همه‌ی ما روزهای سختی در زندگی‌مان گذرانده‌ایم و با شرایط سخت زندگی مواجه شده‌ایم که مشکلات یکی بعد از دیگری و دومینو وار سرازیر می‌شوند و باعث می‌شود احساس کنیم جهان بر علیه ماست. در این مواقع، معمولا سعی می‌کنیم که در راس امور باشیم اما هرچه بیشتر تلاش می‌کنیم، اوضاع بدتر شده و مشکلات یکی پس از دیگری روی هم انباشته می‌شوند. بیشتر و بیشتر نگران و مضطرب می‌شویم، به طوری که داشتن یک خواب راحت، برای‌مان به یک رویا تبدیل می‌شود.

اکنون، نه تنها با انبوهی از مشکلات، بلکه با خستگی ناشی از کم خوابی یا بی خوابی روبرو هستیم. کم کم علائم استرس و اضطراب در بدن‌مان شروع به بروز می‌کند که ممکن است منجر به بروز حملات پنیک و سایر مشکلات جسمی‌ و روحی شود و همه‌ی جنبه‌های زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بله در زندگی همه‌ی ما انسان‌ها مواقعی وجود دارد که احساس می‌کنیم که کائنات بر علیه ما کار می‌کند. به نظر می‌رسد هدفی که ما برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم، از ما دورتر می‌شود و یا مشکلی که برای رفع آن تلاش می‌کنیم، پیچیده‌تر می‌شود. این شرایط شما را ناامید می‌کند و ممکن است در نهایت دچار افسردگی شوید.

طبیعی است وقتی وارد مارپیچی مانند این شرایط می‌شوید؛ احساس می‌کنید کل دنیا بر علیه شماست. در ادامه‌ی این مطلب از مالتینا بلاگ، به بررسی راهکارهای موثر و کاربردی می‌پردازیم که به شما در مواجهه با شرایط سخت زندگی و مشکلات کمک بسزایی می‌کند.

شرایط سخت زندگی

تحمل شرایط سخت زندگی

راهکارهای مواجهه با شرایط سخت زندگی

برای گذر از شرایط سخت زندگی و مقابله با این احساس، باید قدم‌های کوچکی بردارید تا بتوانید افکار و احساسات خود را کنترل کنید. باید تمام انتخاب‌هایی را که انجام داده اید، بپذیرید و سپس تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید تغییراتی ایجاد کنید یا نه و این تغییرات را به صورت کاملا هوشمندانه انتخاب و اعمال کنید. حالا این سوال برای‌تان پیش می‌آید که در شرایط سخت زندگی خود، چه می‌توانیم بکنیم؟ چگونه در این شرایط سخت قوی باشیم؟ در ادامه‌،  راهکارهای موثر و مهمی در خصوص این موضوع ارائه کرده‌ایم.

۱/ با خودت مهربان باش

در لحظات و شرایط سخت زندگی، یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که منتقد باشید و خودت را سرزنش کنید و خدتان را مقصر همه مشکلات بدانید.  این کار حال شما را بدتر می‌کند. در عوض، شفقت و مهربانی ورزیدن به خود را تمرین کنید. همانطور که با عزیزی که از استرس رنج می‌برد یا یک کودک عصبی که نیاز به آرام کردن دارد، رفتار کنید.

وقتی نمی‌توانیم کنترل یک سری اتفاقات و مسائل را در زندگی در دست بگیریم، نباید با خود یا دیگران بد رفتار کنیم و باید صبر کافی داشته باشیم. باید از تمام تصمیمات درست و سنجیده خود حمایت کنیم و برای آنها ایستادگی کنید. کینه توز بودن فقط به شما آسیب می‌رساند. هرچقدر هم که شرایط سخت به نظر برسد، اگر فکر می‌کنید دنیا ناعادلانه است، باید خود و جهان را ببخشید.

۲/ مراقب خودت باش

استرس و اضطراب چیزهای زیادی از شما می‌گیرد. بدن، ذهن و روح شما همه خسته می‌کند و شما را در برابر هر چیزی که ممکن است با آن روبرو شوید، آسیب پذیرتر می‌کند. به همین دلیل مراقبت بیشتر از خود در هنگام مواجه با شرایط سخت زندگی و مشکلات، ضروری است. در این مواقع، غذای مقوی بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید. استراحت کافی کنید و در طول روز چرت بزنید.

ورزش‌های ملایم مانند پیاده روی در طبیعت یا حرکات یوگا انجام دهید. ما به سادگی نمی‌توانیم قدرت فوق العاده خواب خوب را دست کم بگیریم. این یک داروی بیهوشی عالی است که فوراً استرس را از بین می‌برد. اگر خوابیدن برای شما مشکل است، یک کتاب داستانی و ترجیحا انگیزشی  مطالعه کنید.

طبیعت می‌تواند ذهن را آرام و تنش را از بدن بیرون بکشد. کفش‌های خود را بردارید و به دل طبیعت بروید و سپس تأثیر کامل آنچه طبیعت می‌تواند برای بهتر شدن حال شما انجام دهد را ببینید.

شرایط سخت زندگی

روزهای سخت 

۳/ تنفس صحیح را تمرین کن و انجام بده

وقتی احساس اضطراب یا استرس می‌کنید، اولین چیزی که در بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تنفس شما است. تنفس‌ها کوتاه می‌شود و باعث می‌شود شما و بدن خود حتی بیشتر تحت فشار قرار بگیرید. به همین دلیل اولین کاری که در لحظات و شرایط سخت می‌توانید انجام دهید این است که تنفس صحیح را انجام دهید.

برای داشتن یک تنفس صحیح، مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

  • ابتدا از راه بینی دم به اندازه ۴ شماره انجام دهید (شکم پر از هوا)
  • حالا باید بر روی بازدم تمرکز کنید و سپس با کنترل به اندازه ۴ شماره)هوای ریه‌ها و شکم را تخلیه کنید

برای درک بهتر مراحل تنفس عمیق و صحیح، کف دست راست را بر روی عضلات شکم قرار دهید و سپس با خالی کردن ریه‌ها، نفس کشیدن عمیق را شروع کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که احساس کنید خود و بدن شما در وضعیت بهتر و آرام تری قرار گرفته است.

هراس یا اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث شود احساس کنیم هیچ کنترلی بر موقعیت نداریم. ما باید تلاش کنیم تا با تمرکز بر داشتن بدن و ذهن آرام، بر غلبه بر آن به تدریج غلبه کنیم. هنگامی

۴/ یک قدم عقب برو

وقتی احساس تاریک نا امیدی به سراغ شما می‌آید، دست از خشم بر علیه جهان بردارید و مدتی تلاش برای در دست گرفتن رشته کارها و جنگیدن را رها کنید! سعی نکنید منطقی عمل کنید و عذرخواهی را برای هر اتفاقی که رخ داده است متوقف کنید.

گاهی تلاش برای اثبات نکته ای یا توضیح خودتان بی معنی و بی فایده است. سعی کنید ساکت باشید. یک قدم به عقب بردارید و بگذارید کمی‌ زمان بگذرد.

سعی کنید کارهای خود را سبک تر کنید. تقویم و فهرست کارهای خود را مدتی از روی میزتان بردارید و هر کاری که انجام آن خیلی فوری یا ضروری نیست را کنار بگذارید. هنگامی که چنین احساسی دارید، انتظار سطح بهره وری یا کیفیت خروجی معمول از خود را نداشته باشید. بدن شما سخت می‌جنگد تا شما را به حالت طبیعی برگرداند و این بدان معناست که ممکن است تمرکز یا انرژی یکسانی برای کارهای معمول و روزانه خود نداشته باشید. زمانی که در شرایط استرس‌آور زندگی می‌کنید، نباید تصمیم های عجولانه و آنی بگیرید. شما باید بتوانید سرعت خود را کنترل کنید و به خودتان استراحت دهید تا ذهن‌تان دوباره احیا شود.

بنابراین بهتر است صبر کردن و صبورتر بودن را تمرین کنید. به مغز خود استراحت دهید، یک قدم به عقب بروید و سرعت زندگی خود را کم کنید.

۵/ خودت را باور کن

مهم نیست که چقدر شرایط سخت زندگی به شما فشار می‌آورد، ما انسان‌ها وقتی با چالش‌هایی در زندگی روبرو می‌شویم، تمایل داریم ایمان خود را نسبت به توانایی‌های خود از دست بدهیم، اما این تفاوت در نحوه تصور ما از خود در مواجهه با بحران‌ها و مشکلات است که برندگان و افراد موفق را از بازندگان، متمایز می‌کند. به یاد بیاورید که چگونه بر مبارزات و کشمکش‌های مشابه در گذشته غلبه کردید. پس به خود و خدای خود و قدرتی که به شما داده است ایمان داشته باشید.

شرایط سخت زندگی

چگونه شرایط سخت زندگی را تحمل کنیم

۶/ در زمان حال زندگی کن

نگران آینده ای که برای شما رقم می‌خورد نگران نباشید ، بلکه نگران این باشید که زمان حال شما چگونه می‌گذرد و چگونه از آن به نحو احسن می‌توانید استفاده کنید. همچنین، با گذشته خود صلح کنید و اجازه ندهید که بر حال شما تأثیر بگذارد، زیرا فقط حال روحی شما را خراب می‌کند.

شما هرگز نمی‌دانید که فردا چه چیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد. معجزه‌ها هر روز اتفاق می‌افتند و فردا روز جدیدی است که برای شما بهتر برنامه ریزی شده است. چیزی که شاید به ذهن شما خطور نکرده باشد.

به یاد داشته باشید که بعد از طوفان، رنگین کمان دَر می‌آید. در هنگام قرار گرفتن در شرایط سخت زندگی یا درس مهمی خواهید آموخت یا به عنوان یک فرد قوی تر، رشد خواهید کرد.

۷/ به یاد داشته باش که تو تنها نیستی

شما توسط افرادی احاطه شده اید که می‌توانند به شما کمک کنند و بسیاری از افراد همان شرایط سختی را که شما تجربه کرده اید، را تجربه کرده اند. پس باور نکنید که تنها شما هستید که از وجود مشکلاتی در زندگی خود رنج می‌برید و یاد می‌گیرید که مردم چگونه در دوران سخت خود گذر کرده اند و از آن چه آموخته اند. صرف نظر از اینکه چقدر سخت به نظر می‌رسد، همیشه راه حلی برای هر اتفاق یا مشکلی که در حال گذراندن آن هستید، وجود خواهد داشت و به مرور زمان نحوه حل آن را خواهید یافت.

۸/ به یاد داشته باش که درد‌ها راهی برای تو ایجاد می‌کنند

درد و رنج، راهی برای شما ایجاد می‌کند. یا شما را مجبور می‌کند که خودتان را تغییر دهید یا شغل خود را تغییر دهید یا زندگی خود را تغییر دهید. درد انسان را متحول می‌کند.

برخی از مشکلات نعمت‌های مبدل هستند. ممکن است این حکمت خدا باشد که شما را به سمت دیگری هدایت کند یا چیزی را که برای شما مناسب نیست از شما بگیرد. خدا همیشه برنامه بهتری برای ما دارد. فقط باید به او ایمان داشته باشیم.

شرایط سخت زندگی

چگونه در شرایط سخت زندگی قوی باشیم

۹/ از انسان‌های خوب اطرافت کمک بخواه

اگر واقعاً وقت بگذارید و نحوه واکنش خود نسبت به چیزها را کنترل کنید یا از مردم بخواهید به شما کمک کنند، همیشه می‌توانید راهی برای خروج از وضعیت نامناسب خود پیدا کنید. با فردی که به آن اعتماد دارید، مانند یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ، صحبت کنید

بیان احساسات به شما کمک می‌کند تا فشار و استرسی را که در حال حاضر احساس می‌کنید را کمتر و قابل تحمل تر. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا در مورد نحوه برخورد با هرگونه باور غیر منطقی که ممکن است باعث این امر شود ، شفاف سازی کنید. صحبت کردن با کسی که درک می‌کند چه احساسی برای شما دارد نیز راهی است برای احساس تنهایی کمتر در شرایط سخت زندگی و مشکلات. همچنین می‌تواند دیدگاه متفاوتی ارائه دهد و به چالش کشیدن برخی از افکار یا باورهای غیر منطقی شما کمک کند.

۱۰/ افراد سمی را حذف کن

افراد سمی کسانی هستند که نمی‌توانید روی حمایت‌شان حساب کنید. اینها افراد قابل اعتماد و خیرخواهی نیستند و به احتمال زیاد شما مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهند که باعث می‌شود که حال ناخوشایندتری پیدا کنید. پس از این افراد و معاشرت با آن ها به شدت پرهیز کنید.

۱۱/ با احساست مانند یک ترس رفتار نکن

با احساس خود مانند یک ترس رفتار نکنید، بلکه سعی کنید به تدریج بر آن غلبه کنید هیبِرت نویسنده، مورخ و زندگینامه انگلیسی معتقد است که وقتی احساسات‌ منفی را انکار می‌کنید، مثل این است که بخواهید از چیزی که درست جلوی‌ روی‌تان است، فرار کنید. تنها راه واقعی آزادی‌تان این است که بایستید و با احساسات‌تان مواجه شوید

۱۲/ این نیز بگذرد

هیچ چیز دائمی در زندگی وجود ندارد و این قانون شامل مشکلات، چالش‌های زندگی شما و اینکه آیا احساس می‌کنید جهان علیه شما است یا با شما است، صدق می‌کند. درست مانند هر چیز دیگری در زندگی، این نیز می‌گذرد. این نیز باید بگذرد. همه چیز پایانی دارد از جمله روزهای سخت و شب‌های تاریک. پایان همه اتفاقات در این دنیا خوب است و اگر از نظر شما خوب نیست، بدانید که هنوز به پایان نرسیده است.

شرایط سخت زندگی

تحمل روزهای سخت زندگی

سخن پایانی

همه‌ی ما لحظات سخت و بحران‌های زندگی را تجربه کرده‌ایم. بهتر است که مشکلات و شرایط سخت زندگی را مانند پله‌هایی فرض کنید که باعث می شوند که شما با گذر از روی هر یک، به سوی اهداف و آرزوهای خود قدم بردارید، شخص بهتری شوید و چیزهای زیادی بیاموزید و تجربه‌های ارزشمندی برای ادامه‌ی مسیر خود کسب کنید. در واقع، هر اتفاقی در زندگی دلیلی دارد. ما قرار است روزهای سختی را پشت سر بگذاریم تا به روزهای خوب برسیم.

نظر شما در این مورد چیست؟ چه راهکارهایی را برای قوی ماندن و مواجهه با شرایط سخت زندگی و مشکلات سراغ دارید؟ چگونه شرایط سخت زندگی را تحمل کنیم و قوی بمانیم؟

اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود، خواهشمندیم نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، در میان گذاشته و محتوای این مطلب را از طریق لینک شبکه‌های اجتماعی موجود در کنار این صفحه یا سایر راه‌های ارتباطی، با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه و بهره مندی از مطالب مفید و کاربردی در زمینه موفقیت و توسعه مهارت‌های فردی، به بخش سبک زندگی مالتینا بلاگ، مراجعه کنید.

منابع: thoughtcatalog.com ،psychologytoday.com، skworkspace.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

۱۰مورد از زیباییهای زندگی که با چشم دیده نمیشوند

۱۷ راهکار برای حفظ تعادل کار و زندگی شخصی

آیا سرنوشت واقعا وجود دارد؟ چه چیزی را باید سرنوشت و تقدیر خود بدانیم؟