ایلان ماسک اعجوبه دنیای فناوری و مردی که از هیچ به قله‌های موفقیت رسید، شاید بتواند برای همیشه در صفحات تاریخ فناوری و فضانوردی نقش ببندد. بنا داریم داستان باورنکردنی از نحوه رفتن وی به مدرسه، درگیری در آن و تبدیل شدن به جالب‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین مرد فناوری جهان را دنبال کنیم. او چطور به مرد شماره یک فناوری جهان تبدیل شد و چگونه جدایی پدر و مادر توانست مسیر زندگی‌اش را تغییر دهد. برای دنبال کردن زندگینامه ایلان ماسک و جهان او، در ادامه با ما همراه باشید.

زندگینامه ایلان ماسک

ایلان ماسک در طول سال‌ها پیروزی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. او به عنوان مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا، بنیانگذار شرکت ساختمانی و بنیانگذار OpenAI نیز شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد که ماسک به یکباره در همه جا قرار دارد و انواع و اقسام فناوری‌های جدید و باورنکردنی را تحت شعاع قرار داده است. وی چندی پیش گفت که تا زمانی که ما از زمین فرار نکنیم و مریخ را تحت سلطه خود در نیاوریم، رضایت پیدا نکرده و آرام نخواهیم نشست.

بین موشک‌های فضایی، اتومبیل‌های برقی، باتری‌های خورشیدی، تحقیقات در مورد روبات‌های قاتل و میلیاردهایی که در این راه هزینه شده است، ماسک در واقع یک تونی استارک با زندگی واقعی است – به همین دلیل او به عنوان الهام بخش “مرد آهنی” شناخته می‌شود.

اما طی این مسیر برای ماسک همیشه آسان نبود. باید بدانید که چگونه وی از دوران مدرسه به کارآفرینی كوچک، سپس به مدیرعاملی دو شركت بزرگ رسید. به نظر می‌رسد که آن‌ها برگرفته از یک داستان علمی هستند و این که چگونه او تقریباً در این راه بارها شكست خورد، اما تسلیم نشد؛ فوق العاده جذاب می‌نماید.

تولد تا نوجوانی

ایلان ماسک در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریا، آفریقای جنوبی متولد شد. پدرش می‌گفت که او “همیشه یک متفکر درونگرا بوده است”.

زندگینامه ایلان ماسک

پدر ماسک می‌گوید: “در جایی که همه به یک مهمانی بزرگ رفته و اوقات زیادی را صرف خوردن و نوشیدن کرده و در مورد انواع چیزها مانند راگبی یا ورزش صحبت می کردند، می‌دیدم که ایلان کتابخانه شخصی را پیدا کرده و به آن مشغول است.”

مادر ماسک یک متخصص تغذیه و مدل حرفه‌ای بود. او شهروند کانادا به حساب آمده و عکس‌هایش روی جعبه‌های غلات ویژه و جلد مجله تایم نیز چاپ شده است. پس از طلاق پدر و مادر ایلان در سال ۱۹۷۹ میلادی، ماسک نه ساله و برادر کوچکتر وی، کیمبال، تصمیم به زندگی با پدر خود گرفتند. ماسک از این که پدر خود را برای زندگی بعد از طلاق والدین انتخاب کرده بود، سخت پشیمان گشت. پس از مدتی مشکلات او با پدرش نمایان شد. ماسک در مصاحبه اخیر رولینگ استون درباره ارتباط با پدرش گفت: “این احساس خوبی نبود.”

زندگینامه ایلان ماسک

در سال ۱۹۸۳ میلادی و در سن ۱۲ سالگی، ماسک یک بازی ساده به نام “Blastar” را به مبلغ ۵۰۰ دلار به مجله‌ای که در زمینه رایانه فعالیت داشت، فروخت. ماسک آن را “یک بازی بی‌اهمیت … اما بهتر از” Flappy Bird توصیف کرد.

مسیر زندگی ماسک آن قدرها آسان پیش نرفت. او یک بار پس از ضرب و شتم در مدرسه به وسیله قلدرها، در بیمارستان بستری شد. قلدرهای مدرسه، ماسک را از پله‌ها پایین انداخته و او را به شدت کتک زدند؛ آن قدر که از شدت ضربات، کبودی‌های زیادی در سراسر بدن او دیده می‌شد.

زندگینامه ایلان ماسک

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، ماسک به کانادا نقل مکان کرد و دو سال در دانشگاه کویینست در کینگستون، اونتاریو به ادامه تحصیل پرداخت. در نهایت ماسک به همراه مادرش مای وخواهرش توسکا و برادرش کیمبال به کانادا مهاجرت کامل نمودند. اما وی تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا به پایان رساند و در رشته‌های فیزیک و اقتصاد موفق به کسب مدرک دانشگاهی شد. هنگام تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا، ایلان و یکی از همکلاسی‌های وی یک خانه بزرگ و زیبا با ۱۰ اتاق خواب اجاره نموده و آن را به یک کلاب شبانه تبدیل کردند. این اقدام که ماسک با Adeo Ressi انجام داد، نخستین آزمایش‌های کارآفرینی وی بود.

زندگینامه ایلان ماسک

پس از فارغ التحصیلی، ماسک برای تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه استنفورد سفر کرد. وی پس از تنها دو روز در کالیفرنیا، پذیرش خود را به تعویق انداخت و تصمیم گرفت که شانس خود را در حوزه‌ای که تازه در جریان قرار گرفته بود، آزمایش کند. بنابراین او هرگز برنگشت تا تحصیلات خود را در استنفورد به پایان برساند.

زندگینامه ایلان ماسک

ایلان ماسک و زیپ ۲

ماسک به همراه برادرش کیمبال زیپ ۲ را راه اندازی کرد. یک گروه از سرمایه گذاران سیلیکون ولی به آن‌ها کمک کردند تا سرمایه این شرکت را تأمین کنند. کسب و کاری که راهنمای سفر به شهر را با کمک روزنامه‌هایی مانند نیویورک تایمز و شیکاگو ارائه می‌داد. در حالی که زیپ ۲ در حال شکل‌گیری بود، ماسک به معنای واقعی در در دفتر کار خود زندگی می‌کرد و روز و شب او به هم دوخته شده بود.

راه اندازی zip 2

شرکت بانکی ایکس کام

ماسک در گام بعدی یک شرکت بانکی آنلاین به نام ایکس کام را راه اندازی کرد. او این شرکت را در سال ۱۹۹۹ میلادی، با استفاده از ۱۰ میلیون دلار از پولی که از فروش زیپ ۲ گرفته بود برپا نمود. اما حدود یک سال بعد ایکس کام با یک استارت آپ سرمایه گذاری کانفینتی برای درآمدزایی، ادغام گردید. در اکتبر ۲۰۰۰ ، وی با پیگیری در رابطه با کسانی که برای جابجایی سرورهای خود از سیستم عامل رایگان یونیکس استفاده می‌نمودند و تشویق آنان به استفاده از ویندوز مایکروسافت مبارزه بزرگی را در میان بنیانگذاران پی پال آغاز نمود. در حالی که ماسک در استرالیا مشغول گذاراندن تعطیلاتی بود که واقعا به آن احتیاج داشت، هیأت مدیره پی بال او را اخراج نمود و به جای او تیل را مدیر عامل جدید معرفی کرد. البته ماسک بعدها در سفر خسته کننده خود در سال ۲۰۰۰ میلادی به فورتن گفت: “این‌ها همه مشکلات تعطیلات است.”

زندگینامه ایلان ماسک

اما اوضاع به نفع ماسک بود و در اواخر سال ۲۰۰۲ با خرید پی پال توسط ای بی، این شرکت سقوطی دیگری را تجربه نمود.

او به عنوان بزرگترین سهامدار پی پال ۱۶۵ میلیون دلار از ۱.۵ میلیارد قیمت ای بی را فروخت. حتی قبل از فروش پی پال، ماسک در حال پروراندن رویای بعدی خود از جمله برنامه‌ای دیوانه کننده برای ارسال موش یا گیاهان به مریخ بود.

ماسک، به عنوان یک طرفدار پر و پا قرص داستان‌های علمی‌، حتی سعی داشت موشک‌های فروخته شده اتحاد جماهیر شوروی را به همین منظور خریداری کند. اما فروشندگان روسی برای هر کدام ۸ میلیون دلار یا بیشتر می‌خواستند و ماسک فکر می‌کرد که می‌تواند خود آن‌ها را با هزینه کمتری بسازد.

تاسیس اسپیس ایکس

در اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی، ماسک با ۱۰۰ میلیون دلار پول که از فروش پی پال به دست آورده بود شرکتی به نام اسپیس ایکس را تاسیس نمود.

یکی از اهداف ماسک این بود که پرواز به فضا را با ۱۰ عامل ارزان‌تر کند. اسپیس ایکس نام اولین سفینه خود را هزاره فالکون (جنگ ستارگان) انتخاب نمود، که بعدها از فالکون ۱ تا ۹ آن نیز ساخته شد. یکی از اهداف بلند مدت اسپیس ایکس دسترسی به مریخ بود و از برنامه‌های اصلی ماسک و اسپیس ایکس آن بود که حمل و نقل به مریخ به صورت انحصاری در دستشان باشد.

همین طور ماسک مشغله زیادی در خصوص شرکت تسلا موتور نیز داشت. در سال ۲۰۰۴ میلادی، وی اولین سرمایه گذاری ۷۰ میلیون دلاری در تسلا، به عنوان یک شرکت اتومبیل برقی را که توسط شرکت کهنه‌کار مارتین ابرهارد بنیان گذاشته شده بود، انجام داد. ماسک در تسلا نقش مهمی در تولید و توسعه اولین محصول این شرکت به نام رودستر داشت و کمک شایانی در این زمینه انجام داد. رودستر تماما برقی در زمان ریاست ماسک رونمایی شد. خالی از لطف نیست که بدانید ماسک در حال زمینه‌چینی برای احداث یک شرکت انرژی به نام شهر خورشید نیز بوده و برنامه‌های بزرگی در خصوص آن در سر داشت.

space x

برای تاسیس شهر خورشید در سال ۲۰۰۶ میلادی، ماسک به پسرخاله خود پیتر و لیندون ریور سرمایه داد تا بتوانند این شرکت را راه اندازی نمایند. سال‌ها بعد در ماه آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی او بر آن شد تا حضور جدی‌تری در این حوزه داشته باشد و از طریق شرکت تسلا، پروژه شهر خورشید یا سولارسیتی را نیز به سلطه خویش درآورد و زنجیره تامین تسلا را تکمیل ساخت.

اما در تسلا کارها به خوبی پیش نمی‌رفت. در سال ۲۰۰۷ میلادی، ماسک انقلابی در سالن اجتماعات برپا كرد و ابتدا ابرهارد را از سمت مدیرعاملی و سپس به طور كلی از هیئت مدیره این شرکت و مجموعه‌های اجرایی بركنار كرد. در سال ۲۰۰۸ با محدود کردن هزینه‌های مالی، او موفق شد تسلا را از ورشکستی نجات دهد. ایلان ۴۰ میلیون دلار در تسلا سرمایه گذاری کرد و ۴۰ میلیون دلار دیگر نیز به این شرکت وام داد و به طور تصادفی، در همان سال به عنوان مدیرعامل شرکت معرفی شد.

او سال ۲۰۰۸ را “بدترین سال زندگی من” توصیف می‌کند .تسلا همچنان در مسیر سرازیری و سقوط قرار دارد و اسپیس ایکس نیز با پرتاب موشک فالکون ۱ خود مشکلاتی داشت.

ماسک تا سال ۲۰۰۹ میلادی تمام هزینه را شخصا از جیب خود پرداخت می‌کرد. در همین زمان نیز وی مراحل جدایی از همسرش که یک نویسنده کانادایی بود را سپری می‌کرد و این به وخامت اوضاع دامن می‌زد.

زندگینامه ایلان ماسک

اما در کریسمس سال ۲۰۰۸ او به دنبال شروعی دوباره بود. ماسک دو موفقیت بزرگ به دست آورد: اول قرار داد ۱.۵ میلیارد دلاری با ناسا برای حمل و تامین تجهیزات مورد نیاز در فضا و پیدا شدن شدن سرمایه گذاران خارجی در تسلا که نقطه عطفی برای او محسوب می‌شد.

تا سال ۲۰۱۰ این روال ادامه داشت و تسلا عرضه اولیه عمومی موفقی کسب کرد. در ماه ژوئن، تسلا ۲۲۶ میلیون دلار در IPO جمع آوری کرد و به اولین شرکت خودروسازی تبدیل شد که از زمان فورد در سال ۱۹۵۶ به بازارهای عمومی می‌رسید. برای بازگرداندن امور مالی خود به روال سابق، ایلان سهامی به ارزش حدود ۱۵ میلیون دلار در این پیشنهاد فروخت.

زندگینامه ایلان ماسک

در سال ۲۰۰۸ میلادی، ماسک با رایلی که یک بازیگر بود، آشنا شد. آن‌ها در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند و در سال ۲۰۱۲ طلاق گرفتند. جالب است بدانید که این دو در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ مجددا ازدواج کردند. در دسامبر سال ۲۰۱۴ ، ماسک درخواست طلاق كرد اما از آن عقب نشسته و منصرف شد. در مارس سال ۲۰۱۶، رایلی برای طلاق شکایت کرد و سرانجام در ماه اکتبر این طلاق نهایی شد.

زندگینامه ایلان ماسک

در این دوران کارها در اسپیس ایکس به خوبی پیش می‌رفت. در اواخر سال ۲۰۱۵، اسپیس ایکس وظایف خود را به درستی انجام داده بود و برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رفت. استفاده مجدد از ایستگاه فضایی بین المللی عملیاتی شده و رکوردهای زیادی در این راه به دست آمده بود. در سال ۲۰۱۶، فالکون ۹ اولین فرود موفقیت آمیز موشک مداری قابل استفاده مجدد را انجام داد.

در فوریه ۲۰۱۸، بزرگترین و قدرتمندترین موشک فالکون ساخته شد. فالکون جدید یا Falcon Heavy دارای سه تقویت کننده قابل استفاده مجدد بود.

زندگینامه ایلان ماسک

شروع هایپرلوپ

ایلان ماسک نمی توانست جلوی ایده‌های تازه خود را بگیرد و از جدیدترین آن‌ها در آن دوران هایپرلوپ بود.

هایپر لوپ نام قطاری فوق العاده پر سرعت بود که در یک لوله خلاء حرکت می‌کند. این قطار می‌تواند طی ۳۰ دقیقه مسافران را از لس آنجلس به سان فرانسیسکو منتقل کند و رفت و آمدها و ازدحام ترافیک را به صورت چشمگیری کاهش دهد. ماسک با تشخیص این که چقدر کار و درگیری فکری در اسپیس ایکس و تسلا بود به سایر شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نسخه‌های خود را در این زمینه بسازند.

در ماه آوریل ، ماسک به توییتر آمد تا برنامه‌های خود را برای آزمایش یک هایپرلوپ با نام تجاری تسلا و اسپیس ایکس با نصف سرعت صدا یا ۳۸۳ مایل در ساعت را اعلام کند.

زندگینامه ایلان ماسک

ایلان ماسک و تاسیس شرکت Boring

ایلان همچنین شرکتی دیگر را راه اندازی کرد. یک شرکت ساختمانی، که نامگذاری جذابی نیز دارد. مأموریت شرکت Boring که در سال ۲۰۱۶ میلادی راه اندازی شد، حفاری شبکه‌ای از تونل‌ها در داخل و اطراف شهرها برای رانندگی با سرعت بالا و بدون ترافیک است. در حال حاضر، شرکت Boring با مجوز تونل‌های آزمایش در بالتیمور و کالیفرنیا شروع به حفاری کرده است. در اواخر سال ۲۰۱۵، ماسک موسس OpenAI، موسسه‌ای غیر انتفاعی را به تحقیق در مورد هوش مصنوعی اختصاص داد. ماسک ابراز نگرانی كرده است كه مسابقه برای بهتر شدن هوش مصنوعی می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود. اخیراً، ماسک اعلام کرد که برای جلوگیری از هرگونه تضاد منافع احتمالی با تسلا، که از در حوزه فناوری مصنوعی اتومبیل خودرو خودران بوده، از هیئت مدیره OpenAI کناره‌گیری کرده است.

تاسیس boring

در اواخر سال ۲۰۱۶، تسلا سولارسیتی را در معامله ۲.۶ میلیارد دلاری خریداری کرد و یکی از ایده‌های موجود خود را به خانه برگرداند. این کسب و کار، در واقع دو ایده بزرگ فناوری سبز ماسک را زیر یک سقف به همراه آورد.

از منظر سیاسی، سال ۲۰۱۷ برای ماسک کمی سنگین بود. ماسک به شورای مشاوره تجاری رئیس جمهور ترامپ پیوست، اقدامی که باعث شد واکنش عظیمی از سوی مردم ایجاد کند. وی در ابتدا از این اقدام دفاع کرد و گفت که می‌تواند از نزدیکی خود با کاخ سفید برای ایجاد تغییرات بزرگی در راستای سیاست‌های زیست محیطی و فناورانه‌اش استفاده کند. اما زمانی که ترامپ از توافقنامه پاریس خارج شد، ایلان نیز از او فاصله گرفت.

ایلان ماسک

سال ۲۰۱۸ برای ماسک، خوب به نظر می‌رسید: اگر چه تولید Model 3 هنوز در مسیر پایانی خود قرار نگرفته بود، اما تسلا و اسپیس ایکس هر دو عملکرد خوبی داشته و ارزش آن‌ها به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسید. در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی، اسپیس ایکس توانست کپسول سرنشین دار کرو دراگون را با موفقیت تست نماید و برای ماموریت دمو-۲ آماده شوند.

همین طور در بهار سال ۲۰۱۸ میلادی، تحول جدیدی نیز در زندگی شخصی ماسک رخ داد؛ او و موسیقیدان گریمز وارد رابطه جدیدی شدند.

شبکه اینترنت ماهواره ای استارلینک

در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، ایلان ماسک پروژه اینترنت استارلینک را به خوبی پیش برده و شبکه اینترنت ماهواره‌ای را برای تابستان پیش رو به جهانیان وعده داد. ماسک در پروژه استارلینک، باید ۱۲ ماهواره را به مدار زمین وارد ساخته و به وسیله یک شبکه گسترده و غول آسا، اینترنت ماهواره‌ای را حتی به دورافتاده‌ترین نقاط جهان بفرستد. ماسک این پروژه را در ماه می ۲۰۱۹، به صورت آزمایشی راه اندازی کرده و حتی خود یک توییت با استفاده از آن در صفحه توییترش قرار داد. البته در این مسیر مشکلاتی چون ریسک برخورد ماهواره‌های ماسک با سایر ماهواره‌های موجود در مدار زمین و همین طور مشکلات احتمالی که برای سلامت انسان به وجود خواهد آمد، در مسیر قرار دارند و باید دید که آیا ماسک موفق به اجرای این پروژه می‌شود یا خیر! البته موفقیت‌های قبلی وی و همین طور تست موفقیت آمیز این پروژه، نوید از موفقیت دیگری برای ماسک دارند.

کلام آخر

شما چه اطلاعات دیگری از زندگ شخصی و کاری ایلان ماسک دارید که در بالا اشاره‌ای به آن نشده است؟ این موارد را در بخش نظریات با ما و سایر خوانندگان وبلاگ در میان بگذارید.

همین طور بخوانید: ۲۰ سلبریتی معروف که به دست فراموشی سپرده شدند

منبع: businessinsider