افزایش شیر مادر دغدغه بسیاری از مادرانی است که نگران تغذیه نوزاد خود به خصوص در روزهای اول بعد از زایمان هستند. این نگرانی در حدی است که تمامی راههای افزایش شیر مادر مانند قرص افزایش شیر مادر یا روشهای طب سنتی را امتحان می کنند تا به دنبال سریع ترین راه افزایش شیر مادر باشند.

با انجام تحقیقات علمی گسترده در سال‌های اخیر، فواید تغذیه با شیر مادر و تاثیرات مثبت آن بر روی سلامت نوزادان، اثبات شده است. به همین دلیل امروزه تغذیه با شیر مادر و یافتن روش‌هایی برای افزایش و بهبود کیفیت آن، طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید و روش‌های ساده و موثر افزایش شیر مادر بپردازیم.

با افزایش تدریجی مقدار هورمون‌های استروژن و پروژسترون در طول بارداری، رشد پستان و تغییر در نوک آن‌ها شروع می‌شود. با نزدیک شدن به ماه‌های آخر بارداری، ممکن است مقداری مایع از پستان‌ها ترشح شود، ولی بلافاصله بعد از زایمان، فرایند تولید شیر اصلی آغاز می‌شود.

 

افزایش شیر مادر

در روزهای اول پس از زایمان، شیر زرد رنگی از پستان‌ها ترشح می‌شود که به آن آغوز یا کُلستروم گفته می‌شود. آغوز سرشار از مواد مغذی، پروتئین، پادتن‌، فاکتورهای مهم رشد و سلول‌های دفاعی‌ست که موجب تامین سلامت نوزاد و پیشگیری از بروز مشکلات جسمی و بیماری‌های خطرناک در او می‌شود.

به علاوه ترکیبات موجود در شیر مادر باعث افزایش و تقویت هوش نوزاد شده و احتمال ابتلا به سرطان سینه در مادران را کاهش می‌دهد. باید گفت که فرایند شیردهی و تماس بدن نوزاد و مادر، باعث آرامش روحی مادر و نوزاد و جلوگیری از افسردگی پس از زایمان می‌شود.

افزایش شیر مادر در روزهای اول

اغلب مادران در دوران شیردهی نگران کاهش حجم شیر و تغذیه ناکافی نوزادان خود هستند. مادرها در طول این دوران با توجه و رعایت برخی نکات ساده، می‌توانند حجم شیر و کیفیت آن را افزایش داده و موجب تامین تغذیه مناسب و کافی برای نوزادان خود در دوران شیردهی شوند.

در ادامه راه های افزایش شیر مادر در دوران بارداری ارائه شده است.

 

افزایش شیر مادر در طب سنتی

۱- داشتن رژیم غذایی مناسب در دوران شیردهی

تغذیه یک خانم در طول دوران شیردهی همانند دوران بارداری، بسیار مهم است؛ چون افزایش شیر مادر و کیفیت شیر تولیدی پستان‌ها به مقدار زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی مادر قرار می‌گیرد.

در دوران شیردهی شما مسئولیت تغذیه جسم خود و نوزادتان را برعهده دارید و وجود هرگونه کمبود و نقص در رژیم غذایی‌تان، باعث تولید ناکافی شیر در بدن و گرسنگی نوزاد می‌شود.

 

افزایش شیر مادر در طب اسلامی

ممکن است در طول شیردهی متوجه شوید با خوردن بعضی غذا‌ها یا نوشیدنی‌های خاص نوزادتان دچار نفخ، دل پیچه و یبوست و … می‌شود. پس باید به واکنش‌های نوزادتان نسبت به غذا‌های مختلفی که می‌خورید دقت کرده و از مصرف غذاهایی که برای نوزاد مشکل ایجاد می کنند، خودداری کنید.

یک مادر در طول دوره‌ی شیردهی باید ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری بیشتر از مقدار معمولی و مورد نیاز بدن خود مصرف کنند.  مادران در دوران شیردهی باید به میزان کافی انواع گوشت ها، لبنیات، تخم مرغ، انواع حبوبات و شیر گاو را مصرف کنتد و مواد غذایی حاوی ویتامین D، کلسیم، امگا۳ در رژیم غذایی خود قرار دهند.

مصرف مایعات به اندازه کافی

بیش از ۸۰ درصد حجم شیر مادر از اب تشکیل می‌شود و هر مادر در طول دوره شیردهی باید روزانه در حدود یک و نیم لیتر یا ۹ لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف کند.

همچنین مصرف مایعات مفیدی همچون شربت خاکشیر و شیر گاو که منبع کلسیم و ویتامین D است، می‌تواند به افزایش شیرمادر و مواد مغذی موجود در آن کمک کند.

۲- قرص افزایش شیر مادر

استفاده از مکمل‌ها و ترکیبات ساخته شده از گیاهانی که حاوی مواد محرک برای تولید شیر ویتامین‌ها و مواد مفید و مغذی هستند، می‌تواند در طول دوره شیردهی نیاز‌های تغذیه‌ای بدن مادر و نوزاد را تامین کرده و باعث افزایش میزان شیر مادر بعد از زایمان شود.

در ادامه چند نمونه از بهترین مکمل‌ها و ترکیبات افزایش دهنده شیرمادر را معرفی می‌کنیم.

 

دارو برای افزایش شیر مادر

بهترین داروها برای افزایش شیر مادر 

قطره گیاهی شیر افزای مادر لاو (Mother love)

قطره گیاهی برند مادر لاو از ترکیب سه گیاه برگ تمشک، گزنه، یونجه و عصاره اسطوخودوس ساخته شده است و تأثیر قابل‌ توجهی بر افزایش حجم‌ شیر مادر و رشد وزنی‌ نوزادان دارد.

این قطره گیاهی کاملا ارگانیک و طبیعی بوده و فاقد الکل و هرگونه مواد مضر برای سلامتی مادر و نوزاد است.

 

افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

شکلات‌های گیاهی میلک فول (MILKFUL) روشی خوشمزه برای افزایش شیر مادر

شکلات‌های تولید شده توسط برند میلک فول یک میان وعده سالم برای مادران در دوران شیردهی هستند که از مواد مفید برای تقویت بدن مادر و افزایش تولید شیر او ساخته شده‌اند.

این شکلات‌های خوشمزه حاوی جو دوسر، تخم کتان، دانه‌های کنجد، بادام، زغال اخته خشک، عسل و نارگیل هستند و هیچ گونه افزودنی مضری در آن‌ها وجود ندارد.

شکلات‌ هایمیلک فول منبع غنی فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین و آنتی اکسیدان بوده و باعث تامین مواد مغذی و ضروری برای سلامت بدن نوزاد و مادر می‌شود.

 

معجزه افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

مکمل گیاهی افزایش شیر مادر پییور مام (Pure Mom)

مکمل Pure Mom یکی از مکمل‌های موثر و مفید برای افزایش شیر مادر است و مواد مغذی ضروری برای تغذیه و رشد نوزاد و سلامت جسمانی مادر را فراهم می‌کند.

این مکمل گیاهی حاوی عصاره دانه‌های روغنی مفید همچون سویا، بادام و عصاره گیاهان رازیانه، زیره سبز و زعفران است که همه این ترکیبات؛ محرک‌های قوی برای افزایش تولید شیر مادر و ترشح پرولاکتین هستند.

مکمل افزایش دهنده شیر مادر پیور مام از ایجاد نفخ در نوزاد جلوگیری کرده و باعث خوش طعم شدن شیر مادر و افزایش اشتهای نوزاد می‌شود.

افزایش شیر مادر بعد از زایمان

افزایش شیر مادر

دمنوش گیاهی افزایش شیر مادر تردیشنال مدیکال (Traditional Medicinals)

خوردن روزانه یک فنجان از دمنوش‌های خوش طعم تردیشنال باعث افزایش تولید شیر در مادران می‌شود.

این دمنوش‌ها از عصاره گیاهان دارویی مفیدی همچون تمشک، نعناع، بابونه و مرکبات مختلف ساخته شده‌اند.

این دمنوش‌های کاملا ارگانیک باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی و تامین سلامت و انرژی بدن می‌شوند.

 

دمنوش گیاهی افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر

۳- تامین راحتی نوزاد و انتخاب پوزیشن مناسب برای شیردهی

گاهی اوقات ممکن است این مشکل برای مادران پیش بیاید که با وجود ترشح شیر کافی، نوزاد نتواند به خوبی از آن تغذیه کند.

یکی از علت های اصلی به وجود آمدن این مشکل قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نامناسب برای شیردهی است. به واقع همان طور که روش صحیح خوابیدن در دوران بارداری را رعایت می‌کنید، باید روش صحیح شیردهی به نوزاد خود را نیز در نظر داشته باشد.

پس از زایمان پرستاران روش و نحوه صحیح شیردهی به نوزاد، را به مادر آموزش می‌دهند و مادر با گذشت زمان وضعیت راحت و مناسب برای شیردهی به نوزاد را پیدا خواهد کرد.

ولی بعضی از مادران در این امر زیاد موفق نیستند و یا ممکن است نوزاد همکاری لازم را با مادر نداشته باشد. همچنین در خانم‌هایی که زایمانشان به صورت سزارین بوده و دارای بخیه روی شکمشان هستند، قرار گرفتن در وضعیت مناسب برای شیردهی به نوزاد کار دشواری است.

امروزه بالش‌های شیردهی موجود در بازار باعث راحتی مادر و نوزاد در دوران شیردهی شده‌اند.

این بالش‌ها وسیله‌ای بسیار کاربردی و مفید هستند و باعث کاهش فشار‌ جسمی روی مادر و مکیدن بهتر شیر توسط نوزاد، در هنگام شیردهی می‌شوند.

 

بالش شیردهی خارجی

 

اگر به تازگی سزارین کرده‌ باشید، استفاده از بالش شیردهی به بهبود بخیه‌ها و کاهش درد و فشار جسمی کمک زیادی می‌کند، چون بالش شیردهی ناحیه اطراف کمر را احاطه کرده و باعث کاهش فشار گردن، ستون فقرات و بازو‌ها و محافظت از بخیه‌ها و بهبود سریع‌ آن‌ها می‌شود.

همچنین مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه نوزاد خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از بالش‌های بارداری برای راحتی نوزاد خود استفاده کنند.

بالش شیردهی مای بست فرند (My Best Friend)

برند My Best Friend یکی از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برندهای تولید کننده محصولات سلامتی مادر و نوزاد است.

بالش‌های شیردهی این برند کاملا متناسب با ارگونومی بدن مادر طراحی و تولید شده و باعث قرار گرفتن مادر و نوزاد در وضعیت مناسب شیردهی می‌شوند. با تکیه‌دادن مادر به بالش شیردهی و قرار گرفتن نوزاد بر روی آن، نیاز به خم‌شدن مادر نیست و این امر از ایجاد خستگی و فشار روی بازوها، گردن و ایجاد کمردرد جلوگیری می‌کند.

این بالش شیردهی از پشم شیشه مرغوب با رویه‌ای نخی و نرم ساخته شده و قابل شستشو است.

 

 

خرید اینترنتی بالش شیردهی

سخن آخر

دوران شیردهی با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که دارد، دورانی بسیار زیبا و خاطر‌انگیز برای هر مادر است.

در این دوران کسب آگاهی و توجه به تغذیه و سلامت جسمی و روحی مادر و تامین راحتی او، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند از به وجود‌ آمدن مشکلات شایع در دوران شیردهی جلوگیری و باعث افزایش سطح سلامت و رشد مناسب نوزاد شود.

اگر تجربه یا دیدگاه مفیدی در مورد دوران شیردهی و روش‌های افزایش شیر مادر دارید، در بخش نظرات این نوشته با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

مقالات پیشنهادی

روش صحیح خوابیدن در دوران بارداری

شیک ترین استایل های دوران بارداری