۶ میمون پس از تزریق واکسن آزمایشی ویروس کرونا از دانشگاه آکسفورد، پس از قرار گرفتن در معرض سخت ترین بیماری   COVID- 19 نیز مبتلا نشدند. که این امر موجب افزایش امید به این واکسن در بدن انسان شده است.

ماکاک رزسوس

میمون “ماکاک رزسوس”

به نظر می رسد واکسن هایی که از دانشگاه آکسفورد به این میمون ها تزریق شد، در برابر نوع جدیدی از ویروس کرونا مقاومت کرده اند.
روز دوشنبه، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که ۶  میمون “ماکاک رزسوس” – نزدیک ترین حیوانی که به انسان شبیه است – پس از تزریق واکسن “hAdOx1 nCoV-19” با وجود قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از ویروس کرونا که در میمون های دیگر مبتلا شدنشان را قطعی می کند، مبتلا نشدند.
از آنجایی که آزمایش های این واکسن از هفته ی گذشته شروع شده است، تا پایان ماه سپتامبر (شهریور) کارآزمایی آن به طول می انجامد که می توان گفت یکی از پیشرفت های سریع و غیرمعمولی برای تولید واکسن می باشد.
میمون های واکسینه شده پس از ۲۸ روز سالم ماندند و علائمی از هیچ گونه بیماری بروز نداند.

رئیس واحد اکولوژی ویروسی در آزمایشگاه دانشگاه آکسفود، “وینست مانستر”  (Vincent Munster) گفته است که ژن میمون ماکاک رزسوس نزدیک ترین حیوان شبیه به انسان است که در اختیار داریم.

بیشتر بخوانید: کووید ۱۹| چگونه از خود در برابر کرونا ویروس محافظت کنیم؟

 واکسن ویروس کرونا

ساخت و تولید واکسن ویروس کرونا

ساخت واکسن کرونا در موسسات و کشورهای مختلف

انستیتو “جنر” (Jenner Institute) که در یکی از بخش های گروه واکسنی دانشگاه آکسفورد فعالیت می کند نیز به دولت بریتانیا وعده داده است که ۲۰ تا ۲۵ میلیون پوند برای کارآزمایی این واکسن سرمایه گذاری می کند.

انستیتوی سرم (Serum Institute) در کشور هند نیز اعلام کرده است که تا پایان یافتن این کارآزمایی منتظر نمی ماند و تاکنون به اندازه ۴۰ میلیون دوز آن را شروع کرده است تا پس از اثربخش بودن اش در وقت صرفه جویی شود.

اما چین هم از این رقابت ها باز نمانده است و شرکت “سینوواک بیوتک”، که در پکن واقع است نیز به دنبال ساخت واکسنی برای ویروس جدید کرونا می باشد. آنها نیز مانند دانشگاه آکسفورد اذعان  کرده اند که واکسن های آزمایشی و تولیدی خودشان در میمون های ماکاک رزسوس موثر بوده و آزمایش های بالینی هم آغاز شده است.

با اینکه از نظر DNA انسان ها و میمون های ماکاک ۹۳% به هم شبیه هستند، اما پاسخگویی این واکسن ها بر روی میمون ها به معنای تاثیر قطعی اش بر روی انسانها نمی باشد.

تاکنون حدود ۸۰ واکسن برای ویروس خطرناک و جهانی کرونا در حال ساخت توسط دانشمندان می باشد، اما بعضی از آنها تصمیم دارند برای تسریع عملکرد و تولید انبوه واکسن ها تست هایشان را بر روی حیوانات انجام ندهند تا نتیجه ی مستقیم اش را بر روی انسان ها ببینند.

 

در مالتینا بیشتر بخوانید:
۸ نکته برای دورکاری در خانه در ایام قرنطینه
پیشنهاد فیلم در ایام قرنطینه و کرونا