بابونه به عنوان دم‌نوش در یونان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گل‌های این گیاه که مختص خانواده بابونه (Asteraceae) است، اغلب در تهیه دم‌نوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم آن کمی ‌معطر و تلخ است. این گیاه به طور کلی توسط پزشکان به عنوان داروی جایگزین برای حل مشکلات خواب استفاده می‌شود. گیاه بابونه هم به عنوان دم‌نوش و هم در رایحه درمانی، گیاه بسیار محبوبی است.

برای باز کردن انسداد برونش مفید است، مجاری تنفسی را باز می‌کند، استرس را در بدن کاهش می‌دهد و بر روی سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد، به خصوص هنگامی‌که به عنوان دم‌نوش استفاده می‌شود. وقتی از روغن بابونه استفاده می‌کنید، تنفس تسهیل می‌شود. بنابراین، یک راه حل مهم برای احتقان قفسه سینه شناخته شده است. در این مطلب وبلاگ مالتینا، با خواص بابونه بیشتر آشنا شوید.

خواص بابونه برای سلامتی

خواص بابونه برای سلامتی

به هضم غذا کمک می‌کند

یکی از شناخته شده ترین خواص بابونه، از بین بردن مشکلات دستگاه گوارش است. همچنین این گیاه برای بهبود هضم، گاز گرفتگی در روده، درد معده، تهوع و استفراغ نیز مفید است. همچنین می‌تواند برای درمان سایر شرایط مانند گاستریت و زخم معده مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

چگونه رژیم غذایی متعادل و اصولی داشته باشیم؟

تنظیم کلسترول خون

یکی از خواص بابونه تنظیم کلسترول خون است. بابونه حاوی ویتامین‌هایی است که باعث از بین رفتن چربی خون می‌شود و می‌تواند سطح کلسترول بالا را کاهش دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به مشکلات کلسترول توصیه می‌شود که در طول روز چای بابونه مصرف کنند تا به وضعیت عادی خود بازگردند. در این حالت باید از برنامه غذایی مناسب برای کاهش کلسترول استفاده شود و چای بابونه به عنوان تقویت کننده مصرف گردد.

بیشتر بخوانید:

کاهش کلسترول خون با ورزش | کلسترول خوب و کلسترول بد

بهبود خواب

این گیاه به ویژه هنگامی‌که به عنوان چای مصرف می‌شود، می‌تواند برای آرامش اعصاب مفید و خواب آور باشد. به علت داشتن خاصیت تسکین دهنده، می‌تواند به تسکین علائم ناشی از افسردگی یا استرس کمک کند. بابونه یک گیاه دارویی است و یکی از بهترین راه‌ها برای راحت خوابیدن است.

بیشتر بخوانید:

نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

تسکین درد عضلانی

 یکی از خواص بابونه، تسکین درد عضلانی است. در فروشگاه‌های محلی یا داروخانه‌ها، پمادهای بابونه وجود دارد که می‌توانند مستقیما روی عضلات برای تسکین درد استفاده شوند. اگر پماد آن وجود نداشته باشد، برای تسکین درد ماهیچه‌ها می‌توان روزانه دو یا سه بار چای بابونه میل کرد. این حالت، می‌تواند برای اسپاسم عضلات از گرفتگی قاعدگی بسیار مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

ادویل قوی ترین داروی شناخته شده جهت تسکین درد

تسکین درد قولنج و دندان در نوزادان 

این گیاه برای قولنج نوزادان مفید است. تحریک اسپاسم معده می‌تواند درد شکم کودک را تسکین دهد و در این مورد جایگزین مناسبی برای داروها است. همچنین می‌توان آن را به صورت قرص برای کاهش درد دندان استفاده کرد. اما همواره بهتر است قبل از استفاده از بابونه برای کودک، با پزشک مشورت کنید.

خواص بابونه برای دندان نوزادان

مناسب برای دیابت

چای بابونه به دلیل اثرات مفید آن در درمان دیابت مشهور است. در یک مطالعه، مشاهده شده است که مصرف روزانه چای بابونه از پیشرفت عوارض دیابت و قند خون جلوگیری می‌کند. ممکن است که این گیاه، جایگزین دارویی در بیماران دیابتی نباشد، اما به تعادل قند خون کمک می‌کند.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگرچه مصرف بابونه به عنوان درمان حتمی‌ سرماخوردگی و آنفولانزا در نظر گرفته نمی‌شود اما در مطالعات اولیه نشان داده شده که تنفس بخارات حاوی عصاره بابونه می‌تواند ناراحتی ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد زیرا گیاه بابونه، ترکیبات ضد التهابی دارد.

تقویت سیستم ایمنی 

یک مطالعه کوچک که در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی (Journal of Agriculture and Food Chemistry) منتشر شده، نشان می‌دهد نوشیدن چای بابونه باعث افزایش ترکیبات ضد باکتری در بدن می‌شود. محققان تأکید می‌كنند كه مصرف منظم چای بابونه مفید است و در مقابله با سرماخوردگی و تأثیرگذاری بر سیستم ایمنی بدن بسیار مفید عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کپسول AHCC (پلاتینم و گلد) برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ضد عفونی کننده و ضدمیکروب بودن

روغن بابونه بدن را تمیز و از عفونت جلوگیری می‌کند. در این حالت، می‌تواند به عنوان یک محصول عالی روی پوست و مو استفاده شود. علاوه بر این، به پوست سر آسیب نمی‌رساند و همچنین می‌تواند شپش‌ها را بکشد. در واقع گیاه بابونه گسترش عفونت‌های موجود را متوقف کرده و درمان را تضمین می‌کند. برخی از خواص بابونه واقعا شگفت‌انگیز هستند.

تسکین درد

بسیاری از مبتلایان به میگرن برای تسکین سردردها از بابونه استفاده می‌کنند. این گیاه در تسکین درد عضلات و درد مفاصل نیز مؤثر است و درد را کاهش می‌دهد؛ اما گاهی اوقات می‌تواند باعث تورم شود. از طرف دیگر، قادر به مبارزه با پوسیدگی دندان نیز هست.

ضد التهاب

اروپایی‌ها بابونه را به صورت خامه در می‌آورند و از آن به عنوان پماد موضعی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، برای نرم شدن پوست، کاهش اثرات ناشی از آفتاب سوختگی نیز مفید است. طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (University of Maryland Medical Center)، بابونه در درمان اگزما مزمن پوستی نسبتا مؤثر است. چای بابونه، حمام بابونه یا روغن بابونه از جمله گزینه‌های کاهش التهاب هستند.

خواص بابونه: ضد التهاب

 منبعی از آنتی اکسیدان‌ها

بابونه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی خاص و حساس است که آن را به یک ماده الکلی مؤثر یا روغن موثر تبدیل کرده است. این ترکیبات می‌توانند التهاب را کاهش داده و از  جهش سلولی  در بدن انسان جلوگیری کنند. خاصیت آنتی اکسیدانی بابونه با بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه است و برای رفع اختلالات روحی، درد، تورم، بیماری‌های پوست، مو، ناخن، دندان و چشم مفید است.

مبارزه با سرطان

مطالعات اخیر حاکی از آن است که گل بابونه خاصیت ضد سرطانی دارد. بابونه رشد تومور سرطانی را متوقف کرده و یک درمان طبیعی برای سرطان محسوب می‌شود. در سرطان‌های پوست، پروستات، پستان و تخمدان به مهار سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

حفظ سلامت قلب

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که گل بابونه از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند. مردان مسنی که بابونه مصرف می‌کنند، به دلیل وجود مقادیر بالای فلاونوئیدها در این گیاه، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و خطر مرگ  در آنها کاهش می‌یابد.

سایر خواص بابونه و چای بابونه برای سلامتی

روغن بابونه یک ضد اسپاسم، ضد سپتیک، آنتی بیوتیک، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، ضد التهاب، تسکین دهنده گاز معده و کاهش‌دهنده تب و ضد درد است. همچنین برای کبد و دستگاه گوارش مقوی است. چای بابونه به عنوان پماد برای تسریع بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. طبق مطالعات اخیر، عصاره بابونه روند بهبودی را تسریع می‌کند.

✓ طبق برخی مطالعات، عصاره بابونه می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند و برای تنظیم قند خون مفید است. عصاره بابونه، ضد باکتری است و از بیماری‌های باکتریایی و عفونت جلوگیری می‌کند و یک پشتیبان درمانی محسوب می‌شود.

✓ طبق مطالعات انجام شده در انگلستان، چای بابونه باعث تسکین اسپاسم عضلات می‌شود.

✓  برای خانم‌ها مخصوصا برای دوره‌های قاعدگی  توصیه می‌شود.

این چای یک روش عالی برای تسکین درد معده است. این ماده در شرایطی مانند هضم ضعیف و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به آرام کردن ماهیچه‌ها و سطح داخلی روده کمک می‌کند.

✓ برای بی‌خوابی مفید است و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. قرن‌ها است که برای درمان بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✓ تهیه پماد چای سرد می‌تواند به تسکین بواسیر کمک کند.

✓ محققان دریافته‌اند که چای بابونه می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند. مصرف این چای می‌تواند به کاهش سلول‌های سرطانی کمک کند.

✓ این ماده با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده بودن به تمیز کردن سوزش‌های پوستی مانند اگزما، آکنه و آلرژی کمک می‌کند.

سایر خواص بابونه و چای بابونه برای سلامتی

فواید روغن بابونه در سلامتی چیست؟

روغن بابونه که خاصیت ضد باکتریایی دارد، باعث از بین رفتن سموم بدن می‌شود. همچنین به کاهش تب و خنک کردن بدن کمک می‌کند.  روغن بابونه برای کاهش افسردگی و حالات روحی مشابه بسیار مفید است. می‌تواند احساسات غم، افسردگی، ناامیدی و تنبلی را از بین ببرد. خواص بابونه در روغن آن نیز چندبرابر می‌شود.

✓ در زمان‌های قدیم از این روغن مخصوصا در کودکان خردسال برای آرام کردن پریشانی، عصبانیت و تحریک استفاده می‌شد. از طرف دیگر، در درمان التهاب دستگاه گوارش و دستگاه ادراری نیز مفید است و با کاهش فشار خون می‌تواند از تورم رگ‌ها جلوگیری کند.

✓ برای معده، دستگاه گوارش و کبد بسیار مفید است. ترشح شیره معده را کنترل می‌کند و هضم را تسهیل می‌کند.

✓ در درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز و روماتیسم ناشی از تجمع اسید اوریک کمک می‌کند. بنابراین، روغن بابونه می‌تواند مشکلاتی مانند تورم و ورم را کاهش دهد.

✓ به دلیل از بین بردن جای زخم روی پوست و صورت، در دنیای آرایشی و بهداشتی بسیار مشهور است.

✓ از آنجا که دارای خاصیت ضد درد است، می‌تواند درد عضلات، مفاصل، سردرد، سینوس، درد دندان و استخوان را کاهش دهد.

✓ این روغن گاز معده و روده را از بین می‌برد. در عین حال، می‌تواند بدن را در فشار خون پایین شل کند و برای رفع اختلالات سیستم عصبی نیز موثر است.

✓ یک تونیک طبیعی است و پوست، ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی را سالم نگه می‌دارد.

فواید عصاره بابونه برای پوست

عصاره بابونه ضد التهابی قدرتمند است که می‌تواند برای پوست‌های حساس و آکنه مفید باشد.

آب بابونه ضد قارچ است از پوست از هر نظر محافظت می‌کند.

زخم‌های پوستی کوچک با فرآیند ضد عفونی شدن توسط عصاره بابونه قابل درمان هستند.

✓ قادر به مبارزه با رادیکال‌های آزاد است که به پوست آسیب می‌رسانند و از تسریع روند پیری جلوگیری می‌کند.

✓ عصاره آن حاوی آنتی اکسیدان غنی است که می‌تواند به کاهش التهاب آکنه، بثورات و زخم‌های کوچک کمک کند.

آب بابونه، یک مرطوب کننده طبیعی پوست است که آن را سالم و براق نگه می‌دارد.

برای جلوگیری از نفوذ عناصر به پوست و مراقبت از پوست و افزایش اثربخشی مفید است.

✓ در لایه برداری پوست، تسکین دهنده پوست بعد از انجام عمل لایه برداری است.

خواص بابونه برای پوست

فواید چای بابونه

✓ چای بابونه از ایجاد التهاب جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، از تولید پروتئین کلاژن در بدن حمایت می‌کند تا دوباره رشد مو را تحریک کند.

✓ سلول‌های مرده را از ریشه مو خارج می‌کند و به رشد مجدد مو کمک می‌کند.

برای رفع شوره سر بسیار موثر است و شستشوی مو با عصاره بابونه می‌تواند به مقابله با شوره سر کمک کند.

✓ ترکیبات موجود در این چای از تعادل pH محافظت می‌کند. این کار باعث جلوگیری از ایجاد سموم بیش از حد بر روی پوست سر و همچنین تغذیه موها می‌شود.

✓ سرشار از ویتامین C و E است که برای درخشش و لطافت مو بسیار مهم است. همچنین سلامت موهای خشک و آسیب دیده را بازیابی می‌کند.

از شکستگی مو و ریزش مو جلوگیری می‌کند.

✓ اگر موهای شما تیره است می‌توانید با استفاده از عصاره بابونه موهای خود را به روش‌های طبیعی روشن کنید. کافی است موهای خود را با عصاره چای سرد بشویید.

معایب بابونه

  • به طور کلی، گیاه بابونه بسیار ایمن است اما می‌تواند در بعضی از افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.
  • اگر به هر یک از خانواده‌های بابونه حساسیت دارید، باید از مصرف بابونه خودداری کنید.
  • واکنش‌های آلرژیک به بابونه می‌تواند منجر به خطر افتادن حیات فرد شود.
  • در دوران بارداری، باید از مصرف بابونه خودداری شود.
  • از مصرف بابونه در هنگام شیردهی خودداری کنید.
  • در بعضی موارد با برخی از داروها تداخل دارد بنابراین، ممکن است واکنش‌های جانبی ایجاد کند.
  • اگر برای رقیق کردن کلسترول بالا یا خون از دارو استفاده می‌کنید، بابونه ممکن است یک عارضه جانبی بالقوه داشته باشد.
  • در صورت مصرف الکل، داروهای ضد اضطراب، داروهای بی‌خوابی، باید از مصرف بابونه خودداری کنید.

بهره‌مندی از خواص بابونه

توصیه‌های برای بهره‌مندی از خواص بابونه

۱- می‌توانید از بابونه به عنوان روغن، کرم موضعی یا چای استفاده کنید.

۲- دوز روزانه مصرف خوراکی بابونه ۹ تا ۱۵ گرم تعیین شده است.

۳– مطالعات بالینی روی ترکیبات ساخته شده با ۱۰۰۰ میلی لیتر آب و ۸ گرم گل بابونه انجام شده است.

۴- هنگام انتخاب گل بابونه از بازارها یا فروشگاه‌ها، توجه کنید که سر گل باید تمیز و صاف باشد تا بهبودی بیشتری پس از مصرف حاصل شود.

۵- بهتر است حدود ۱ ساعت قبل از رفتن به رختخواب چای بابونه بنوشید، زیرا ملین است و به خواب راحت کمک می‌کند.

سخن پایانی

خواص بابونه واقعا بی شمار است و برای بسیار از بیماری‌ها مفید واقع می‌شود. بابونه گیاهی است که به راحتی در هر عطاری پیدا می‌شود و قمیت ارزانی دارد. درست کردن دمنوش آن نیز به سادگی امکان پذیر است. بنابراین استفاده از آن کار سختی نیست و شما هم می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید و از خواص آن لذت ببرید. همچنین برای تهیه روغن بابونه می‌توانید به فروشگاه مالتینا سر بزنید و مرغوب‌ترین روغن‌های بابونه را تهیه کنید.

منبع: plantshospital