یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های یک کارمند موفق در محل کار دریافت تحسین و اعتماد رئیس است. ممکن است ساعت‌های طولانی کار کنید. تخصص‌های گوناگون فراگیرید. در زمینه‌های مختلف فعالیت کنید و سختی‌های فراوانی را برای پیشرفت متحمل شوید. اما تا زمانی که تحسین و تشویق موردنظرتان را دریافت نکرده باشید شاید هرگز از عملکردتان راضی نخواهید شد. هر فردی برای تجدید قوا و داشتن انگیزه بیشتر برای پیشرفت، نیاز به تشویق و تایید دارد. به خصوص تشویقی که از طرف رئیس‌تان دریافت می‌کنید بیش از هر چیزی به شما عنوان یک کارمند موفق را می‌دهد.

گاهی ممکن است کلمات تحسین‌ آمیزی که انتظارش را دارید دریافت نکنید. یا فکر کنید رئیس‌تان متوجه تلاش‌های شما نیست. بنابراین به دنبال نشانه‌هایی می‌گردید که دریابید آیا واقعا در حرفه‌تان خوب عمل کرده‌اید یا خیر. قبول داریم همه این‌ها کمی نا ‌امید کننده به نظر می‌رسند. اما صبوری‌تان را حفظ کنید و سعی کنید تمرکزتان را از دست ندهید. زیرا در بیشتر مواقع مدیران خواه یا ناخواه رضایت‌شان را به زبان نمی‌آورند. اطمینان داشته باشید که تلاش شما به زودی نمایان خواهد شد.

کارمند موفق

اگر هنوز رئیس‌تان از شما قدردانی نکرده یا نمی‌دانید که در عملکردتان موفق بوده اید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما در این مقاله سعی کردیم نشانه‌هایی که رضایت مدیران از یک کارمند موفق را نشان می‌دهند، برای شما جمع آوری کنیم. در ادامه ۱۲ نشانه اصلی رضایت مدیران را بخوانید.

چگونه بفهمیم رئیس‌مان ما را به عنوان یک کارمند موفق می‌شناسد؟

۱. او به کار شما علاقه نشان می‌دهد.

سوزان بیتس متخصص روابط عمومی، در این باره می‌گوید: سخت است که تشخیص دهید رئیس‌تان به شما علاقه‌مند است یا خیر. زمانی که رئیس شما انتظار دارد وظیفه‌ای را امیدوارانه بپذیرید یا کارهای پرچالش را در اختیار شما قرار می‌دهد، ممکن است نشانه اعتماد وی باشد. احتمالا او شما را به عنوان فردی مسئولیت پذیر و کاردان قلمداد می‌کند که آماده است مسئولیت سنگینی به شما واگذار کند.

۲. رئیس‌تان شما را به چالش می‌کشد.

احساس خستگی و کار زیاد همیشه چیز وحشتناکی نیست. بیتس می‌گوید: گاهی ممکن است رئیس شما کارهای سخت و پیچیده‌ای را به شما واگذار ‌کند. خستگی و فرسودگی در این شرایط اجتناب‌ناپذیر است. شاید فکر کنید رئیس‌تان شما را مجازات می‌کند یا شرایط و خستگی‌تان را درک نمی‌کند. در حالی که ممکن است او با این کار شما را به چالش بکشد. یا می‌خواهد میزان توانایی شما را بسنجد.

کارمند موفق

۳. آن‌ها در اولویت‌های شما شریک هستند.

از رئیس خود بپرسید که اولویت‌های اصلی او چیست و برای انجام کارهای چالش برانگیز پیش قدم شوید. به رئیس‌تان فرصت دهید تا شما را در عمل ببیند. مخصوصا در پروژه‌ای که برای او مهم است. بدین صورت او قادر خواهد بود به توانایی‌های شما بهتر پی ببرد. هرچه اولویت‌ها و معیارهای شما در کار به هم نزدیک باشد، رضایت و اعتماد بیشتری بین شما برقرار می شود.

۴. به شما احترام می‌گذارند.

مهم نیست تا چه اندازه با رئیس‌تان صمیمی هستید یا چقدر به هم علاقه دارید. آنچه در زندگی حرفه‌ای شما اهمیت دارد دریافت احترام است. اگر او از شما می‌خواهد که در مکالمات و جلسات حساس و مهم حضور داشته باشید، یا در طی پروژه‌های مختلف نظر شما را می‌پرسد، این نشانه خوبی است. این یعنی شما موفق شده‌اید اعتبار و احترامی که لایقش بودید را کسب کنید.

۵. آن‌ها در مواقع مختلف نظر شما را می‌پرسند.

بروس تولگان، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت RainmakerThinking و نویسنده کتاب «خوب نیست رئیس خود را مدیریت کنید» در این باره می‌گوید: مدیران بیشتر با کارمندانی که به آن‌ها اعتماد دارند گفتگو و مشورت می‌کنند. اگر رئیس شما می‌خواهد که در طی جلسات با او همراهی کنید یا نظر شما را می‌پرسد یعنی شما را به عنوان یک کارمند موفق می‌شناسد. حتی اگر بعد از جلسه یا خارج از ساعات کاری با شما در این باره گفتگو می‌کند، نشان می‌دهد تا چه اندازه نظر شما برای وی اهمیت دارد.

کارمند موفق

۶. همیشه از شما تعریف و تمجید نمی‌کنند.

ممکن است فکر کنید که مدیران کارمندان قابل اعتمادشان را ستایش می‌کنند. اما بیتس خاطرنشان می‌کند که همیشه این طور نیست. وی می‌گوید آن‌ها احتمالا فکر می‌کنند که شما به قدر کافی می‌دانید چه اندازه در کارتان خوب هستید. یا فراموش می‌کنند. زیرا بسیاری از کارها را به خوبی انجام می‌دهید.

بیتس توصیه می‌کند درخواست تشویق یا تحسین را به روشی به مدیران منتقل کنید. برای مثال انتظار‌تان را در شرایط مناسب بیان کنید. کارهایتان را به طور دقیق و منظم انجام دهید و کاری کنید که متوجه تلاش شما شوند. هر چند وقت یک بار خلاصه‌ای از کارهایی که انجام داده‌اید را ارائه دهید. به این شکل آن‌ها نیز به وضوح شاهد پیشرفت شما خواهند شد و فرصتی برای قدردانی به دست می‌آورند.

اگر رئیس‌تان هنوز متوجه تلاش شما نشده است یا شما را تحسین نمی‌کند، خودتان عملکردتان را ارزیابی کنید. پس از انجام هر پروژه برای تلاشی که کردید نمره‌ای در نظر بگیرید و سعی کنید هر باز امتیاز بیشتری از خودتان کسب کنید. به بیانی دیگر، با خودتان رقابت کنید. وقتی خودتان از عملکردتان راضی باشید، دیگران نیز به زودی متوجه خواهند شد.

۷. بیش از دیگران با شما مشورت می‌کنند.

اگر رئیس‌تان در شروع هر پروژه یا در بن‌بست‌هایی که قرار می‌گیرد به شما مراجعه می‌کند، بدین معناست که به توانایی شما بیش از دیگران اعتماد دارد. یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های رضایت مدیران از یک کارمند موفق، مشورت کردن با او است.

۸. مسئولیت بیشتری را به شما واگذار می‌کنند.

مدیران اغلب با استعدادترین کارمندان خود را برای وظایف بیشتر منصوب می‌کنند. احتمالا نشان ستاره طلا نخواهید داشت. اما مسئولیت پروژه‌های مهم و حتی همکاران خود را به عهده خواهید گرفت. وقتی وظایف بیشتری بر عهده شما گذاشته می‌شود یعنی رئیس‌تان از توانایی شما برای انجام آن کارها اطمینان لازم را دارد. شما ثابت کرده‌اید که می‌توانید از عهده مسئولیت‌ بیشتری بربیایید.

کارمند موفق

۹. بررسی کارهای سایر کارمندان را به شما موکول می‌کند.

وقتی مدیرتان سایر کارمندان را به شما ارجاع می‌دهد، نشان می‌دهد که به تخصص و توانایی شما اطمینان کامل دارد. زمانی که بتوانید به جای رئیس‌تان کار سایر کارمندان را بررسی و ارزیابی کنید، یعنی او می‌تواند شما را به عنوان جایگزین خود ببیند. این یعنی شما در جایی که کار می‌کنید یک کارمند موفق هستید.

۱۰. مهم‌ترین و حساس‌ترین کارها را به شما واگذار می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اعتماد و تحسین رئیس‌تان این است که با خیالی آسوده کارهای مهم و پرچالش را در اختیار شما قرار می‌دهد. فراموش نکنید که اگر وظیفه‌ای حساس و مهم بر عهده شما گذاشته شده است، یعنی از پیش اعتماد فراوانی کسب کرده‌اید.

۱۱. حال‌تان را جویا می‌شوند.

تولگان می‌گوید مدیران به روش‌های مختلف سعی می‌کنند با کارمندان محبوب‌شان ارتباط برقرار کنند. آنها سعی می‌کنند جویای حال شما شوند. به روش‌های متفاوتی از شما می‌پرسند که آیا از شغل و موقعیت خود رضایت دارید یا خیر. می‌پرسند که آیا می‌خواهید جای دیگری بروید یا شغل‌تان را تغییر دهید. به این شکل سعی می‌کنند برای شما شرایط بهتری فراهم کنند تا شما نیز از همکاری با آن‌ها رضایت داشته باشید. آن‌ها می‌خواهند رضایت شما را نسبت به موقعیتی که دارید جلب کنند تا بتوانید برای مدت طولانی‌تری با هم همکاری کنید.

کارمند موفق

۱۲. آن‌ها از شما می‌خواهند به سایر کارمندان تعلیم و آموزش دهید.

اگر به اندازه کافی در کارتان حرفه‌ای عمل کرده و اعتماد رئیس‌تان را جلب کرده باشید، پس از مدتی خواهید دید که وی از شما می‌خواهد سایر کارمندان را راهنمایی کنید. او به طریق مختلف از شما می‌خواهد از آنچه که فراگرفته‌اید در اختیار دیگران نیز قرار دهید. این نشان می‌دهد شما به قدری در کارتان پیشرفت کرده و خوب عمل کرده‌اید که باید دیگران پا روی قدم‌های شما بگذارند.

در یک اداره معمولا کارمندان جدید و تازه‌کار به حرفه‌ای‌ترین و قابل اعتمادترین کارمندان ارجاع داده می‌شوند. برای این که یک کارمند جوان پیچ و خم کارهای آن اداره را فراگیرد، لازم است در کنار یک کارمند موفق تعلیم داده شود. به جای اینکه به این درخواست‌ها به عنوان یک کار اضافی یا خسته‌ کننده نگاه کنید، از این فرصت بهره‌مند شوید. تعلیم و راهنمایی دیگران یکی دیگر از فرصت‌های طلایی برای اثبات توانایی و عملکرد حرفه‌ای تان است.

در آخر

کسب موفقیت و رضایت در هر حرفه و شغلی نیازمند صبر و حوصله است. در این مسیر طولانی و پرچالش با خودتان مهربان باشید. انتظار نداشته باشید راه صد ساله را در یک شب طی کنید. اطمینان داشته باشید که اگر به طور پیوسته به تلاش‌تان ادامه دهید هم به جایگاه مطلوب‌تان می‌رسید و هم دیگران به زودی متوجه زحمات شما خواهند شد.

مدیران بنابر موقعیت و شخصیتی که دارند، به روش‌های متفاوت رضایت شان را بروز می‌دهند. ممکن است رئیس شما به شکل دیگری از شما قدردانی کند. شاید موارد گفته شده در مورد همه صدق ‌نکند. اما هر طور شده شما نیز به رضایتمندی وی پی خواهید برد.

منبع: businessinsider.nl

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

برای موفقیت در کسب و کار برای طولانی مدت چه کارهایی باید انجام دهیم؟

چند توصیه برای بهتر شدن در هر شغلی

چند اصل موفقیت از زبان بیل گیتس

چگونه یک مدیر نمونه و لایق باشیم و تیم خود را به درستی رهبری کنیم؟

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟ به همراه تست شخصیت شناسی MBTI

پردرآمدترین شغل های حال حاضر در دنیا و میزان درآمد هر کدام