اگر به بحث‌های روانشناسی علاقه داشته باشید و آن‌ها را دنبال کنید، حتما عبارت‌هایی مانند درون گرایی و برون گرایی به گوشتان خورده است. این دو ترکیب درواقع رایج‌ترین مواردی هستند که برای مشخص کردن ویژگی های شخصیتی افراد و دسته بندی آن به کار می‌روند. در این مقاله از مالتینا بلاگ قصد داریم در خصوص ویژگی های افراد درون گرا و برون گرا صحبت کنیم و با این نوع دسته بندی شخصیتی بیشتر آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

افراد درون گرا و برون گرا را بهتر بشناسید

دسته بندی درون گرایی و برون گرایی

درون گرایی و برون گرایی از نقطه نظر روانشناسان معروف

ویژگی افراد درون گرا در ادبیات یونگ

یونگ یکی از اولین افرادی بود که مفاهیم درون گرایی و برون گرایی را رواج داد. در مدلی که یونگ ارائه داده است، درون گرایی و برون گرایی یک ویژگی دوگانه یا دوقطبی هستند. به این معنا که شما یا می توانید درون گرا باشید یا برون گرا.

ادبیات یونک ویژگی افراد درون گرا را به این صورت تعریف می‌کند:

درونگرایی به این معنا است که توجه و علاقه و دغدغه‌های افراد بیشتر به دنیای درونی و افکار و احساسات او بستگی دارند.

درحالی که افراد برون گرا به نسبت شرایط بیرون علایق و دغدغه‌هایشان هم تغییر می‌کند.

یونگ معتقد است که برای افراد درون گرا زندگی ذهنی جذابیت زیادی دارد. فرد درون گرا درحالی که از خلوت کردن با خودش لذت می‌برد، در معاشرت با دیگران باید انرژی مصرف کند و خیلی زود خسته میشود.

آیزنگ و نظر او در مورد درون گرایی و برون گرایی

هانس آیزنگ عبارت درون گرایی و برون گرایی را شبیه به یونگ تعریف می‌کند. با این تفاوت که به جای استفاده از واژه دوقطبی، از دو انتهای یک طیف استفاده می‌کند.

بنابراین هر کدام از ما در یک نقطه از دو سر برونگرایی و درونگرایی ایستاده‌ایم. البته آیزنک مقیاس خود را با ترکیب مقیاس برونگرایی تعریف می‌کند. تصور کنید که هر کس کمی برونگرایی داشته باشند که اندازه آن با دیگران فرق دارد. به عبارتی در تعریف آیزنک دیگر افراد صرفا درون گرا یا برونگرا نیستند. بلکه هر کدام نسبت به دیگری درونگراتر یا برونگراتر است.

برونگرایی و درونگرایی در مدل پنج عامل شخصیتی

مدل پنج عامل شخصیت هم یکی از پنج فاگتور اصلی بررسی شخصیت را بر اساس برونگرایی می‌داند و همانند آیزنک برای برونگرایی یک طیف مشخص کرده است.

درواقع هر چه کمتر برونگرا باشید، بیشتر  درونگرا هستید. البته در مدل پنج عامل، در واقع ترکیبی از شش ویژگی بررسی می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

  • پر شور بودن
  • معاشرتی بودن
  • قاطعیت داشتن و رک بودن
  • میزان تحرک و جنب و جوش
  • هیجان خواهی
  • تجربه کردن هیجان های مثبت

با آنالیز و کم و زیاد کردن این ویژگی‌ها است که در نهایت شما درونگرا یا برونگرا خواهید بود.

درون گرایی (Introversion)

افراد درون گرا و برون گرا را بهتر بشناسید

افراد درون گرا

تعریف درون گرایی چیست و این افراد چه خصوصیاتی دارند؟

با اینکه مفهوم درون گرایی (به انگلیسی: Introversion) در بسیاری از نظریه‌های روانشناسی کاربرد دارد، اما مفهوم و استفاده آن در تمام این نظریه‌ها یکسان نیست.

حتی عامه مردم هم تعریف خاص خودشان را از درون گرایی دارند. مردم تصور می‌کنند که درون گرایی به معنای این است که افراد منزوی و گوشه گیر هستند و مدام در یک جا می‌مانند.  این تعریف چندان هم درست نیست چرا که به نوعی احساس منفی بودن و ناکافی بودن را به مخاطب القا می‌کند. درواقع درون گرایی یک تیپ شخصیتی است و افراد درون گرا اگرچه شاید افرادی نباشند که همیشه در میان جمع و شلوغی هستند، اما به این معنی نیست که روابط اجتماعی خوبی ندارند یا در زمینه دوست پیدا کردن مشکل دارند.

اعتقاد بر این است که افراد درونگرا دسته بندی مختلفی دارند. که شامل موارد زیر است:

درونگراهای اجتماعی: کسانی که وقت خودشان را به تنهایی یا در یک گروه کوچک سپری می کنند.

درون گراهای فکری: افرادی که بیشتر تمایل دارند با خودشان خلوت کنند و فکر کنند.

درون گرای مضطرب: کسی که در موقعیت‌های اجتماعی خجالتی و عصبی می‌شود.

درونگرای مهار شده و محدود شده: کسی که به دنبال هیجان نیست و فعالیت‌های ارام را بیشتر دوست دارد.

برخی از صفت‌ها که با درونگرایی اشتباه گرفته می‌شوند:

عوام معمولا برخی از ویژگی ها و فاکتورهای شخصیتی را به اشتباه به عنوان درونگرایی در نظر می‌گیرند. برای مثال ما گاهی خجالتی بودن را به عنوان درونگرایی میشناسیم. این در حالی است که فرد خجالتی تنها از معاشرت با افراد دیگر می‌ترسد و حتی شاید فرد برونگرایی است که در جمع افراد جدید راحت نیست و خودش را بروز نمی‌دهد. درحالی که فرد درونگرا از تنهایی خودش لذت می‌برد و تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می‌دهد.

همچنین افراد گاهی نوروتیک بودن را با درونگرایی اشتباه می‌گیرند. باید توجه داشته باشید که درونگرایی هیچ گاه شبیه به خجالت یا اجتماع گریز بودن یا اضطراب اجتماعی نیس بلکه فرد درون گرا شخصیت سالمی دارد که از زندگی خود به شیوه ای که انتخاب کرده است، راضی است.

ویژگی‌های افراد درونگرا

تا اینجا تعاریف مختلف درونگرایی را خواندید و با مفهوم کلی این ترکیب آشنا شدید. در ادامه قصد داریم برخی از شاخص‌ترین ویژگی‌های افراد درون گرا را با هم بررسی کنیم. به یاد داشته باشید که افراد درون گرا یا برونگرا طیف شخصیتی وسیعی دارند و می‌توانند رفتارها و منش‌های متنوع و مختلفی داشته باشند. درواقع قرار نیست که همه افراد درونگرا شبیه به هم رفتار کنند. اما برخی از رفتارهای شاخص در تمام این افراد یکسان است. در ادامه تعدادی از این ویژگی ها را با هم می خوانیم.

وقت گذراندن در کنار تعدادی زیادی از افراد شما را خسته می‌کند

آیا بعد از اینکه مدتی را در کنار افراد دیگر سپری می کنید، خسته میشوید؟ بعد از یک روز تعطیل وقت گذراندن با آدم‌های مختلف دوست دارید به یک مکان آرام و خلوت پناه ببرید و مدتی را به خودتان اختصاص دهید؟ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های افراد درونگرا این است که در موقعیت‌های اجتماعی انرژی مصرف می‌کنند و خسته می‌شوند. درحالی که افراد برون گرا در این موقعیت انرژی می‌گیرند و سرحال‌تر می‌شوند.

البته منظور ما این نیست که افراد درونگرا از معاشرت با دیگران استقبال نمی‌کنند. آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند که با دوستان صمیمی شان وقت باکیفیت تری را سپری کنند. درحالی که افراد برونگرا تنها بعد از یک دیدار می‌توانند رابطه صمیمانه‌ای را با افراد شروع کنند و با آن‌ها به مهمانی و گردش هم بروند.

تنهایی دوست شماست

یکی از ویژگی‌های افراد درون گرا این است که حس خوبی نسبت به تنهایی دارند. شما دوست دارید گاهگداری وقت‌تان را به خودتان اختصاص دهید و در تنهایی به سرگرمی‌ها و علایق‌تان برسید. البته بسیاری از افراد درون گرا هم عاشق معاشرت با دیگرن و احتماعی بودن هستند اما در کنار آن به یک استراحت و تنها ماندن و خلوت کردن هم نیاز دارند.

چند دوست صمیمی انگشت شمار

ک تصور غلط که در خصوص افراد درون گرا وجود دارد این است که این افراد زیاد از معاشرت کردن با مردم لذت نمی‌برند. این عقیده قطعا اشتباه است. چرا که آدم های درون گرا شاید زیاد معاشرتی نباشند اما از اینکه چند دوست صمیمی داشته باشند، لذت می‌برند.

آدم های درون گرا به جای اینکه تعداد زیادی دوست داشته باشند، چند رفیق صمیمی دارند. آن‌ها روابط عمیق و طولانی‌ مدت را به روابط کوتاه ترجیح می‌دهند.

افرادی آرام و مرموز

افراد درون گرا معمولا کم حرف و مهربان هستند به اندازه‌ای که بعضی وقت‌ها مردم به اشتباه تصور می‌کنند که آدم های درونگرا خجالتی هستند. اما واقعیت این است که این افراد بیشتر ترجیح می‌دهند انرژی‌شان را برای مکالمه‌های غیرضروری هدر ندهند.

تحریک بیش از اندازه باعث پریشانی و نداشتن تمرکز می‌شود

آدم های درون گرا زمانی که تحت فشار قرار بگیرند، احساس مغلوب شدن و عدم تمرکز می‌کنند. از طرفی برون گراها می‌توانند در موقعیت‌های مختلف به نوعی خودشان را سرگرم کنند و کسل نشوند. درواقع افراد درونگرا راحت‌تر تمرکزشان را از دست می‌دهند و به قول معروف حواس‌شان پرت می‌شود.

آگاهی از خود

با توجه به اینکه افراد درونگرا تمایل زیادی به دنیای درونی خودشان دارند، در نتیجه شناخت بهتری هم از خودشان دارند. اگر فکر می‌کنید که بینش خوبی نسبت به خود، انگیزه‌ها و احساسات خود دارید، احتمالا یک درونگرا باشید.

این افراد از اینکه مدت‌ها فکر کنند و مسائل را در ذهن‌شان بررسی کنند، لذت می‌برند. خودآگاهی و کشف درونیات‌شان برای این افراد اسرارآمیز است و وقت بیشتری برای شناخت خودشان صرف می‌کنند.

با نگاه کردن یاد می‌گیرند

افراد برونگرا ریسک پذیرتر هستند و دوست دارند با تجربه کردن یاد بگیرند. اما آدم های درونگرا بیشتر با دیدن دیگران یاد می‌گیرند. درواقع برونگراها به آزمون و خطا اعتقاد دارند درحالی که درون گراها با دیدن تجربه دیگران خودشان هم یاد می‌گیرند.

به مشاغل مستقل علاقه دارند

کسانی که درونگرا هستند، شغل‌هایی که نیاز به تعاملات اجتماعی زیادی داشته باشد را دوست ندارند. در عوض ترجیح می‌دهند به صورت مستقل کار کنند. این افراد به نویسندگی، حسابداری، برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی گرافیک و داروسازی علاقه دارند.

ویژگی افراد برون گرا

افراد درون گرا و برون گرا را بهتر بشناسید

در مقابل افراد درون گرا، افراد برون گرا هستند که رفتار اجتماعی‌تری دارند و بودن با دیگران به آنها انرژی و انگیزه می‌دهد. افراد برون گرا برای ادامه زندگی به انگیزه و محرک‌های بیرونی نیاز دارند و می‌خواهند با افراد دیگر معاشرت داشته باشند. برون گراها هم مانند درون گرا ها برخی از ویژگی‌های شاخص دارند که در همه آن‌ها تقریبا مشترک است. در ادامه با هم ویژگی های افراد برون گرا را می‌خوانیم.

تمایل به برقراری ارتباط با دیگران

یکی از رایج‌ترین خصوصیت این افراد این است که علاقه و تمایل زیادی به ارتباط برقرار کردن با دیگران دارند. این افراد دوست دارند با آدم‌های جدید معارشرت کنند و در عین حال دوستان قدیمی‌تریشان را هم کنار خود نگه دارند. برون گراها بودن در گروه را به تنهایی ترجیح می‌دهند. اصلی‌ترین ویژگی آدم‌های برون گرا این است که تمایل زیادی به ارتباط برقرار کردن با دیگران دارند. این افراد اگر هم در یک موقعیت جدید قرار بگیرند، به خوبی می‌توانند خودشان را با آن وقف دهند و از آن خجالت زده نمی‌شوند.

میلی به سکوت و تنهایی ندارند

با اینکه افراد درون گرا ترجیح می دهند وقتشان را با دوستان صمیمی و کسانی که آن ها را می شناسند، بگذرانند، اما آدم‌های برون گرا به سادگی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. اگر شما هم دوستان زیادی داشته باشید و در جمع آن ها به شما خوش بگذرد، به این معنی است که جز افراد برونگرا هستید.

مشکلات‌شان را به دیگران می‌گویند

افراد برون گرا ترجیح می‌دهند مشورت کنند و مشکلات‌شان را با اعضای خانواده و دوستان‌شان در میان بگذارند. در حالی که افراد درون گرا همیشه تودارتر هستند و سعی دارند مشکلات و مسائل را پیش خودشان نگه دارند.

خوشبینی محض

این افراد راحت‌تر به آدم‌های جدید اعماد می‌کنند و ریسک پذیرتر هستند. در کل می‌توان افراد برون گرا را آدم های خوش‌بین‌تر و مثبت‌ اندیش تری دانست. آن‌ها ترجیح می‌هند خودشان را برای هر مشکلی ناراحت نکنند.

ریسک پذیر

آمارها نشان می دهند که بیشتر افرادی که در قمار و شرط بندی‌ها پیروز می‌شوند، از گروه افراد برون گرا هستند. مغز این آدم‌ها در حین ریسک کردن مقدار زیادی دوپامین ترشح می‌کند که به بالا بردن سطح هیجان و لذت کمک زیادی می‌کند.

آدم‌های برون گرا در مقایسه با درون گراها انعطاف پذیری بیشتری هم دارند و در جمع‌های دوستانه یا کاری بهتر می‌توانند با دیگران مچ شوند. این افراد از تصمیمات لحظه‌ای استقبال می‌کنند.

مشاغلی که به معاشرت بیشتری نیاز دارد

اگر برونگرایی و شخصیتی فعال و صمیمی و ریسک پذیر داشته باشید و طبعا روابط عمومی‌تان هم بالا باشد، از شغل‌های پشت میز نشینی زود خسته می‌شوید. شما به شغل هایی نیاز دارید که در آن‌ها ارتباط و معاشرت بیشتری با دیگران برقرار کنید. مشاغلی مانند مهماندار هواپیما، مسئول پذیرش، فروشندگی، افسر پلیس، گفتار درمانی، پرستاری و غیره می‌تواند توجه شما را به خودش جلب کند.

توجه: برونگرایی یک طیف شخصیتی است

اگر با خواندن این خصوصیات متوجه شدید که تمام این موارد را در خود ندارید، نباید گمراه شوید. موضوع جالبی که وجود دارد این است که برخی از افراد در یک طیف بین درون گرا بودن و برون گرا بودن قرار دارند و از ویژگی‌های هر کدام از این دو تیپ شخصیتی چندتا را در خود دارند. بنابراین اگر برون گرا مطلق یا درونگرای مطلق نبودید، به این معنی است که راه پیچیده‌تری برای شناخت شخصیت خود در پیش دارید و باید با دقت و کنکاش بیشتری به بعد درونی و رفتارهای خود دقت کنید.

تعداد برونگراهای افراطی زیاد نیست و افراد کمی هستند که شما می‌توانید آن ها را کاملا در یک تیپ شخصیتی جای دهید. یک نکته جالب توجه دیگر که وجود دارد این است که شخصیت افراد در طی عمر و با اتفاقات مختلف می‌تواند دست خوش تغییرات شود. ممکن است کسی که در کودکی درون گرا بوده است، در بزرگسالی ویژگی‌های یک فرد برونگرا را نشان دهد.

این نوسانات و تغییرات شخصیتی در طیف برونگرایی کاملا طبیعی است. حتی شما می‌توانید به کمک مشاور از میزان درونگرایی یا برون گرایی خود بکاهید. یا آن را افزایش دهید.

 

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

تست شخصیت‌شناسی دیسک DISC | شما کدام هستید؟

چرا بعضی افراد ذاتا دوست‌داشتنی‌تر هستند؟

چرا روابط شخصیت خودشیفته منجر به جدایی و خیانت میشود؟

عقده ادیپ و عقده الکترا چیست؟