هرکس که طرفدار فیلم ها و داستان های ابر قهرمانی است با شرکت مارول نیز آشناییت دارد. کمتر کسی در جهان وجود دارد که اسم های ابر قهرمانان این شرکت را نشنیده باشد و یا طرفدار آن نباشد. سالهاست شرکت مارول مردم را با داستان های زیبا و جذاب اش به وجد می آورد و طرفداران این دسته فیلم ها روز به روز برای دیدن قهرمانانی جدید و خیالی مشتاق تر می شوند. اما این “انتقام جویان” هستند که تمام فیلم های مارول را به یکدیگر متصل می کند و قهرمانان را گرد هم می آورد.

مجموعه فیلم های “The Avengers” (انتقام جویان) در سال ۲۰۱۲ توسط استودیو مارول به نمایش گذاشته شد و ششمین فیلم این شرکت بود. انتقام جویان فیلمی است ابر قهرمانی و تخیلی که ساخت کشور آمریکا می باشد.این فیلم بر اساس سری کتاب های کامیک انتقام جویان است. محتوا این فیلم از گردآوری قهرمانانی که در فیلم های این شرکت جای داشته اند تشکیل شده و تمامی آنها با کمک یکدیگر در راستای نجات کره زمین در برابر دشمنان آن می جنگند.

انتقام جویان در مجموع به ۴ فیلم تعلق دارد که عبارت اند از: ۱- گردهمایی انتقام جویان مارول، ۲- عصر اولتران، ۳- جنگ ابدیت، ۴- پایان بازی.
که در ادامه به توضیح و بررسی تک تک اینها می پردازیم.

 

بررسی قسمت ها:

۱- فیلم گردهمایی انتقام جویان مارول (Marvel Avengers Assemble)

این فیلم در سال ۲۰۱۲ به نویسندگی و کارگردانی جاس ویدون “Joss Whedon” می باشد. تصمیم ساخت این فیلم در سال ۲۰۰۵ گرفته شد و پس از موفقیت فیلم مرد آهنی در سال ۲۰۰۸، تصمیم این شرکت برای انتشار و ساخت آن جدی تر شد. سپس اعلام کرد در سال ۲۰۱۱ اولین سری فیلم انتقام جویان را انتشار خواهد کرد. اما به علت وجود مشکلات و پیوستن برخی افراد به پروژه تا سال ۲۰۱۲ ادامه پیدا کرد.
در ۱۱ آوریل ۲۰۱۲ در سینمای “ال کپتین” هالیوود در کالیفرنیا اولین بار به نمایش گذاشته شد و پس از گذشت چند هفته به سومین فیلم پر فروش تاریخ سینما جهان تبدیل شد. پس از اکران آن این به نمایش سه بعدی نیز در آمد.

انتقام جویان-گردهمایی انتقام جویان مارول

خلاصه داستان

برادر ناتنی و شیطانی ثور، لوکی”Loki” به یک قدرت نامحدود که مکعب انرژی (Tesseract) نام دارد دست میابد، که در صدد نابودی کره زمین بر می آید. نیک فیوری “Nick Fury” مدیر “شیلد” تلاش میکند تا ابر قهرمانان را برای شکست تهدید بزرگ و بی سابقه زمین، استخدام کند.
مرد آهنی “Iron Man”، کاپیتان آمریکا “Captain America”، هالک ” Hulk” ، ثور “Thor”، بیوه سیاه پوش “Black Widow” و هوکای “Hawkeye” به گروه “تیم رویایی” می پیوندند تا جلوی این انتقام شوم را بگیرند.

کارگردان  جاس ویدون
نویسنده جاس ویدون (فیلمنامه) – زک پن، جاس ویدون (داستان)
تهیه کننده کوین فیگ
بازیگران رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، کریس همسورث، ساموئل ال. جکسون، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، مارک روفالو، کوبی اسمالدرز، ماکسیمیلیانو هرناندز، پت کی‌یرنان
تولید کننده مارول استودیو
مدت فیلم ۱۴۳ دقیقه
زبان انگلیسی، روسی
تاریخ انتشار ۴ مه ۲۰۱۲
بودجه ۲۲۰ میلیون دلار
درآمد خالص ۱,۵۱۹,۵۵۷,۹۱۰ دلار

 

در مالتینا بخوانید:
۲۵ سریال موفق تلویزیونی آمریکایی از سال ۲۰۰۰ تاکنون

 

۲- فیلم انتقام جویان: عصر اولتران (Avengers: Age of Ultron)

عصر اولتران دومین بخش از این مجموعه و یازدهمین فیلم انتشار شده از شرکت مارول می باشد. تصمیم ساخت این قسمت در همان ماهی که اولین قسمت به نمایش گذاشته شد، گرفته شد. پس از یک سال فیلمنامه اولیه نوشته شد و پس از انتخاب بازیگر در آفریقای جنوبی فیلم برداری آن آغاز شد. در این بخش نیز قهرمانان با همان نام و در همان زمینه فعالیت می کنند و باید فردی به نام “اولتران”، رباتی که به دست خود بشر ساخته شده است، را شکست بدهند.
این فیلم در ۱ می ۲۰۱۵ در آمریکا به پرده سینما رفت و چهارمین فیلم پر فروش در سال ۲۰۱۵ و نهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما جهان تبدیل شد. این بخش نیز مانند بخش اول به شکل سه بعدی آی مکس پس از پخش دو بعدی, به بازار آمد.

انتقام جویان-عصر اولتران

خلاصه داستان

تونی استارک (مرد آهنی) برنامه ایی به اولتران را برای محافظت از جهان برنامه ریزی می کند، این برنامه برای یک رباطی پایه ریزی شده است اما این برنامه ی حفاظتی به یک دشمن قوی تبدیل می شود و بصورت خودکار آغاز به کار می کند و از کنترل خارج می شود. انتقام جویان برای شکست این دشمن شکست ناپذیر تلاش میکنند تا بتوانند جلو انقراض جهانی را بگیرند.

 

کارگردان جاس ویدون
نویسنده جاس ویدون، استان لیی، جک کربی، جوئی سیمون، جیم استارلین
تهیه کننده کوین فیگ
بازیگران رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، دان چیدل، آرون تایلر-جانسون، الیزابت اولسن، پل بتانی، کوبی اسمالدرز، آنتونی مکی، هایلی اتول، ادریس البا، استلان اسکارشگورد، جیمز اسپیدر، ساموئل ال. جکسون، یولیا کرینکه
 تولید کننده مارول استودیو
مدت فیلم ۱۴۱ دقیقه
زبان انگلیسی، کره ایی
تاریخ انتشار ۱ می ۲۰۱۵
بودجه ۲۵۰ میلیون دلار
درآمد خالص ۱,۴۰۵,۴۱۳,۸۶۸ دلار

 

در مالتینا بخوانید:

بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۱۹- آنها که به اسکار رفتند و آنها که در راهند

 

۳- فیلم انتقام جویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War)

از آنجایی که تمام فیلم های مارول بصورت دنباله ایی می باشد. جنگ ابدیت نیز یکی از دنباله های فیلم های دیگر است که نوزدهمین فیلم انتشار شده از این شرکت است. در این قسمت نگهبانان کهکشان “Guardians of the Galaxy” به گروه انتقام جویان می پیوندند و با فردی به نام “تانوس” برای جلوگیری از بدست آوردن سنگ های ابدیت می جنگ اند.
در آوریل ۲۰۱۵ تصمیم ساخت این فیلم گرفته شد. در ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ در آمریکا اکران شد و به جزء پر فروش ترین و موفق ترین آثار مارول تبدیل شد. مانند دیگر فیلم های مارول پرفروش ترین فیلم در سال ۲۰۱۸ و دومین فیلم پرفروش ابرقهرمانی تاریخ سینما به حساب می آید.

انتقام جویان-جنگ ابدیت

خلاصه داستان

همانطور که انتقام جویان و متحدان آنان همچنان در پی حفاظت از جهان و تهدیدات بسیار بزرگی که اتفاق می افتد، رسیدگی می کنند. یک خطر جدید از سایه های کیهانی پدید می آید، تانوس، که هدف او جمع کردن پنج سنگ ابدیتی است که هرکدام از آنها یک ویژگی منحصر به فرد دارند. با این سنگ ها می توان کنترل هر انرژی از کل جهان را اداره کرد.
در این بخش تمام انتقام جویان چه در زمین و چه کسانی که در کهکشان ماموریت حفاظت را دارند، گرد هم می آیند و علیه تانوس می جنگ اند.

 

کارگردان آنتونی روسو، جوئی روسو
نویسنده کریستوفر مارکوس، استفن مک فیلی
تهیه کننده کوین فایگی
بازیگران رابرت داونی جونیورکریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، بندیکت کامبربچ، دان چیدل، تام هیدلستون، تام هالند، چادویک بوزمن، پل بتانی، الیزابت اولسن،  آنتونی مکی، سباستین استن، دانای گوریرا، لتیشیا رایت، دیوید باتیستا، زویی سالدانا، جاش برولین، کریس پرت، تیفانی اسپنسن
تولید کننده مارول استودیو
مدت فیلم ۱۴۹ دقیقه
زبان انگلیسی
تاریخ انتشار ۲۷ آوریل ۲۰۱۸
بودجه ۳۲۱ میلیون دلار
درآمد خالص ۲,۰۴۸,۷۰۹,۹۱۷ دلار

 

در مالتینا بخوانید:
معرفی پنج سریال مهم و جدید شبکه‌ی نمایش خانگی

 

۴-  فیلم انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

این قسمت ادامه ی تمام فیلم های مارول است اما بیشتر از همه وابسته به قسمت چهارم انتقام جویان، جنگ ابدیت، می باشد. پایان بازی از بیست و دومین فیلم های مارول است. ابتدا این قسمت به عنوان “جنگ ابدیت۲” نام گذاری شد. در ژوئیه ۲۰۱۶ مارول این عنوان را پاک کرد و آن را بی نام خواند. پس از به پایان رسیدن جنگ ابدیت، فیلمبرداری این قسمت نیز آغاز شد. در دسامبر ۲۰۱۸ “پایان بازی” نام رسمی این فیلم شد.
این فیلم با بودجه ی ۳۵۶ میلیون دلار، یکی از پر هزینه ترین فیلم تاریخ سینما شد. اکران رسمی آن ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ بود و به پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۹ و پرفروش ترین فیلم ابر قهرمانی و همچنین دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما جهان تبدیل شد.

انتقام جویان-پایان بازی

خلاصه داستان

قسمت چهارم انتقام جویان در ادامه ی قسمت قبل “جنگ ابدیت” است که با بشکن زدن ناتوس نیمی از جهان پنهان می شود. حال انتقام جویان گرد هم می آیند تا سنگ ها را پیدا کرده و به وسیله آن افراد پنهان شده و نیمی دیگر از زمین را باز گرداند. اما ناتوس سنگ ها را نابود کرده تا دیگر نتوانند از آن استفاده کنند. ثور سر ناتوس را از بدنش جدا می کند. تمام انتقام جویان به پیش هم باز میگردند تا دوباره خسارت وارد شده به زمین را جبران کنند.

 

کارگردان آنتونی روس، جوئی روس
نویسنده کریستوفر مارکوس، استفن مک فیلی
تهیه کننده کوین فایگی
بازیگران رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، دان چیدل، پل راد، بری لارسون، کارن گیلان، دانای گوریرا، بردلی کوپر، جاش برولین
شرکت تولید کننده استودیو مارول
مدت فیلم ۱۸۱ دقیقه
زبان انگلیسی، ژاپنی
تاریخ انتشار ۲۶ آوریل ۲۰۱۹
بودجه ۳۵۶ میلیون دلار
درآمد خالص جهانی ۲,۷۶۱,۳۱۸,۱۶۱ دلار

 

منبع: IMDB WIKIPEDIA