با توجه به در دسترس بودن اینترنت در این روزها، شاید باور نکنید اگر به شما بگویم هر روزه چند نفر به این فضای آنلاین اضافه می‌شوند. بر طبق تحقیقات PEW استفاده ثابت از اینترنت در میان بزرگسالان فقط در سه سال اخیر پنج درصد افزایش یافته است. همان طور که قبلاً بارها گفته ایم، روشهای خرید و فروش مردم تغییر کرده است، در واقع فروش به همان سبک قدیمی ‌و بازار‌های آفلاین دیگر موثر نیست. بازاریابی همواره مربوط به ارتباط با مخاطبین‌تان در مکان درست و در زمان درست بوده است و این یعنی در حال حاضر باید مخاطبین‌تان را در جایی که هم اکنون بیشترین وقت خود را در آنجا سپری می‌کنند یعنی اینترنت به خود جذب کنید. ما درباره دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک راه تاثیرگذار برای جذب مشتری‌های آنلاین مورد نظرمان صحبت خواهیم کرد. همچنین سوال‌های بسیار زیادی درباره دیجیتال مارکتینگ از سراسر دنیا از ما می‌پرسند. پس ما تصمیم گرفتیم که به این سوالات پاسخ بدهیم. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا اطلاعاتی که در مورد دیجیتال مارکتینگ مورد نیازتان است را کسب کنید.

 دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه توصیف می‌شود؟

دیجیتال مارکتینگ 1

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام تکنیک‌های بازاریابی است که از طریق وسایل الکترونیکی یا اینترنت انجام می‌گیرد. موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و یا حتی وب‌سایت‌هایی که مشتریان حال حاضر و یا مشتریان آینده شما در آن زمان خود را سپری می‌کنند از دسته کانال‌های دیجیتالی با نفوذ تجاری به شمار می‌آیند. یک بازاریاب درونگرای فصلی شاید بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ را یکی بداند ولی تفاوت‌های کوچکی بین آن دو وجود دارد. بازاریابان و تاجران مختلفی از سرتاسر جهان، هر روز با انواع بازاریابی ها کار می‌کنند و بر روی روند رشد شرکت‌شان تاثیر می‌گذارند.

 چگونه یک تجارت خاص، دیجیتال مارکتینگ را تعریف می‌کند؟

دیجیتال مارکتینگ به وسیله‌ی استفاده از تاکتیک‌های دیجیتالی بی شمار و کانال‌هایی برای ارتباط با مشتریان که اکثر وقت‌شان را در فضای آنلاین می‌گذارنند تعریف می‌شود. وب سایت‌هایی که خودشان به عنوان یک سرمایه آنلاین تجاری شمرده می‌شوند از تاکتیک‌های دیجیتالی مختلفی در زیر چتر دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند.

بهترین بازاریابان دیجیتال همواره تصویر واضحی از چگونگی کمک کردن دیجیتال مارکتینگ در رسیدن به اهداف شان دارند. با توجه به هدف‌های استراتژیک بازاریابی، بازاریاب‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه در زمینه‌های بیشتری شناخته شوند یا به کانال‌های ارتباطی مختلف هزینه‌ای بپردازند تا دسترسی‌های بیشتری پیدا کنند.

محتوای یک بازاریابی برای مثال می‌تواند از مجموعه‌ای از پست‌های یک وبلاگ تشکیل شده باشد که آنها چکیده‌ای از یک کتاب الکترونیکی هستند که آن تجارت به تازگی موجب ایجاد آن کتاب الکترونیکی شده است. بازاریابان شبکه‌های اجتماعی یک شرکت ممکن است با پست گذاشتن آن مطالب در شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های کاربری مختلف در فروش محصولات کمک کنند. حتی شاید یک بازاریاب ایمیلی درست کند تا به کسانی که این کتاب الکترونیکی را دانلود کرده اند اطلاعات بیشتری در مورد آن شرکت ارسال کند. در ادامه در مورد این بازاریابی‌های دیجیتالی خاص بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مثالهایی از دیجیتال مارکتینگ:

  • سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو
  • محتوای تبلیغاتی
  • شبکه‌های اجتماعی بازاریابی
  • پرداخت به ازای کلیک
  • بازاریابی پورسانتی
  • تبلیغات بومی‌ و منطقه ای
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی با ایمیل
  • روابط عمومی ‌آنلاین
  • بازاریابی درونگرا

در ادامه به بررسی کوتاه برخی از رایج‌ترین تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ که گفته شد می‌پردازیم:

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

دیجیتال مارکتینگ 2

این فرآیند به شما در بهینه سازی وب سایت تان کمک می‌کند تا رتبه ی بالاتری در موتورهای جستجو پیدا کنید. از این طریق میزان بازدیدهای سایت شما افزایش می‌یابد. وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و اینفوگرافیک‌ها از آن دسته کانال‌های ارتباطی هستند که سئو می‌تواند برای آنها مفید باشد.

راه‌های زیادی برای دستیابی به سئو و به دنبال آن افزایش بازدید کننده‌های وب سایت تان وجود دارد. برخی از این راه‌ها عبارتند از:

  • سئو داخلی: در این نوع سئو تمام مطالب دورن صفحه وب‌سایت‌تان مورد بررسی قرار می‌گیرد. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی که به فراوانی سرچ می‌شوند، شما می‌توانید در سایت تان مطالب مربوط به آن کلیدواژه را بنویسید و به سوالات خوانندگان پاسخ دهید. با این کار در صفحه نتایج موتورهای جستجو رنک بالاتری پیدا می‌کنید.
  • سئو خارجی: در این مدل سئو زمانی که شما در تلاش برای بهینه سازی سایت‌تان هستید باید بر روی تمام فعالیت‌های خارج از سایت تان تمرکز کنید. شاید برایتان سوال پیش آید که چه فعالیت‌هایی که در وبسایت من نیستند می‌توانند بر رتبه و رنک سایت من تاثیرگذار باشند؟ جواب این سوال لینک‌های درونی یا بک لینک‌ها (backlink) است. تعداد بک لینک‌های که سایت‌های مختلف به شما می‌دهند و سایت شما را به عنوان یک منبع معرفی می‌کنند، بر بالا رفتن رنک شما در جستجوی کلید واژه‌های مورد نظرتان تاثیر می‌گذارند. با همکاری مدیران سایت‌ها و نوشتن پست در قسمت مهمان سایت‌شان و ایجاد بک لینک، سایر کاربران می‌توانند بر روی آن لینک کلیک کرده و مستقیما به سایت شما وصل شوند و بدین صورت بازدید کننده‌های وب سایت تان افزایش می‌یابد.
  • سئو تکنیکال: در این نوع سئو تمرکز بر روی کدگذاری صفحات سایت شما است. فشردگی تصاویر، ساختارهای داده ای و بهینه سازی فایل‌های css همه از مواردی هستند که سرعت بارگذاری وبسایت شما را افزایش می‌دهند و این موارد در تعیین رتبه بندی سایت‌ها، برای موتورهای جستجو مثل گوگل بسیار مهم هستند.

 محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی بر روی مطالبی با هدف افزایش آگهی درمورد برندتان، افزایش بازدید کننده و به‌ دنبال آن مشتری تمرکز دارد. کانال‌هایی که در ارایه محتوا‌های استراتژیک بازاریابی نقش دارند عبارتند از:

  • پست‌های وبلاگ: انتشار مقاله ای در مورد شرکت‌تان در وبلاگ به شناساندن صنعت و تخصص کاری‌تان به مردم و افزایش بازدید کننده‌های شما کمک می‌کند. در نهایت فرصتی برای شما ایجاد می‌شود تا بازدید کننده‌های سایت شما به مشتریان‌تان تبدیل شوند تا بتوانید محصولات‌تان را به آنها بفروشید.
  • کتاب‌های الکترونیکی یا کتاب‌های راهنما: ارائه مطالب در قالب کتاب‌های الکترونیکی و مانند آن موجب افزایش آگهی بازدیدکنندگان می‌شود. علاوه بر آن به شما اجازه می‌دهد در عوض ارائه اطلاعات به بازدیدکنندگان سایت‌تان با گرفتن مشخصات آنها راهی برای برقراری ارتباط با آنان پیدا کنید. اینگونه شما مشتریان جدیدی را به سمت خود جذب کردید و فروش محصولات‌تان بیشتر خواهد شد.
  • اینفوگرافیک‌ها: گاهی بازدید کننده‌های سایت شما دوست دارند، بجای گفتن، اطلاعات را به آنها نشان دهید. اینفوگرافیک‌ها شامل اطلاعات تصویری هستند که به بازدیدکنندگان سایت کمک میکنند تا راحت تر متوجه مواردی که دوست دارید به انها ارائه دهید بشوند.
  • شبکه‌های اجتماعی بازاریابی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمینه‌ی افزایش آگاهی در مورد برندتان و افزایش بازدید کننده بسیار موثر است و از طریق آن می‌توانید اطلاعات لازم در مورد شرکت تان را در وسعت بیشتری انتشار بدهید.

برخی از شبکه‌های اجتماعی که در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ موثر هستند عبارتند از:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Snapchat
  • Pinterest

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

دیجیتال مارکتینگ 3

این روش راهی برای انتقال بازدیدکنندگان تبلیغات شما در سایت‌های دیگر به سایت شما است. به این صورت که هر بار بازدید کننده با کلیک بر روی تبلیغات شما به سایت شما هدایت می‌شود، شما مبلغی را به عنوان حق الزحمه به سایتی که تبلیغات شما را در خود گذاشته است می‌دهید. یکی از رایج ترین انواع PPC تبلیغات گوگل است که به شما این امکان را می‌دهد در بالاترین رده‌های صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید.

  • تبلیغات در فیس بوک: کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای فیلم، عکس، پست و یا اسلاید در فیسبوک قرار دهند تا با ارائه آن در محیط خبری و تبلیغاتی، ارتباط بیشتری با مخاطبین فعال در صنعت شان پیدا کنند.
  • تبلیغات در توییتر: در توییتر کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای مجموعه‌ای از پست‌ها یا اطلاعات کاربری در قسمت خبری برای بازدید کننده‌های مورد نظرشان ارائه دهند. هدف از این نوع تبلیغات می‌تواند افزایش بازدید کننده‌های سایت، افزایش فالوور‌های توییتر، پست کردن توییت‌های مختلف و یا حتی دانلود نرم افزارها باشد.
  • پیام در LinkedIn: در این مورد می‌توانید با پرداخت هزینه ای به صورت مستقیم به بعضی کاربران خاص که در صنعت شما مشغول به کار هستند پیام دهید.
  • بازاریابی پورسانتی: در این مورد شما با بازاریابی و ارائه خدمات و افزایش فروش و تبلیغات برای شرکت دیگری در سایت خودتان، حق الزحمه دریافت می‌کنید. برخی از راه‌های بازاریابی پورسانتی عبارتند از:

– میزبانی ویدیوهای تبلیغاتی از طریق برنامه‌های مشارکتی یوتیوب

– پست کردن لینک سایت‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات بومی ‌و منطقه ای

تبلیغات بومی ‌بیشتر به تبلیغاتی اشاره دارد که روی بردهای تبلیغاتی ارائه می‌شوند و شرکت تبلیغ کننده اسپانسر هزینه‌های آن است اما بسیاری از مردم برخی شبکه‌های اجتماعی مثل تبلیغات فیس‌بوک و تبلیغات اینستاگرام را به عنوان تبلیغات بومی ‌در نظر می‌گیرند.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی نرم افزاری است که به خودکارسازی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ شما کمک می‌کند. در بسیاری از شرکت‌های بازاریابی فرآیندهای تکراری به صورت خودکار و با اتوماسیون انجام می‌شود در غیر این صورت مجبور به انجام آن به صورت دستی هستید. برخی از نمونه‌های سیستم اتوماسیون عبارتند از:

  • ارسال خبرنامه با ایمیل: اتوماسیون ایمیل نه تنها در ارسال خودکار ایمیل به مشترکین‌تان کمک می‌کند بلکه موجب افزایش تعداد مخاطبین تا حد مورد نیاز نیز می‌شود. در ضمن خبرنامه تنها به کسانی ارسال می‌شود که دوست دارند اخبار مربوط به شما را دریافت کنند و با ارسال خبرنامه به ایمیل شان موافقت کرده اند.
  • ارسال پست به صورت زمان بندی شده در شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی حضور خود را پررنگ تر کنید باید به صورت مداوم در آنها پست بگذارید و شاید انجام این کار به روش دستی کمی‌ سخت و زمانبر باشد. با استفاده از ابزارهای پست خودکار به صورت زمان بندی شده در شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید اکثر زمان تان را بر روی محتوای مطالب بگذارید و از آنجایی که پست‌ها به صورت خودکار ارسال می‌شوند وقت‌تان را برای ارسال پست هدر ندهید.
  • سرنخ‌های فروش: ایجاد سرنخ‌های فروش و انتقال آن به خریدارها و مشتریان می‌تواند فرآیند طولانی و زمانبری باشد. شما می‌توانید این فرآیند را به صورت خودکار با ارسال ایمیل‌های مشخص یا محتواهای مورد نظرتان (مثلاً هنگامی‌که مشتریان‌تان کتاب الکترونیکی شما را دانلود و باز می‌کنند) انجام دهید.
  • کمپین گزارش و پیگیری: کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند شامل تعداد زیادی از مردم، ایمیل، محتوا، وب سایت، شماره‌های تماس و غیره باشد. اتوماسیون بازاریابی در قسمت خدمات رسانی کمپین می‌تواند به شما در دسته بندی تمام این‌ها کمک کند و فعالیت هر کدام از آنها و بازدهی آنها را به صورت مداوم پیگیری کند.

بازاریابی با ایمیل

دیجیتال مارکتینگ 4

شرکت‌های مختلف با استفاده از بازاریابی با ایمیل، با مخاطبین خاص خود ارتباط برقرار می‌کنند. بازاریابی با ایمیل به همان اندازه که وب سایت‌ها می‌توانند در زمینه‌هایی مثل ارتقا محتوا، ارائه نخفیف‌ها و رویدادهای تازه مفید واقع شوند کارایی دارند.

انواع ایمیل‌هایی که در ایمیل بازاریابی می‌توانید ارسال کنید شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ارسال خبرنامه برای مشترکین وبلاگ
  • ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگانی که مطلبی را از سایت دانلود کرده اند
  • ایمیل خوش آمد گویی به مشتریان جدید
  • تخفیف در روزهای تعطیل برای مشتریان ثابت شرکت
  • مجموعه ایمیل‌ها برای افزایش آگاهی و کمک به مشتریان

روابط عمومی‌ آنلاین

تقریبا شبیه همان روابط عمومی ‌سنتی است با این تفاوت که در فضای آنلاین صورت می‌گیرد. روابط عمومی ‌آنلاین راهی برای محافظت از امتیازات آنلاین کسب شده توسط نشریه‌های مجازی، وبلاگ‌ها و غیره است. کانال‌هایی که می‌توانید از آن بیشترین بهره را در زمینۀ روابط عمومی ‌آنلاین ببرید عبارتند از:

  • قسمت گزارش (Report) در شبکه‌های اجتماعی: برای مثال صحبت با خبرنگاران در توییتر راه بسیار مناسبی برای افزایش روابط تان و معرفی محصولات از طریق شبکه‌های اجتماعی است.
  • قسمت انتقادات و پیشنهادات آنلاین در مورد شرکت: ارائه‌ی قسمتی برای ارسال انتقادات و پیشنهادات راه بسیار مناسبی برای تعامل بیشتر با مردم و مشتری مداری است و این پیشنهادات و انتقادات در پیشرفت سریع تر شما بسیار کمک خواهد کرد.
  • قسمت نظرات در سایت یا وبلاگ شخصی شما: همانطور که انتقادات و پیشنهادات در سایت شرکت سودمند و مفید است، ارائه امکاناتی برای ارسال نظر در سایت شخصی شما می‌تواند راهی برای افزایش آگاهی مردم در مورد رشته صنعتی فعالیت تان بوجود آورد و افزایش تعامل با آنها را در پی خواهد داشت.

 بازاریابی داخلی

بازاریابی داخلی اشاره به روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ دارد که در آن، شما مشتریان‌تان را بیشتر به خود جذب می‌کنید. شما می‌توانید از تمام روش‌های دیجیتال مارکتینگ که در بالا به آنها پرداخت شد استفاده کنید. فلسفه بازاریابی داخلی استفاده از روش‌هایی برای جذب بیشتر مشتریان است نه کار‌هایی که آنها را از خود می‌رانید.

موارد زیر مثالی از تکنیک‌هایی هستند که باید بجای تکنیک‌های قدیمی‌ بازاریابی سنتی مورد استفاده قرار گیرد:

  • وبلاگ‌ها بجای تبلیغات بالاپر یا pop-up
  • فیلم‌های بازاریابی به جای تبلیغات صنعتی
  • قرار گرفتن در لیست مخاطبین ایمیل به جای اسپم شدن ایمیل‌ها

وظایف بازاریاب دیجیتالی چیست؟

دیجیتال مارکتینگ 5

وظیفه اصلی یک بازاریاب دیجیتال افزایش آگهی در مورد محصولات و تولید سرنخ‌های فروش در تمام کانال‌های دیجیتالی در دسترسِ شرکت است (رایگان یا پولی). این کانال‌های ارتباطی شامل شبکه‌های اجتماعی، سایت خود شرکت، رتبه در موتور جستجو، ایمیل، تبلیغات و وبلاگ‌های کمپانی است.

یک دیجیتال مارکتینگ معمولاً بر روی شاخص‌های کلیدی عملکردی (KPI) متفاوتی برای هر کانال ارتباطی تمرکز می‌کند تا این گونه عملکرد شرکت را در هر مورد به روشنی بررسی کند. بازاریاب دیجیتالی وظایف مربوط به سئو مانند حجم ترافیک ارگانیک را نیز بر عهده دارد (ترافیک ارگانیک به ترافیکی از بازدید کننده‌های سایت شما گفته می‌شود که سایت‌تان را از طریق جستجو در گوگل پیدا کرده‌اند).

امروزه دیجیتال مارکتینگ کارایی بسیار زیادی دارد و بسیاری از مشکلات را حل کرده است. در شرکت‌های کوچک شاید یک متخصص بسیاری از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ که در بالا گفته شد را باهم اجرا کند،  اما در شرکت‌های بزرگ این تکنیک‌های بازاریابی معمولاً توسط چندین متخصص استفاده می‌شود که هر کدام از آنها بر روی یک یا دو کانال ارتباطی خاص آنها را پیاده می‌کنند.

متخصص سئو یکی از این افراد متخصص است. اصلی ترین شاخص کلیدی عملکرد تحت نظارت او ترافیک ارگانیک است. به طور خلاصه متخصص سئو وظایفش مربوط به رنک سایت در موتور جستجوی گوگل است و با راه‌های زیادی بهینه سازی مطالب را برای موتور‌های جستجو انجام می‌دهد. این متخصص به طور مستقیم با نویسندگان سایت در ارتباط است تا از مناسب بودن پست‌های سایت برای موتور جستجوی گوگل و حتی مناسب بودن مطالب برای دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز اطمینان خاطر حاصل کند.

متخصص بازاریابی محتوا

اصلی ترین شاخص کلیدی عملکرد تحت نظارت این متخصص، مشترکین کانال یوتیوب، ترافیک کلی وبلاگ، زمان وبگردی بازدیدکنندگان در داخل سایت است.

متخصصین بازاریابی محتوا افرادی هستند که محتواهای دیجیتالی را ایجاد می‌کنند. این افراد به طور مداوم مطالب وبلاگ را پیگیری می‌کنند و استراتژیک‌های مختلفی برای ایجاد محتوا مثل استفاده از ویدیو‌ها و غیره به کار می‌گیرند. این متخصصین خبره معمولاً با دیگر کارکنان در سایر قسمت‌های شرکت نیز همکاری دارند تا مطمئن شوند تولیدات و محتوایی که ایجاد می‌کنند برای بقیه کانال‌های دیجیتالی نیز مناسب و مفید باشد.

 متخصص شبکه‌های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ 6

اصلی ترین شاخص کلیدی عملکرد تحت نظارت این متخصص دنبال کننده‌ها، اشتراک گذاری‌ها و اندازه‌گیری میزان موثر بودن فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است.

وظایف متخصص شبکه‌های اجتماعی از نام آنها نیز قابل تشخیص است. اینکه کدام شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند بستگی به صنعتی که شرکت شان در آن فعالیت می‌کند دارد. در کل متخصص شبکه‌های اجتماعی برنامه پایداری برای زمان ارسال پست‌های نوشته شده در مورد کمپانی و محتوا‌های تصویری ارائه می‌کند. همچنین ممکن است برخی افراد با این متخصصین همکاری کنند تا متوجه شوند کدام محتواها را در کدام شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا بازدهی بهتری داشته باشد (Impressions به تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج موتور جستجوی مشاهده شده است گفته می‌شود).

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی

اصلی ترین شاخص عملکردی تحت نظارت این متخصص بررسی نرخ باز کردن ایمیل، کمپین ctr (درصد تعداد کلیک‌های وب سایت در تعداد نمایش وب سایت شما در نتیجه‌های جستجو ) و نرخ تولید سرنخ‌های فروش است.

هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی مسئولیت انتخاب و مدیریت نرم افزار‌هایی که به اعضای تیم بازاریابی کمک می‌کند تا پارامترهای لازم برای پیشرفته تجارت شان را شناسایی کنند، بر عهده دارد. بدلیل آنکه بسیاری از فرآیندهای بازاریابی تمام این شاخص‌های عملکردی را را شامل می‌شوند، یک هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی شایسته می‌تواند کمپین‌های مختلفی تشکیل دهد و هر یک از این شاخص‌های کلیدی عملکردی را به یکی از این گروه‌ها بسپارد و عملکرد آن گروه را در آن شاخص عملکردی خاص پیگیری و بررسی کند.

تفاوت‌های بازاریابی داخلی و دیجیتال مارکتینگ

در ظاهر شبیه به هم اند: هر دو در اصل آنلاین هستند و هر دو بر ایجاد محتوای دیجیتالی برای مشتری‌ها تمرکز دارند اما تفاوت‌های بین آنها چیست؟

در دیجیتال مارکتینگ تفاوتی بین تکنیک‌های بازاریابی “push” و “pull” (که در اینجا منظور همان تکنیک‌های داخلی (inbound) و خارجی (outbound) است، نیست) و همه آن تکنیک‌ها می‌توانند به عنوان راه‌های دیجیتال مارکتینگ شناخته شوند. تکنیک‌های خارجی دیجیتالی به ارسال مستقیم پیام‌های بازاریابی در فضای آنلاین (اعم از پیام‌های مرتبط یا پیام‌های خوش آمد گویی) برای جذب حداکثر مشتری اشاره دارد. برای مثال نوار‌های تبلیغاتی پر زرق و برقی که در بالای وب سایت‌ها مشاهده می‌کنید ابزاری برای هل دادن مشتری به سمت محصولات و خدمات هستند، حتی اگر متشری در حال حاضر آماده‌ی دریافت آنها نباشد.

در مقابل بازاریاب‌ها برای استفاده از تکنیک‌های داخلی دیجیتالی از دارای‌هایی خاصی که می‌تواند مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد استفاده می‌کنند تا مشتریان را به خود و محصولات شان جذب کنند. یکی از ساده ترین و قدرتمند ترین این دارایی‌های دیجیتال داخلی، وبلاگ‌ها هستند که بر مواردی مترکز می‌شوند که اکثر مخاطبین به دنبال آنها هستند.

پس می‌توان گفت، بازاریابی داخلی روشی است که با استفاده از دارایی‌های دیجیتال مارکتینگ به جذب و افزایش تعداد مشتریان آنلاین می‌پردازد در حالیکه دیجیتال مارکتینگ تمام تکنیک‌های بازاریابی آنلاین را، با صرف نظر از بازاریابی داخلی یا خارجی بودن آنها مورد استفاده قرار می‌دهد.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کار‌ها جوابگو است؟

دیجیتال مارکتینگ 7

دیجیتال مارکتینگ برای تمام کسب و کار‌ها در هر صنعتی می‌تواند مفید و سودمند واقع شود. صرف نظر از محصولی که شرکت تان می‌فروشد، دیجیتال مارکتینگ به ایجاد محتوا‌های ارزشمند آنلاین و شناسایی نیازهای بازدید‌کنندگان و مخاطبین تان می‌پردازد. اگرچه، تمام کسب و کار‌ها نباید تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را به یک نحو اعمال و پیاده کنند.

دیجیتال مارکتینگ B2B

اگر شرکت شما از نوع تجارت به تجارت (B2B) است، تلاش‌هایی که در دیجیتال مارکتینگ انجام می‌دهید باید به خوبی سرنخ‌های فروش را در فضای آنلاین توسعه دهد تا به عنوان هدف نهایی خریدار مقابل شناخته شوید. به همین دلیل تکنیک‌های بازاریابی باید سرنخ‌های فروشی را با بالاترین کیفیت ایجاد کنند تا در ارائه خدمات و محصولات گزیه‌ی مناسبی برای بقیه به حساب بیایید.

علاوه بر سایت شرکت، شما باید از کانال‌های ارتباطی که در زمینه‌های تجاری مختلف کارایی دارند مثل LinkedIn استفاده کنید، چرا که بسیاری از مخاطبین تان هم اکنون نیز وقت خود را در این کانال‌های ارتباطی می‌گذرانند.

دیجیتال مارکتینگ B2C

اگر شرکت شما از نوع فروشنده به مصرف‌کننده است (B2C)، بسته به نوع محصولات تان باید از تکنیک‌هایی استفاده کنید که محصولات تان بدون نیاز به فروشنده و واسطه، مستقیماً به مصرف کننده نهایی برسد.

به همین دلیل شما باید بر روی سرنخ‌های فروش و عادت‌های بازاریابی سنتی کمتر وقت گذاشته و بیشتر تمرکز خود را بروی افزایش سرعت خرید قرار بدهید. افزایش سرعت خرید به این معنی است که با ایجاد محیط آنلاین مناسب، بازدید کننده‌های سایت شما در کمترین زمان تمایل به خرید محصولات تان داشته باشند و خرید خود را هنگام بازدید از سایت تان به سرعت انجام دهند. برای تحقق این مورد، باید از فراخوان به عمل‌های (CTA) قوی‌تری استفاده کنید. در واقع باید با ایجاد فرصت‌هایی مثل: تخفیف۵۰% فقط برای امروز، مخاطبین را در مدت زمان کوتاهی تشویق به خرید فوری کنید.

برای شرکتهای B2C کانال‌هایی مثل اینستاگرام وPinterest  معمولاً از کانال‌هایی همچون LinkedIn که بیشتر تجاری هستند، مفیدتر واقع می‌شوند.

نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت شما چیست؟

برخلاف کارهایی که در اکثر بازاریابی‌های آفلاین صورت می‌گیرد، بازاریابی انلاین به بازاریاب‌ها اجازه میدهد نتایج دقیقی از عملکردشان در زمان انجام کار مشاهده کنند. اگر تاکنون تبلیغاتی در روزنامه چاپ کرده باشید متوجه شده اید تخمین تعداد بیننده‌های تبلیغ شما و تاثیرات آن تبلیغ بسیار مشکل است و نمی‌توانید متوجه شوید چه مقدار از فروش شما بخاطر تبلیغات تان بوده است. از طرف دیگر، با دیجیتال مارکتینگ متوانید مقدار دقیق RIO یا نرخ بازگشت سرمایه را در جنبه‌های مختلف بازاریابی برآورد کنید.

ترافیک بازدید کننده‌های سایت

در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از نرم افزار digital analytics که در مارکت‌هایی مثل HUBSPOT موجود است، میتوانید مقدار دقیق بازدید کننده‌های صفحه اصلی سایت تان را مشاهده کنید.

همچنین با استفاده از دیگر اطلاعات تحلیلی دیجیتالی می‌توانید ببینید بازدیدکنندگان از چه مناطقی، با چه دستگاهی و چند دفعه صفحات سایت شما را مشاهده کرده اند.

با استفاده از این آمار و نتایج شما خواهید فهمید اکثر بازدیدکنندگان تان از طریق چه کانال‌های ارتباطی با شما در ارتباط هستند و این امر به شما در شناسایی بهتر عملکرد آن کانال‌های ارتباطی و در اولویت گذاشتن آنها کمک می‌کند.

برای مثال اگر فقط ده درصد ترافیک سایت شما از طریق جستجوی ارگانیک باشد، شما متوجه می‌شوید که باید زمان بیشتری را بر روی سئو مطالب تان بگذارید تا این درصد را افزایش دهید.

در بازاریابی آفلاین قبل از آنکه مردم محصولات را خریداری کنند یا توسط فروشندگان پیگیری شوند، شناسایی و پیگیری آنان نسبتا دشوار است. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ شما با رفتار‌ها و الگو‌های خرید مشتریان تان قبل از نهایی کردن خرید شان آشنا می‌شوید و این یعنی شما می‌توانید با شناسایی آن موارد سایت تان را به گونه ای طراحی کنید که مشتریان را بیش از پیش به خود جذب کنید.

عملکرد محتوا و سرنخ‌های فروش

تصور کنید بروشوری از محصولات‌تان تهیه کردید و به افراد مختلف پست کرده اید .این بروشور حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات تان است که به صورت آفلاین برای مردم ارسال شده است. مشکل اینجاست که شما هیچ وقت نمی‌توانید بفهمید چند نفر از مردم نامه را باز کردند و چند نفر اصلا نامه را نخواندند یا حتی مستقیما به درون سطل آشغال انداخته اند.

حال تصور کنید آن بروشور را بر روی وب سایت تان گذاشته اید، در این صورت شما می‌توانید تعداد دقیق افرادی که آن بروشور را مطالعه کرده اند متوجه شوید و همچنین مشخصات آن افراد را از طریق فرمی‌که قبل از دانلود پر کرده اند جمع آوری کنید.

مدل‌های تخصیصی (Attribution Modeling)

یک راهکار موثر دیجیتال مارکتینگ باید ترکیبی از ابزار درست و تکنولوژی‌هایی باشد که به شما امکان ردیابی فروش‌های گذشته از اولین خرید مشتری تا کنون را می‌دهد. ما به این راهکار مدل‌های تخصیصی میگوییم و در مسیری که افراد محصولات شمارا میخرند و در مورد آنها پرس و جو می‌کنند شما متوجه می‌شوید در کدام قسمت‌ها باید وقت بیشتری بگذارید و کدام تکنیک‌های بازاریابی و فروش نیاز به بازنگری دارند.

ارتباط بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است. به گفته‌ی گروه Aberdeen شرکت‌هایی که راهکار‌های فروش و بازاریابی قوی دارند هر ساله ۲۰ درصد نرخ فروش شان افزایش می‌یابد، در حالی که شرکت‌هایی که راهکارهای فروش و بازاریابی ضعیفی دارند فروش سالیانه آنها معمولا ۴ درصد کاهش می‌یابد. اگر بتوانید با ایجاد چرخه خرید توسط تکنولوژی‌های دیجیتالی فرآیند خرید توسط مشتریان تان را بهبود بخشید در این صورت توانستید به پیشرفت تجارت‌تان کمک زیادی بکنید.

چه نوع محتوا‌های دیجیتالی باید ایجاد کنم؟

دیجیتال مارکتینگ 8

نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید بستگی به نیازهای مخاطبین شما دارد که در هر سطحی از فرآیند خرید متفاوت است. در ابتدا شما باید با ایجاد شخصیت خریدار (شخصیت خریدار، بیانگر یک مشتری ایده آل است) شروع کنید تا متوجه اهداف خرید مشتریان و چالش‌هایی که با آنها روبرو هستند شوید. در مراحل اولیه، محتوای آنلاین شما باید در مراحل مختلف خرید مفید باشد و رسیدن مشتریان به خواسته‌هایشان کمک کند و پس از آن چالش‌هایی که با آن روبرو هستند را از بین ببرید.

در مرحله‌ی بعد باید به این بیاندیشید که چه زمانی، (باتوجه به مرحله‌ی خریدی که در آن قرار دارند) بیشترین تاثیر پذیری را از محتواها دارند. ما به این مورد محتوا‌های برنامه ریزی شده می‌گوییم.

هدف ایجاد محتوا‌های برنامه ریزی شده عبارت است از:

  • ویژگیهای فردی مردمی‌که به محتواهای شما واکنش مثبت نشان میدهد (در اینجاست که “شخصیت خریدار” وارد میدان می‌شود)
  • این فرد، چقدر تمایل به ثبت خرید دارد و تا چه حد به ثبت خرید نزدیک است (ثبت خرید، یکی از مراحل حیاتی است)

با توجه به نوع محتوای شما، راه‌های بسیار زیاد و متفاوتی است که باید آنها را امتحان کنید. در ادامه چند راهکار ضروری که باید در هر گام از مراحل خرید انجام دهید پیشنهاد شده است:

مرحله آگاهی

پست‌های وبلاگ: اگر پستهای وبلاگ تان از سئو و کلیدواژه‌های قوی تشکیل شده باشند، تافیکی ارگانیک شما به شدت افزایش می‌یابد.

اینفوگرافیک‌ها: قابلیت اشتراک گذاری زیادی دارند، یعنی شانس شما را برای مشاهده شدن در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌کند.

 ویدیو‌های کوتاه: این مورد نیز مانند مورد قبل قابلیت اشتراک گذاری بالایی دارد و از این طریق، مخاطبین بیشتری را در کانال‌هایی مثل یوتوب می‌توانید پیدا کنید.

مرحله توجه

کتاب‌های الکترونیکی: برای افزایش و تولید سرنخ‌های فروش فوق العاده هستند. در کل نسبت به پست وبلاگ و یا اینفوگرافیک‌ها می‌توانند مفیدتر باشند، چرا که خواننده برای خواندن آن مجبور است اطلاعات شخصی خود را ثبت کند وراه ارتباطی با آنها ایجاد می‌شود.

گزارش تحقیقات: این مورد نیز محتوای ارزشمندی است که در تولید سرنخ‌های فروش نقش پررنگی دارد. گزارش تحقیقات و اطلاعات تازه در مورد صنعت تان از آنجایی که  معمولاً توسط شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود می‌تواند در مرحله افزایش آگاهی نیز به شما کمک کند.

وبینار‌ها یا سمینار‌های مرتبط با وب: از آنجایی که در این سمینار‌ها از ویدیوها و دیگر محتوا‌های تاثیرگذار استفاده می‌شود این مورد نسبت به موارد دیگر تاثرگذاری بیشتری در “مرحله توجه” دارد.

مرحله تصمیم گیری

مطالعه موردی: داشتن جزئیاتی بخصوص در سایت تان می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی افرادی که آماده خرید هستند داشته باشد و به آنها برای ثبت خرید شان انگیزه بیشتری بدهد.

 گواهینامه (جهت اعتماد سازی): اگر مورد قبلیث با کسب و کار شما زیاد سازگار نیست، داشتن یک گواهینامه کوتاه در اطراف سایت تان می‌تواند گزینه‌ی مفیدی باشد. برای برند‌های B2C استفاده از گواهینامه کمتر صورت می‌گیرد. اگر محصولاتی مثل پوشاک عرضه می‌کنید، ممکن است با انتشار عکس مدل‌هایی که لباس‌های شما را به تن کرده اند تاثیر بیشتری بر روی مردم بگذارید و حجم خرید تان را افزایش دهید.

چه مدت طول می‌کشد تا تاثیرات این محتوا‌ها را ببینم؟

با استفاده از برآورد‌های راحت ROI در دیجیتال مارکتینگ، معمولاً شما با سرعت بسیار بیشتری نسبت به بازاریابی آفلاین نتایج محتوای‌های تان را مشاهده می‌کنید. اگرچه در نهایت، زمان آن بستگی به میزان تأثیرگذاری راهکارهای دیجیتال مارکتینگ شما دارد.

اگر زمان مناسبی را برای ساخت “شخصیت خریدار” ایجاد کنید، نیازهای مخاطبین تان را بفهمید و بر روی کیفیت محتوا‌های آنلاین تمرکز کنید تا مخاطبین را به سمت خود جذب کنید، در شش ماه اول کاری تان نتایج بسیار مطلوبی را از ایجاد این محتواها مشاهده خواهید کرد.

اگر تبلیغات پولی قسمتی از راهکار دیجیتالی شماست پس نتایجی که به دنبال آن هستید زودتر نیز خود را نشان می‌دهند. اما توصیه می‌شود بیشتر بر روی تعداد بازدید کننده‌های ارگانیک سایت تان از طریق محتوا‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دراز مدت تمرکز کنید، چرا که این موارد موفقیت پایدار و قطعی برای شما خواهند داشت.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ نیازمند بودجه هنگفتی است؟

مقدار هزینه ای مورد نیاز را، راهکارهای فروش دیجیتالی شما تعیین می‌کنند. اگر بیشتر بر روی راهکارهای داخلی مثل سئو، شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محتوا برای سایت تان تمرکز دارید، خوشبختانه به هیچ عنوان نیاز به بودجه زیاد ندارید. با بازاریابی داخلی تمرکز اصلی شما بر ایجاد محتواهای با کیفیت است تا مخاطبین تان را به سمت خود جذب کنید که برای تحقق آن باید بیشتر بر روی زمان خود سرمایه گذاری کنید و هزینه هنگفت مالی ندارد.

راهکار‌های خارجی مثل تبلیغات آنلاین و خرید لیست ایمیل بدون شک هزینه بر هستند و میزان هزینه آنها بستگی به وسعت و کیفیت تبلیغاتی که می‌کنید خواهد داشت.

برای مثال با استفاده از تبلیغات کلیکی (ppc) که از طریق AdWords گوگل انجام می‌گیرد، شما به لطف کلیدواژه‌ها، در رشته صنعتی خود در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار خواهید گرفت. باتوجه به کیفیت کلید واژه‌ها و تعداد آنها این راهکار‌ها می‌توانند بسیار سودمند و در عین حال گران قیمت باشند که ایده بسیار خوبی برای افزایش بازدید کننده‌های ارگانیک است.

چگونه یک بازاریابی موبایلی با راهکارهای دیجیتال مارکتینگ سازگار می‌شود؟

دیجیتال مارکتینگ 9

یکی دیگر از عناصر کلیدی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موبایلی است. در ایالات متحده آمریکا ۶۹ درصد بازدید‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند صورت می‌گیرد و در بسیاری از کشور‌های دیگر این آمار بیشتر نیز است.

این یعنی بهینه سازی تبلیغات دیجیتال وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر برای موبایل ضروری است. یکی دیگر از راهکار‌های بازاریابی موبایلی که میتواند بسیار موثر واقع شود ایجاد نرم افزار مخصوص شرکت و محصولات تان برای استفاده در تلفن‌های همراه است.

خرید آنلاین در تلفن‌های همراه باید به اندازه دیگر سیستم‌ها راحت و لذت بخش باشد. در واقع شما باید طراحی وب سایت تان را برای تلفن‌های همراه نیز انجام دهید تا افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند به راحتی بتوانند از سایت تان استفاده کنند. برای ایجاد محیط مناسب تلفن‌های همراه، باید به اندازه قالب‌های سایت و دیگر جزئیات توجه کنید. همچنین تصاویر شبکه‌های اجتماعی زمانی که توسط تلفن همراه باز می‌شود ابعاد کوچکتری نسبت به دسکتاپ دارند که باید به اندازه متن‌ها و قالب آن توجه شود.

راه‌های بسیار زیادی برای بهینه سازی محتوا‌های دیجیتالی برای تلفن‌‌های همراه وجود دارد و برای اعمال آنها باید در نظر داشته باشید تجربه ای که کاربران تلفن همراه خواهند داشت به اندازه کابران دسکتاپ لذت بخش و راحت باشد تا مخاطبین بیشتری به شما جذب شوند و به دنبال آن فروش بیشتری را از آن خود کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود مطالب زیر را نیز به شما توصیه می کنیم :

چگونگی رشد و پیشرفت یک کسب و کار نوپا

با این ۵ راه حل درآمدتان را تا ۱۰ برابر افزایش دهید

 

منبع: blog.hubspot