلافاصله موضوع سخنرانی را در صفحه نشان داده و نقشه ذهنی خود را نشان دهید.

روش کرنل – این سیستم شامل ایجاد سه بخش در صفحه است؛ یک منطقه در پاورپونت برای یادداشت متن سخنرانی، ستونی در سمت برای نوشتن سوالات و بخشی از خلاصه مطالب در پایین. دز این مورد اگر ابهامات زیادی دارید، منابع خوبی در اینترنت وجود دارد.

اگر با روش‌های بالای نوشتن پرزنتیشن موفق نبودید، راه‌های دیگری را امتحان کنید. برای تمام افراد با ایده‌های مختلف شیوه‌ای وجود دارد که دست یافتنی خواهد بود.

صفر تا صد نوشتن پرزنتیشن

به پرزنتیشن ارائه مطلب هم می‌گویند که از سوی یک فرد برای جمعی حاضر به وسیله ابزار گرافیکی و متنی بیان می‌شود. اگر قصد ارائه یک سری اطلاعات و ایده‌های مورد نظر برای اشخاصی دارید، پرزنتیشن خود را در قالب پاورپونت آماده کنید. اولین چیزی که برای یک پرزنتیشن خوب نیاز است، داشتن هدف می‌باشد. پس از این مسئله باید در مورد گام به گام مراحل نوشتن پرزنتیشن فکر نمایید. خب برسیم به اینکه مخاطب موضوع شما کیست؟ آیا موضوع شما به بانوان مربوط است یا نوجوانان؟ باید در این زمینه بسیار حساب شده عمل کنید و درک صحیحی از جامعه هدف خود داشته باشید. این مورد کمک می‌کند تا در جمع آوری اطلاعات عملکرد بهتری داشته باشید!

صحبت از جمع آوری اطلاعات که به میان می‌آید، همیشه منابع موثق را در نظر بگیرید. هنگامی که در حال ارائه پاورپوینت هستید، سوالات زیادی در ذهن مخاطبین شکل می‌گیرد که اگر پاسخی برای آن از صحبت‌های شما دریافت نکنند به ادامه مطالب شما بی‌میل خواهند بود. توصیه می‌کنیم از منابع به روز استفاده کرده و روش کار درست با آمار را بیاموزید. در هر شرایطی سعی کنید تا هر حرفی را با مدرک و منبع بیان نمایید.

فن بیان و لحن پرزنتیشن را در نظر بگیرید.

مهم نیست! هرچقدر در نوشتن پرزنتیشن محتوای جذابی بگنجانید اما به لحاظ فن بیان و لحن مشکل داشته باشید. باید از صدای خود به خوبی استفاده کنید و تمام کلمات را شیوا و رسا بخوانید. از نرم افزارهای مناسب مانند پاورپوینت استفاده نمایید تا ترتیب بهتری به پرزنتیشن خود بدهید.

لحن مناسب در ساختار مناسب نوشته‌های شما مستتر است و فرایندی بسیار پیچیده و حرفه‌ای می‌باشد. اینکه بدانید کجا مخاطب را همراه کنید و در چه موقعیتی او را به فکر فرو برید، نیازمند یک مسیر درست و فن بیانی مناسب خواهد بود.

نکات مهم نوشتن پرزنتیشن

نکات مهم نوشتن پرزنتیشن

نکاتی برای ارائه خوب

در این بخش یعی داریم تا برخی از مسادل مهم را به صورت تیتروار به شما گوشزد کنیم. برخی جزئیات در متن پاورپوینت مورد غفلت واقع می‌شوند و این مسئله نتیجه خوبی برایمان به همراه نخواهد داشت. گاهی بی‌توجهی به برخی از مسائل، باعث می‌شود تا کار خوب از آب درنیاید!

یک سخنران خوب باید مخاطب خود را از دقیقه اول درگیر کند و تا انتها به مقصود برساند. اگر به صورت پیشرفته علاقمند به یادگیری بیشتر در مورد نوشتن پرزنتیشن هستید، نکات کلیدی را نیز به کار گیرید. در ادامه به برخی از موارد اشاره خواهیم کرد:

  • پرسش و پاسخ را تمرین کنید.
  • هیچگاه مدیریت زمان را دست کم نگیرید.
  • مشکلات، راه‌کارها یا علت و معلول را بیابید.
  • تقسیم بندی در نوشتن پرزنتیشن
  • جمع بندی را در پاورپوینت در نظر بگیرید.
  • تشکر از حضار در اسلاید آخر اقدام هوشمندانه‌ای است.
  • از به کارگیری واژه‌های عام، غیرادبی و اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید.
  • مثال بزنید تا انتقال مفهوم آسان گردد.
  • گام را در صحبت کردن رعایت نمایید.
  • کلمات را به خوبی ادا کرده و واضح حرف بزنید.
  • صدایتان نه خیلی بلند و نه خیلی آرام باشد.
  • به جایی تکیه ندهید، ترجیحا در حالت ایستاده و راحت باشید.
  • مراقب باشید هنگام سخنرانی حرکات دستتان طبیعی باشد.
  • ارتباط چشمی با مخاطبان را حفظ کنید.
  • تمام اسلاید را با نوشته پر نکنید.
  • ترتیب اسلایدها را رعایت نمایید.
  • طول خطوط مناسب باشد.
  • اندازه فونت را در نوشتن پرزنتیشن به خوبی تنظبم کنید تا در هر شرایطی دیده شوند.
  • کنتراست مربوط به نوشته‌ها و پس زمینه را جدی بگیرید.
  • از گرافیک در موقعیت مناسب استفاده کنید.
  • تا حد امکان از اعداد استفاده نکنید.
  • منابع را در یک اسلاید جداگانه مشخص نمایید.
  • نمودارهای مورد استفاده را برچسب بزنید.

در پایان

امیدواریم که مطلب شیوه نوشتن پرزنتیشن عالی مورد توجه شما قرار گرفته باشد، مالتینا بلاگ موضوعات مختلفی را در دل خود جای داده که هر کدام خواندنی می‌باشند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از زندگی پر فراز و نشیب این نقاش برجسته آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد موضوعات مطرح شده با ما در میان بگذارید.

منبع:

thepencompany

مطالب پیشنهادی:

راهنمای نوشتن نامه اداری و رسمی به انگلیسی + چند نمونه نامه اداری انگلیسی

آموزش جامع ۰ تا ۱۰۰ تولید محتوا در وردپرس از مبتدی تا حرفه ای

نامه اداری خود را به بهترین شکل ممکن بنویسید با چندین نمونه نامه اداری