موبایل شما مانند یک آهنربای ویروس و میکروب است. در این مطلب سعی شده تا نحوه‌ی ضدعفونی گوشی های موبایل و دیگر تجهیزات الکترونیکی را به شما بیاموزیم. کرونا زدایی ایمن موبایل و بقیه‌ی تجهیزات الکترونیکی سلامت شما را در هنگام انتشار ویروس کرونا تضمین می‌کند. 

همیشه فرایند ضدعفونی ایده‌ای خوب و کاربردی برای حفظ بهداشت بوده است. به خصوص در حال‌حاضر که با پدیده‌ی در حال گسترش Covid-19 مواجه هستیم. اهمیت رعایت بهداشت فردی در دوران اپیدمی یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر ویروس است. بنابراین مطمئن شوید که دست‌های خود را  مرتبا شسته‌ باشید. همچنین از لمس صورت خود به شدت خودداری کنید. سپس سعی کنید تا نکات بهداشتی را در مورد گوشی‌های موبایل، تبلت، کامپیوتر و لپ تاپ‌ نیز رعایت کنید. 

ضدعفونی کردن گوشی

در دوران کرونا، چگونه موبایل و کامپیوتر خود را ضدعفونی کنیم؟

علم امروز نشان می‌دهد که میزان باکتری‌ها روی صفحه کلیدهای کامپیوترها و صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند بسیار زیاد هستند. به خصوص هنگامی‌که بصورت شریکی و توسط بیش از یک نفر استفاده می‌شوند. همچنین ویروس‌ها می‌توانند تا ۹۶ ساعت، بر روی سطوح شیشه‌ای دوام بیاورند. بنابراین اگر می‌خواهید تا خطر ویروس کرونا، آنفولانزا یا عفونت‌های باکتریایی را به حداقل برسانید، تمیز کردن منظم و ضدعفونی گوشی های موبایل و کامپیوترها توصیه می‌شود. در واقع، از خطرناکترین الودگی‌ها در سطوح شیشه‌ای و پلاستیکی تلفن‌های هوشمند مشاهده شده است. ویروس‌ها و باکتر‌های بسیاری می‌توانند از این سطوح به انگشتان، صورت، میز کار شما سرایت کنند. همچنین می‌تواند به سطوح میز رستوران‌ها و دیگر مکان‌هایی که موبایل یا لپ تاپ خود را قرار می‌دهید، راه پیدا کنند. 

خبر خوب این است که ضدعفونی گوشی های موبایل و سایر تجهیزات الکترونیکی شما نیازی به مواد شیمیایی یا صنعتی ندارید.  می‌توانید با استفاده از موادی که در خانه تهیه کرده‌اید، کرونا زدایی تجهیزات خود را انجام دهید. توجه کنید که لازم است تا هر بار که از بیرون می‌آیید تلفن خود را ضد عفونی کنید. 

چگونه ضدعفونی گوشی های موبایل خود را انجام دهید 

وقتی صحبت از تمیز کردن تلفن هوشمند می‌شود، داشتن لطافت در هنگام ضدعفونی مهم است.  گوشی‌های موبایل دارای قطعات الکترونیکی گران قیمت و ظریفی هستند. بنابراین نباید آن‌ها را با محلول‌ها و مواد تمیز کننده غرق کنید. تلفن‌ها و تبلت‌ها دارای روکش oleophobic (مقاوم در برابر چربی) هستند.  این روکش ممکن است، بر اثر ضدعفونی از بین برود. بنابراین تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که این سطوح را با محلول آب مقطر و الکل ایزوپروپیل و با استفاده از پارچه‌هایی از جنس میکروفیبر (که بافت آن بسیار ملایم است) پاک کنید.  سپس از پنبه آغشته به مواد برای تمیز کردن شکاف‌ها، لبه‌های صفحه‌ نمایش و دکمه‌ها استفاده کنید. 

چگونه محصولات اپل را تمیز کنیم

پس از همه‌گیری جهانی کرونا در ماه مارس، شرکت اپل، دستورالعمل «چگونه محصولات اپل خود را تمیز کنیم» را ارائه داده است. در این دستورالعمل نکات زیر بیان شده است. اول اینکه با استفاده از دستمال مرطوب به الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد یا دستمال های ضدعفونی کننده حاوی الکل ضدعفونی گوشی های موبایل خود را انجام دهید. به گفته‌‌ی کوپرتینو، باید به آرامی سطوح صاف محصول اپل از قبیل نمایشگر، صفحه کلید یا سایر سطوح خارجی را پاک کنید. از سفید کننده استفاده نکنید. توجه کنید که هیچ رطوبتی به درگاه‌ها و روزنه‌های گوشی شما نفوذ نکند. گوشی خود را در مواد ضد عفونی کننده فرو نبرید. از پارچه یا سطوح چرمی برای پاک کردن گوشی خود استفاده نکنید. 

ضدعفونی کردن آیفون

نکات کلیدی در مورد ضدعفونی گوش های هوشمند

اگر نمی‌توانید دستمال مرطوب ضدعفونی کننده‌ی حاوی الکل پیدا کنید. مقداری الکل ایزوپروپیل ۹۹ درصد، آب مقطر، یک بطری اسپری و پارچه‌ای یکبار مصرف از جنس میکروفیبر تهیه کنید. محلولی که حاوی ۷۰ درصد الکل و ۳۰ درصد آب مقطر است را در بطری اسپری بریزید. سپس برای ضدعفونی گوشی های موبایل یا تبلت خود ابتدا آن را خاموش کنید. اگر گوشی شما قاب دارد آن را در بیاورید. در مرحله‌ی بعد محلول داخل بطری را به پارچه اسپری کنید و روی تمامی سطوح گوشی خود کشیده و آن را کاملاً پاک کنید. توجه داشته باشید که  مجددا از پارچه استفاده نکنید.

بهتر است تا از محافظ صفحه نمایش یا همان گلس بر روی صفحه لمسی استفاده کنید تا به صفحه اصلی گوشی شما آسیب نرسد. محافظ صفحه نیز به همین روش و به راحتی ضدعفونی می‌شود و در صورت آسیب‌های جزئی به راحتی قابل تعویض است. در نتیجه به خود دستگاه آسیبی نمی‌رسد.

قبل از اینکه قاب گوشی را نصب کنید، با محلول و یک پارچه‌ی دیگر آن را ضدعفونی کرده و بگذارید کاملا خشک شود. سپس حتما دستان خود را بشویید، در غیر این‌صورت تمام تمیز کردن شما بی فایده بوده است. در آخر پس از اطمینان از خشک شدن گوشی و قاب آن،  قاب گوشی را قرار داده و گوشی روشن کنید.

ضدعفونی کردن گوشی

روش‌های جایگزین برای ضدعفونی گوشی های موبایل

روش جایگزین، ضدعفونی گوشی های موبایل بدون هیچ‌گونه مواد حاوی الکل است. در این روش تنها با آب گرم و کمی صابون مایع تمام سطوح گوشی‌ موبایل خود را پاک کنید. ابتدا به مقدار بسیار کمی از محلول آب و صابون را به پارچه زده و آن را به تمامی سطح گوشی خود بکشید و سپس با پارچه‌ی دیگر دستگاه را با دقت خشک کنید. حتما از ایجاد رطوبت اضافی در اطراف درگاه ها و دکمه‌ها خودداری کنید.

اگر تلفن شما از نظر ضد آب بودن دارای رتبه‌ی IP68 است. می‌توانید تلفن را برای چند دقیقه در یک کاسه آب تمیز قرار دهید. سپس آن را روی حوله کاغذی بگذارید تا خشک شود یا با پارچه رطوبت گیر کاملا آن را خشک کنید. توجه کنید که قبل از اقدام به این کار و کرونا زدایی با این روش، مشخصات گوشی خود را چندین بار بررسی کنید. حتما مطمعن شوید که گوشی شما ضد آب است.  

گزینه‌ی دیگر ضدعفونی گوشی های موبایل با استفاده از اشعه ماورا بنفش است. دانش پشت میکروب و ویروس زدایی با اشعه ماورا بنفش به اندازه کافی قوی می‌باشد. اما این روش تضمین نمی‌کند که همه‌ی انواع باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در شکاف تلفن شما را از بین برود. ضدعفونی با این دستگاه‌ها از جمله مواردی هستند که به شما توصیه می‌کنیم تا در کنار روش‌های دیگری که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید.

ضدعفونی کردن با اشعه ماورا بنفش

برای دیدن دستگاه های ضدعفونی گوشی و اطلاع از قیمت آنها سری به فروشگاه مالتینا بزنید:

در آخر توصیه می کنیم به دنبال دستورالعمل‌های مخصوص گوشی خود باشید. در صورت امکان از موادی استفاده کنید که به‌طور خاص، برای استفاده‌ی بر روی وسایل الکترونیکی تأیید شده‌اند.

جمع‌بندی نکات نهایی برای ضدعفونی گوشی های موبایل:

  • قبل از پاک کردن تلفن هوشمند، محتوای محلول مورد استفاده‌ی خود را بررسی کنید.
  • از بکار بردن الكل اتیل یا پراكسید هیدروژن خودداری كنید. این مواد می‌توانند به پوشش الیوفوبیک آسیب برسانند.
  • برای پاک کردن گوشی تلفن هوشمند، بهترین مورد الکل ایزوپروپیل است.
  • غلظت مطلوب ۷۰-۸۰٪ است.
  • هر بار که به خانه بازمی‌گردید، تلفن هوشمند خود را ضدعفونی کنید.

 

چگونه لپ تاپ خود را کرونا زدایی کنید

از آنجا که لپ تاپ شما وسیله‌ای است که همه‌جا همراه شما است، فرصت زیادی برای آلوده شدن دارد. ابتدا لپ تاپ خود را برعکس کنید و (به آرامی) صفحه کلید را تکان دهید. با این کار از شر خاک و خرده‌ریزها خلاص شوید. سپس لپ تاپ خود را از برق جدا کرده و مطمئن شوید که باتری آن را برداشته‌اید. یک پارچه تمیز کننده از جنس میکروفیبر را به آرامی به محلول حاوی الکل مرطوب کرده و تمام سطوح پلاستیکی یا فلزی را پاک کنید. 

برای تمیز کردن صفحه نمایش LCD، از یک محصول متناسب و پارچه‌ای از جنس میکرو با الیاف لطیف استفاده کنید. با این کار از ایجاد رد الیاف بر روی صفحه نمایش جلوگیری  کرده‌اید. برای صفحه‌های لمسی، از تمیز کننده‌‌های عینک که بر روی پارچه میکروفیبر اسپری کرده‌اید، استفاده کنید . نکات تکمیلی در مورد بایدها و نبایدهای تمیز کردن صفحه نمایش در مطالب زیر عنوان شده است. 

بایدها و نبایدهای تمیز کردن صفحه نمایش

تمیز کردن لپ تاپ

چگونه صفحه کلید و ماوس خود را تمیز کنید

وقتی نوبت به تمیز کردن تجهیزات جانبی دیگر می‌رسد، می‌توانید همان قوانین تمیز کردن گوشی هوشمند را بکار ببندید. از جمله تجهیزاتی که بیشتر اوقات با آن‌ها در تماس هستید، می‌توان به صفحه کلید و ماوس اشاره کرد. این تجهیزات جانبی کمی مقاوم‌تر از گوشی‌های هوشمند شما هستند. بنابراین می‌توانید اقدامات تهاجمی‌تری مانند استفاده از قوطی هوای فشرده انجام دهید.

با تکان دادن  کیبورد شروع کنید. هرگونه خرده‌ریزه‌ی داخل کیبورد را خارج کرده و سپس به سراغ دستمال های ضدعفونی کننده بروید. از بکار بردن مواد شیمیایی و تمیزکننده‌‌های قوی یا هر نوع ماده سفید کننده خودداری کنید. چراکه ممکن است تا به لوازم جانبی خود آسیب برسانید. کیبورد و موس معمولاً ضد آب نیستند، بنابراین رطوبت را به حداقل برسانید. از همان روش‌ گفته شده در ضدعفونی گوشی های موبایل معمولی استفاده کنید.  مطمئن شوید که همه چیز را به درستی خشک کرده‌اید.

 محصول جالبی که در سال‌های اخیر به بازار آمده  ژل تمیز کننده صفحه کلید است. شما به سادگی ژل را روی صفحه کلید خود می‌چرخانید. به دلیل اینکه این ژل مرطوب است تمام آلودگی‌ها و میکروب‌ها را در حین عبور از بین شکاف‌ها بیرون می‌کشد. پس ازاستفاده‌ی آن کیبورد شما مثل روز اول تمیز می‌شود. به‌نظر می‌رسد که این ژل راه‌حلی نسبتاً ارزان برای تمیز کردن کیبورد باشد. 

تمیز کردن کیبورد با ژل

با کلیک بر روی آیکون زیر می توانید به صفحه ی محصولات مرتبط با تمیز کردن کیبورد رفته و ضمن مشاهده ی این محصولات سفارش خرید از آمارون خود را در مالتینا ثبت کنید.

تمیز نگه داشتن، ضدعفونی گوشی های موبایل و وسایل جانبی تنها بخشی از برنامه گسترده‌ا‌ی است که باید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس اجرا کنید. توجه کنید بهداشت فردی را رعایت کنید. از دست دادن خودداری کرده و دست‌های خود را مرتب بشویید. در صورت امکان از خانه کار کنید. ممکن است که بتوانید صورت خود را لمس نکنید، اما اجتناب از لمس تلفن هوشمند بسیار غیر عملی خواهد بود. بنابراین مطمئن شوید که قبل از هرگونه استفاده‌ای از گوشی خود حتما آن را ضدعفونی کرده‌اید. 

 

منابع:

kaspersky.com

usatoday.com

wired.com