شاید پیش از این تصور می‌کردید که پریود تنها مختص به قلمرو زنان است، اما جالب است بدانید که پریود در مردان نیز وجود دارد و آن‌ها دوره‌ای مشابه زنان، اما به فرمی دیگر در بدن خود را تجربه می‌کنند. آقایان نیز به شکلی علائم پریود، سندرم مرد تحریک پذیر یا IMS (Irritable Male Syndrome) را تجربه کرده و بابت آن مشکلاتی (به ویژه روحی) خواهند داشت. اما این علائم کدامند؟ با شناخت این موارد می‌توان درک بهتری از آقایان در این دوره داشته و به آن‌ها از بابت آن کمک کرد.

با وبلاگ مالتینا همراه باشید.

پریود در مردان

پیش از هر چیز لازم است بدانید که به طور معمول و رایج سطح تستوسترون در آقایان در صبحگاه بالا رفته و با رسیدن به ساعات پایانی شب، پایین خواهد آمد. شکل پریود در مردان شباهتی با چیزی که زنان در چرخه قائدگی خود تجربه می‌کنند، ندارد و آن‌ها با عدم تشکیل لقاح، ریزش دیواره رحم را نخواهند داشت. اما تغییرات هورمونی و برهم خوردن چرخه طبیعی آن در آقایان، می‌تواند عنوان پریود مردانه یا IMS را به خود بگیرد.

پریود در مردان

علائم و نشانه های پریود در مردان 

نقش مهم تستوسترون در پریود مردان

تستوسترون نقش کلیدی در این عادت ماهیانه مردانه ایفا می‌کند. به هر دلیلی که سطح تستوسترون در آقایان به صورت غیرمعمول و خارج از عرف آن جا به جا شده و به هر ترتیب نوسانات هورمونی در آن‌ها رخ دهد، با پدیده‌ای شبیه به پریود در آقایان (بدون تظاهرات فیزیکی چون خونریزی یا دردهای شکمی) مواجه خواهیم بود. البته ماجرا به همین تغییر سطح تستوسترون ختم نمی‌شود و بالا رفتن میزان کورتیزول و پایین آمدن سطح سروتونین، نیز به وخامت اوضاع دامن خواهد زد.

حال تغییر سطح تستوسترون را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله کمبود خواب، اختلالات خواب، انواع بیماری‌ها، اضطراب و استرس، افزایش سن و … مرتبط دانست.

علائم پریود در مردان

برای آن که علائم پریود در مردان را درک کنید، باید توجه خاصی به خلق و خو و تغییر رفتار آن‌ها داشته باشید. این تغییر رفتار به اشکال زیر خود را نشان خواهد داد:

  • افسردگی
  • حساسیت عصبی بالا
  • کاهش اعتماد به نفس
  • پرخاشگری
  • به هم ریختگی ذهنی
  • کاهش میل جنسی
  • و …

ظهور برخی از این علائم یا تمام آن‌ها با هم، می تواند یک نشانه بزرگ از پریود در مردان بوده و حاکی از کاهش سطح تستوسترون باشد.

نکته ۱: جالب است بدانید که آقایان بر خلاف خانم‌ها، یک دوره پریود ماهیانه ندارند و شما می‌توانید این پریود را به صورت روزانه نیز در آن‌ها مشاهده کنید.

نکته ۲: لازم به توضیح است که پریود در آقایان با هیچ گونه خونریزی به آن شکی که در بانوان می‌بینیم، همراه نیست. در صورت خونریزی از اندام تناسلی آقایان، به هیچ روی نباید این را به پریود مردانه نسبت داد و لازم است که حتما بلافاصله پیگیری‌های پزشکی صورت بگیرد.

پریود در مردان

علائم پریود در مردان شامل بدخلقی، عصبانیت، پرخاشگری، کاهش اعتماد نفس  است.

پیشگیری از پریود در مردان یا کاهش علائم آن

شاید نتوانیم چیزی به طور کامل تحت عنوان پیشگیری از پریود در مردان را عنوان کنیم، اما با استفاده از روش‌هایی می‌توان دوره آن را کاهش داده و علائم آن را پایین آورد. این روش‌ها را در زیر می‌بینیم:

  • ورزش و فعالیت‌های فیزیکی متناوب
  • مصرف کلسیم در رژیم غذایی روزانه
  • دریافت ویتامین‌های گروه B، به ویژه ویتامین B6
  • دریافت منیزیم در رژیم غذایی روزانه
  • پایین آوردن مصرف مواد قندی
  • مصرف سبزیجات به میزان کافی
  • کاهش استعمال دخانیات و ترجیحا ترک کامل آن

به کار بردن هر یک از روش‌های فوق به تنهایی می‌تواند به میزانی در کاهش علائم و بهبود شرایط تاثیر داشته باشد، اما اگر می‌خواهید اثربخشی زیادی بر این موضوع داشته و آن را به کلی به سمت مثبت برگردانید، بهتر است از تمام توصیه‌هایی که در بالا آورده شده است، بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه رژیم غذایی متعادل و اصولی داشته باشیم؟

توضیح: در نظر داشته باشید که اگر علی رغم به کار بردن فرمول بالا، همچنان علائم پریود در آقایان ادامه داشته و سطح تستوسترون آن‌ها به حالت تنظیم بازنگردد، نیاز به مداخله پزشکی و احتمالا دریافت داروهای کمک کننده خواهد بود.

پریود در مردان

با مصرف سبزیجات، ورزش و … می توان علائم پریود مردانه را کاهش داد.

رابطه دیابت با پریود در مردان

دیابت به ویژه دیابت نوع ۲، رابطه مستقیم با پریود در مردان دارد و به طور کلی عدم تنظیم بودن سطح قند خون، به بروز این شرایط در آقایان منجر خواهد شد. از این رو در مردانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، باید بیشتر مراقبت صورت گرفته و انتظار بروز پریود مردانه را داشته باشیم.

بهترین روش برخورد با آقایان در شرایط IMS

بدیهی است که یک مرد در این شرایط، حالات روحی بد و ناگواری را سپری کرده و میزان حساسیت وی نسبت به محرک‌های بیرونی، افزایش می‌یابد. اطرافیان باید درک درستی از این شرایط داشته و ضمن آرام نگاه داشته محیط، محرک‌های عصبی را برای وی کاهش دهند. مراقبت و ملاطفت و درک بدخلقی‌های ناشی از پریود در آقایان، باعث می‌شود که آن‌ها این دوره را بهتر سپری کرده و همین رفتارهای مثبت بیرونی و کاهش اضطراب و استرس، به بالا رفتن مجدد سطح تستوسترون در آن‌ها کمک خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که شکل پریود مردانه مانند پریود زنانه، یک سیکل از پیش تعریف شده و قطعی ندارد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در یک روز آغاز شده و در یک روز پایان یابد. در آقایان این موضوع می‌تواند از چند ساعت تا چندین روز به طول انجامیده و به واقع تا زمانی که سطح هورمون ها مجدد تنظیم نشده و به حالت قبلی بازنگردد، این پدیده ادامه خواهد داشت. بنابراین بدون آن که از پیش و با نگاه کردن به تقویم، بتوانید زمان پریود مردانه را تشخیص دهید، باید با مراقبت رفتاری و توجه به علائم و نشانه‌های آن، این موضوع را درک کنید.

اگر احیانا همسر شما به این وضعیت دچار شده، خوب است که با وی در این خصوص صحبت کرده و سعی در آرام نگاه داشتن او کنید. به همسر وی کمک نمایید تا شرایط روحی ناگوار و استرس‌های خود را مدیریت کرده و به این شکل به صورت مستقیم سطح هورمون‌ها را نیز تنظیم نماید. البته باز تاکید می‌کنیم که گاهی اوقات تنها با ایجاد آرامش یا تمرینات فیزیکی و غیره، امکان درمان این اختلال هورمونی وجود نداشته و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

همین طور بخوانید: کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

پریود در مردان

در دوران پریود مردانه، مردان ملاطفت بیشتری نیاز دارند.

سخن پایانی

آیا شما نیز تا به حال نشانه‌های پریود در مردان را مشاهده کرده و چه علائم دیگری به جز مواردی که در بالا گفتیم، در این خصوص می‌شناسید؟ تجربیات و دانسته‌های خود در این زمینه را با ما و دیگر دنبال کنندگان وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

منابع: cosmopolitan ، pubmed.ncbi.nlm.nih ، womenshealthmag ، timesofindia.indiatimes