تلاش برای تبدیل ‌شدن به یک فرد بهتر و صبور بودن کار آسانی نیست. بین خواستن و به دست آوردن تفاوت زیادی وجود دارد. بسیاری از افراد می‌خواهند استعمال دخانیات را متوقف و یا اضافه وزن خود را کاهش دهند، اما در عمل بسیاری از آن‌ها توانایی انجام این کارها را ندارند.

همه ما به دنبال یافتن شیوه و روشی برای بهبود کیفیت زندگی خود هستیم. به همین خاطر و در دوره‌های مختلف، تغییرات متعددی درون زندگی خود ایجاد و روش‌های متفاوتی را امتحان می‌کنیم. یکی از ساده‌ترین و البته تاثیرگذارترین شیوه‌ها برای بهبود کیفیت زندگی، تلاش برای تبدیل‌ شدن به یک فرد صبور، مودب و خوش اخلاق است.

 این ویژگی‌های مثبت اخلاقی نه تنها روی خود فرد، بلکه روی تمام اطرافیان وی تاثیری مثبت می‌گذارد. صبور بودن علاوه بر بهتر کردن خلق و خوی فرد باعث کاهش استرس نیز می‌شود.

تبدیل‌ شدن به یک فرد صبور، خوش اخلاق و مودب کار دشواری نیست. همه انسان‌ها توانایی تبدیل ‌شدن به یک فرد صبور را دارند. روش‌ها، نکته‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد که با انجام و رعایت آن‌ها می‌توان ویژگی‌های رفتاری مختلف مانند صبور بودن را در خود تقویت‌ کرد. در این متن به بررسی مهم‌ترین راهکارها برای تبدیل ‌شدن به یک فرد صبور می‌پردازیم.

صبور بودن

زمان بندی مناسب

بارها و بارها پیش آمده که با یک نفر قرار ملاقات می‌گذاریم و یک ساعت مشخص برای ملاقات تعیین می‌کنیم، اما پیش از آن شرایطی پیش آمده و منجر به عدم رسیدن ما یا طرف مقابل در موعد مقرر می‌شود. دیر رسیدن به یک قرار ملاقات نشانه بی ادبی و بی احترامی به طرف مقابل است.

پیش از مشخص‌کردن یک رویداد که از نظر زمان بندی اهمیت دارد، برنامه‌های خود را به طور کامل بسنجید و پس از مشخص‌کردن زمان، به موقع و در راس ساعت مشخص‌ شده در مکان تعیین‌ شده حاضر شوید. برای مثال اگر میز رستورانی را برای صرف شام در ساعت ۷ شب رزرو کرده‌اید، برنامه‌های آن روز را طوری بچینید که دقیقا راس ساعت ۷، نه زودتر و نه دیرتر بتوانید در رستوران حاضر شوید.

برقراری ارتباط کلامی با اطرافیان

یکی دیگر از راهکارهای تقویت ویژگی‌هایی مانند صبور بودن و خوش اخلاق بودن، یادگیری مهارت برقراری مکالمه‌های کوچک روزمره با اطرافیان است. هنگام ملاقات با یک نفر، با پرسیدن سوالات زیاد موجبات رنجش و آزار او را فراهم نکنید.

به جای اینکه پشت سر هم از طرف مقابل خود سوال بپرسید، به صحبت‌های او گوش‌کنید، به صورت کوتاه کوتاه از او سوالات خود را بپرسید، به او فرصت حرف زدن بدهید و اجازه‌ دهید یک مکالمه و گفتگوی دو نفره بین شما شکل بگیرد. بهترین روش برای برقراری یک ارتباط کلامی دو نفره این است که به طرف مقابل خود همانند یک دوست قدیمی نگاه کنید.

بیشتر بخوانید: چه رفتارهایی باعث فراری دادن زنان در رابطه عاشقانه می‌ شوند؟

صبور بودن و گوش دادن

یکی دیگر از ویژگی‌های یک فرد خوش اخلاق و مودب، توانایی گوش دادن و اهمیت دادن به صحبت‌های دیگران است. تمامی افراد دوست دارند که درباره خودشان صحبت کنند. بنابراین، زمانی که می‌خواهید با فرد دیگری گفتگو کنید، از طرف مقابل سوالاتی پیرامون خودش بپرسید. این روش برقراری ارتباط در زمان ملاقات یک فرد جدید، تاثیرگذاری زیادی داشته و چهره‌ای خوب از شما به طرف مقابل نشان می‌دهد.

صبور بودن

استفاده از نام کوچک

ساده‌ترین روش برای تاثیرگذاری روی طرف مقابل و نشان ‌دادن میزان علاقه و صمیمیت در زمان گفتگو استفاده از نام کوچک افراد است. این نکته جزئی تاثیرگذاری زیادی روی طرف مقابل خواهد داشت. صدا زدن دیگران با اسم کوچک شما را تبدیل به یک فرد دوست داشتنی برای آن‌ها می‌کند زیرا تمام افراد نسبت به صدا زدن و طنین آوای نامشان احساس خوبی را تجربه می‌کنند. البته ابتدا باید مطمئن ‌شوید که طرف مقابل از اینکه شما با نام کوچک او را خطاب می‌کنید، مشکلی ندارد. برای این منظور ابتدا از طرف مقابل خود بپرسید که آیا با صدا زدن او با نام کوچک مشکلی دارد یا خیر.

طنزگویی

همه افراد از شنیدن یک لطیفه خوب، لذت می‌برند. البته باید به این نکته توجه ‌کنید که هر نوع لطیفه‌ای برای یک جمع و شرایط خاص مناسب است. به عبارت دیگر، آن لطیفه‌ای که در جمع دوستان صمیمی تعریف می‌کنید شاید تعریف در جمعی که کودکان یا خانم‌ها در آن حاضر هستند، مناسب نباشد. به صورت کلی هنگامی که قصد تعریف یک لطیفه دارید، باید تمامی افرادی که به صحبت‌های شما توجه می‌کنند را بررسی‌کنید و با توجه به شرایط آن‌ها یک لطیفه مناسب تعریف کنید.

یک لطیفه مناسب و خنداندن اطرافیان باعث ایجاد رابطه‌ای نزدیکتر با آن‌ها می‌شود اما تعریف‌کردن یک لطیفه نامناسب نه تنها باعث خوشحالی اطرافیان نمی‌شود بلکه منجر به ناراحتی آن‌ها نیز می‌شود.

پرهیز از بیان شایعات و سخنان بی‌ اساس

یکی از بهترین راهکارهای صبور بودن، پرهیز از شایعه پراکنی و همچنین توجه به شایعات بی اساس است. در هر شرایطی و در هر موقعیتی همواره افرادی هستند که شایعات مختلفی در مورد موضوعاتی متفاوت مطرح می‌کنند که هیچ پایه و اساس و اثباتی برای آن‌ها وجود ندارد.

همچنین زمانی که یک اتفاق خاص رخ می‌دهد، شایعات بسیار زیادی ایجاد می‌شود. توجه به این شایعات یا دامن زدن به آن‌ها یک کار بیهوده و پوچ است، هیچ سود و منفعتی برای شما یا طرف مقابل ندارد. افراد صبور مودب و خوش اخلاق هیچگاه به این شایعات توجه نمی‌کنند و همچنین هیچ موقع به خود اجازه غیبت ‌کردن در مورد دیگران را نمی‌دهند. اگر به دنبال تقویت ویژگی صبور بودن در خود هستید، به شایعات توجه نکنید و هیچگاه به شایعات دامن نزنید و آن‌ها را پیش دیگران بازگویی نکنید.

صبور بودن

صبور بودن و احترام گذاشتن به دیگران

اگر به دنبال ویژگی صبور بودن هستید، باید شیوه پذیرش و احترام گذاشتن به تفاوت‌های دیدگاه، عقاید و اندیشه دیگران را یاد بگیرید. افراد صبور و خوش اخلاق و مودب می‌دانند که هر فرد داری عقاید خاص خود است و باید به تمامی عقاید، حتی عقاید مخالف خود احترام بگذارد. نیازی نیست شما تمامی عقاید و یا رفتارهای دیگران را بپذیرید و قبول کنید.

 شما می‌توانید صرفا عقاید یک فرد بشنوید و آن‌ها را نپذیرید. تنها کاری که یک فرد صبور و خوش اخلاق انجام می‌دهد درک عقاید طرف مقابل و احترام گذاشتن به او است. ما باید یاد بگیریم که با اطرافیان خود بدون توجه به دیدگاه و عقاید یک تعامل مسالمت آمیز داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: نشانه علاقه آقایان به خانم‌ها | ۱۰ نشانه‌ که یک مرد عاشق شماست

عدم قضاوت دیگران

عدم قضاوت دیگران یکی از بهترین راهکارها برای تقویت ویژگی صبور بودن است. بسیاری از مشکلاتی که در روابط افراد ایجاد می‌شود، ناشی از قضاوت‌های زود هنگام و ناصحیح است. ما بسیاری از مواقع بدون در نظر گرفتن شرایط طرف مقابل، رفتار و اعمال او را مورد قضاوت و انتقاد قرار می‌دهیم و همین باعث ایجاد اختلافات و سوء برداشت‌ها می‌شود.

 باید به یاد داشته باشیم که هر فردی شرایط، چالش‌ها و مشکلات خاص خودش را تجربه می‌کند و تحت آن شرایط رفتارهایی متفاوت از خود نشان می‌دهد. حتی قاضی نیز پیش از قضاوت متهمان و تبدیل یک فرد متهم به مجرم، ادله و دفاعیات او را به صورت کامل دریافت می‌کند. قانون طلایی این است که با دیگران همان رفتاری را داشته باشید که انتظار دارید دیگران نیز به همان شیوه با شما برخورد کنند.

صبور بودن

تمرین صبور بودن

یکی از ساده‌ترین راهکارها برای تقویت صبر و بردباری، تمرین صبور بودن است. همان‌طور که مهارت‌های مختلفی مانند آشپزی، ورزش کردن یا نوازندگی به وسیله تمرین کردن تقویت می‌شود، ویژگی صبور بودن نیز با تمرین کردن قابل تقویت است. در زندگی روزمره تمامی انسان‌ها فرصت‌هایی مناسب برای تقویت ویژگی صبور و بردباری پیش می‌آید. با این وجود چندین تمرین مختلف برای تقویت ویژگی صبور بودن وجود دارد که از جمله آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • خواندن یک رمان دشوار، مانند جنگ و صلح
  • تکمیل کردن یک پازل یا سودوکو
  • استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار
  • هنگامی که منتظر رسیدن یک شخص هستید، گوشی خود را چک نکنید

صبور بودن

شما چه نظری دارید؟

در این مطلب شما با راهکارهای موثر برای صبور و خوش اخلاق بودن آشنا شدید. همچنین در انتهای مطلب تمرین‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا توانایی انتظار کشیدن و صبور بودن در شما تقویت شود را ذکر کردیم. یکی از راه‌های تقویت صبر، توانایی فرد در انتظار کشیدن و تحمل زمان است. سعی کنید صبور باشید زیرا کامروایی در دل صبر نهفته است.

منابع: 

skillsyouneed

wikihow

thedailymeal

consulting