چربی شکم شاید در نگاه اول معضلی چندان جدی به نظر نرسد اما افرادی که به این وضعیت دچار هستند بیش از دیگر افراد در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری‌های دیگر قرار دارند. اگر به دور و اطراف خود نگاهی بی‌اندازیم مشاهده خواهیم‌ کرد که متاسفانه بسیاری از اطرافیان ما (و یا حتی خود ما) از معضلی به نام چاقی به خصوص از وجود چربی شکم رنج می‌بریم. کشور ما یکی از بیشترین درصد جمعیت چاق در جهان را دارد. افراد چاق علاوه بر اینکه تحرک پذیری و میزان فعالیت کمتری نسبت به افراد عادی دارند همواره در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار دارند.

 چاقی به شکل‌های مختلفی در بدن نمایان می‌شود که مهم‌ترین نشانه آن وجود چربی دور شکم است. افراد چاق در دو طرف پهلوی خود همواره توده‌هایی از چربی دارند که علاوه بر مشکلات سلامتی باعث ایجاد یک ظاهر نامناسب در فرد می‌شود.

جالب است بدانید که حجم توده‌های چربی دو برابر حجم توده ماهیچه است یعنی یک کیلوگرم چربی حجمش دو برابر یک کیلوگرم ماهیچه است و به همین دلیل است که افراد چاق ظاهر نامناسب و ورم‌کرده‌ای دارند.

حذف چربی شکم

عادت‌های بد زندگی ماشینی که در حال حاضر وجود دارد باعث ایجاد چربی شکم می‌شود. بی‌ تحرکی، مصرف غذاهای مضر، مشروبات الکلی، پر خوری و عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که باعث ایجاد چربی در ناحیه شکم می‌شود.

برای از بین بردن چربی شکم روش‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال اگر فرد از عوامل ایجاد چربی دور شکم دوری ‌کند رفته رفته چربی‌ها دور شکم وی کاسته می‌شود. اما روش دیگری هم برای از بین بردن این نوع از چربی‌ها وجود دارد که در این نوشته می‌خواهیم آن را بررسی‌کنیم.

 بسیاری از موارد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که در از بین بردن چربی شکم بسیار موثر و مفید هستند. در این مطلب می‌خواهیم بهترین مواد غذایی برای از بین بردن چربی شکم را معرفی ‌کنیم. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان از چربی دور شکم رنج می‌برید، ادامه این مطلب را از دست ندهید زیرا قرار است شما را با بهترین مواد غذایی سالم و طبیعی آشنا کنیم.

کاهش چربی شکم با تخم مرغ

 تخم مرغ سرشار از پروتئین است و پروتئین از جمله مواردی است که در جلوگیری از ایجاد چربی در ناحیه شکم و همچنین کم کردن این چربی‌ها بسیار موثر است. هر عدد تخم مرغ حاوی ۷۸ کالری و همچنین ۶ گرم پروتئین است.

 ماهیچه‌های مختلف بدن برای تامین انرژی خود از سلول‌های چربی موجود در معده استفاده می‌کنند. برای داشتن یک شکم شش تکه (سیکس پک) استفاده از تخم مرغ بسیار مفید است. توصیه می‌کنیم به صورت روزانه یک عدد تخم مرغ را در وعده غذایی خود جای دهید. به عنوان صبحانه و یا پیش از شروع تمرین، تخم مرغ یک وعده غذایی عالی محسوب می‌شود.

چربی شکم و تخم مرغ

ماهی آزاد و کاهش چربی شکم

ماهی آزاد در کاهش چربی شکم عملکرد فوق العاده‌ای دارد. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که یک ماده مغذی برای بدن محسوب می‌شود و در رفع التهابات مختلف بسیار تاثیر گذار است.

علاوه بر این تاثیرات، ماهی آزاد در کاستن چربی‌های دور شکم نیز عملکرد خیلی خوبی دارد. در حقیقت با مصرف ماهی آزاد، سطح آدیپونکتین افزایش می‌یابد. آدیپونکتین هورمونی است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه باعث افزایش چربی سوزی می‌شود.

به صورت کلی دو نوع امگا ۳ وجود دارد: EPA  و DHA ، که ماهی آزاد سرشار از هر دوی این موارد است.  اگر از چربی شکم رنج می‌برید حتما هفته‌ای یک یا دو بار از ماهی آزاد در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

آووکادو

 آووکادو سرشار از اسیدهای غیر اشباع است که به کاهش اشتها و همچنین تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم و پهلو جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر در رژیم غذایی خود از چربی‌ها کمتری استفاده کنند خطر چاق شدن در آن‌ها کمتر خواهد بود.

در حالی‌که طبق تحقیقاتی که برای چند سال و روی بیش از ۹۰ هزار نفر انجام ‌شد، مشخص شده‌ است که خطر ابتلا به چاقی در افرادی که در رژیم غذایی خود از غذاهای با چربی کم استفاده می‌کنند برابر با کسانی است که در برنامه غذایی خود هر ماده دلخواهی را مصرف می‌کنند. به همین دلیل نباید با خود تصور کنید که چون آووکادو سرشار از چربی‌ها غیر اشباع است، باعث افزایش چربی دور شکم می‌شود، بلکه برعکس باعث کاهش چربی‌ها در ناحیه شکم و دور پهلو می‌شود.

چربی شکم و آووکادو

سیب زمینی شیرین

 کاروتنوئید یک آنتی اکسیدان است که در گیاهان یافت می‌شود و باعث ایجاد تعادل در فشار خون می‌شود و همچنین مقاومت انسولین را کاهش می‌دهد، در نتیجه از تبدیل کالری‌ها به چربی دور شکم جلوگیری می‌کند.

بهترین روش استفاده از آن به صورت آب پز است. می‌توانید شما در کنار غذای اصلی سیب زمینی شیرین را میل کنید و یا به صورت جداگانه و به عنوان وعده شام می‌توانید این غذا را مصرف‌ کنید، هم باعث سیر شدن شما می‌شود و هم از ایجاد چربی در دور ناحیه شکم جلوگیری می‌کند.

اثرات جو بر کاهش چربی شکم

 جو حاوی یک فیبر محلول کمیاب به نام بتا گلوکان است، این فیبر محلول در مواد غذایی اندکی وجود دارد که جو یکی از آن‌ها است، بتا گلوکان نوعی ژل را در روده کوچک ایجاد می‌کند که باعث کاهش سطح کلسترول خون، افزایش سطح ایمنی بدن،  کاهش اشتها و تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود.

مصرف جو باعث می‌شود شما برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید در نتیجه میل و اشتهای شما برای مصرف میان وعده‌های ناسالم کاهش می‌یابد. هر چه شما به مدت بیشتری احساس سیری ‌کنید میزان چربی شکم شما نیز کمتر خواهد بود. جو را در بسته بندی‌های مختلف می‌توانید خریداری کنید و به همراه مواد غذایی مانند شیر مصرف ‌کنید. برای جلوگیری و کاهش چربی شکم، جو را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید.

اثر جو بر چربی شکم

اسفناج

 امروزه بسیاری از مردم در برنامه غذایی خود از اسفناج استفاده می‌کنند و یک دلیل عمده برای انتخاب آن وجود دارد. برگ‌های سبز اسفناج حاوی مولکول‌هایی به نام SQ  است که وجود آن‌ها باعث افزایش میزان تولید و رشد باکتری‌های مفید در معده می‌شود.

هر چه میزان باکتری‌های خوب در معده بیشتر باشد، از تعداد باکتری‌های بد معده کاهش می‌یابد. وجود باکتری‌های بد در ناحیه معده باعث افزایش التهابات و همچنین ایجاد چربی شکم می‌شود. استفاده از اسفناج در وعده غذایی ناهار بسیار مفید است و با رشد باکتری‌های خوب از ایجاد باکتری‌های بد در قسمت معده جلوگیری می‌کند و در نتیجه از ایجاد چربی در ناحیه شکم جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: پروستات چیست؟ آقایان چگونه می‌توانند از آن پیشگیری کنند؟

روغن نارگیل

 اگرچه شایعات زیادی وجود دارد که مبنی بر این است که روغن نارگیل برای سلامت بدن مضر است اما مطابق تحقیقاتی که انجام شده ‌است، افرادی که از روغن نارگیل در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند، دارای چربی کمتری در ناحیه شکمی نسبت به کسانی هستند که در برنامه غذایی خود از روغن سویا استفاده می‌کنند.

کارشناسان معتقد هستند که روغن نارگیل سرشار از تری گلیسیرید است که به عنوان چربی در بدن و ناحیه شکم ذخیره نمی‌شود بلکه به عنوان انرژی در بدن سوزانده می‌شود و توسط قسمت‌های مختلف بدن مصرف می‌شود. همچنین روغن نارگیل سرشار از لاریک اسید است که در کم کردن چربی شکم کاربرد بسیار زیادی دارد.

ماست

علاوه بر اینکه سرشار از پروتئین است و قدرت سیر کنندگی بسیار بالایی دارد، ماست از آن دسته غذاهایی است که در سوزاندن چربی شکم تاثیر بسیار خوبی دارد. مطابق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده ‌است محققین دریافته‌اند که هنگامی که پروتئین هضم می‌شود و در بدن تجزیه می‌شود، یکی از موادی که حاصل می‌شود آمینو اسید و فنیلانین است. این ماده باعث کاهش اشتها را در فرد به دنبال دارد و در نتیجه به کاهش وزن افراد کم بسیار زیادی می‌کند.

 اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که به مصرف لبنیات کنار غذا علاقه دارید، حتما ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهید و اگر به مصرف سایر لبنیات علاقه چندانی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما این منبع پروتئین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و از مصرف ماست غافل نشوید.

ماست و چربی شکم

موز

 هنگامی که می‌خوابید، بدن شما هورمونی به نام ژرلین تولید می‌کند که در واقع هورمون گرسنگی است و باعث می‌شود پس از بیدار شدن از خواب میل غذایی زیادی داشته باشید و در نتیجه با مصرف غذای بیش از اندازه چربی دور شکم شما افزایش پیدا می‌کند.

یکی از بهترین راه‌ها استفاده از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم و منیزیم باشد. این میوه‌ها علاوه بر اینکه به عضله سازی در بدن کمک می‌کنند باعث می‌شود فرد پرخوری نکند و به میزان کمتری غذا میل نماید. مطابق تحقیقاتی که انجام شده است، خوردن روزانه یک یا دو عدد موز پیش از وعده‌های غذایی باعث کاهش چربی شکم می‌شود.

دارچین و کاهش چربی شکم

 در ابتدا شاید تعجب کنید اما جالب است بدانید این گیاه که اغلب به عنوان یک افزودنی به غذا یا به عنوان طعم‌ دهنده چای استفاده می‌شود نیز در از بین بردن چربی دور شکم موثر است. کاربرد اصلی دارچین، تنظیم سطح قند خون در بدن است اما همچنین مصرف دارچین از ذخیره ‌شدن قند به عنوان چربی در ناحیه شکمی جلوگیری می‌کند.

استفاده از دارچین به عنوان ادویه در غذاهای مختلف و یا به عنوان یک چاشنی افزودنی به چای تاثیری بسیار خوب در کم کردن چربی‌های دور شکم دارد.

بیشتر بخوانید: ۲۲ ماده غذایی سرشار از فیبر که باید مصرف کنید

فلفل قرمز

 همان طور که فلفل قرمز باعث ایجاد احساس گرما در بدن شما می‌شود، به صورت هم زمان باعث سوختن سلول‌های چربی در ناحیه شکم می‌شود. مطابق تحقیقاتی که انجام شده ‌است هر چه میزان استفاده از فلفل قرمز در بدن بیشتر باشد میزان بیشتری از غذای مصرف ‌شده به جای تبدیل شدن به چربی دور ناحیه شکم، تبدیل به انرژی می‌شود و در بدن مصرف می‌شود.

پودر فلفل قرمز علاوه بر اینکه یک چاشنی رنگ دهنده به غذا است، در سوزاندن چربی شکم نیز بسیار موثر است.

شکلات تلخ

تحقیقات نشان داده است که استفاده از شکلات تلخ نه تنها باعث کاهش چربی‌های دور شکم و پهلو می‌شود که به کاهش چربی در دیگر قسمت‌های بدن نیز کمک می‌کند. دلیل آن هم وجود فلاونویید در شکلات تلخ است. به یاد داشته باشید که شکلات خریداری‌ شده حداقل باید ۷۰ درصد باشد و از خرید شکلات‌هایی که روی آن عبارت alkalized  درج شده است خودداری کنید زیرا مقادیر فلاونویید کمتری دارند.

زدودن چربی شکم

تمشک قاتل چربی شکم

 تمشک را می‌توانیم به عنوان یک قرص کاهش وزن در نظر بگیریم. تمشک سرشار از آب و فیبر است و مصرف آن باعث می‌شود شما به سرعت احساس سیری کنید. تمشک سرشار از ماده‌ای به نام پلی ‌فنول است که باعث کاهش چربی شکم می‌شود. برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های موجود در ناحیه شکم حتما از تمشک در برنامه غذایی خود استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از تمشک به همراه صبحانه یا به عنوان یک میان وعده است.

زدودن چربی شکم با سیب

یکی از مفیدترین، سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین مواد غذایی طبیعی برای کاهش وزن است البته باید به یاد داشته باشید که حتما سیب را با پوست مصرف ‌کنید. سیبی که پوست آن کنده شده باشد در کاهش چربی شکم تاثیر چندانی ندارد. درون پوست سیب نوعی اسید به نام اورسولیک اسید وجود دارد که به عضله سازی و کاهش چربی‌های ناحیه شکم کمک می‌کند.

کاهش چربی شکم

خیارشور

خیارشور سرشار از فیبر، سرکه و آب است و تقریبا کالری آن برابر با صفر است. تحقیقات نشان داده ‌است که مواد غذایی حاوی اسیدی مانند سرکه در چربی سوزی شکمی نقش بسیار موثری دارند و قادر به کاهش چربی‌های ناحیه شکم تا بیش از ۴۰ درصد هستند. خیارشور به عنوان یک افزودنی در کنار بسیاری از وعده‌های غذایی طعمی خوشمزه ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از انسان‌ها از وجود چربی شکم در بدن خود رنج می‌برند و تلاش بسیار زیادی برای از بین بردن این چربی‌ها انجام می‌شود. اگر چه داشتن تحرک و ورزش کردن و همچنین پرهیز از مصرف غذاهای مضر تاثیر بسیار زیادی در کاهش این چربی‌ها دارد اما برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که به کاهش چربی شکم کمک می‌کنند.

در این مطلب ما تلاش ‌کردیم مهم‌ترین مواد غذایی موثر در کاهش چربی شکم را معرفی‌ کنیم. شما چه ماده غذایی دیگری می‌شناسید که در کاهش چربی شکم موثر باشد؟ به نظر شما مهم‌ترین ماده غذایی برای کاهش چربی‌های ناحیه شکم کدام دست؟ نظرات، پیشنهادات، سوالات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:

redbookmag

eatthis

bodyrock.tv