تا به امروز دنیا هنرمندان زیادی را به خود دیده که تنها برخی از آنها قله‌های موفقیت را در نوردیده‌اند و شهرت جهانی دارند. فریدا کالو در گذر پستی و بلندی‌های روزگار توانست نام خود را جاودانه کند و آثار خود را به نمایش بگذارد. وی به سبب فعالیت‌های گسترده در خصوص دفاع از حقوق زنان نیز از این منظر شناخته شده است. در وبلاگ مالتینا این بار به زندگینامه شخصیتی می‌پردازیم که توانست در طول عمر خود تحسین همگان را بر انگیزد.

بیش از نیم قرن از زمان مرگ فریدا کالو می‌گذرد اما تصاویر و نماد او هنوز هم احساس تازه‌ای میان علاقه‌مندان به هنر ایجاد می‌کند. موهای گل‌دار و دیدگاه خاص او به زندگی، جهان‌بینی ویژه او را نشان می‌دادند. فریدا کالو یک نقاش مشهور مکزیکی در قرن بیستم و نمادی از فمنیسم و قدرت زنان در سراسر جهان به شمار می‌رود.

او همیشه توجه همگان را به خود جلب می کرد؛ چه در نمایشگاه‌های خود در پاریس و چه در خیابان‌های مکزیک و برخورد تصادفی با مردم. ترکیب لباس‌های بلند و رنگارنگ، جواهرات سنتی، موهای بافته با گل و روبان یک سبک زیبایی شناختی منحصربفرد و بدون مقایسه را ایجاد کرده بود. ظاهر  او همیشه با آثارش پیوند عمیقی داشت و همه‌ی آن رنگ‌ها و اشکال خاص شخصیت و هویت بی‌نظیرش را منعکس می‌کرد.

“تنها چیزی که می‌دانم این است، به نقاشی نیاز دارم و هر آنچه که در سرم می‌گذرد را به تصویر می‌کشم بدون هیچگونه کم و کاستی. از آنجایی که موضوعات من همیشه در مورد احساسات، ذهنیت و واکنش‌های عمیق در مواجهه با موقعیت های شخصی زندگی بوده، من بارها و بارها همه این موارد را در چهره خود عینیت داده‌ام و این صادقانه و واقعی‌ترین کار برای بیان احساسات درونی و خارجی من است”

—فریدا کالو

فریدا کالو

فریدا کالو

خانواده، آموزش و اوایل زندگی

کالو در ۶ ژوئیه سال ۱۹۰۷ در شهر کویاکاون ایالت مکزیکوسیتی متولد  شد. پدر او، ویلهلم که به گیلرمو نیز معروف است، یک عکاس آلمانی بود که به مکزیک مهاجرت نمود و در آنجا با مادر فریدا ملاقات کرد. فریدا کالو دو خواهر بزرگتر به نام‌های ماتیلد و آدریانا دارد، همچنین خواهر کوچکترش، کریستینا یک سال بعد از او به دنیا آمد. در حدود شش سالگی کالو به بیماری فلج اطفال مبتلا شد و ۹ ماه خانه‌نشین شد. در حالی که دوره بهبودی را پشت سر می‌گذاشت، هنگام راه رفتن لنگ می‌زد چراکه پای راستش آسیب زیادی دیده بود. در چنین شرایطی پدرش برای بدست آوردن سلامتی فریدا، او را به فوتبال بازی کردن، شنا و حتی کشتی گرفتن تشویق نمود. حرکات غیر معمول برای دختری که می خواهد خود را به دنیا نشان دهد.

“من با هر آنچه که پدرم به من آموخته و چیزهایی که مادرم به من یاد نداده، موافقم”

سپس در سال ۱۹۹۲ کالو در مدرسه مشهور آمادگی ملی ثبت نام کرد. او از معدود دانش آموزان دختر این مدرسه بود و به دلیل روحیه ویژه و عشق به لباس‌های رنگی، سنتی و جواهرات شهرت پیدا کرده بود. در همین دوران با گروهی از دانش آموزان متفکر هم کلام شد و تمایلات سیاسی پیدا کرد، بنابراین به لیگ کمونیست جوان پیوست.

تصادف فریدا کالو

در هفدهم سپتامبر سال ۱۹۲۵ میلادی کالو و یکی از دوستان مدرسه‌اش به نام گومز آریاس با اتوبوسی در حال سفری کوتاه بودند که با اتومبیلی دیگر تصادف کردند. هنگام برخورد میله ای فولادی به لگن او وارد شد، همچنین چندین مجروحیت جدی از جمله شکستگی ستون فقرات و لگن را تجربه نمود. این شوک برای والدینش به حدی سنگین بود که هیچکدام قادر به دیدن فریدا نبودند. مادرش خانه‌نشین و پدرش نیز به بیماری سختی دچار شد. تنها ماتیلد و چند دوست او، کسانی بودند که او را در بیمارستان ملاقات می‌کردند.

پس از چندین هفته در بیمارستان بستری شد و پس از بهبودی کامل به خانه بازگشت. فریدا ماه‌های زیادی را در خانه گذراند و از درد شدیدی از سر تا پا رنج می‌برد. او در دوران نقاهت خود نقاشی را آغاز نمود و چهره خود را کشید و پس از اتمام به گومز آریاس هدیه کرد.

در این حادثه خطرناک فریدا کالو به شدت مجروح شد اما او زنده ماند تا یکی از بزرگترین هنرمندان تمام دوران شود.

“نقاشی من پیام درد را همیشه به همراه خود دارد”

ماجرای ازدواج فریدا کالو با دیگو ریورا و پیچ و خم های احساسیش

ازدواج فریدا کالو با دیگو ریورا

ازدواج فریدا کالو

در سال ۱۹۲۹ کالو و دیگو ریورا یکی از نقاشان دیواری مشهور با یکدیگر ازدواج نمودند. داستان آشنایی این دو از زمانی آغاز شد که فریدا روی یک پروژه دبیرستان کار می کرد و در این میان با ریورا ملاقات نمود. فریدا اغلب در حال مشاهده او در سالن سخنرانی مدرسه بود، جایی که دیگو برای خلق اثر The Creation انتخاب نمود. طبق برخی از گزارش‌ها در همین دوران فریدا به یکی دوستانش گفته بود که روزی کودک ریورا را به دنیا خواهد آورد.

بعد از این جریانات در سال ۱۹۲۸ این دو همکاری مشترک دیگری با یکدیگر داشتند که این اتفاق سبب ارتباط بیشتر میان آنها شد. آنها اختلاف سنی زیادی داشتند و دیگو ۲۰ سال از فریدا بزرگتر بود اما این مسئله فریدا را آزار نمی داد، به همین سبب خانواده او به این رابظه رضایت دادند. دیگو عاشق افکار غیر متعارف و ذهن تند فریدا بود. به نظر می‌رسید که فریدا و دیگو هیچگاه از یکدیگر خسته نمی شوند و این از احساس مشترک آنها مشخص بود. جای تعجب داشت که دختری جوان و دلفریب مانند فریدا عاشق شخصی پیر، دارای اضافه وزن و از نظر جسمی غیر قابل تحمل مانند دیگو شود.

ظاهر دیگو شاید نقطه قوت او نبود اما موقعیت اجتماعی قوی، استعداد عالی و جذابیت خاصی داشت که خانوم‌ها را به خود جذب می کرد. اگرچه آن ها در سال ۱۹۳۹ طلاق گرفتند اما یکسال بعد دوباره با یکدیگر ازدواج کردند. دیگو دنیای فریدا بود، همه چیز او؛ مربی، الهام بخش و عشق بزرگ او. وی مردی نیرومند بود که فریدا در آغوش او احساس امنیت می‌کرد. بنا به همین خلقیات، فریدا به او تکیه کرد و استعداد خود را تکامل بخشید.

“دیگو همه چیز بود؛ فرزند من، عشق من و جهان من”

کاراکتر هنری فریدا کالو

در حالی که او هرگز خود را یک هنرمند سورئالیست نمی‌دانست، اما در سال ۱۹۳۸ با یکی از چهره های اصلی جنبش هنری و ادبی این مکتب به نام آندرا برتون دوست شد. در همان سال وی یک نمایشگاه بزرگ در گالری نیویورک سیتی برگزار کرد و حدود نیمی از آثار خود را به فروش رساند. همچنین به علت آثار فوق العاده‌اش توانست دو حکم هیئت داوری از سردبیر معروف به نام Clare Boothe Luce دریافت کند. در سال سال ۱۹۳۹ کالو مدتی را در پاریس گذراند و بخشی از نقاشی‌های خود را به نمایش گذاشت، به علاوه با هنرمندانی مانند مارسل دو شامپ و پابلو پیکاسو دیدار کرد.

کالو در سال ۱۹۴۱ با حکمی که از سوی دولت مکزیک دریافت کرد به ۵ چهره زن برتر در این کشور تبدیل شد. در همین دوران بود که پدرش را از دست داد، در حالی که هنوز از مشکلات مزمن سلامتی رنج می‌برد. علیرغم چالش‌های شخصی، کارهای او به محبوبیت فراوانی رسیدند و در این دوران نمایشگاه‌های گروهی متعددی را برگزار کرد.

با این حال در سال ۱۹۵۳، فریدا کالو توانست مجوز برگزاری نمایشگاه انفرادی را در مکزیک دریافت کنید. فعالیت‌های او به عنوان یک هنرمند زن خلاق مورد توجه جنبش‌های فمینیستی در دهه ۷۰ میلادی قرار گرفت و بررسی‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفت.

“من فکر می‌کنم که کم کم بر مشکلات خود فائق می‌آیم و جان سالم به در ببرم.”

مشهورترین نقاشی های کالو

مشهورترین نقاشی های کالو

نقاشی های فریدا کالو

بسیاری از آثار کالو پرتره بودند اما چند مورد از برجسته‌ترین آثار وی شامل موارد زیر است:

فریدا و دیگو ریورا Frieda and Diego Rivera 1931

کالو این نقاشی را در ششمین نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان زن سانفرانسیسکو به نمایش درآورد. در این اثر فریدا کالو دست دیگو را گرفته درحالی که بوم نقاشی در دست دیگر اوست. این نقاشی حدودا دو سال بعد از ازدواج آنها کشیده شده و هم‌اکنون در موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو نگهداری می شود.

بیمارستان هنری فورد Henry Ford Hospital 1932

در سال ۱۹۳۲ کالو عناصر گرافیکی و سورئالیستی را در کار خود گنجاند. این اثر نیز نقاشی اول مشهور او نیز کاملا شخصی بود و داستان سقط جنین دوم او را بازگو می‌کند. در این نقاشی فریدا خودش را در بیمارستان هنری فورد به تصویر می‌کشد که به روی تخت برهنه با خونریزی در بستر افتاده است. این نقاشی فضایی بسیار دلهره آور دارد؛ بدن پیچ خورده و تخت بهم ریخته است. احساس ناتوانی و قطع ارتباط به شما القا می‌شود که البته با نحوه رنگ آمیزی ماهرانه‌ای همراه شده است. این نقاشی بازتابی هنرمندانه می‌باشد از آنچه فریدا کالو هنگام سقط جنین احساس کرده بود. این نقاشی واقعیت و خیال را باهم مخلوط کرده و با چنین سبک ساده‌ای به نمایش درآمده است.

خودکشی دوروتی هیل The Suicide of Dorothy Hale 1939

از کالو خواسته شد تا نقاشی از دوروتی هیل بکشد که پس از کشته شدن همسرش در یک تصادف، خودکشی کرده بود. Clare Boothe Luce که از دوستان نزدیک دوروتی بود، در ازای ۴۰۰ دلار خواست تا فریدا نقاشی از او بکشد.  لوس میخواست نقاشی را به مادر دوروتی هدیه کند اما وقتی با این پرتره روبرو شد، دچار بهت و نگرانی گردید. این نقاشی یکی از تکان‌دهنده‌ترین و جنجالی‌ترین نقاشی فریدا است که جرئیات هر مرحله از خودکشی هیل را به تصویر می‌کشد. این اثر به صورت ناشناس به موزه هنر ققنوس اهدا کرد و در معرض نمایش عموم قرار گرفت.

دو فریدا The Two Fridas 1939

این نقاشی اندکی پس از طلاق وی با دیگو ریورا کشیده شد. این پرتره دو شخصیت متفاوت از فریدا را نشان می دهد. یکی لباس سنتی به تن کرده با قلبی شکسته در کنار یک فریدا با لباس امروزی، مدرن و مستقل نشسته است. او در این مورد گفت که ناشی از خاظره یک دوست کودکی خیالی است، البته بعدها اعلام نمود که با جدایی از دیگو احساس ناامیدی و تنهایی بر این نقاشی اثرگذار بود. در حال حاضر نقاشی The Two Fridas در موزه Frida Kahlo در Coyocan مکزیک به نمایش عموم درآمده است.

ستون شکسته The Broken Column 1944

کالو چالش های جسمی خود را از طریق هنر خود با این نقاشی به اشتراک گذاشته و ستون فقرات خود را به عنوان یک ستون تزئینی خرد شده نشان داده است. درد و رنج موضوعی ثابت در سبک نقاشی فریدا امی‌باشد. در این نقاشی او در و رنج خود را به روشی ساده اما ترسناک بیان کرد. میخ‌هایی به صورت و تمام بدن او وارد شده‌اند و ترکیب رنجور و دلهره آوری به وجود آمده است.

مرگ فریدا کالو

سرانجام حدود یک هفته پس از تولد ۴۷ سالگی، کالو در ۱۳ ژانویه سال ۱۹۵۴ در خانه محبوب آب رنگش درگذشت. گمانه‌زنی هایی در مورد ماهیت مرگ وی وجود داشت؛ گزارش شده بود که وی دچار آمبولی ریه شده اما همچنین داستان هایی در مورد خودکشی احتمالی وجود دارد. او در سال‌های پایانی عمرش چندین عمل جراحی سنگین انجام داد و حتی پای راست خود را بر اثر بیماری از دست داد.

مرگ فریدا کالو

فریدا در بستر بیماری

همچنین افسردگی شدیدی را تجربه می‌کرد و در چندین مرحله در بیمارستان بستری شده بود. با این وجود هیچ کدام از این مشکلات جسمی او را از عقاید سیاسی مختص به خودش باز نداشت و تا آخر عمر بر آرمان‌های مورد علاقه پافشاری نمود.

“درد، لذت و مرگ چیزی جز فرایندی برای وجود نیست”

فیلمی در مورد فریدا کالو

زندگی کالو موضوع اصلی فیلم Frida 2002 است که در آن سلما هایک به عنوان فریدا و آلفرد مولینا در نقش دیگو ریورا بازی کردند. این فیلم با کارگردانی جولی تیمور برای شش جایزه اسکار نامزد شد که در زمینه های بهترین گریم و امتیاز جایزه اسکار را کسب کرد.

موزه Frida Kahlo

خانه خانوادگی که کالو در آن به دنیا آمد و بزرگ شد بعدها  بنای کاخ آبی یا کاسا آزول نامیده شد. این بنا در سال ۱۹۵۸ به عنوان موزه افتتاح گردید. آثار هنری مهم این هنر مند در این موزه در مکزیکوسیتی وجود دارد. از جمله مهمترین آثار وی در این موزه می‌توان به ویوا لا ویدا، فریدا و سزارین و پرتره پدر من ویلهلم کالو اشاره کرد.

کتاب در مورد فریدا کالو

یک جلد کتاب با عنوان Forever Frida: A Celebration of the Life, Art, Loves, Words, and Style of Frida Kahlo در مورد تمام زوایای زندگی فریدا منتشر شده است. این زندگینامه شامل کودکی، حوادث، فعالیت هنری کالو، ازدواج با ریورا، ارتباط با حزی کمونیست و امور عاشقانه است. در توضیح کوتاه این کتاب آمده است: “هنگامی که هر صفحه را از روی تحریک فکری خود باز می‌کنید، درک شما از تجربه زندگی کالو عمیق‌تر خواهد شد”

کتاب در مورد فریدا کالو

زندگینامه فریدا کالو

شما قادر به تهیه این کتاب از طریق فروشگاه آمازون به لینک زیر می‌باشید.

امیدواریم که مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد، وبلاگ مالتینا زندگینامه افراد مشهور زیادی را در دل خود جای داده که هر کدام داستان خواندنی دارند. بخش اطلاعات عمومی پر شده از موضوعات متنوع که به افزایش دانش شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند. یا اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی دوستان خود را از زندگی پر فراز و نشیب این نقاش برجسته آگاه کنید. در پایان نظرات خود را با درج کامنت در مورد موضوعات مطرح شده با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی:

نقاشی و کاربرد آن در آثار معروف دنیای طراحی لباس

۱۰ دانشگاه هنر که اسطوره های هنرمند جهان در آنها تحصیل کرده اند