Les mails expéditifs de Jeff Bezos et les réunions bizarres d'Amazon - Les Numériques

جف بزوس همان طور که احتمالا می دانید ثروتمندترین مرد دنیا و خالق غولی به نام آمازون است. آمازون یکی از بزرگترین کمپانی‌های حوزه تکنولوژی در سطح جهان به شمار می رود. در این نوشته قصد داریم به تمامی مواردی که در مورد این مرد ثروتمند باید بدانید اشاره ‌کنیم.

جف بزوس اهل کجاست؟

جف بزوس متولد ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در آلباکرکی نیومزیکو است. در زمان تولد نام او جفری پرستون یورگنسن بوده‌ است. پس از اینکه والدینش از یکدیگر طلاق گرفتند، مادرش با یک مهاجر کوبایی به نام میگل مایک بزوس ازدواج کرد (این ازدواج در آپریل ۱۹۶۸ صورت گرفت).

در ۴ سالگی، میگل بزوس، جفری را به پسر خواندگی قبول کرد و به همین دلیل نام خانوادگی جفری به بزوس تغییر کرد. پس از ازدواج مادر جفری با میگل بزوس، آن ها به هیوستون تگزاس وسپس در زمان دبیرستان او به میامی فلوریدا رفتند.

سوابق تحصیلی جف بزوس

در سال ۱۹۸۶ جف بزوس از دانشگاه پریستون با متوسط نمره ۴.۲ فارغ ‌التحصیل ‌شد. جف بزوس در زمینه مهندسی الکتریک و علوم کامپیوتر موفق به اخذ مدرک دانشگاهی شده ‌است. جف بزوس یکی از اعضای فی بتا کاپا که قدیمی‌ترین انجمن افتخاری اکادمیک در ایالات متحده است، بود و همچنین عضوی از تائو بتا پی که قدیمی‌ترین انجمن افتخاری مهندسی است، بود. همچنین بزوس سابقه ریاست بخش اکتشاف و مطالعات فضایی دانشگاه پریستون را در کارنامه دارد.

بیشتر بخوانید: وبسایت آمازون و سگ‌هایی در نقش کارمند در یک جهش بزرگ فرهنگی

خانواده جف بزوس

در سال ۱۹۹۳ جف بزوس، با مکنزی تاتل ازدواج کرد. یک سال بعد آن‌ها به سیاتل واشنگتن نقل مکان کردند. اما در آپریل سال ۲۰۱۹ و پس از ۲۵ سال زندگی مشترک از یکدیگر طلاق گرفتند. پس از طلاق نیز ۴ درصد از ارزش سهام آمازون به همسر بزوس رسید ( معادل ۳۵.۶ بیلیون دلار).

اما پیش از طلاق، جف بزوس و مکنزی تاتل صاحب چهار فرزند شدند، سه پسر و یک دختر که از چین به فرزند خواندگی قبول کردند. اولین پسر آن‌ها یعنی پرزتون بزوس در سال ۲۰۰۰ به دنیا آمد.

خانواده جف بزوس

خانواده جف بزوس

جف بزوس چه زمانی میلیونر شد؟

در سال ۱۹۹۷ و پس از اینکه ارزش سهام آمازون تا ۵۴ میلیون دلار افزایش پیدا کرد، جف بزوس به یک فرد میلیونر تبدیل شد. دو سال بعد در سال ۱۹۹۹ و در ۳۵ سالگی، افزایش یکباره ی ارزش سهام جف بزوس در آمازون موجب‌ شد که بزوس از یک فرد میلیونر به یک فرد بیلیونر تبدیل شود.

جف بزوس زمانی که ارزش خالص دارایی‌اش به ۱۰.۱ بیلیون دلار رسید، نامش در مجله فوربز به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان ثبت ‌شد. سال بعد ثروت جف بزوس تا ۶.۱ بیلیون دلار کاهش یافت و سال بعد نیز ۲ بیلیون دلار دیگر را از دست ‌داد. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ جف بزوس توانست دارایی‌اش را تا ۸.۷ بیلیون دلار افزایش ‌دهد اما بحران‌های اقتصادی باعث ‌شد تا مجددا بخشی از ثروتش را از دست ‌بدهد. در سال ۲۰۱۰ ثروت جف بزوس تا ۶.۸ بیلیون دلار کاهش ‌یافت اما توانست میزان دارایی‌اش را در این سال تا ۱۲.۶ بیلیون دلار افزایش ‌دهد. در سال ۲۰۱۵ جف بزوس به لیست ۱۰ نفر ثروتمند جهان اضافه ‌شد. در سال ۲۰۱۵ ارزش خالص دارایی جف بزوس به ۵۰.۳ بیلیون دلار رسید. اما بالاخره در تاریخ ۶ مارچ ۲۰۱۸ جف بزوس به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. در این تاریخ ثروت او به ۱۱۲ بیلیون دلار رسید.

مطابق آمار مجله فوربز در اکتبر ۲۰۱۸ ثروت جف بزوس تا ۱۶۰ بیلیون دلار افزایش یافت و در مارچ ۲۰۱۹ ثروت او تا ۱۳۱ بیلیون دلار کاهش یافت. طبق آخرین گزارشات منتشر شده ثروت بزوس در سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۹۰ بیلیون دلار نیز گذشته است.

بیشتر بخوانید: بیلیونرهای ایرانی در سراسر دنیا را بشناسید

مسیر حرفه‌ای جف بزوس

اگرچه بیشتر افراد جف بزوس را به واسطه آمازون می‌شناسند اما مسیر حرفه‌ای جف بزوس به آمازون ختم نمی‌شود و در کنار وبسایت آمازون فعالیت‌های حرفه‌ای بسیار زیادی داشته ‌است. در ادامه تعدادی از فعالیت‌های حرفه‌ای جف بزوس را مرور خواهیم‌کرد.

جف بزوس را بشناسیم

فیتل

 در سال ۱۹۸۸ و پس از فارغ ‌التحصیل شدن از دانشگاه پریستون، جف بزوس پیشنهادات شغلی مختلفی را از اینتل، بل لبس، و اندرسون کانسالتینگ دریافت کرد. اما او همه آن ها را رد کرد تا بتواند استارتاپ فیتل که در زمینه ارتباطات فعال بوده ‌است را شروع ‌کند.

بانکرز تراست

 در سال ۱۹۸۸ و پس از فیتل، جف بزوس وارد حوزه بانک شد و در بانکرز تراست در قامت یک مدیر تولید حرفه ی خود را ادامه داد.

دی ای شاو اند کو

 در سال ۱۹۹۰ او بانکرز تراست را ترک کرد تا به یک صندوق سرمایه گذاری تازه تاسیس به نام دی ای شاو اند کو بپیوندد. در ۳۰ سالگی جف بزوس به مقام چهارمین شخصیت اصلی این صندوق سرمایه‌گذاری دست یافت. جف بزوس تا سال ۹۴ در این صندوق فعالیت کرد و سپس از آن جدا شد تا آمازون را تاسیس‌ کند.

و اما آمازون

خرید از آمازون کاری است که تقریبا تمامی افراد در ایالات متحده حداقل یک بار آن را انجام داده‌اند. جالب است بدانید که ایده تاسیس آمازون برای نخستین بار در یک سفر جاده‌ای از نیویورک به سیاتل به ذهن جف بزوس خطور کرد. او پس از جدایی از صندوق سرمایه ‌گذاری دی ای شاو اقدام به تاسیس آمازون کرد. جف بزوس برای تاسیس آمازون چیزی حدود ۳۰۰ هزار دلار از والدینش دریافت کرد. او در ابتدا نام کمپانی جدیدش را کادابرا می‌گذارد اما پس از مدتی نام آن را به رودخانه آمازون تغییر داد. جف بزوس در ابتدا به سرمایه‌گذاران هشدار داد که تا ۷۰ درصد احتمال سقوط این کمپانی تازه تاسیس وجود دارد.

در ابتدا جف بزوس، آمازون را به عنوان یک کتاب فروشی آنلاین راه‌اندازی کرد اما همواره در صدد آن بود که آن کتاب فروشی را گسترش‌ دهد و دیگر محصولات را نیز در آن ارائه‌ کند. در سال ۹۸ وبسایت آمازون گسترش یافت و موسیقی، فیلم و دیگر کالاهای مصرفی به آمازون افزوده شد. در سال ۲۰۰۲ و با هدایت جف بزوس، آمازون وب سرویس عرضه شد که در آن داده‌های مربوط به آب و هوا و ترافیک وبسایت نمایش داده می‌شد. در سال ۲۰۰۲ آمازون تا آستانه ورشکستگی پیش رفت اما در سال ۲۰۰۳ مجددا توانست به چرخه حیات برگردد. در سال ۲۰۰۷ آمازون، کیندل را منتشر کرد.

آمازون فرش (Amazon Fresh) از دیگر بخش‌های آمازون است که به اعضای ویژه امکان سفارش آنلاین خواروبار و تحویل آن‌ها در همان روز را می‌دهد.

بلو اوریجین

 در سپتامبر ۲۰۰۷، وی بلو اوریجین را تاسیس کرد. این استارتاپ در زمینه پرواز به فضا سرمایه گذاری ‌کرده بود و در سال ۲۰۰۶ توانست یک وسیله برای پرواز به فضا را مورد آزمایش قرار دهد. در سال ۲۰۱۵ جف بزوس اعلام‌ کرد که یک وسیله برای ارسال به مدار جو زمین در حال توسعه است.

جف بزوس و اهدافش

در نوامبر همان سال، سفینه فضایی جدید بلو اوریجین با موفقیت به فضا ارسال‌ شد و توانست تا ارتفاع مورد نظر بالا برود. در دسامبر ۲۰۱۷ نیز توانستند با یک سفینه فضایی، مسافرانی را به فضا ارسال ‌کنند و از سال ۲۰۱۸ ارسال مسافر به فضا توسط بلو اوریجین آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد.

در جولای ۲۰۱۸، رویترز گزارش ‌داد که کمپانی بلو اوریجین برای ارسال هر مسافر به فضا مبلغی بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار را در نظر گرفته ‌است.

واشنگتن پست

در سال ۲۰۱۳ و با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار، جف بزوس واشنگتن پست را خریداری ‌کرد. تحت هدایت جف بزوس، این روزنامه توسعه یافت و ۲۰۰ کارمند جدید استخدام‌ کرد و توانست بیش از یک میلیون مخاطب دیجیتال به دست آورد.

در ادامه بیشتر درباره آمازون صحبت خواهیم ‌کرد. در واقع ما در ادامه می‌خواهیم دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای جف بزوس را بررسی‌ کنیم.

جف بزوس و آمازون

همان طور که پیشتر هم اعلام ‌کردیم بیشتر افراد نام او را به عنوان خالق آمازون می‌شناسند. اما چرا آمازون اینقدر معروف شده ‌است؟ راز موفقیت آمازون چیست؟

از دیدگاه یک فرد مصرف‌ کننده و کسی که خرید از آمازون را تجربه کرده ‌است درک دلیل موفقیت آمازون کار دشواری نیست. آمازون بزرگترین و موفق‌ترین خرده فروشی در نیم کره غربی جهان است زیرا توانسته‌اند بهترین محیط برای خرید آنلاین را برای کاربران خود فراهم ‌کنند. در ایالات متحده می‌توان گفت خرید از آمازون بیش از خریدهای حضوری محبوب است. در هنگام خرید از آمازون، مشتری می‌تواند از سه مزیت بزرگی که آمازون در اختیارش قرار می‌دهد بهره ببرد. این ۳ مزیت عبارتند از:

تنوع انتخابی بالا

 مشتری همیشه قصد دارد دقیقا چیزی را خرید کند که در ذهنش دارد و وبسایت آمازون با تنوع و گستردگی محصولاتی که ارائه می‌دهد به مشتری کمک می‌کند تا دقیقا همان چیزی که در ذهنش است را خریداری‌کند.

قیمت پایین

 یکی از فاکتورهایی که مشتری در زمان خرید در نظر می‌گیرد، خرید به صرفه‌ترین محصول است. خرید از آمازون همواره مشتری را با پیشنهاداتی وسوسه برانگیز روبرو می‌کند. پیشنهاداتی که شاید در هیچ خرید حضوری با آن‌ها روبرو نشود.

تحویل سریع

 مشتری همواره علاقه ‌دارد که محصولات خریداری ‌شده به صورت آنلاین را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت ‌کنند. خرید از آمازون این مزیت را دارد که محصولات خریداری‌ شده در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتری می‌رسند.

جف بزوس و آمازون

آنچه باعث متمایز شدن وبسایت آمازون از رقبایش می‌شود این است که برای رسیدن به موفقیت روی برنامه‌های بلندمدت تمرکز می‌شود. حدود ۱۴ سال طول کشید تا آمازون بتواند به شهرت برسد.

آمازون برای پیشرفت و به شهرت رسیدن از یک برنامه اصولی و منطقی پیروی ‌کرد. در آمازون همواره عقیده بر این بوده‌ است که با استفاده از این طرح می‌توان به موفقیت ‌رسید:

  • اگر مشتری تجربه‌ای عالی از خرید در پلتفرم آمازون داشته‌ باشد، آن‌ها تبدیل به مشتریان دائمی می‌شوند و حتی آمازون را به دوستان و اطرافیان خود معرفی می‌کنند. این امر باعث ایجاد ترافیک سایت می‌شود.
  • هرچه ترافیک بیشتری وجود داشته ‌باشد، فروشندگان بیشتری جذب خواهند شد زیرا فروشندگان مایل ‌هستند محصولات خود را در مکان‌هایی به نمایش بگذارند که بیشترین بیننده‌ها را دارد.
  • هر چه میزان فروشندگان بیشتر باشد، محصولات بیشتری عرضه می‌شود و در نتیجه تنوع محصول بیشتری ایجاد می‌شود.
  • هر چه تنوع محصولات عرضه‌ شده بیشتر باشد، مشتری تجربه بهتری از خرید خواهد داشت.

چهار عامل بالا یک سیکل را ایجاد می‌کنند که آن را سیکل رشد آمازون می‌نامند. از طرف دیگر پایین ‌بودن هزینه ساختار پلتفرم آمازون باعث می‌شود محصولات با قیمت پایین‌تری عرضه‌ شوند و هر چه قیمت‌ها پایین‌تر باشد، مشتری تجربه بهتری از خرید خواهد داشت.

در واقع باید بیان‌ کنیم که دلیل موفقیت آمازون تنها در یک چیز نهفته ‌است: ارائه خدمات مناسب به مشتری و در اولویت قرار دادن نیازهای مشتری.

تمامی این موفقیت‌ها به لطف آقای جف بزوس است، فردی که خالق آمازون است و تحت هدایت او آمازون توانست به این موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کند.

سخن پایانی

جف بزوس، فرد ثروتمندی است. اگرچه در طول زندگی شخصی فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه‌ کرده (از طلاق والدین خودش تا طلاق خودش) اما در طول دوران حرفه‌ای یکی از موفق‌ترین افراد در حال حاضر است.

بسیاری از ما جف بزوس را به عنوان مالک آمازون می‌شناسیم اما او علاوه بر آمازون در حوزه‌های بسیار زیاد دیگری نیز فعالیت کرده ‌است. در این نوشته سعی ‌کردیم زندگی شخصی و حرفه‌ای جف بزوس و همچنین دلایل موفقیت آمازون را مورد بررسی قرار دهیم.

منابع:

sellics

theladders