قرن‌هاست که چای سبز به علت فواید بسیار بین مردمان آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. فواید نوشیدن چای سبز آنقدر زیاد است که آن را در کل دنیا بسیار محبوب و مورد استقبال قرارداده . چای سبز جزئی کلیدی از طب سنتی در کشور چین به شمار میرود.

امروزه این چای از هند و چین به ایالات متحده و آمریکای جنوبی ارسال می‌گردد. پس از آب، چای پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی در کل جهان شناخته شده است، اما متاسفانه به اندازه کافی به استفاده بهینه از این نوشیدنی طبیعی، توجه نمی‌شود.

جالب است بدانید که ۷۸ درصد از چای مصرفی در جهان، سیاه است و علی رغم فواید چای سبز، به عنوان یک چای گیاهی برتر، تنها ۲۲ درصد از افراد این چای را مصرف می‌کنند.

چای سبز از گلبرگهای تازه همان گیاه چای سیاه به دست می آید و بدون اینکه در معرض فرآیندی قرار بگیرد استفاده میشوند.

در چای سیاه و سبز، آنتی اکسیدانی به اسم پلی فنول وجود دارد که از اکسیداسیون و تولید رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که رادیکال‌های آزاد از آلودگی‌های محیط زیست و دود سیگار به وجود می‌آیند و می‌توانند با تغییر شکل و ساختار DNA انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را ایجاد کنند اما از آن جایی که Green Tea از پلی فنول بیشتری بهره مند است، مصرف این چای را به عنوان جایگزین ۸۰ درصدی چای سیاه، پیشنهاد می‌کنیم. البته این تنها فایده و برتری چای سبز نیست، اما می‌تواند مهم‌ترین و بارزترین آن‌ها باشد.

انواع چای سبز

چای سبز نوشیدنی محبوبی است که به اشکال مختلفی دیده شده و کاربرد دارد. اکثر افراد چای سبزهای کیسه‌ای را می‌پسندند، گویی عادت همیشگی دم کردن چای سیاه، در خصوص این چای سخت می‌نماید. اما فراموش نکنید که شکل دم کرده این چای، بالاترین خواص را داشته و بیش از اشکال دیگر آن، توصیه می‌شود. این چای به صورت چای کیسه‌ای، کنسانتره مایع چای سبز، عصاره این چای به شکل کپسول و به صورت قرص موجود است.

نوشیدن چای سبز

فواید نوشیدن چای سبز

دلایل زیادی برای این که چرا هر روز قبل از خواب، باید یک فنجان چای مصرف نماییم، وجود دارد. این چای علاوه بر این که احساس آرامش فیزیکی به وجود می‌آورد، اثرات مفید دیگری بر بدن دارد.

به جرات می‌توان گفت که چای سبز سالم‌ترین نوشیدنی در جهان است. از یاد نبریم که این نوشیدنی طبیعی به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها، تاثیرات مفیدی بر بدن می‌گذارد. از اصلی‌ترین مزایای آن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد مغز

مصرف این چای به هوشیاری ذهن کمک می‌کند. کافئین که ماده مغذی اصلی در چای است، موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود.

این امر به وسیله مسدود کردن آدنوزین که یک انتقال دهنده عصبی مهاری است، امکان پذیر می‌گردد. مسدود شدن آدنوزین کمک می‌کند تا نورون‌ها فعال شوند و موجب تمرکز بیشتر فرستنده‌هایی نظیر دوپامین و نوراپی خواهد شد. به همین ترتیب هوشیاری، خلق و خوی، حافظه و سرعت واکنش افراد بهبود می‌یابد.

کاهش وزن

کاهش وزن مسئله‌ای بسیار مهم در دنیا است که با مصرف این چای به راحتی می‌تواند محقق گردد. چای کمک بزرگی به افزایش متابولیسم بدن می‌کند و افزایش متابولیسم سبب خواهد شد تا غذا به سرعت هضم شود. زمانی که مقدار زیادی از مواد غذایی در بدن وارد فاز متابولیسم شوند، بدن چربی‌های اضافی در بدن را سوازنده و این باعث لاغری فرد خواهد شد.

فواید نوشیدن چای سبز

کاهش افسردگی

اسید آمینه‌ای خاص به اسم تینین در برگ‌های چای سبز وجود دارد که تاثیر آرامش بخشی بر بدن می‌گذارد. این مزیت مهم به کسانی که دچار افسردگی شده‌اند، کمک می‌کند تا روحیه‌ای بهتر داشته باشند.

کمک به مراقبت از پوست

این نوع چای به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجب جلوگیری از پیر شدن پوست و توسعه زود هنگام چین و چروک‌ها می‌شود. جالب است بدانید که اگر چای سبز را به صورت موضعی استفاده کنید، می‌تواند به کاهش احتمال آسیب پوست در برابر خورشید نیز کمک کند.
مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، چگونه این چای می‌تواند به درمانه آکنه کمک کند. محتویات کیسه این نوع چای را پس از استفاده، می‌توانید بر روی پوست قرار دهید تا التهاب آکنه کمتر شود. به علاوه چای سبز دم کرده را بعد از آن که خنک شد، به عنوان محلول شستشوی صورت استفاده نمایید. این عمل در دراز مدت برای از بین رفتن آکنه از پوست، بسیار مفید است.

کنترل دیابت

به افراد دیابتی توصیه می‌شود که هر روز از این نوع چای مصرف نمایند. عدم وجود انسولین که توانایی تنظیم میزان گلوکز خون را دارد، موجب بروز مشکلات جدی در افراد دیابتی می‌شود. این چای موجب تنظیم سطح گلوکز در بیماران دارای علائم دیابت نوع ۱ و ۲ شده و نوشیدنی مفید به حساب می‌آید.

در مقاله فناوری‌های درمان دیابت ۲۰۱۹، می توانید با روش‌های نوین درمان دیابت آشنا شوید.

چای سبز

کاهش کلسترول خون

بالا رفتن سطح کلسترول در بدن مشکل‌ساز خواهد بود و موجب بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین می‌بایست سطح کلسترول (البته کلسترول‌های بد) در بدن کاهش یابد. این چای سبز دارای ماده‌ای است که می‌تواند سطح کلسترول بد در بدن را کاهش دهد و کلسترول خوب را حفظ نماید. به همین ترتیب با مصرف آن می‌توان بین کلسترول خوب و بد بدن تعادل ایجاد نمود.

پیشگیری از بیماری آلزایمر و پارکینسون

بیماری‌های مذکور به راحتی بر مغز اثر منفی می‌گذارند و موجب از دست رفتن حافظه بیمار می‌شوند. با مصرف روزانه چای سبز می توان از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری کرد. در حقیقت با این چای می‌توان از ضعیف شدن زودرس و بروز این بیماری جلوگیری کرد.

همچنین به شکلی باورنکردنی سلول‌های آسیب دیده به آرامی بازسازی می‌شوند.

چای سبز مرغوب

درمان بیماری‌های قلبی از فواید نوشیدن چای سبز

اکثر بیماری‌های قلبی ناشی از گردش خون ضعیف و تغییرات فشار خون است. چای سبز به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا جریان خون را به خوبی پذیرا بوده و این امر به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا با هر گونه تغییرات فشار خون مقابله کنند.

چاقی عامل اصلی حملات قلبی است، ولی با مصرف این نوع چای، این موضوع نیز قابل پیشگیری خواهد بود. چای سبز عروق را آرام نموده و از تشکیل لخته در امتداد عروق خونی جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان از فواید نوشیدن چای سبز

کاتچین آنتی اکسیدانی است که در چای سبز یافت می‌شود و قابلیت کشتن ویروس‌ها و باکتری‌های دهان را دارد. باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در دهان مسئول پوسیدگی دندان هستند و موجب عفونت‌ها و درد در گلو می‌شوند.

در صورتی که از چای سبز به صورت منظم استفاده کنید، از پوسیدگی دندان و دیگر عواقب جدی آن جلوگیری خواهید کرد.

فواید نوشیدن چای سبز

درمان انواع مختلف سرطان با نوشیدن چای سبز

جالب است بدانید که با مصرف منظم چای سبز می توانید از ابتلا به سرطان مری به راحتی اجتناب کنید. مطالعات بیشتر نشان داده است که این چای می‌تواند از آسیب رساندن سلول‌های سرطانی، بدون کشتن سلول‌های سالم دیگر بدن، جلوگیری کند. بر اساس مطالعات مختلف مشخص شده است که چای سبز در پیشگیری از سرطان پستان به صورت مستقل، نقش مثبتی ایفا می‌کند. همچنین چای سبز به درمان سرطان پروستات نیز کمک خواهد کرد.

بهتر است بدانید که کسانی که چای سبز را به صورت روزانه استفاده می‌کنند، کمتر به سرطان پروستات دچار می‌شوند.

ضد ویروس و باکتری از فواید نوشیدن چای سبز

ماده کاتچین، یک آنتی اکسیدان قوی است و به راحتی باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را شناسایی می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.

بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا به سادگی با مصرف این نوع چای، درمان می‌شوند. به یاد داشته باشیم که این چای به تنهایی می‌تواند به راحتی از گسترش سرماخوردگی جلوگیری نماید.

 

کاهش فشار خون بالا از فواید نوشیدن چای سبز

همان طور که می‌دانید فشار خون بالا برای سلامتی مفید نیست و باید کنترل شود.

افرادی که چای سبز را به صورت روزانه مصرف می‌کند، دچار فشار خون بالا نمی‌شوند، چرا که این نوع چای، رگ‌های خونی را آرام کرده و از لخته شدن خون غیر ضروری جلوگیری می‌کند.

چای سبز

کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف این چای را به ۵ یا ۶ فنجان در روز محدود نمایید، چرا که مصرف بیش از حد آن، می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد.

 

معایب مصرف چای سبز

چای سبز معجزه ای برای سلامتی به شمار می آید اما با این حال استفاده این دمنوش فوق  العاده مضراتی هم دارد و برای همه ممکن است مناسب نباشد.در ادامه به دلایل منع مصرف چای سبز میپردازیم.

درد معده ناشی از نوشیدن چای سبز

این چای گیاهی به دلیل داشتن ترکیباتی نظیر تنین ها، اسید معده را افزایش می‌دهد. افزایش تولید اسید معده می‌تواند مشکلات گوارشی، گرفتگی و ریفلاکس را ایجاد نماید. این امر زمانی صورت می‌گیرد که چای سبز در مقادیر زیاد و با آب بسیار داغ مصرف شود. چای سبز را با غذا و یا پس از غذا بنوشید. بهتر است این نوشیدنی، با معده خالی مصرف نشود.

همان طور که می‌دانید چای سبز حاوی کافئین است و اثر ملین دارد. مصرف بیش از حد چای سبز در طول روز موجب اسهال می‌شود. افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر دچار هستند، از مصرف چای سبز اجتناب نمایند.

سردرد از معایب نوشیدن چای سبز

در صورتی که شما به کافئین حساسیت داشته باشید، ممکن است با مصرف این نوع چای احساس سردرد کنید. اگر دچار سردردهای مزمن و یا میگرن می‌شوید، استفاده روزانه از چای را محدود سازید.

مضرات نوشیدن چای سبز

اختلالات خواب با نوشیدن چای سبز

این چای دارای تنین و کافئین است که هر دو می‌توانند انرژی بدن را افزایش دهند. مقدار اندک کافئین می‌تواند شما را بیدار نگه دارد. اگر چای سبز را قبل از خواب بنوشید، می‌تواند در خواب راحت شما اختلال ایجاد نماید. بهتر است ۵ ساعت قبل از خواب چای سبز بنوشید تا از تغییر الگوهای خواب جلوگیری شود.

مضر در دوران بارداری

این چای دارای تنین و کافئین است که خطرات دوران بارداری را افزایش می‌دهد. کافئین می‌تواند از طریق بدن مادر به جنین تزریق شود. به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری محدود شده و باید با ملاحظاتی همراه باشد.

حتما بخوانید: نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری

این چای را به چه صورت مصرف نماییم؟

طریقه دم کرده این نوع چای از بالاترین خاصیت ممکن برخوردار است به همین دلیل طبق دستور العمل آسیایی ها بهتر است یک قاشق چای سبز را در ۱۵۰ میلی لیتر آب در  ۸۵ درجه سانتی‌گراد بریزید و حدود ۳۰ ثانیه روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید، تا دم بکشد.

در این روش چای شما از بالاترین خاصیت ممکن برخوردار است، سپس آن را صاف کنید و پس از خنک شدن می‌توانید چای سبز خود را میل نمایید، نوش جان.

 

چای سبز مرغوب را از کجا بشناسیم؟

همان طور که می‌دانید، Green tea، همچون چای سیاه عطر و رنگ خاصی ندارد. بنابراین به راحتی نمی‌توان از ظاهر آن، چای سبز مرغوب را تشخیص داد. بلکه توصیه می‌شود همیشه مقداری از این چای را تهیه و دم کرده و پس از مشاهده نتیجه کار، نسبت به خرید بیشتر از همان منبع، اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید از آن جایی که کشور چین بزرگ‌ترین تولید کننده این نوشیدنی داغ در دنیا است، می‌توان با اطمینان گفت که چای سبز چینی بهترین نوع چای است.

فواید نوشیدن چای سبز

سخن پایانی

چای سبز نوشیدنی است که نباید آن را از رژیم غذایی روزانه حذف کرد. با مصرف روزانه این چای، به طعم آن عادت کرده و با ترکیب این نوشیدنی با لیمو، برگ‌های نعناع و … می‌توانید رنگ و عطر خوبی نیز به آن ببخشید. تجربیات خود در خصوص استفاده بهینه از این نوشیدنی گرم را در بخش نظریات با ما در میان بگذارید.

منابع: healthline