جول اوستین (Joel Osteen) را حتما در کلیپ‌های انگیزشی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، به تنهایی یا همراه با همسر خوش‌چهره‌اش زیاد دیده‌اید. حتی اگر تاکنون درباره‌ی کتاب‌های معروف او در زمینه خودسازی چیزی نشنیده‌اید، با خواندن این مطلب حتما به سراغ خرید یکی از آنها خواهید رفت. چه او را یک شخصیت دوست‌داشتنی و محبوب ببینید و چه به دلایلی که خواهیم گفت جزو منتقدانش باشید.

مردی که به تازگی جشن تولد ۵۷ سالگی خود را پشت سر گذاشته و با لبخند همیشگی‌اش، هر یکشنبه در کلیسای بزرگ لیکوود (Lakewood) همچون ستاره‌ای بر روی صحنه، با شور و حرارت از سعادت بشری سخن می‌گوید. برنامه‌ کشیش اوستین به صورت زنده از چندین کانال تلویزیونی برای میلیون‌ها نفر پخش می‌شود و مخاطبان و مریدان زیادی در سراسر جهان دارد.

طرفدارانش او را محبوب‌ترین کشیش آمریکایی می‌دانند و به او لقب «کشیش خندان» داده‌اند اما منتقدانش هم بیکار نمانده و با زیر ذره‌بین بردن تعالیم و رفتار شخصی و حرفه‌ای او حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

با ما همراه باشید تا با داستان زندگی واعظ، کشیش ارشد بزرگ‌ترین کلیسای غیرفرقه‌ای ونویسنده‌ی پرآوازه این قرن آشنا شوید و به علت محبوبیتش و همچنین تنفر برخی از افراد نسبت به وی پی ببرید.

جول اوستین در کلیسای لیکوود

جول اوستین در حال سخنرانی در کلیسای لیکوود- هیوستون-تگزاس

جول اوستین تا قبل از معروفیت

جول اسکات اوستین متولد ۵ مارس ۱۹۶۳ در هیوستون ایالت تگزاس آمریکا است. او یکی از شش فرزند کشیش «جان اوستین» (Jhon Osteen) و «دولورس پیلگریم» (Dolores Pilgrim) است که بنیان‌گذار کلیسای لیکوود بودند. اما در آن زمان کلیسای خانواده اوستین، یک کلیسای معمولی و کوچک با جمعیت محدود در قسمت پشتی یک مغازه خواروبار فروشی بود. جول علاقه‌ای به یادگیری شغل پدر نداشت و همواره پیشنهاد پدر برای آموزش آن حرفه را رد می‌کرد. زیرا در دوران نوجوانی بسیار خجالتی و کمرو بود و کار در پشت صحنه را ترجیح می‌داد. او پس از نیمه‌کاره رها کردن تحصیلاتش در رشته ارتباطات رادیو و تلویزیونی در دانشگاه اورال روبرت (Oral Robert University) اوکلاهاما، به زادگاه خود بازگشت و مسئولیت ضبط و تدوین برنامه‌های سخنرانی پدر را برعهده گرفت.

جان و جول اوستین

پدر و پسر! کشیش جان اوستین و جول اوستین

جان اوستین در سن ۷۰ سالگی، وقتی به دلیل بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان بستری شد، برای بار آخر از پسرش درخواست کرد جای وی را در مراسم روز یکشنبه برعهده بگیرد و برای مردم سخنرانی کند. این بار جول موافقت کرد و خود را برای خطبه مراسم یکشنبه آماده کرد. از بس استرس داشت، کفش‌های پدرش را پوشید و قدم به محراب گذاشت تا کمی تسلی خاطر بیابد. اما آن سخنرانی پرشور و تاثیرگذار درباره پیام عشق و دوستی در انجیل و مسیحیت، سرآغاز دوران جدیدی برای جول اوستین به عنوان جانشین پدر بود.

داستان ازدواج جول اوستین

اوستین جوان در ۲۴ سالگی با ویکتوریا ایلاف (Victoria Illof) ازدواج کرد. ویکتوریا در مغازه جواهرفروشی مادرش کار می‌کرد. وقتی جول برای خرید باطری ساعت به مغازه آنها پای گذاشت و ویکتوریای جذاب و زیبا به جای باطری متقاعدش کرد یک ساعت جدید بخرد، عشق در میانشان جرقه زد. با اینکه ویکتوریا دو سال از جول بزرگتر بود، اما آن دو خیلی زود متوجه شدند که برای هم آفریده شده‌اند. بنابراین پس از یک دوره نامزدی دوساله، در کلیسای لیکوود مراسم ازدواج خود را برگزار کردند.

ویکتوریا و جول اوستین

ویکتوریا و جول اوستین زوج خوشبخت کلیسای لیکوود

ویکتوریا اوستین در کنار همسرش تدارکات ضبط برنامه‌های سخنرانی جان اوستین را در کلیسا و همچنین در سفرهای تبلیغاتی وی برعهده داشت. در سال ۱۹۹۹ پس از درگذشت کشیش پدر و جانشینی جول، ویکتوریا نیز به عنوان کشیش همکار، فعالیت خود را در کلیسای خانوادگی آغاز نمود. او کتاب‌های زیادی را نوشته و منتشر نموده است  و در امور عام‌المنفعه، همواره در کنار همسرش دیده می‌شود.

حاصل ازدواج آنها، دو فرزند است. پسرشان جاناتان (Jonathan) و دخترشان الکساندرا (Alexandra) همراه پدر و مادر در بخش‌های مختلف کلیسا مشغول فعالیت هستند.

همسر و فرزندان جول اوستین

همسر و فرزندان جول اوستین

کشیش خندان و فتح قله‌های موفقیت

جول چهره جدیدی از یک مرد دینی را به نمایش گذاشت. او در جایی گفته است: «فهمیدم مانند پدرم نیستم! او بیشتر یک کشیش سنتی بود اما من الهام‌بخش و تشویق‌کننده هستم.» همین نگرش باعث شد که او در سخنرانی‌هایش، به مفاهیم روانشناسی و خودشناسی بیشتر بپردازد. او فن بیان خوبی دارد و با قدرت رسانه به خوبی آشناست. او می‌داند برای دعوت به مسیحیت، باید مرزهای کلیسا و شهر خود را بشکند و به اهدافی بزرگ‌تر بیاندیشد. از این رو اولین کاری که کرد استخدام یک متخصص برند بود تا با استفاده بهینه از رسانه‌ها، صدای خود را به گوش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برساند.

کلیسای جدید لیکوود

جول اوستین در سال ۲۰۰۳ مرکز کامپک را که قبلا محل استقرار تیم بسکتبال «هیوستنون راکتز» بود از شهرداری خرید. با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، با هزینه بیش از ۷۵ میلیون دلار، کلیسای خانوادگی لیکوود را در مکان جدید با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ساخت. این کلیسا به گفته مجله فوربز، بزرگ‌ترین کلیسای پروتستان و غیرفرقه‌ای آمریکا با ظرفیت ۱۶۸۰۰ نفر است. علاوه بر سالن اصلی، در بخش‌های دیگر این کلیسا مراکزی برای مشاوره به گروه‌های مختلف مانند نوجوانان، سالمندان، مجردها و کمک به رفع مشکلات زناشویی و حتی مشاوره مالی رایگان وجود دارد.

کلیسای لیکوود

سالن اصلی مگاکلیسای لیکوود، محل سخنرانی جول اوستین با ظرفیت ۱۶۸۰۰ نفر

کتاب‌های جول اوستین

بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب که برخی از آنها جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان هستند، از جول اوستین منتشر شده است. کتاب‌های وی به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است. اولین کتاب او با نام «بهترین زندگی شما» در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و در صدر فهرست کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب جول با عنوان «قدرتِ من هستم» به سرعت در جهان منتشر شد. در این کتاب به قدرت واژه‌ها و صفاتی که ما در بین دو کلمه «من» و «هستم» قرار می‌دهیم اشاره می‌کند که درواقع آنها را به زندگی خود دعوت می‌کنیم. پس مهم است که درباره خودمان چه می‌گوییم و چطور می‌اندیشیم.

عناوین کتاب‌هایی که از وی در ایران ترجمه و به چاپ رسیده است عبارت‌اند از:

«قدر خودتان را بدانید»، «قدرت من هستم»، «زندگی در صلح»، «آرامش در پرتوی ایمان»، «خالی شدن از احساسات منفی»، «۱۰ قانون موفقیت»، «دنیای درون»، «رهایی از افکار محدود کننده»، «قدرت کلام»، «زندگی بدون وابستگی»، «رویاهایتان را به یاد داشته باشید»، «منظم شوید»، «افراد مناسب»، «زمان مناسب»، «کلمات شما به واقعیت تبدیل می‌شوند»، «درخواست بزرگ داشته باشید»، «زندگی لذت‌بخش»، «زندگی شاد»، «سرانجام کار» و «هر روز پنجشنبه است»

برای خرید نسخه اصلی کتاب‌های جول اوستین از سایت آمازون، می‌توانید از طریق لینک زیر و به واسطه فروشگاه مالتینا به راحتی کتاب‌های انگیزشی وی را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

خرید کتاب‌های جول اوستین از مالتینا

برای خرید و دانلود کتاب‌های چاپی و صوتی اوستین به زبان فارسی و همچنین پادکست‌های انگیزشی وی، می‌توانید به سایت‌های مختلفی همچون کتابراه مراجعه نمائید.

چرا بعضی‌ها از جول اوستین متنفرند؟

کشیش خوش چهره و مثبت اندیشی که مدام مردم را به صلح و آشتی با درون خود دعوت می‌کند و همچون روان‌شناسی قهار، به روح و جان انسان‌های افسرده نوز زندگی می‌تاباند، چرا باید مخالفانی داشته باشد که نقدهای تند و تیزی علیه وی در گوشه و کنار به چاپ رسانده‌اند؟ منتقدان اوستین را به چند دسته می‌توان دسته‌بندی نمود:

انتقاد به مسئولیت اجتماعی کشیش لیکوود

پس از وقوع طوفان هاروی در ۲۸ اوت ۲۰۱۷، موج انتقادات بر سر کشیش خندان، در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. ماجرا از این قرار بود که وی درب کلیسا را بر روی سیل‌زدگان در ابتدای کار باز نکرد. برادر همسر جول «دونالد ایلاف جونیور» که سخنگوی کلیسای لیکوود است، در ساعات ابتدایی پس از طوفان، علت باز نشدن درب‌های کلیسا را آب‌گرفتگی بخشی از آن عنوان کرده بود. اما بعد از اینکه یک نفر عکس‌هایی از اطراف کلیسا در شبکه‌های مجازی منتشر کرد که نشان می‌داد هیچ آب‌گرفتگی در آن اطراف وجود ندارد، انتقاد از کشیش کلیسای لیکوود بازتاب گسترده‌ای یافت.

اگرچه پس از مدت زمانی، جول سعی کرد قضیه را رفع و رجوع کند و دلیل واقعی عدم پذیرش پناهجویان را، استقرار کمپ اسکان موقت پناه‌جویان از سیل در مرکز همایش‌های شهر در ۴ مایلی کلیسا عنوان کرد که تا پر شدن ظرفیت آن نیازی به کلیسا نبوده و از طرفی کلیسا برای تجهیز و ساماندهی داوطلبان نیاز به زمان داشته است، اما این موضوع همچنان به عنوان نقطه سیاه عملکرد کشیشی که همیشه دم از انسان‌دوستی و عشق و نوع‌دوستی می‌زد باقی ماند.

انتقاد از عملکرد جول اوستین به هنگام طوفان

انتقاد از جول اوستین و باز نکردن درب کلیسای لیکوود به روی پناهجویان از سیل- سال ۲۰۱۷

منتقدان مذهبی سنتی

این گروه از مذهبیون معتقدند جول اوستین به اندازه کافی از تعالیم کتاب مقدس انجیل برای هدایت مردم استفاده نمی‌کند. او درباره بیشتر بخش‌های انجیل، درباره گناه‌کاران و عاقبت آنها حرفی نمی‌زند و بیشتر داستان‌هایی درباره کسانی که در سختی‌های بزرگ، پیروز شده‌اند و چیزهایی که به دست آورده‌اند صحبت می‌کند. خطبه‌های اوستین در روزهای یکشنبه، آن هم با سبک سخنرانی و حرکات حساب‌شده و نمایشی وی ییشتر به همایش روان‌شناسی شبیه است تا موعظه یک کشیش واقعی!

منتقدان به ثروت و دارایی‌های جول اوستین

برخی از مخالفان، به اینکه او مرد متولی محسوب می‌شود و برخلاف تصویری که از ساده‌زیستی یک فرد روحانی و کشیش انتظار می‌رود، در خانه‌ای به وسعت ۵۰۰۰ مترمربع، به ارزش ۱۰ میلیون دلار، یک زندگی لاکچری دارد، معترض هستند. از دیدگاه این افراد، کشیش اوستین مردی رفاه‌طلب است که راه پول درآوردن را خوب می‌داند و در واقع به بیزینس و تجارت مشغول است. دارایی او چند سال پیش، از ۶۰ میلیون دلار بیشتر بوده است و کلیسای وی سالانه بیش از ۷۰ میلیون دلار درآمد دارد. جول ادعا می‌کند درآمد شخصی‌اش از محل فروش کتاب‌ها است و از کلیسا حقوق دریافت نمی‌کند.

در انجیل سعادت که وی آن را به پیروانش معرفی کرده است، خداوند به پرهیزگاران، سلامتی، ثروت و خوشبختی هدیه می‌دهد. کسب ثروت برای رسیدن به سعادت و خوشبختی در ازای بخشیدن ۱۰ درصد از درآمد خود در راه خدا، چیزی نیست که برای عده‌ای قانع کننده باشد.

خانه جول اوستین

خانه ۵ هزار متر مربعی کشیش جول اوستین

پاسخ ندادن به برخی از سوالات

در آموزش‌های جول اوستین بر پاداشی که در انتظار پرهیزگاران است تاکید می‌شود و اینکه اگر بدی کنیم، سرنوشت بد، بیماری و مشکلات را به زندگی خود وارد می‌کنیم. اما وقتی از وی سوال می‌شود یک کودک مبتلا به سرطان مگر چه گناهی مرتکب شده که چنین سرنوشتی برایش رقم خورده؟ پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد. همچنین در محصاحبه‌هایی که با وی انجام شده است، او رویکرد مشخصی درباره برخی از موضوعات مانند همچنسگرایی، سیاست، مورمونیسم، جهنم و …. ندارد و از پاسخ دادن به سوالات مردم پیرامون این مسایل طفره می‌رود. منتقدان وی معتقدند نسخه‌ای از مسیحیت که وی ترویج می‌کند از پاسخ دادن به یک‌سری از موضوعات ناتوان است و دین کاملی نیست.

سه راز موفقیت از نظر جول اوستین

جول اوستین سه راز موفقیت زندگی را با مخاطبان سخرانی‌ها و کتاب‌های خود در میان گذاشته است.

  1. اتفاقات مثبت را به زندگی خود دعوت کنید. به قدرت کلماتی که بر قلب و زبانتان جاری می‌کنید آگاه باشید.
  2. هرگز تسلیم نشوید. برای رسیدن به اهداف خود از حرکت بازنمانید و از موانع سر راه عبور کنید و ادامه بدهید.
  3. وسوسه نشوید. در برابر هر آنچه شما را به راهی غیر از مسیر هدفتان می‌برد مقاومت کنید.

او که یک کارآفرین موفق محسوب می‌شود در پاسخ به این سوال «دارن هاردی» نویسنده معروف کتاب اثر مرکب؛ که «چه طوری توانستی سرپرستی این شرکت عظیم را به عهده بگیری و آن را رهبری و مدیریت کنی؟» می‌گوید:

وقتی شرکت را از پدرم تحویل گرفتم، سعی می‌کردم همه کارها از جمله برگزاری مراسم عروسی، ترحیم، غسل تعمید را خودم انجام دهم، ویرایش بروشورها و تبلیغات تلویزیونی و تنظیم نور صحنه را هم خودم برعهده داشتم. سازمان به اندازه‌ای که وقت من اجازه می‌داد می‌توانست رشد کند و بزرگ شود. من هم خسته شده بودم و در نتیجه شرکت از حرکت ایستاد.

چیزی باید تغییر می‌کرد. به همین دلیل با خودم فکر کردم چه کار می‌توانم بکنم تا تفاوتی در کل شرکت به وجود آورد؟ و بعد فهمیدم که مهم‌ترین کار،  آن ۲۵ دقیقه یکشنبه‌هاست که برنامه‌ی کشیش تلویزیونی شروع می‌شود و در تمام دنیا به نمایش گذاشته می‌شود. اگر این نمایش عالی باشد، همه چیز خوب پیش خواهد رفت. برای همین بی‌خیال کل کارها شدم و شروع کردم به تمرکز روی آن ۲۵ دقیقه.»

برنامه هفتگی کشیش ارشد کلیسای لیکوود

  • چهارشنبه: انتخاب، جستجو و یادداشت‌برداری درباره موضوعی که می‌خواهد روز یکشنبه در موردش سخنرانی کند.
  • پنجشنبه: متن سخنرانی‌اش را روی کاغذ می‌آورد.
  • جمعه: سخنرانی خود را حفظ می‌کند.
  • شنبه: سخنرانی خود را در جمع خصوصی در کلیسا دو بار به صورت آزمایشی اجرا می‌کند.
  • یکشنبه: سخنرانی جادویی خود را با آمادگی کامل جلوی هزاران نفر حاضر در کلیسا و میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا که پخش زنده مراسم را تماشا می‌کنند اجرا می‌کند.
  • دوشنبه: بی‌خیال کار می‌شود و استراحت می‌کند.
  • سه‌شنبه: کسب و کارش را رهبری می‌کند و به امور دفتر و مصاحبه‌های احتمالی با رسانه‌ها رسیدگی می‌کند.
سخن پایانی

اگر سخنرانی‌های این کشیش خندان را شنیده‌اید و یا کتاب‌های انگیزشی او را خوانده‌اید، به نظر شما راز محبوبیت او چیست؟ آیا سخنان وی در زندگی شما اثربخش بوده است؟

در انتهای این مطلب توجه شما را به دیدن بخشی از برنامه جول اوستین در کلیسای لیکوود جلب می‌کنم.

 مطالب پیشنهادی

جشن سنت پاتریک چیست؟ تاریخچه‌ای ایرلندی برای جشنی جهانی

زندگینامه ایلان ماسک موسس و مدیرعامل تسلا

زندگی شگفت‌انگیز ابن سینا

زندگینامه مریم میرزاخانی