راهنمای تخصصی خرید دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته - انواع آن

«این مکان مجهز به دوربین مداربسته است»

شاید در طول روز، حین رفت و آمد در مکان‌های مختلف، این جمله بار‌ها به چشمتان خورده باشد.

در اواسط قرن بیستم، دوربین مداربسته برای استفاده در پروژه‌های امنیتی مربوط به نهاد‌های حکومتی و سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا به امروز، کاربری این دوربین‌ها توسعه و گسترش یافته، به طوری که همه جا، از مشاغل کوچک گرفته تا منازل، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید دوربین مداربسته

 

در این مقاله به بررسی دوربین مدار بسته و مسائل مربوط به آن، مانند اجزاء، انواع و کاربرد ‌آن و… می‌پردازیم و نکات مفیدی را در مورد خرید، کاربری، نصب و راه اندازی این دوربین‌ها شرح می‌دهیم. پس با ما همراه شوید.

 

مقدمه‌ای بر سیستم دوربین مداربسته

سیستم دوربین مداربسته (به انگلیسی: Closed Circuit Television) یا به اختصار CCTV، به سیستمی اطلاق می‌شود که در آن مدار‌هایی به صورت بسته و محدود تعبیه شده‌اند و همه عناصر (دوربین، مانیتور، ذخیره کننده اطلاعات) مستقیماً به یکدیگر وصل می‌شوند و سیگنال‌ها به طور اختصاصی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

سیستم دوربین مداربسته با پخش تلویزیونی زمینی فرق می‌کند. زیرا سیگنال‌های مربوط به مشاهده اطلاعات در دسترس همه نیست و پخش آن‌ها فقط تحت اختیار کاربران اختصاصی، مجاز است.

در گذشته دوربین‌های مداربسته دارای تصاویر کم وضوح و سیاه و سفید بودند و از فناوری نوار مغناطیسی آنالوگ با قابلیت ذخیره محدود اطلاعات استفاده می‌کردند. میزان وضوح و دقت این دوربین‌ها بسیار کم بود و قادر به ارائه جزئیات ریز و مهمی مانند چهره افراد و تشخیص اعداد نبودند.

سیستم‌های دوربین مداربسته امروزی، به دلیل پیشرفت فناوری دیجیتال، دارای وضوح و کیفیت تصاویر بالا، پشتیبانی از ارتباط بی‌سیم، مجهز به نرم افزار‌ها و اپلیکیشن‌های آنالیز قوی و گزینه‌های ذخیره سازی اطلاعات در بستر اینترنت (فضای ابری) هستند.

در حال حاضر کیفیت تصاویر دوربین‌های مدار بسته به حدی بالاست که قادر به تشخیص جزئیات چهره، نوع و رنگ لباس فرد و حتی آرم حک شده روی آن نیز هستند. با افزوده شدن قابلیت پشتیبانی از ارتباط بی‌سیم، دوربین‌های مداربسته می‌توانند از هر نقطه جهان و در هر زمانی، از طریق یک برنامه کنترل‌گر و اتصال به اینترنت، قابل دسترسی و نظارت باشند.

کاربری دوربین‌ مدار بسته

سیستم دوربین مداربسته نه تنها امنیت کلی را افزایش می‌دهد بلکه به عنوان یک عامل بازدارنده و نظارتی در برابر انواع مختلف رفتار‌های ناهنجار و مخرب عمل می‌کند. امروزه دامنه کاربرد دوربین‌ مداربسته برای حفظ امنیت و افزایش نظارت و کنترل دقیق‌تر، گسترش فوق‌العاده‌ای یافته است.

پایه و هدف اصلی از طراحی و کاربری دوربین‌های مداربسته، نه تنها حفظ و افزایش امنیت است، بلکه این سیستم‌های امنیتی می‌توانند برای سناریو‌های بی‌شماری سازگار شوند. از جمله کنترل خط تولید در کارخانه‌ها، سیستم‌های کنترل ترافیک، هتل‌ها، استادیوم‌ها، مراکز همایش، شبکه‌های تلویزیونی خصوصی که برنامه‌های ویژه‌ای پخش می‌کنند و نظارت بر حیات وحش، به عنوان مثال در جایی که شرایط برای مداخله انسان مناسب نیست.

سیستم امنیتی-نظارتی خانه هوشمند نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی مربوط به دوربین‌های مداربسته است که شامل دوربین نظارتی و دزدگیر هستند. در سیستم خانه هوشمند، دوربین‌ها با قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای نظیر تصویربرداری ۳۶۰ درجه و اتصال بی‌سیم به وای فای و ضبط صدا، طراحی شده‌اند.

با یکبار اتصال دوربین به وای فای و یا مودم اینترنت و با نصب نرم افزار آنالیز مربوطه روی گوشی هوشمند، می‌توانید تصویر و صدای محیط را از هر مکانی مشاهده و کنترل کنید. همچنین با ایجاد حرکت یا وقوع هر گونه اتفاق در محیط، آژیر این سیستم به صدا درآمده و از طریق نرم افزار نصب شده روی گوشی، بلافاصله به شما اطلاع داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خانه هوشمند چیست؟

اجزای اصلی دوربین مداربسته

دوربین مداربسته - خرید دوربین مدار بسته

یک سیستم دوربین مداربسته از چندین رکن اساسی تشکیل شده است که در ادامه مطلب به شرح و بررسی کامل هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

لنز

وظیفه اصلی لنز، انتقال نور از محیط بیرون بر روی سنسور دوربین مداربسته است و باعث ارائه تصویر محیط به سنسور می‌شود. در واقع نور بازتابی از سطح اشیاء از لنز دوربین عبور کرده و به سنسور منتقل می‌شود. سپس تصویر انتقالی به سنسور به سیگنال الکتریکی قابل دید تبدیل و روی نمایشگر مشاهده می‌شود.

دوربین مدار بسته - راه اندازی دوربین مدار بسته

سایز و نوع لنز‌های دوربین مداربسته با توجه به مکانی که دوربین در آن نصب شده است، متفاوت است و به انواع زیر تقسیم می‌شود.

لنز FIX یا ثابت: این لنز‌ها زاویه دید ثابتی دارند و برای نظارت بر روی یک مکان مشخص مناسب هستند. لنز ثابت را نمی‌توان برای نظارت در چند موقعیت‌ مختلف تنظیم کرد و قیمت آن پایین‌تر از لنز‌های دیگر است. دوربین‌های امنیتی با لنز‌های ثابت معمولاً برای استفاده در منازل و در جایی که محیط روشنایی خوبی دارد، ایده آل است.

لنز Varifocal یا (فاصله کانونی متغیر): در لنز متغیر این امکان وجود دارد تا کاربر به صورت دستی فاصله کانونی لنز و زاویه دید را تنظیم کند. این لنزها معمولاً بهترین انتخاب برای فضاهای باز هستند و باعث می‌شوند تا نظارت و کنترل بیشتری روی مناطق مورد نظر داشته باشید.

لنز motorized (موتوردار): در این نوع از لنزها، امکان فوکوس از راه دور وجود دارد و زاویه دید آن‌ها در هر لحظه قابل تنظیم و تغییر است. در لنز موتوردار کاربر به صورت الکترونیکی و از راه دور قادر است فاصله کانونی و زاویه دید را تنظیم کند و به صورت خودکار، وضوح تصویر تنظیم می‌شود.

کامل‌ترین مقالات را در مالتینا بخوانید: 

بهترین لنزهای دوربین موبایل

مانیتور یا صفحه نمایشگر در دوربین مدار بسته

صفحه نمایشگر یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در سیستم دوربین مداربسته است. اندازه صفحه نمایشگر دوربین‌های مداربسته با توجه به مکانی که دوربین مداربسته قرار گرفته، تعداد و نوع دوربین‌ها متفاوت است.

وظیفه نمایشگر، نمایش تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته و ضبط کننده هاست.

حتی در صورت انتخاب دوربین باکیفیت، اگر نمایشگر مناسبی برای سیستم دوربین مداربسته انتخاب نکنیم، تصاویری با وضوح بالا را نخواهیم داشت. بنابراین انتخاب یک نمایشگر نامناسب برای دوربین‌های مداربسته، می‌تواند بهره‌وری این نوع از سیستم‌های امنیتی و نظارتی را تا حد زیادی کاهش دهد.

نمایشگر مناسب دوربین مداربسته می‌تواند تلویزیون، مانیتور کامپیوتر یا یک نمایشگر LCD باشد. تلویزیون‌هایی با اتصال scart می‌توانند برای نمایش تصاویر حاصل از دوربین‌های مداربسته مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، مانیتور‌های تولید شده برای سیستم‌های دوربین مداربسته مطابق با اصول عملیاتی، برای پاسخگویی به نیاز سیستم به صورت ۲۴ ساعته ساخته می‌شوند؛ بنابراین هزینه خرید نمایشگر از تلویزیون استاندارد، گران‌تر است، اما از لحاظ هزینه سرمایه گذاری، سود و بهره‌وری بیشتری دارد.

 

حافظه دوربین مداربسته

از آنجا که کنترل و نظارت بر تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته در ۲۴ ساعت شبانه روز و به طور مداوم عملی نیست، تصویر گرفته شده توسط دوربین باید در حافظه ذخیره‌ساز آن ثبت شود تا در صورت لزوم مشاهده و بررسی شود. ضبط کننده دوربین مداربسته می‌تواند آنالوگ (DVR) یا دیجیتال (NVR) باشد.

در ذخیره ساز آنالوگ (DVR)، تصاویر و اطلاعات مانند کامپیوتر روی دیسک سخت ذخیره می‌شود. بنابراین، تصاویر را می‌توان با توجه رویداد‌ها، زمان و تاریخ به راحتی جستجو کرد. ذخیره سازهای آنالوگ متداول‌ترین نوع حافظه مورد استفاده در دوربین‌های مداربسته معمولی هستند.

دوربین مدار بسته - راهنمای خرید دوربین مدار بسته

در ذخیره سازهای NVR، فیلم‌ها را می‌توان از طریق شبکه‌های اینترنت (۳G، ۴G و ۵G) ضبط کرد. داده‌های تصویری توسط یک آداپتور شبکه (VNA) به فضای ابری در بستر اینترنت ارسال می‌شوند و یک سیستم مدیریت متصل به اینترنت، امکان ضبط و پخش ویدئو را در هر لحظه فراهم می‌کند. VNA‌ها همچنین می‌توانند با بهره گیری از رسانه‌های دیجیتالی مانند کارت‌های SD به عنوان احتیاط در مورد احتمال از قطع اینترنت یا سیگنال WiFi، تصاویر را ضبط کنند.

Video Switchers سوئیچ ویدئو

توسط ویدئو سوئیچ می‌توان ۱ تا ۱۶ ورودی تصویر را بر روی یک نمایشگر واحد مشاهده کرد، یعنی چند منبع تصویر یا همان ورودی به سوئیچ ویدئو متصل می‌شود و میان آن‌ها جابجایی صورت می‌گیرد تا تصویری که نیاز داریم، نمایش داده شود. در سیستم‌هایی از دوربین مدار بسته که در آن‌ها از چندین دوربین برای نظارت بر مکان‌های مختلف استفاده می‌شود، معمولا یک سوئیچ ویدیو در سیستم گنجانده شده است.

با استفاده از ویدئو سوئیچ این امکان وجود دارد که تصاویر مربوط به یک دوربین انتخابی یا تصاویر متوالی از همه دوربین‌ها به صورت خودکار روی صفحه نمایش داده شود. دستگاه‌های ویدئو سوئیچ قابلیت مدیریت و اتصال ۴ الی ۱۶ دوربین را دارند. برای داشتن تصاویر همه دوربین‌ها در یک صفحه نمایش می‌توان از نمایشگر‌های پیشرفته مانند Quad, Multiplexer, Matrix Switcher استفاده نمود.

انواع دوربین مداربسته چه هستند؟

دوربین مدار بسته - قیمت دوربین مدار بسته
دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته آنالوگ

در این نوع از دوربین‌های مداربسته تصاویر به وسیله سیگنال‌های آنالوگ تبادل شده و حافظه ذخیره ساز DVR وظیفه دریافت و آنالیز داده‌ها، ذخیره و انتقال تصاویر به صفحه نمایشگر را بر عهده دارد. در واقع تصاویر ضبط شده به صورت آنالوگ به حافظه DVR ارسال و پس از آنالیز و پردازش، به فرمت دیجیتال قابل پخش تبدیل می‌شوند.

دوربین مداربسته دیجیتال

دوربین‌های دیجیتال و تحت شبکه دیجیتال یا NVR نمونه‌ای پیشرفته‌ از دوربین‌های مدار بسته آنالوگ هستند. دوربین مداربسته تحت شبکه و به صورت دیجیتال تصاویر را دریافت کرده و اطلاعات آن‌ها را تحت پروتکل‌های استاندارد وارد شبکه می‌کنند. در دوربین‌های مداربسته دیجیتال می‌توان برای ضبط تصاویر به جای حافظه NVR از یک سرور یا کامپیوتر نیز استفاده کرد.

این نوع از دوربین‌های مداربسته، دوربین IP یا دوربین اینترنتی هم نامیده ‌می‌شوند و ساختارشان به گونه‌ای است که می‌توان با تنظیم یک آدرس IP بر روی‌شان، از طریق شبکه، اینترنت و به صورت آنلاین، تصاویر ارسال شده از دوربین‌های مداربسته را دریافت و مشاهده کرد.

دوربین‌های مداربسته مخصوص دید در شب

بسیاری از مکان‌ها مانند پارکینگ یا هر مکان دیگری ممکن است از درجه روشنایی بالایی برخوردار نباشند. دوربین‌های مداربسته دید در شب یا دوربین‌های IR، امکان ضبط تصاویر با کیفیت در نور کم و فضای تاریک را دارند.

دوربین مداربسته - دید در شب

یکی از تکنولوژی‌های نوین در سیستم‌های دوربین مداربسته طراحی دوربین‌های چند سنسوره و با قابلیت تصویربرداری پانورامیک در شب و مکان های تاریک هستند. این دوربین‌ها با داشتن تعداد زیادی سنسور (۴ تا ۸ ) و زاویه تصویربرداری ۱۸۰ تا ۳۶۰ درجه، قادرند حتی با وجود نور کم فضا، تصاویری واضح را در اختیار کاربران قرار دهند.

در مالتینا بیش‌تر بخوانید: 

راهنمای خرید لوازم جانبی دوربین گوشی‌های هوشمند + لینک خرید محصول

خرید دوربین مداربسته خارجی

دوربین‌های مداربسته قادر به جلوگیری از وقوع جرم یا سرقت در مکانی خاص نیستند، ولی موجب ایجاد امنیت، حفاظت و نظارت دقیق می‌شوند و احساس امنیت و آرامش  را افزایش می‌دهند. دوربین‌های مداربسته  همچنین می‌توانند سندی جهت مقابله با اتهامات دروغ و خلاف واقعیت باشند و امنیت را به خوبی تامین کنند.

نسل جدید از سیستم‌های مداربسته با بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین و داشتن قابلیت‌هایی نظیر شمارش تعداد افراد، تشخیص چهره و پلاک و تشخیص ریزترین جزئیات، پاسخگوی مناسبی در برابر نیاز‌های امنیتی و نظارتی در مکان‌های مختلف هستند.

در ادامه مطلب به معرفی و بررسی دو مدل از بهترین و باکیفیت‌ترین دوربین‌های مداربسته ‌می‌پردازیم.

دوربین مدار بسته دمو مدل Dome ZOSI 720p

در دوربین مداربسته دیجیتال دمو، ۸ دوربین با کیفیت ۷۲۰ HD و مجهز به قابلیت دید در شب با زاویه دید ۷۲ درجه، با هم جفت شده‌اند. کنترل این سیستم امنیتی به طور محلی و با اتصال سیستم به یک مانیتور یا گوشی هوشمند از طریق اپلیکیشن یا نرم‌افزار مربوطه در ویندوز، مک، اندروید و آی‌اواس امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید ناحیه تشخیص حرکت را در هر دوربین تعریف و تنظیم کنید تا هشدارهای کاذب را به حداقل برسانید. هشدارهای الکترونیکی مربوط به دوربین‌ها به طور مستقیم و تا زمانی که دوربین‌ها اشیا متحرک را تشخیص دهند، به دستگاه کنترل‌گر مورد استفاده‌تان مانند گوشی یا لب تاپ ارسال خواهد شد.

حالت‌های مختلف ضبط و تصویر برداری موجود در این دوربین برای برطرف کردن نیازهای امنیتی بسیار مناسب است و شما می‌توانید هر دوربینی را با حالت‌های ضبط مختلف مانند ضبط به طور مداوم، ضبط طی زمان برنامه‌ریزی‌شده، ضبط فقط در هنگام تشخیص حرکت، تنظیم کرده و فایل‌های ضبط شده را را بر روی حافظه پشتیبان USB دانلود و ذخیره کنید.

از طریق لینک زیر می‌توانید جزئیات مربوط به این محصول را بررسی و آن را خریداری نمایید.

خرید دوربین مداربسته
خرید دوربین مدار بسته Zosi از آمریکا

دوربین مداربسته لنزول مدل Lensoul IP 1080P HD

دوربین مداربسته دیجیتال لنزول با لنزهای نوری 1920x1080P، مجهز به فناوری پیشرفته تشخیص جزئیات و فیلم برداری پانوراما با زاویه 360 است و زاویه دید گسترده‌ای را برای پوشش کامل محیط مورد نظر شما فراهم می‌کند. فناوری LED موجود در این نوع دوربین  فاصله دید را تا 10 متر در تاریکی افزایش می‌دهد و یک تجربه دید در شب فوق العاده به شما ارائه دهد.

با تشخیص هر گونه صدا و حرکت غیرعادی، بلافاصله هشدارها را به سمت دستگاه تلفن همراه، رایانه شخصی شما یا هر وسیله کنترل‌گر مورد استفاده‌تان سوق داده می‌شود تا اقدامات احتیاطی مناسب به موقع انجام شود.

برای خرید و بررسی ویژگی‌های این محصول می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

خرید دوربین مدار بسته
خرید دوربین مداربسته Lensoul از آمازون آمریکا

البته تنوع فوق العاده‌ای از انواع سیستم‌های دوربین مداربسته در فروشگاه مالتینا موجود است که می‌توانید آن‌ها را مشاهده و بررسی کنید.

سخن پایانی

در هفتاد درصد از موارد، تصاویر و ویدئو‌های حاصل از دوربین‌ مداربسته به عنوان مدرکی برای اثبات جرم در دادگاه پذیرفته نشده و کیفیت ادله برای اثبات جرم، ناکافی تلقی می‌شود؛ دلیل این امر هم اغلب وجود نواقصی در فرآیند نصب و طراحی این گونه از سیستم‌های امنیتی است. از این رو تاکید می‌شود اگر قصد نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته برای مکانی خاص که نیازمند امنیت و حفاظت است را دارید، در ابتدای کار با شرکت‌های امنیتی حرفه‌ای همکاری کنید.

شرکت‌های امنیتی حرفه‌ای که کار نصب و راه اندازی دوربین‌های مدار بسته را بر عهده دارند با داشتن تجربه و مهارت در طول تمام مراحل، نه تنها منطقه در معرض خطر از لحاظ امنیتی را رصد می‌کنند، بلکه با در نظر گرفتن همه جوانب محیط اطراف، مناسب‌ترین سیستم دوربین مدار بسته را مطابق نیاز‌های شما، نصب و راه اندازی می‌کنند.

در وب سایت مالتینا (واسط خریداران ایرانی و فروشگاه آمازون آمریکا)، تمامی تجهیزات مربوط به دوربین‌های مدار بسته و دیگر محصولات با تضمین کیفیت و اصالت خدمت شما عزیزان عرضه می‌شوند و می‌توانید جهت مشاهده و خریداری جدیدترین و نوین‌ترین مدل‌های دوربین مدار بسته و سیستم‌های امنیتی به سایت مالتینا مراجعه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای مطالعه مقالات مفید و کاربردی دیگر می‌توانید به وبلاگ مالتینا مراجعه کنید. خوشحال می‌شویم در بخش نظرات این نوشته ما را از دیدگاه‌های ارزشمند خود مطلع فرمایید.

منبع: guvenlikonline.com ،karel.com.tr

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024