عارف لرستانی بازیگر طناز و موفق تلویزیون، تئاتر، سینما و شبکه نمایش خانگی، در ۱۵ام بهمن ماه سال ۱۳۵۰ در کرمانشاه متولد شده و به علت ایست قلبی در تاریخ ۲۶ام فروردین ماه ۱۳۹۶ در تهران درگذشت. این هنرمند را در روستای سیمینه کرمانشاه، یعنی محل تولد وی، به خاک سپردند.

زندگی هنری عارف لرستانی

عارف در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۶ به فعالیت هنری خویش و بازیگری پرداخت. او در ایفای نقش‌های طنزآلود، موفقیت زیادی داشت و در بسیاری از کارهای طناز بزرگ ایران، مهران مدیری پررنگ ظاهر گشت. شروع بازیگری او با مجموعه جنگ ۷۷ بود که کارگردانی آن را مهران مدیری برعهده داشت.

مجموعه فعالیت‌های هنری وی به عنوان بازیگر در سرفصل‌های سریالی زیر خلاصه می‌شود:

جنگ ۷۷، در حاشیه، کوچه مروارید، ویلای من، شوخی کردم، مرد دو هزار چهره، قهوه تلخ، خسته دلان، ۹۰ شب، ببخشید شما، عطسه و بمب خنده. نقش ماندگار او در سریال قهوه تلخ را هرگز از یاد نمی‌بریم و طنازی‌هایش در سریال نوستالژیک جنگ ۷۷، همیشه در یاد ایرانیان باقی خواهد ماند.

همین طور او در چندین فیلم سینمایی شام عروسی، معادله، انتخاب و مانی و ندا حضور داشته است.

این هنرمند چند سال اخیر را کم فعالیت شده و کمی از دنیای تلویزیون و سینما کناره‌گیری کرده بود. اگر علت آن را جویا شویم؛ گویا کارهایی که به عارف پیشنهاد می‌شد، مطابق طبع ظریف و مشکل پسند این بازیگر و هنرمند کشورمان نبوده و او ترجیح داده بود که به نویسندگی فیلمنامه و نمایشنامه بپردازد.

عارف لرستانی

ماجرای ازدواج عارف لرستانی

عارف با الهام ناصری که کارمند سفارت ژاپن بود، پیوند ازدواج بست. ماجرای آشنایی این دو از آن جایی شکل گرفت که عارف و چند تن دیگر از هنرمندان سفری به ژاپن داشتند. این سفر به سال ۱۳۹۱ مربوط می‌شود. در این زمان عارف بنا بر سابقه آشنایی قبلی با الهام ناصری، برای انجام برخی کارهای مربوط به سفر با وی چندین تماس گرفت و این تماس‌ها زمینه‌ساز، آشنایی جدی‌تر این دو و ازدواج بین آن‌ها گشت. به گفته الهام ناصری همسر عارف، آن‌ها زندگی عاشقانه و توأم با تفاهم و آرامشی را کنار یکدیگر داشتند که متاسفانه مرگ نابهنگام این هنرمند عزیز، مانع از ادامه آن شد.

ماجرای ازدواج عارف لرستانی

وصیت‌نامه عارف پیش از مرگ

عجیب است اما گویا درباره عارف نیز، مرگ پیشتر آگاهش ساخته بود. او پیش از مرگ خود، پستی به شرح زیر را در صفحه اینستاگرامش منتشر ساخت:

” عبدالحسین لرستانی، پدربزرگم. مردی که در روستای سیمینه، سمت سرآب نیلوفر کرمانشاه دفن شده. من هیچ وقت او را ندیدم، او هم هیچ وقت مرا ندید. سال‌ها قبل، خیلی قبل‌تر از این که من به دنیا بیایم، مرده بود. با این که هیچ وقت همدیگر را ندیدیم، دلم می‌خواهد وقتی مُردم کنار او در روستای سیمینه دفن شوم، احساس می‌کنم کنارش آرام خواهم بود. خیال مردن ندارم، اما مرگ خبر نمی‌کند.”

علت فوت عارف لرستانی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، عارف بر اثر ایست قلبی در ۴۵ سالگی، درگذشت. طبق چیزی که همسر وی شرح داده است؛ در روز فوت، او حال نامساعدی داشته و احساس کلافگی تب‌آلودی را پشت سر گذاشته است. ناراحتی معده و سرگیجه با عارف همراه بوده و زمانی که سکسکه بی‌امان به مشکلات او اضافه می‌شود، به همراه همسرش به بیمارستان مراجعه می‌کنند. در بیمارستان وضعیت بدنی او مورد بررسی قرار گرفته و برای قطع سکسکه آمپولی به وی تزریق می‌شود. او و همسرش پس از حدود یک ساعت حضور در بیمارستان به منزل مراجعت کرده و حوالی ساعت ۹ شب در خانه حضور داشتند. آن شب به دلیل آثار خواب آوری تزریق آمپول، عارف لرستانی زودتر از زمان معمول به خواب می‌رود و همسر وی در ساعات اولیه صبح متوجه بی‌حرکت ماندن او می‌گردد. او سراسیمه اورژانس را خبر کرده ولی گویا بسیار دیر شده و عارف عزیز چند ساعت قبل دار فانی را وداع گفته بود.

مراسم تشییع این هنرمند محبوب کشور با شکوه تمام برگزار شده و عده بسیاری از هنرمندان و مردم عادی که طرفدار هنر عارف بودند، در این مراسم حضور به هم رساندند.

علت فوت عارف لرستانی

آرزوی عارف برای مرگ در خواب

در میان صحبت‌هایی که همسر عارف پس از مرگ او گفته است، می‌خوانیم که عارف لرستانی عزیز آرزو داشته که مرگ خود را در خواب تجربه کند. همسر وی از این که عارف به آرزوی خود رسیده و مرگی آرام را در خواب تجربه کرده است، احساس رضایت دارد. او در این خصوص گفته است: “من حس خوبی دارم که به یکی از آرزوهایش رسید ولی از طرفی هم حسم بد است که چرا الان؟! من و عارف با هم قرار گذاشتیم که اول من بمیرم (در سن ۸۰ سالگی) و عارف بعد از من در سن ۱۲۰ سالگی. عارف می‌توانست صبر کند اول من بروم. من از این که عارف در خواب از دنیا رفته است و به آرزویش رسیده، خوشحال هستم . من کسی بودم که اگر عارف سر درد می‌گرفت، زندگی را تمام شده می‌دانستم. من فقط می‌خواهم مطمئن شوم که عارف کوچکترین زجری نکشیده باشد وقتی که داشت از این دنیا می‌رفت. واقعا دعا می‌کنم که آرام رفته باشد. هیچ کس از آن دنیا خبر ندارد و هیچ کس لحظه جدایی روح از بدن را ندیده است. حتی زمانی که عزیزترین آدم هم کنارش باشد. من امیدوارم که عارف دردی نکشیده باشد و اگر هم این طور باشد من بسیار خوشحالم.”

عارف لرستانی

کلام آخر

عارف لرستانی از آن دسته هنرمندانی بود که در طول زندگی هنری خویش، هنر فاخر را ارج نهاده و به قیمت امرار معاش، بازی در آثار سخیف و بدون ریتم هنری را نپذیرفت. از گروه مالتینا امیدوار هستیم که روح این هنرمند عزیز و به قول یارانش وطن دوست، قرین رحمت و آرامش باشد.

تصاویری دیگر از عارف لرستانی

کودکی عارف لرستانی

عارف لرستانی

عارف لرستانی

عارف لرستانی

عارف لرستانی

پیشنهاد مطالعه:

الناز شاکردوست| ازتجربه ی تونل مرگ تا دریافت سیمرغ بلورین

فاضل نظری، بیوگرافی و فعالیت های وی به همراه گزیده اشعار

لیلا اوتادی از حاشیه تا متن