هنوز روزهای زیادی از شروع سال ۲۰۲۰ میلادی نگذشته بود، که خبر شیوع ویروس جدیدی از خانواده ویروس‌های تاجدار یا کرونا ویروس‌ها با نام علمی کووید ۱۹ از شهر ووهان چین، به گوش رسید. شاید ابتدا تصور نمی‌رفت که شیوع کرونا ویروس جدید تا این اندازه جدی باشد، اما ظرف چندین روز با بالا گرفتن آمار مبتلایان و شروع مرگ و میرهای ناشی از آن، وضعیت قرمز در چین و به ویژه شهر ووهان اعلام شد.

ویروس کرونا چیست؟

اگر چه اخبار زیادی در خصوص ویروس کرونا به گوش می‌رسد و شاید مطالب زیادی درباره آن خوانده باشید، اما احتمالا به طور دقیق ماهیت این ویروس را نمی‌شناسید. ویروس کرونا یکی از اعضای خانواده بزرگ کروناها است که پیش از این موجب بیماری‌های به مراتب خطرناک‌تری چون سارس یا مرس شده‌اند. میزان مرگ و میر کرونا ویروس ۲.۴ درصد است، در حالی که سارس ۹.۶ درصد مبتلایان را به مرگ می‌رساند. این ویروس‌ها به صورت طبیعی، زمینه‌ساز بیماری‌های تنفسی حاد هستند و به محض فعال شدن در بدن فرد، به سیستم تنفسی وی یورش می‌برند. ویروس کرونا جدید نیز چنین رفتاری دارد و سیستم تنفسی فرد مبتلا را درگیر ساخته و به این شکل وی را از پای درمی‌آورد.

ویروس کرونا

 

انگشت اتهام به سمت بازار مواد غذایی دریایی در ووهان چین

سوالی که در همان روزهای نخستین برای بسیاری به وجود آمد، منشأ آلودگی به این ویروس بود. اتفاقا خیلی زود منبع شیوع بیماری کشف شد: بازار مواد غذایی دریایی در شهر ووهان! شهر ووهان قرنطینه شده و به سرعت و ظرف مدت چند روز بیمارستان‌ها با کانکس‌های از پیش ساخته شده، برای نگهداری و رسیدگی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹، ویروسی که در شایعات گفته می‌شد تنها بر نژاد چینی‌ها اثر دارد، برپا شدند.

اما زمانی که برخی افراد در کشورهای دیگر از جمله تایلند، ویتنام، آمریکا، امارات، اندونزی و غیره نیز به این ویروس مبتلا گشتند، شایعه اثربخشی آن تنها روی چینی‌ها، به خاموشی گرایید. البته لازم به ذکر است که بیشتر این افراد مبتلا در خارج از مرزهای چین، پیشتر به چین سفر داشته و یا به نحوی با چینی‌ها در ارتباط بودند؛ چیزی که در خصوص شیوع این ویروس در شهر قم کشور ایران نیز به اثبات رسید. سرمنشأ آلودگی به ویروس کرونا در شهر قم ایران نیز یک کارگر چینی بود و طبق انتظار و الگوی از پیش دیده شده، انتقال از یک چینی آغاز گردید.

در نظر داشته باشید که کرونا یک ویروس حیوانی است که از حیوان به انسان منتقل شده و با تغییر پروتئین خاصی در آن، امکان انتقال از انسان به انسان را یافته است. طبق چیزی که محققان و دانشمندان طی مدت اخیر از شیوع بیماری، به آن دست یافته‌اند؛ این ویروس از خفاش‌ها به مارها یا مورچه خوارها انتقال یافته و از آن جهت قدرت انتقال به انسان و فعال شدن در بدن وی را پیدا کرده است.

ویروس کرونا

علائم ابتلا به کرونا

همان طور که می‌دانید تا کنون هیچ درمانی برای ویروس کرونا کشف نشده و احتمالا در مدت زمان نزدیک نیز چنین چیزی میسر نخواهد بود. بنابراین تنها روش ایمن ماندن نسبت به این ویروس، شناخت شکل پیشگیری از آن و نیز علائم ابتلا به کرونا است تا در صورت ابتلا و آلوده شدن به آن، به سرعت مراحل مراقبتی و درمان‌های تسکین دهنده و کاهنده التهابات را آغاز کرد. علائم اصلی ابتلا به کرونا به شرح زیر هستند:

  • گام اول بیماری: تنگی نفس و سنگین شدن تنفس
  • گام دوم بیماری: سرفه‌های خشک که با گذشت زمان فاصله بین آن‌ها کمتر شود.
  • گام سوم بیماری: تب که دارای نمودار پیشرونده بوده و شدیدتر گردد.
  • گام چهارم بیماری: اسهال در شکل پیشرفت کرده بیماری
  • گام پنجم بیماری: ذات الریه و مشکلات شدید تنفسی
  • گام ششم بیماری: نارسایی کلیه
  • گام هفتم بیماری: در صورت عدم بهبود، فوت بیمار

با مشاهده علائم فوق، لازم است که با پزشک تماس گرفته و در صورت نیاز تحت معاینه قرار بگیرید. اگر پزشک علائم ابتدایی شما را در تطابق با علائم کرونا ببیند، تجویز مراجعه به مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها را خواهد کرد. اما به یاد داشته باشید که این موارد می‌توانند علائم یک آنفلوانزای ساده بود و ربطی به کرونا نداشته باشند.

ویروس کرونا

نکته ۱: دقت داشته باشید که در صورت وارد شدن ویروس به بدن، ممکن است ابتلا به آن و ظاهر شدن علائم بیماری از ۲ تا ۱۴ روز به طول بیانجامد. البته اخیرا وزارت بهداشت چین اعلام کرد که دوره ظهور بیماری به ۲۴ تا ۲۷ روز رسیده است.

نکته ۲: این علائم متعلق به برخی از افرادی است که بیماری در آن‌ها به شکل تهاجمی دیده شده و یا سیستم دفاعی بدن ایشان، قدرت مقابله جدی را در بدو امر ندارد. اما در عده زیادی نزدیک به ۸۰ درصد مردم، حتی ابتلا احساس نمی‌شود و شخص تصور می‌کند که یک سرماخوردگی ساده داشته و خود به خود بهبود می‌یابد.

ویروس کرونا چطور انتقال می‌یابد؟

برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و در امان ماندن از آن، باید روش‌های انتقال کرونا جدید را شناخته و از همان مسیر نسبت به پیشگیری اقدام نمایید. مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا به شرح زیر هستند:

  • سرفه یا عطسه کردن فرد بیمار یا ناقل و پرتاب ترشحات تنفسی به بیرون از دهان
  • تماس پوستی
  • لمس سطوح آلوده شده به ویروس

پیشگیری از انتقال ویروس کرونا

از آن جایی که روش‌های انتقال کرونا را دیدیم، می‌توان به راحتی مسیرهای پیشگیری از انتقال این ویروس را حدس زد. این روش‌ها عبارتند از:

  • عدم تماس نزدیک (کمتر از ۱.۵ متر بین افراد)
  • پرهیز از هر گونه دست دادن یا روبوسی و مانند آن‌ها
  • خودداری نسبت به لمس کردن چشم‌ها، دهان و بینی در بیرون از منزل
  • شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون (در صورت نبود دسترسی به این دو، استفاده از
  • اسپری‌ها یا ژل‌های ضدعفونی کننده)
  • استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی و شلوغ
  • استفاده از دستکش یکبار مصرف برای لمس هر جسم مشکوک بیرون از منزل
  • خودداری از حضور در مکان‌های عمومی تا حد امکان

به طور نمونه اسپری ضدعفونی کننده Lysol که در عطر و رایحه های مختلفی تولید می شود، یکی از بهترین اسپری‌های ضدعفونی کننده است که بسیار قوی بوده و می تواند تا ۹۹ درصد باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد. این اسپری برای استفاده در شرایطی که به آب و صابون دسترسی ندارید، عالی خواهد بود.

آیا خوراکی‌هایی خاص می‌توانند در مقابل کرونا ایمنی ایجاد کنند؟

در چند روز اخیر مطالب زیادی در خصوص میل کردن گرمی‌ها، ویتامین C و غیره جهت مقابله با ویروس کرونا منتشر شده است. واقعیت این است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی هیچ یک از این خوردنی‌ها، قادر به ضعیف کرده ویروس کووید ۱۹ نیستند و حتی مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند به مقاوم شدن ویروس در مقابل سیستم دفاعی بدن نیز منجر شود. همین طور مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نمی‌تواند اثری بر بیماری کرونا داشته باشد و اتفاقا تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن انسان گذاشته و زمینه ابتلای شدیدتر را ایجاد می‌کند.

آیا استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا توصیه می‌شود؟

توجه داشته باشید که استفاده از ماسک، به گفته مقامات بهداشتی در سطح جهانی نمی‌تواند آن قدرها در پیشگیری از بیماری موثر باشد. ذرات معلق حاوی ویروس به حدی ریزمیکرونی هستند که قابلیت عبور از ماسک‌ها را دارند. با این همه حین قرار گرفتن در محیط‌های عمومی و شلوغ چون اتوبوس‌ها یا مترو و نیز در صورت مواجه با افراد مشکوک به ویروس، بهتر است از ماسک استفاده شود. اما نمی‌توان ماسک را یک روش پیشگیرانه قطعی به حساب آورد. به علاوه افرادی که احتمال مبتلا یا ناقل بودن خود را می‌دهند، جهت جلوگیری از شیوع بیماری، لازم است که حتما از ماسک استفاده نمایند.

ویروس کرونا

اهمیت زیادی دارد که در انتخاب ماسک دقت کرده و محصولاتی را برگزینید که سطح ایمنی بالاتری داشته باشند. به طور نمونه ماسک‌های زیر از میان ماسک‌های موجود، به مراتب سطح ایمنی بالاتری دارند:

ماسک Fightech Dust

این ماسک دارای ۴ لایه کربن N99 بوده و در مقابل آلودگی هوا، ویروس‌ها و آلرژی‌های فصلی سد مناسبی ایجاد می‌کند. شاخص N99 ماسک Fightech Dust، نشان دهنده آن است که این محصول می‌تواند تا ۹۹ درصد مقابل گرد و غبار، ذرات فلزی سنگین و مواد شیمیایی و ویروس‌ها، ایستادگی داشته باشد.

ماسک Fightech Dust

ماسک Fashion Washable Anti Dust Windproof

این ماسک می‌تواند در مقابل ویروس‌ها، ذرات معلق شیمیایی، گرد و غبار و … مقاومت خوبی نشان داده و ۱۰۰ درصد نیز از جنس کتان تولید می‌شود.

 

ماسک Novemkada Activated Carbon N99 PM2.5

این ماسک دارای ضریب ۹۹ درصدی در مقابل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده و لایه محافظتی کربن آن می‌تواند انتقال ویروس را نیز به حداقل برساند. همین طور این ماسک برای افرادی که از آلرژی‌های فصلی مختلف رنج می‌برند، مناسب است.

ماسک Novemkada Activated Carbon N99 PM2.5

ماسک ۳Pcs Anti Pollution

این ماسک سه لایه به راحتی روی صورت قرار گرفته و شکل جایگیری آن روی حلقه گوش‌ها نیز بسیار راحت است. با استفاده از این ماسک می‌توانید سطح ایمنی خود در مقابل عوامل بیماری‌زا را افزایش دهید.

ماسک 3Pcs Anti Pollution

ماسک Base Camp Dust Pollution Activated Carbon

این ماسک حرفه‌ای از بهترین محصولات مقابله با ذرات معلق، گرد و غبار و عوامل بیماری‌زا است که می‌تواند تا ۱۲ ساعت مداوم کارایی داشته و فرد را از ویروس و سایر ریزمیکرون‌ها در امان نگه دارد. لازم است که پیش از اولین استفاده این ماسک را برای ۲۴ ساعت در مقابل تابش نور خورشید قرار داده و یا آن را به خوبی بشویید.

ماسک Base Camp Dust Pollution Activated Carbon

سخن پایانی

اگر چه ضرورت زیادی دارد که تمامی نکات بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت کنیم، اما لازم به یادآوری است که تنها نزدیک به ۲.۴ درصد افراد مبتلا به کرونا ویروس در خطر مرگ قرار دارند و باقی افراد به راحتی یا با گذراندن دوره، بهبود می‌یابند. این ۲.۴ درصد نیز شامل افراد مسن یا افرادی که به هر نوعی دارای ضعف سیستم ایمنی بدن یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند، می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم تجربیات و دیده‌های خود در زمینه این بیماری را در بخش نظریات وبلاگ مالتینا با سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.