ارتباط و اتصال میان انسان‌ها و حیوانات بسیار قدرتمند است. همچنین ارتباط مثبت بین سلامت روحی انسان‌ها و داشتن حیوان خانگی موضوع انکارناپذیری است. بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود ۹۵ درصد از افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند، حیوان خود را به عنوان عضوی از خانواده به حساب می‌آورند. این یک موضوع صحیح است و به سن افراد ارتباطی ندارد چراکه کودکان، نوجوانان، بزرگ‌سالان و افراد مسن همگی از ارتباط با حیوانات خانگی خود لذت می‌برند. به همین جهت نگهداری از حیوانات خانگی و سلامت روحی دو مسئله تفکیک‌ناپذیر هستند.

تاثیرات مثبت داشتن حیوانات خانگی همچون سگ و گربه به واسطه تحقیقات علمی بسیاری اثبات شده است. حیوانات به کاهش افسردگی، اضطراب و استرس کمک می‌کنند. علاوه بر این موضوع، حیوانات خانگی یک همدم برای انسان‌ها به حساب می‌آیند و سبب رفع احساس تنهایی در اشخاص می‌شوند. همچنین این حیوانات سبب جاری شدن لذت و عشق بی‌قید و شرط در زندگی ما انسان‌ها خواهند شد.

اهمیت داشتن حیوان خانگی بر سلامت روحی

تحقیقات اولیه بر روی سلامت روحی و داشتن حیوانات خانگی

اولین تحقیقی که بر روی ارتباط میان داشتن حیوان خانگی و سلامت روحی صورت گرفت، سی سال پیش منتشر شد. الن بک که یک روانشناس بود و همچنین ال کچر که روانپزشک دانشگاه پنسیلوانیا بود به همراه یکدیگر این مطالعه را شکل دادند. آن‌ها در نتیجه این مطالعه دریافتند که زمانی که شخص از یک سگ خوش‌اخلاق به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری می‌‌کند اتفاقاتی در بدن رخ خواهد داد. این اتفاقات که در بدن رخ می‌دهند به شرح زیر هستند.

  • کاهش فشار خون در بدن
  • کاهش تپش قلب شخص
  • تنفس منظم‌تر
  • رفع گرفتگی عضلات و قرار گرفتن عضلات در حالت آرامش

تمامی این موارد جزو علائم کاهش استرس هستند؛ بنابراین محققان دریافته‌اند که در پی سلامت روحی که از ارتباط به حیوانات خانگی حاصل می‌شود، علائمی فیزیکی نیز ایجاد خواهد شد.

اهمیت داشتن حیوان خانگی

ارتباط با حیوانات

حیوانات خانگی عاملی در درمان

پس از انجام مطالعه فوق، دانشمندان به اطلاعات بیشتری در مورد روابط بین سلامت روحی انسان‌ها و حیوانات خانگی دست یافته‌اند. در نتیجه این بررسی‌ها برنامه‌های درمانی که در آن‌ها از حیوانات خانگی به عنوان عاملی کمکی در درمان استفاده می‌شود طراحی شده‌اند. در حقیقت حیوانات به بخش مهمی از درمان مسائل مربوط به ذهن و سلامت روح تبدیل شده‌اند.

از دهه ۱۹۹۰ برنامه‌هایی که برای سلامت روحی نوجوانان در نظر گرفته شده‌اند از حیوانات به عنوان یک عامل کمکی استفاده کرده‌اند. برای مثال Equine Assisted Therapy به صورت فعال در برنامه‌های مربوط به سلامت خود از اسب‌ها بهره می‌برد. ارتباط بین انسان و اسب سبب می‌شود تا نوجوانان بتوانند احساسات و مشکلات خود را بیان کنند. این اتفاق از طریق یک تجربه مستقیم و قدرتمند غیرکلامی صورت می‌پذیرد.

با این حال می‌توان گفت که برای بهره بردن از حیوانات خانگی و داشتن سلامت روح لزوما نباید در چنین برنامه‌هایی شرکت کرد چراکه ما می‌توانیم همه‌روزه از فواید داشتن حیوان خانگی در منازل خود بهره ببریم. در قسمت زیر چند مورد که حیوانات خانگی از طریق آن‌ها بر سلامت روحی ما اثری مثبت دارند شرح داده شده است.

ارتباط با حیوانات خانگی سبب کاهش هورمون‌های استرس ما خواهد شد

مطالعاتی که در مورد ارتباط داشتن حیوان خانگی و سلامت روحی صورت گرفته‌اند حاکی از این هستند که نگهداری از حیوانات خانگی و بازی با آن‌ها سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد. این فواید می‌توانند تنها پس از گذر پنج دقیقه از ایجاد ارتباط بین انسان و حیوانات خانگی حاصل شود؛ بنابراین حیوانات خانگی برای افرادی که از اضطراب رنج می‌برند بسیار مفید هستند.

بازی کردن با حیواناتی همچون سگ و گربه سطح دوپامین و سروتونین را در بدن ما افزایش خواهد داد. این دو هورمون، هورمون‌هایی هستند که سبب آرامش سیستم عصبی می‌شوند. زمانی که حیوانات خانگی ما رفتاری بامزه از خود بروز می‌دهند و ما به آن‌ها لبخند می‌زنیم یا می‌خندیم، این موضوع سبب خواهد شد تا هورمون‌های شادی در بدن ما آزاد شوند.

حیوانات خانگی و کاهش استرس

حیوانات خانگی و کاهش استرس

تعامل و ارتباط با یک سگ خوش اخلاق و دوست‌داشتنی سبب کاهش سطح کورتیزول که هورمون استرس به حساب می‌آید خواهد شد. این مسئله سبب خواهد شد تا هورمون دیگری با نام اکسی‌توسین در بدن آزاد شود. اکسی‌توسین یک ماده‌ی شیمیایی دیگر در بدن است که به صورت طبیعی سبب کاهش استرس می‌شود. به همین جهت است که درمان‌های کمکی به واسطه حیوانات ابزاری بسیار قدرتمند به حساب می‌آیند.

علاوه بر موارد مذکور، عمل احساسی نوازش حیوان خانگی سبب کاهش فشار خون در بدن انسان خواهد شد و بنابراین کاهش استرس را به دنبال خواهد داشت. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که سگ‌ها می‌توانند در ایجاد آرامش در کودکان پرخاشگر و بیش‌فعال موثر باشند.

در یک مطالعه گروهی از بزرگ‌سالان مضطرب مورد بررسی قرار گرفتند و از آن‌ها درخواست شد تا یک خرگوش، لاک‌پشت و یا اسباب‌بازی را به عنوان حیوان خانگی خود در نظر بگیرند و از او نگهداری کنند. لمس اسباب‌بازی در این اشخاص هیچ تاثیری را به دنبال نداشت اما نوازش خرگوش یا لاک‌پشت سبب رفع اضطراب در آن‌ها شد. علاوه بر این حتی افرادی که به حیوانات علاقه خاصی نداشتند نیز از فواید ارتباط با این حیوانات بهره بردند.

حیوانات خانگی، عاملی در حفاظت از کودکان در برابر اضطراب

طبق مطالعه‌ای که در مرکز کنترل و پیشگیری از امراض صورت گرفت مشخص شد که داشتن یک سگ به عنوان حیوان خانگی می‌‌تواند از کودکان در برابر ابتلا به اضطراب محافظت کند.

در این مطالعه ۶۴۳ کودک مورد بررسی قرار گرفتند. بیش از نیمی از این کودکان در منزل خود دارای یک سگ به عنوان حیوان خانگی بودند. همچنین محققان به سنجش میزان BMI، سطح اضطراب، میزان استفاده از صفحات نمایشگر و فعالیت فیزیکی این کودکان پرداختند.

در نتیجه این تحقیق، محققان دریافتند که تمام این کودکان دارای BMI، فعالیت فیزیکی و زمان برابر در استفاده از صفحات نمایشگر بوده‌اند؛ اما سطح اضطراب در این کودکان با یکدیگر متفاوت بود. در حقیقت تست اضطراب ۲۱ درصد از کودکانی که دارای حیوان خانگی سگ نبودند مثبت بود.

بنابراین باید گفت که بدون شک حیوانات خانگی دارای تاثیری مثبت بر استرس و اضطراب کودکان هستند. در نتیجه کودکانی که با حیوانات خانگی بزرگ می‌شوند شانس بیشتری برای تبدیل شدن به نوجوانانی شاد و سلامت دارند.

حیوانات خانگی سبب می‌شوند احساس تعلق داشته باشیم

افراد در زمانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند بیشتر احساس تعلق می‌کنند و حس می‌کنند که کسی به آن‌ها نیاز دارد. نگهداری کردن از یک موجود زنده‌ی دیگر به ما احساس هدفمندی خواهد داد و سبب معنای بیشتر زندگی ما خواهد شد.

علاوه بر این باید گفت در صورتی که حتی حیوان خانگی با صاحب خود تعامل چندانی نداشته باشد نیز این احساس مثبت در فرد پدید می‌آید. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، به افراد مسن ۵ جیرجیرک که در یک قفس بودند ارائه شد. محققان به بررسی رفتار این افراد و تغییر خلق و خوی آن‌ها در طول هشت ماه پرداختند. همچنین این گروه با یک گروه کنترل که دارای حیوان خانگی نبودند مقایسه شدند.

در نتیجه این مطالعه مشخص شد، شرکت‌کنندگانی که به آن‌ها جیرجیرک داده شده بود پس از هشت هفته نسبت به گروه کنترل دارای سطح پایین‌تری از افسردگی بودند. در نتیجه محققان دریافتند که نگهداری از یک موجود زنده دارای فوایدی برای سلامت روحی است؛ بنابراین انجام کارهایی که به سود دیگر موجودات تمام شود در کاهش افسردگی و حس تنهایی در انسان‌ها موثر است.

ارتباط احساسی انسان با حیوان

ارتباط احساسی انسان با حیوان

حیوانات خانگی سبب افزایش حس اعتماد به نفس و تندرستی در انسان می‌شوند

اخیرا روانشناسان دانشگاه میامی و سنت لویس آزمایش‌هایی را بر روی فواید داشتن حیوان خانگی ترتیب داده‌اند. در نتیجه این تحقیق، انجمن روانشناسان آمریکایی نتایجی را ارائه داده‌اند.

این مطالعات نشان داده‌اند که صاحبان حیوانات خانگی به فواید بسیاری دست یافته‌اند که در بخش زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • اعتماد به نفس برتر
  • حالت جسمانی بهتر
  • احساس تنهایی کم‌تر
  • احساس آگاهی بالاتر و کاهش احساس پریشانی
  • برون‌گرایی بیشتر
  • ترس کم‌تر

سگ‌ها و گربه‌ها بهترین مثال برای زندگی کردن در لحظه حال هستند

حیوانات خانگی در زمان حال زندگی می‌کنند. به بیان دیگر این حیوانات نگران اتفاقاتی که در روز گذشته رخ داده است نیستند. علاوه بر این حیوانات خانگی حتی نگران رخدادهای فردا نیز نیستند.

در نتیجه حیوانات خانگی می‌توانند بر آگاهی انسان‌ها تاثیر بگذارند. در فرآیندهای روانشناسی، آگاهی در واقع جلب توجه فرد به لحظه حال است؛ بنابراین حیوانات خانگی می‌توانند به نوجوانان کمک کنند تا از لحظه حال لذت ببرند و قدر زمان حال را بدانند.

علاوه بر این حیوانات خانگی می‌توانند به نوجوانان کمک کنند تا حواس خود را از آنچه سبب آزار آن‌ها می‌شود، پرت کنند. همچنین وقت‌گذرانی نوجوانان با حیوانات خانگی به آن‌ها کمک خواهد کرد تا بیاموزند چگونه بی‌خیال و شاد باشند.

حیوانات خانگی به روند درمان بیماری روحی کمک می‌کنند

حیوانات خانگی به بیمارانی که در دوره نقاهت بیماری روحی بسر می‌برند کمک می‌کنند. در تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت مشخص شد داشتن حیواناتی همچون سگ، گربه، همستر، فنچ و حتی ماهی بر سلامت روحی فرد تاثیری مثبت دارد. در حقیقت حیوانات خانگی به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات خود را مدیریت کنند و در نتیجه به علائم بیماری‌های روحی خود همچون شنیدن صداهای مختلف، فکر به خودکشی یا افکار منفی توجهی نشان ندهند. به علاوه داشتن حیوان خانگی به فرد احساس کنترل و امنیت خواهد داد.

منبع: newportacademy.com