آیا می‌دانید ثروتمندترین فرد ایرانی کیست؟ اگر از ما درباره ثروتمندترین فرد جهان بپرسند، شاید به راحتی از افرادی همچون جف بزوس، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، وارن بافت و … نام ببریم؛ اما اطلاع چندانی از بیلیونرهای ایرانی نداشته باشیم!

همانطور که می‌دانید ایرانیان ثروتمند زیادی در داخل و خارج از کشور زندگی می‌کنند اما به دلایل مختلف، از ارزش دارایی افراد داخل کشور اطلاعات شفافی در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود. از این رو به سراغ سایت‌های معتبری مانند فوربز رفتیم که دارایی ثروتمندان ایرانی خارج از کشور را به دقت رصد می‌کند.

مجله فوربز FORBES نه تنها همه ساله فهرست افراد ثروتمند جهان را منتشر می‌کند، بلکه هر روز با توجه به اطلاعات معاملات ساعت ۵ بعدازظهر روز قبل، این فهرست را بروزرسانی می‌نماید. برای همین در هر مقاله، ممکن است نام افراد متفاوتی را مشاهده کنید. عوامل مختلفی همچون اپیدمی ویروس کرونا، طلاق و جدایی، اعمال بشردوستانه و اهدای مبالغ هنگفتی به امور خیریه، میزان دارایی ثروتمندان را دچار تغییر کرده و رتبه‌های آنها را جابجا می‌کند.

در این مطلب، به جستجوی بیلیونرهای ایرانی در سراسر جهان پرداخته‌ایم. در ابتدا ۳ ایرانی ثروتمند به انتخاب فوربز در این لحظه را معرفی کرده و سپس به دیگر ایرانی‌های میلیاردر جهان که در فهرست ثروتمندان با دارایی بیش از یک میلیارد دلار جای دارند خواهیم پرداخت.

رتبه اول تا سوم بیلیونرهای ایرانی

قبل از هر چیز خوب است بدانیم که ترجمه کلمه «بیلیونر» همان «میلیاردر» خودمان است. معمولا به افرادی که ارزش دارایی و ثروت آنها بیش از یک میلیارد باشد، میلیاردر یا بیلیونر گفته می‌شود. برای مقایسه بد نیست بدانید در حال حاضر ثروتمندترین فرد جهان؛ «جف بزوس Jeff Bezos» مالک بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، آمازون است که ثروتش رقمی بالغ بر ۱۴۶.۸ بیلیون دلار است. (در پرانتز این خبر خوب را بدهیم که به واسطه مالتینا، شما هم از هر نقطه از ایران می‌توانید اجناس آمازون را به راحتی خریداری نمائید.)

پی‌یر مراد امیدیار Pierre Omidyar؛ رتبه اول بیلیونرهای ایرانی

خالص دارایی: ۱۳.۵ بیلیون دلار

پی‌یر امیدیار و همسرش پاملا کِر

پی‌یر امیدیار و همسرش پاملا کِر

پرویز مراد امیدیار، دورگه ایرانی-فرانسوی در سال ۱۹۶۷ در پاریس، از پدری جراح و مادری استاد دانشگاه متولد شد. نام فامیل خود را از مادرش الهه میرجلالی امیدیار، زبان‌شناس و استاد دانشگاه سوربون به ارث برد و نام خود را بعدها به پی‌یر تغییر داد.

پس از مهاجرت به آمریکا، علاقه و استعدادش در برنامه‌نویسی و کامپیوتر از همان دوران مدرسه شکوفا شد و بیشتر از درس و مدرسه، مشغول کار با کامپیوتر بود. او اولین برنامه‌نویسی خود را برای کتابخانه دبیرستانش، به تشویق مدیر مدرسه نوشت.

امیدیار را پدر تجارت الکترونیک جهان نیز می‌دانند زیرا در سال ۱۹۹۸ سایت «ای بی e-Bey» اولین سایت حراج و خرید و فروش اینترنتی را راه‌اندازی کرد و در ۳۱ سالگی اولین گام‌ها را برای پیوستن به جرگه بیلیونرها برداشت و بعدها با خرید شرکت پرداخت آنلاین «پی پال PayPal» میزان ثروت خود را افزایش داد.

نفر اول لیست بیلیونرهای ایرانی و نفر ۱۰۶ در فهرست ثروتمندان جهان، در سال ۲۰۰۴ بنیاد خیریه خود را برای کمک به حل مشکلات جهان راه‌اندازی کرد و ۱.۴ بیلیون دلار از ثروت خود را به این بنیاد اختصاص داد. در صفحه اصلی سایت بنیاد خیریه این میلیاردر نیکوکار ایرانی با نام  «شبکه امیدیار Omidyar Network» آمده است:

ما به دنبال ایجاد یک اقتصاد عادلانه‌تر ، ارتقاء فن‌آوری مسئولانه هستیم که زندگی را بهبود می‌بخشد و موارد جدیدی را کشف می‌کند که آینده ما را شکل می‌دهد.

پی‌یر امیدیار هم اکنون ۵۲ ساله و دارای ۳ فرزند است. خانواده امیدیار در هونولولو- هاوایی ایالت متحده آمریکا زندگی می‌کنند.

فرهاد مشیری Farhad Moshiri؛ رتبه دوم بیلیونرهای ایرانی

خالص دارایی: ۲.۴ بیلیون دلار

فرهاد مشیری یکی دیگر از بیلیونرهای ایرانی

فرهاد مشیری، مالک تیم فوتبال اورتون بریتانیا

اردوان فرهاد مشیری متولد ایران است و خانواده‌اش پیش از انقلاب،مهاجرت کرده‌اند. کارش را با حسابداری برای چندین شرکت آغاز کرد. در دهه ۹۰ با میلیاردر روسی به نام «عثمانوف» آشنا شد و این آشنایی به شراکت در چندین پروژه بزرگ در زمینه معدن، فولاد، انرژی و اپراتور بی‌سیم مگافون در روسیه و بریتانیا انجامید.

مشیری همچنین یکی از سهامداران باشگاه آرسنال بود که در سال ۲۰۱۶ سهام خود را واگذار کرد و در باشگاه فوتبال اورتون سرمایه‌گذاری کرد. او بیش از ۷۷ درصد از سهام این باشگاه را در اختیار دارد.

فرهاد مشیری یکی دیگر از بیلیونرهای ایرانی است که ۶۴ سال سن دارد و همراه با دو فرزندش در موناکو زندگی می‌کند. او در حال حاضر رتبه ۹۷۹ را در میان ثروتمندان جهان دارا است.

بهداد اقبالی Behdad Eghbali؛ رتبه سوم میلیاردرهای ایرانی

خالص دارایی: ۲ بیلیون دلار

بهداد اقبالی؛ رتبه سوم بیلیونرهای ایرانی سال 2019

بهداد اقبالی متولد ایران و بزرگ‌شده لس‌آنجلس است. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در یک شرکت سرمایه‌گذاری مشغول به کار شد و با استعداد بی‌نظیر خود در امور مدیریت مالی، باعث جذب میلیاردها دلار برای این شرکت شد. این موفقیت‌ها باعث شد به فکر راه‌اندازی کسب و کار خود بیافتد.

وی در سال ۲۰۰۶ کمپانی سرمایه‌گذاری خود را با نام Clearlake Capital تاسیس نمود. این شرکت در حال حاضر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی در آمریکا مدیریت می‌کند.

خانه تابستانی و ساحلی این مرد ثروتمند ۴۴ ساله، به ارزش ۴۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ خریداری شده است. همچنین پس از معرفی وی در لیست بیلیونرهای ایرانی سال ۲۰۱۹ فوربز، خانه‌ جدیدی به مبلغ ۲۱ میلیون دلار در منطقه برنت وود کالیفرنیا خریده است. جایگاه اقبالی در بین ثروتمندان جهان در این لحظه، رتبه ۱۲۱۰ می‌باشد.

بیلیونرهای ایرانی دیگری که بیش از ۱ میلیارد دلار ثروت دارند

خانواده قرمزیان؛ املاکی‌های ثروتمند ایرانی ساکن کانادا

خانواده قرمزیان در لیست بیلیونرهای ایرانییعقوب قرمزیان، ایرانی یهودی است که سالها قبل از انقلاب، همراه با خانواده خود به آمریکا و سپس به کانادا مهاجرت نمود. تجارت فرش، املاک و مستغلات و ساخت و ساز پروژه‌های بزرگی چون (West Edmonton Mall) که یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان است را در کارنامه خود دارند.

پدر خانواده در سال ۲۰۰۰ و در سن ۹۷ سالگی درگذشت اما ۴ پسر قرمزیان به نام‌های اسکندر، نادر، رافائل و بهمن در شرکت خانوادگی خود (تریپل فایو) راه پدر را ادامه داده و به مدیریت بزرگترین امپراطوری املاک در سراسر کانادا مشغولند.

گروه Triple Five هم اکنون دارای بیش از ۴۰۰ شعبه در کانادا، آمریکا، انگلیس، ژاپن، تایوان و خاورمیانه است.

 

امید کردستانی؛ روح گوگل در فهرست بیلیونرهای ایرانی

امید کردستانی؛ روح گوگل در لیست بیلیونرهای ایرانی

در بین بیلیونرهای ایرانی ، نام کردستانی با گوگل و توئیتر گره خورده است. او که از ۱۴ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است، کار خود را با شرکت‌های مختلفی مانند هیولت پاکارد و نت اسکایپ آغاز کرد اما با پیوستن به تیم مدیران گوگل، پله‌های ترقی را درنوردید. رشد سهام ۳۰ درصدی گوگل درست یک سال پس از استخدام امید کردستانی، لقب «روح گوگل» را برای وی به ارمغان آورد. به زعم مجله تایم، کردستانی جزو صدنفری هستند که دنیای ما را شکل بیشتری بخشیدند.

ثروت امید کردستانی بیش از ۲ میلیارد دلار بوده اما پس از جدایی از همسرش «بیتا دریاباری» نیمی از آن را از دست داده است. با این حال همچنان به کمک‌های مالی به «خیریه پارسی» که خود بنیانگذارش بوده ادامه می‌دهد.

 

حسن خسروشاهی؛ یکی دیگر از بیلیونرهای ایرانی ساکن کانادا

حسن خسروشاهی از بیلیونرهای ایرانی - کانادایییکی دیگر از بیلیونرهای ایرانی ساکن کانادا، حسن خسروشاهی است که از افراد خانواده بزرگ خسروشاهی، موسسین کارخانجات بزرگی چون «مینو» در ایران است.

وی در سال ۱۳۶۰ به کانادا مهاجرت نمود و مدتی در حوزه املاک فعالیت نمود. سپس فیوچرشاپ؛ فروشگاه‌های زنجیره‌ای قطعات الکترونیکی را با بیش از صدها شعبه در سراسر کانادا تاسیس کرد.

 او بعدها شرکت خود را به یک شرکت آمریکایی به نام «بست بای» فروخت. ثروت خسروشاهی را بیش از ۱.۸ بیلیون دلار برآورد کرده‌اند.

 

خانواده معراج؛ مالک تولیدی زنجیره‌ای ساندویچ سرد

خانواده معراج از بیلیونرهای ایرانیخانواده ایرانی یهودی تبار معراج، بازرگانانی هستند که شرکت «چف آمریکا» را در سال ۱۹۷۰ تاسیس و در سال ۲۰۰۲ آن را به قیمت ۲.۶ میلیارد دلار به شرکت معروف نستله واگذار کردند.

دیوید و پل، دو برادر از این خانواده هستند که امروزه شرکت «هات پکتس» را در زمینه تولید و فروش اسنک و ساندویچ سرد راه‌اندازی و اداره می‌نمایند. کارخانجات تولیدی آنها در چند شهر از جمله سولون، اوهایو، ارواین و کالیفرنیا قرار دارد.

همچنین این خانواده نیکوکار، مالک بنیاد معراج نیز هستند که در سال ۲۰۰۴ در شهر ارواین راه‌اندازی شد.

 

دیوید آلیانس؛ عضو مجلس اعیان و از بیلیونرهای ایرانی

لرد بارون آلیانس یکی دیگر از بیلیونرهای ایرانی مقیم انگلستان

تاجر یهودی تبار ایرانی که لقب مادام‌العمر بارون آلیانس را از شهر منچستر دریافت و کرسی مجلس اعیان بریتانیا را به دست آورد، در شهر کاشانبه دنیا آمده است. او پس از دوران ابتدایی، مجبور به ترک تحصیل و کار کردن در بازار شد.

در سال ۱۳۲۹ وقتی که ۱۸ سال داشت، به شهر منچستر انگلستان رفت و کار خود را با احیای یک کارخانه ورشکسته پارچه‌بافی آغاز کرد. به سود رساندن آن کارخانه و گسترش فعالیت تجاری‌اش به ۶۵ کشور دیگر، لقب سلطان نساجی را برای وی به همراه داشت.

بارون آلیانس سه فرزند و پنج نوه دارد و سهامدار شرکت‌های بزرگی همچون شرکت اینترنتی «سیمیلار وب» و «گروه اِن براون» است.

 

مانی مشعوف؛ مالک برند Be Be در دنیای مد

مانی مشعوف بیلیونر ایرانی

مانی مشعوف تاجر ایرانی-آمریکایی، همانند نیکلاس بیژن پاکزاد با سرمایه‌گذاری در دنیای مد و لباس، به جرگه بیلیونرهای ایرانی پیوست، مشعوف متولد ۱۳۱۹ در تهران است.

و پس از مهاجرت به آمریکا و فارغ‌التحصیل شدن در رشته علوم سیاسی، با تاسیس برند Be Be در زمینه تولید پوشاک و اکسسوری بانوان، به تولیدکننده یک برند لوکس و معروف تبدیل شد.

این تاجر مشهور، علاوه بر مدیریت شعبات فروشگاه زنجیره‌ای Be Be فعالیت‌های بشردوستانه هم دارد و به پیشبرد علم و دانش کمک‌های میلیونی می‌کند.

 

اسحاق لاریان؛ تولیدکننده عروسک‌های خاطره‌ساز

اسحاق لاریان از بیلیونرهای ایرانی در صنعت اسباب بازی

یکی دیگر از بیلیونرهای ایرانی فهرست ما که دارای ثروتی بیش از یک میلیارد دلار است، اسحاق لاریان؛ ایرانی یهودی تبار ساکن آمریکا است. وی متولد ۱۳۳۳ در کاشان و بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت MGA Entertainment، بزرگ‌ترین تولیدکننده اسباب‌بازی بخش خصوصی جهان است.

لاریان با فروش بازی‌های الکترونیکی با محوریت شخصیت‌های کارتونی و پرطرفدار، قدم در راه موفقیت گذاشت. پس از ۱۰ سال نخستین عروسک خود را با نام «سینگینگ بانسینگ» تولید نمود و در سال ۲۰۰۰ عروسک‌های «برتز» را روانه بازار کرد. این محصول جدید شکایت مالک عروسک‌های باربی را در پی داشت اما دادگاه به نفع عروسک‌های برتز دارای رنگ پوست شرقی، چشم‌های مورب و قهوه‎‌ای، با ۲۹ سانتیمتر قد رأی داد.

 

پروفسور ناصر داود خلیلی؛ بزرگترین کلکسیونر آثار هنری جهان

ناصر خلیلی کلکسیونر معروف لیست بیلیونرهای ایرانیناصر خلیلی متولد ۱۳۲۴ در شهر اصفهان است. او پس از سربازی به انگلستان مهاجرت نمود و از سن ۲۴ سالگی، جمع‌آوری هشت مجموعه از آثار عتیقه هنری جهان را آغاز کرد.

بخش عمده کلکسیون وی را، آثار ارزشمند هنری ایرانی و اسلامی تشکیل می‌دهد. مجموعه آقای خلیلی بیش از ۲۵ هزار قطعه دارد و در نمایشگاه‌ها و موزه‌های بسیاری به نمایش در‌می‌آید.

پروفسور خلیلی در سال ۲۰۱۴ جایزه «گفتگوی فرهنگها» را برای تلاش‌هایش در راه ترغیب گفتگو بین ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت برنده شد. او پنجمین فرد ایرانی ثروتمند بریتانیا نیز می‌باشد.

 

سخن پایانی

همانطور که گفته شد ارزش داراریی افراد ثروتمند به دلایل مختلف دستخوش تغییر می‌شود، بنابراین ممکن است افراد دیگری نیز وجود داشته باشند که نام آنها را بتوان در این فهرست جای داد. آیا شما بیلیونرهای ایرانی دیگری را می‌شناسید؟

ثروتمندانی که دنیا را برای دیگران به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می‌کنند، فارغ از هر ملیتی شایسته تقدیرند. «هنری فورد» کارآفرین آمریکایی معتقد است داشتن پول موجب بی‌نیازی نمی‌شود و می‌گوید:

اگر امید شما این است با پول به بی‌نیازی برسید، هرگز به بی‌نیازی نخواهید رسید. تنها از طریق دانش، تجربه و شایستگی است که امنیت یک شخص در دنیا می‌تواند تامین شود.

بیشتر بخوانید:

جملات سنگین و الهام‌بخش در رابطه با موفقیت

بهترین برندهای جواهرات لوکس دنیا

برند منصوری تیونینگ