سخنران انگیزشی، جیم ران، می‌گوید که ما و شخصیت ما برگرفته و میانگینی از شخصیت پنج فرد نزدیک زندگی‌مان است که ما بیشتر اوقات را با آن‌ها سپری می‌کنیم.

البته که ما در این مقاله بدنبال نظریه‌های متفاوت هستیم بنابراین در این مقاله در مالتینا بلاگ هم با نظرات مثبت رو به رو خواهیم شد هم نظرات منفی!

آیا ما از پنج فرد نزدیک در اطراف‌مان تاثیر می‌پذیریم؟ بله! چرا که…

وقتی صحبت از روابط می‌شود، نزدیکترین افراد تحت تأثیر قرار می‌گیرند- چه بخواهیم و چه نخواهیم. این بر نحوه‌ی تفکر، عزت نفس و تصمیمات ما تأثیر می‌گذارد. مطمئناً همه‌ی افراد شخصیت خودشان را دارند اما تحقیقات نشان داده است که ما بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم تحت تأثیر محیط خود هستیم.

در حالی که بسیار ایده‌آل است که شما با افراد مثبت و حامی احاطه شده باشید که می‌خواهند شما را به موفقیت برسانند اما داشتن منتقدان نیز ضروری است. طبق مطالعه‌ای در مجله Journal of Consumer Research، مقاله‌ای با نام «به من بگویید چه اشتباهی کردم: کارشناسان به دنبال بازخورد منفی هستند.» منتشر شده‌ است که در آن نشان می‌دهد تازه‌کاران نظرات مثبت را ترجیح می‌دهند اما کارشناسان نظرات منفی یا نقد‌های کوبنده می‌خواهند تا بتوانند پیشرفت کنند.

هرچه موفقیت شما بیشتر شود، انتقادات بیشتری نیز خواهید داشت. گلن لوپیس در فوربس درباره شش گروه از مردمی که در شما مقاومت ذهنی را ایجاد می‌کنند، نوشت: «بدون آن‌ها، هرگز مهارت‌های خود را بیشتر نمی‌کنید.»

آشنایی با پنج فرد نزدیک در شخصیت‌تان

آیا ما از پنج فرد نزدیک محیط‌مان تاثیر می‌پذیریم؟ خیر! چرا که…

احتمالاً شما بارها شنیده‌اید که شما میانگین پنج فرد نزدیکی هستید که بیشترین زمان را با آن‌ها می گذرانید، نقل‌قولی که بیشتر اوقات به جیم ران، سخنران انگیزشی، نسبت داده می‌شود. همچنین جمله‌ی «دوستان خود را به من نشان دهید و من آینده‌ی شما را به شما نشان خواهم داد» هم از همین موضوع برگرفته شده است. هر کدام از این جمله‌ها این منظور را می‌رساند که دوستان شما قطعا نقش بسزایی در شکل گیری آینده‌ی شما دارند.

از افراد اطراف خود حسابرسی کنید. اطمینان حاصل کنید که وقت خود را با افرادی می‌گذرانید که مطابق با خواسته‌های زندگی شما هستند.

من، دیوید بورکاس، در مورد جدیدترین کتاب خود در مورد علوم شبکه‌های اجتماعی تحقیق کرده‌ام و دریافتم که شما واقعاً تحت تأثیر پنج فرد نزدیک خود هستید. اما این تأثیر در جایی نزدیک به پنج نفری که بیشترین وقت را با آن‌ها می‌گذرانید متوقف نمی‌شود. این به مراتب گسترده‌تر است و این تحقیقات نشان می‌دهند که این موضوع معمولا شامل افرادی است که هنوز حتی آن‌ها را ملاقات نکرده‌اید. یعنی حدودا چیزی بیشتر از پنج فرد!

پنج فرد نزدیک‌مان در زندگی ما تاثیر دارند.

اولین مطالعه مهم در مورد میزان تأثیر اجتماعی توسط نیکلاس کریستاکیس و جیمز فاولر انجام شد. این دو نفر مجموعه‌ی داده‌های حاصل از مطالعه قلب Framingham، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مطالعات بهداشتی که تاکنون انجام شده است، مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها برای انواع افراد با شرایط پزشکی، تحقیقات خود را مورد مطالعه قرار دادند و در طول مصاحبه‌ها با انواع سوالات جمعیت‌شناختی از جمله سوالات در مورد اعضای خانواده و دوستان، از آن‌ها پرس و جو کردند.

بنابراین آن‌ها شروع به تجزیه و تحلیل داده‌ها کردند تا ببینند که تأثیرات اعضای خانواده و دوستان در چیزی نسبتاً آسان و عینی یعنی موضوع «چاقی» چیست. طبق نتایج آن‌ها، اگر یکی از دوستان شما چاق شود، شما خود ۴۵ درصد بیشتر شانس افزایش وزن در دو تا چهار سال آینده را دارید.

در کمال تعجب، کریستاکیس و فاولر دریافتند که اگر یکی از دوستانِ دوست شما چاق شود، احتمال افزایش وزن شما حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد – حتی اگر آن دوست را نشناسید. این اثر باعث ادامه‌ی چرخه‌ی یک نفر دیگر می‌شود.

اگر یکی از دوستان دوست دوست شما دچار چاقی شود، شما همچنان ۱۰ درصد بیشتر احتمال افزایش وزن را دارید. دوستان‌تان شما را چاق می‌کنند، اما دوستان‌شان نیز همین کار را انجام می‌دهند و دوستانشان نیز چنین می‌کنند! این تنها یک مورد آزمایش شده بود از تاثیر افراد نزدیک بر روی زندگی شما!

از آنجا که آن‌ها در طول سه دهه داده و اطلاعات داشتند، توانستند یک رابطه‌ی واقعی علت و معلولی بین دوستان فردی و دوستان دور و موضوع افزایش وزن را نشان دهند. اگر دوست شما چاق است یا دوست یکی از دوستان شما چاق است، این باعث تغییر در درک شما از اندازه بدن می‌شود و رفتار شما متناسب با آن تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانبد : سازهای مختلف درباره شخصیت شما چه می گویند؟

تاثیرات پنج فرد نزدیک در زندگی‌مان

افراد زندگی شما، آینده‌ی شما هستند!

در یک مطالعه‌ی دیگر، کریستاکیس و فاولر چیزی مشابه موضوع چاقی اما این‌بار با میزان استعمال دخانیات، پیدا کردند. با استفاده از همان داده‌های شبکه اجتماعی که از مطالعه قلب Framingham وام گرفته بودند، آن‌ها دریافتند که اگر دوست شما سیگار بکشد، شما ۲۹ درصد بیشتر مستعد هستید که سیگار بکشید و برای دوست یکی از دوستان این احتمال ۱۱ درصد است.

همچنین این دو محقق دریافتند که دوستان خوشحال شما را شادتر می‌کنند – جای تعجب نیست. اما اگر دوست یکی از دوستان دوست شما از زندگی خود راضی باشد، پس خودتان ۶ درصد بیشتر خوشحال خواهید بود. اکنون شش درصد ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما در نظر داشته باشید که مطالعات دیگر حاکی از آن است که اگر من به شما ۱۰ هزار دلار کمک مالی کنم، این فقط باعث افزایش ۲ درصدی خوشحالی شما می‌شود.

دوستان شما واقعاً آینده‌ی شما هستند و مفهوم آن این است که شما فقط لازم نیست که در مورد کسانی که بیشتر وقت خود را با آن‌ها را صرف می‌کنید دقت بیشتری داشته باشید. شما باید در بررسی کل آدم‌های اجتماع و اطراف‌تان و تأثیر آن‌ها بر زندگی خود دقت داشته باشید. شما باید بدانید که در داخل جامعه اجتماعی خود با چه کسانی در ارتباط هستید.

شما میانگین پنج فرد نزدیک خود نیستید که با آن‌ها در ارتباطید؛ شما متوسط تمام افرادی هستید که شما را محاصره می‌کنند. بنابراین نگاهی به اطراف بیندازید و مطمئن شوید که در محیط مناسب هستید!

تمام هدف این مقاله این است که به شما کمک نماید تا بتوانید بهتر محیط اطراف خود را شناسایی کنید و با کسانی دوست باشید که به شما کمک نمایند و شخصیت شما را تکامل ببخشند.

منبع: www.businessinsider.com

medium.com