مدتی پیش، جف بیزوس اعلام کرد که پست مدیر عاملی آمازون را ترک خواهد کرد. این در حالی است که جف بیزوس، شرکت آمازون را ۲۷ سال پیش در گاراژ خانه‌اش تاسیس کرد. این شرکت در ابتدا تنها به عنوان یک کتابفروشی آنلاین فعالیت می‌کرد. اما امروزه، شرکت آمازون تبدیل به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه کسب و کار در سراسر جهان شده است. این در حالی است که جف بیزوس پس از ایلان ماسک، موسس شرکت تسلا، جایگاه دومین مرد ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر، ثروت جف بیزوس حدود ۱۸۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که تقریباً ۲ میلیارد دلار از ایلان ماسک کمتر است. 

به گفته شرکت آمازون، جف بیزوس نقش مدیر عاملی خود را در سه ماه سوم سال جاری به فرد دیگری واگذار می‌کند. اندی جیسی، مدیر اجرایی وبسایت آمازون، مسئولیت مدیر عاملی آمازون را بر عهده خواهد گرفت. 

بیزوس در اعلامیه خود مبنی بر ترک مدیر عاملی آمازون بیان کرد که این انتقال قدرت باعث می‌شود که وقت و انرژی کافی برای رسیدگی به علایق دیگرش از جمله شرکت اکتشاف فضای بلو اورجین (Blue Origin)، واشنگتن پست (The Washington Post) و فعالیت‌های حوزه تغییرات اقلیمی(Earth Fund) را پیدا کند. در این مقاله از مالتینا بلاگ، به بررسی دلایل اصلی کناره‌گیری جف بیزوس از پست مدیر عاملی آمازون می‌پردازیم. 

دلایل جف بیزوس برای ترک پست مدیر عاملی آمازون

اعلامیه خبر کناره‌گیری جف بیزوس از پست مدیر عاملی آمازون، زنگ هشدار را در وال استریت و سایر جوامع تجاری به صدا درآورده است. اگرچه، این انتقال لزوماً خبر از ایجاد تغییر و تحولات قابل توجهی در شرکت آمازون نمی‌دهد. اخیراً شرکت آمازون، گزارش سالانه رشد سهام خود را منتشر کرد. در این گزارش آماده است که فروش خالص نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است. 

همچنین، درآمد خالص این شرکت بین‌المللی به ۲۱ میلیارد دلار رسیده است. این رقم حدود دو برابر درآمد شرکت آمازون در سال قبل است. به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران شرکت از خبر ترک پست مدیر عاملی آمازون جف بیزوس غافلگیر یا پریشان شده باشند. قیمت سهام شرکت آمازون پس از اعلام این خبر تکان‌دهنده حدود ۱/۵ درصد افزایش یافت. 

دلایل جف بیزوس برای ترک پست مدیر عاملی آمازون

جف بیزوس زمانی تصمیم به ترک پست خود گرفت که ارزش سهام شرکت آمازون در بازار حدود ۱/۷ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. در نتیجه، شرکت آمازون را می‌توان یکی از باارزش‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های جهان به حساب آورد. 

با وجود اعلام خبر ترک پست مدیر عاملی آمازون، جف بیزوس هیچ برنامه‌ای برای بازنشستگی خود ندارد. او در گفتگوی خود با کارمندانش بیان کرد: «مدیر عاملی شرکت آمازون یک مسئولیت بسیار خطیر و سنگین است. میلیون‌ها مشتری بر خدمات ما وابسته هستند. از سوی دیگر، شرکت آمازون بیش از یک میلیون کارمند در سراسر جهان دارد که برای ادامه زندگی به رشد و پیشرفت شرکت آمازون وابسته هستند». 

در ادامه، دو دلیل اصلی ترک جف بیزوس از پست مدیر عاملی آمازون را از نگاه بسیاری از تحلیلگران بررسی می‌کنیم. 

«به همین دلیل است که وقت و انرژی بسیار زیادی از من را به خود اختصاص می‌دهد. زمانی که فردی چنین مسئولیتی را بر عهده دارد، تمرکز کردن بر گزینه‌های دیگر کار بسیار دشواری خواهد بود». 

دلیل اول: تمرکز بر برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه

جف بیزوس بیان کرد که قصد دارد همچنان در برنامه‌های خلاقانه و مبتکرانه شرکت آمازون حضور داشته باشد. او همچنین یک عنوان شغلی مناسب نیز برای فعالیت‌های آینده خود در شرکت آمازون تعیین کرده است. به عبارت دیگر، جف بیزوس را پس از این بیشتر در نقش ناظر بر بخش نوآوری شرکت آمازون خواهیم دید. 

اما در کنار مشارکت در این برنامه‌ها مشتاق است تا علایق دیگری را نیز ادامه دهد. او به همان اندازه که به شرکت بین‌المللی خود یعنی آمازون علاقه دارد، برای این انتقال غافلگیرکننده قدرت نیز هیجان‌زده و مشتاق است. 

تمرکز بر برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه

همانطور که گفته شد، جف بیزوس دلیل اصلی کناره‌گیری خود از پست مدیر عاملی آمازون را رسیدگی به گزینه‌های دیگر بیان کرده است. این غول صنعت فناوری قصد دارد تا توجه خود را به آنچه واقعاً علاقه دارد، یعنی نوآوری و خلاقیت، معطوف سازد. ایده‌های بسیار زیادی به ذهن خلاق بیزوس خطور کرده است که ارزش سرمایه‌گذاری را دارند. از جمله گزینه‌های درجه یک سرمایه‌گذاری و مورد علاقه بیزوس می‌توان به شرکت اکتشاف فضای بلو اورجین (Blue Origin)، واشنگتن پست (The Washington Post) و فعالیت‌های حوزه تغییرات اقلیمی(Earth Fund) اشاره کرد. در حال حاضر، مالکیت بسیاری از این شرکت‌ها بر عهده جف بیزوس است و او قصد دارد تا باقی زندگی کاری خود را صرف موفقیت و پیشرفت این شرکت‌ها کند. 

در نتیجه، برای موفقیت در این زمینه‌ها نیاز به تمرکز کامل دارد و نیازمند صرف وقت و انرژی بسیار زیادی از سوی جف بیزوس است.  

دلیل دوم: خسته شدن از وظایف روزانه مدیریتی

دلیل دیگر تصمیم جف بیزوس مبنی بر انتقال قدرت، کناره‌گیری از وظایف روزانه اداره شرکت آمازون است. همانطور که می‌دانید، شرکت آمازون یک شرکت بین‌الملیل است که در کشورهای سراسر جهان شعبه دارد. اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر انتقاد از طرز رفتار جف بیزوس با کارگران کم مزد منتشر شده است.

 پس از گذراندن دوران شگفت‌انگیز و برپایی یک امپراطوری جهانی، جف بیزوس دیگر علاقه‌ای به کارهای اداری و مدیریتی شرکت آمازون ندارد. به همین دلیل، ترجیح می‌دهد به جای رسیدگی به انتقادها و پاسخگویی به رسانه‌ها در رابطه با شیوه مدیریتش، بر علایق خود تمرکز کند. 

به اعتقاد کارکنان و مدیران اجرایی ارشد شرکت آمازون، جف بیزوس از این شرکت جدا نمی‌شود. این تصمیم تنها به تغییر مسئولیت‌های وی در ساختار شرکت مربوط می‌شود. او همچنان به عنوان مهم‌ترین شخص در شرکت آمازون به فعالیتش ادامه خواهد. کناره‌گیری جف بیزوس تنها وظایف برخی از نقش‌های اجرایی در سیستم را دچار تغییر و تحول خواهد کرد. 

نداشتن احساس پشیمانی!

جف بیزوس معتقد است که همانطور که روزگاری هیچ کسی توجهی به شرکت آمارون نمی‌کرد، شرکت‌های نام برده نیز روزی به موفقیت بسیار عظیمی دست پیدا خواهند کرد. این موفقیت بدون تمرکز و توجه کامل جف بیزوس رخ نخواهد داد. 

او در نامه خود به کارکنانش به این موضوع اعتراف می‌کند که وقتی برای بار اول فکر تاسیس شرکت آمازون به ذهنش خطور کرد، بسیاری از اطرافیانش نگران بودند. تاسیس چنین شرکتی با ایده‌ها خلاقانه و نوآورانه، ریسک بسیار بزرگی بود. از سوی دیگر، احتمال موفقیت آن نیز بسیار کم ارزیابی می‌شد. با این وجود، جف بیزوس خود را در سن ۸۰ سالگی تصور می‌کرد و نمی‌خواست برای انجام ندادن کارهای که به آن‌ها باور داشت، احساس پشیمانی کند. 

به اعتقاد او اگر کسی بر ایده‌ای باور کامل دارد، پس نباید از ریسک کردن بترسد. با همین نگرش، شرکت آمازون تاسیس و به یک موفقیت انکارناپذیر تبدیل شد. 

نداشتن احساس پشیمانی!

به گفته جف بیزوس، اگر یک ایده خلاقانه به درستی پیاده‌سازی شود، پس از مدتی به یک اختراع معمول در میان مردم تبدیل می‌شود. و این می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد و موفقیت برای صاحب آن ایده خلاقانه محسوب شود. 

پس از کناره‌گیری از مدیر عاملی آمازون، تمرکز اصلی جف بیزوس بر پروژه‌های فضایی و تغییرات اقلیمی است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، جف بیزوس می‌تواند دستاوردهای ماندگار و قابل توجهی در این بخش‌ها نیز از خود به یادگار بگذارد. 

بسیاری از افراد معتقدند که حدود ۲۰ سال دیگر، مردم جهان او را نه تنها به خاطر تاسیس بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین بلکه به دلیل دستاوردهای عظیمش در بخش اکتشاف فضایی و تغییرات اقلیمی خواهند شناخت. 

وضعیت فعلی شرکت آمازون در بحران همه‌گیری ویروس کرونا

خبر کناره‌گیری جف بیزوس از مدیر عاملی آمازون در حالی اعلام شد که سراسر جهان با همه‌گیری ویروس کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با این وجود، عملکرد شرکت آمازون در این مدت زمان بسیار مثبت بوده است. 

به نقل از وال استریت، پیش‌بینی درآمد شرکت آمازون در سه ماه منتهی به مارس حدود ۱۰۰ تا ۱۰۶ میلیارد دلار و درآمد عملیاتی آن تقریباً ۶/۵ میلیارد دلار است. این ارقام در مقایسه با سایر شرکت‌‌های تجاری بسیار قابل توجه هستند. 

به عبارت دیگر، سود شرکت آمازون به ازای فروش هر سهم حدود ۱۴ دلار و ۹ سنت بوده است که از رقم پیش‌بینی شده یعنی ۷ دلار و ۳۴ سنت بسیار بیشتر است. 

طبق گزارش‌های مالی فروشگاه آمازون، فروش این شرکت حدود ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است. رقم فروش چیزی در حدود ۱۲۵/۶ میلیارد دلار اعلام شده است در حالی که رقم پیش‌بینی شده تنها ۱۱۹/۷ میلیارد دلار بود.  

تمامی این ارقام حاکی از وضعیت موفقیت‌آمیز و امیدوارکننده شرکت آمازون در طول بحران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ با مدیر عاملی جف بیزوس هستند. اگرچه، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲ میلیارد دلار به هزنیه‌های ماه‌های آینده این شرکت اضافه شود. این هزینه‌ها صرف رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و همچنین ضدعفونی انبارها و مراکز ارسال محموله‌ها خواهد شد. 

مدیر عامل آینده شرکت آمازون

 همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره شد، قرار است که اندی جیسی جانشین جف بیزوس در پست مدیر عاملی شود. اندی جیسی ۵۳ ساله مدیر خدمات وبسایت آمازون و واحد رایانش ابری آن است. او از سال ۱۹۹۷ با جف بیزوس در شرکت آمازون همکاری داشته است. 

از گزینه‌های دیگر مدیر عاملی آمازون می‌توان به جف ویلک اشاره کرد. جف ویلک مدیر کسب و کار مصرف‌کننده آمازون است. اگرچه، او نیز سال گذشته خبر ترک شرکت آمازون را رسماً اعلام کرد و در نتیجه، از فهرست گزینه‌های واجد شرایط مدیر عاملی آمازون خط می‌خورد. 

مدیر عامل آینده شرکت آمازون

خدمات و کمک‌های اندی جیسی در زمینه وبسایت شرکت آمازون، نقش قابل توجهی در افزایش درآمد و سود این شرکت در دوران بی‌سابقه همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی داشته است. به همین دلیل، جف بیزوس معتقد است که اکنون بهترین زمان برای تغییر مدیریتی شرکت آمازون به شمار می‌رسد. 

انتظار می‌رود که تغییر ساختار و مدیریتی قابل توجهی در شرکت آمازون ایجاد نشود. و اندی جیسی شرکت را در مسیر موفقیت‌آمیز فعلی خود نگه دارد. با این وجود، دید کاری جیسی و همچنین مهارت‌های فوق‌العاده او حتماً موجب پیشرفت هر چه بیشتر شرکت آمازون خواهد شد. 

البته، لازم به ذکر است که جف بیزوس همچنان به عنوان مدیر هیئت مدیره و سهامدار اصلی بر تمامی فعالیت‌های شرکت خود نظارت کامل خواهد داشت. 

سخن پایانی

جف بیزوس چه در نقش مدیر عاملی آمازون و چه در هر جایگاه دیگری به عنوان یک فرد خلاق و تاثیرگذار شناخته می‌شود. او توانست کتابفروشی آنلاین خود را به محبوب‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل کند که محصولات و خدمات بسیار متنوعی را در کمترین زمان ممکن تحویل مشتری می‌دهد. 

خلاقیت و نوآوری جف بیزوس موجب تغییر و تحول عظیمی در شیوه خرید مردم سراسر جهان شده است. به طوری که امروزه اکثر مردم ترجیح می‌دهند خریدهای خود از خمیر دندان گرفته تا قطعات خودرو را به صورت آنلاین و از فروشگاه آمازون انجام دهند. 

شرکت آمازون حتی در خرده‌فروشی‌ها نیز تغییراتی ایجاد کرده است و سرعت کار در مراکز خرید و خرده‌فروشی‌ها را افزایش داده است. امروزه که جهان درگیر بحران همه‌گیری ویروس کرونا است، دستاوردهای جف بیزوس در سیستم خرید و فروش آنلاین کالا و خدمات بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. 

باید دید که جف بیزوس در نقش جدید خود در شرکت آمازون تا چه حد موفق عمل می‌کند. چندین مدیر عامل شرکت‌های فناوری بزرگ، پست خود در شرکت را ترک کرده‌اند از جمله بیل گیتس از شرکت مایکروسافت و لری الیسون از شرکت اوراکل. با این وجود، باید گفت که جف بیزوس همچنان سهامدار اصلی و رئیس هیئت مدیره شرکت آمازون باقی می‌ماند. 

اکنون با انتشار این خبر غافلگیرکننده در رابطه با یکی از ثروتمندترین مردان جهان، تمام نگاه‌ها به دنبال دستاوردها و موفقیت‌های بعدی جف بیزوس در زمینه‌های مختلف است. 

لینک منبع:

washingtonpost.com

cnbc.com